Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 23)

29-07-2020 12:35 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 11 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 538.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
13-08-2020 08:54
hier hebben ze bij de Jumbo zo'n apparaat staan waar je je karretje in rijdt en er naast een ding waar je je handen in steekt zodat er spul op gespoten wordt om te desinfecteren
hmmm..... dan is zo'n jonge man toch leuker....
jouw leven is een keuze
2east schreef:
13-08-2020 08:47
Nou, onderschat "verplichte quarantaine" en "strafmaat" ook niet!

Wij Nederlanders zijn een eigenwijs volkje en laten ons niet graag dwingen. Dit soort dreigende taal werkt bij een deel averechts.
we zijn ook heerlijk inconsequent. Kwam een paar dagen geleden een plaatje tegen van Rumag over dat we voor corona het geen enkel probleem vonden om te reserveren bij bijv een restaurant en nu wordt het gedaan ivm corona en staan veel mensen op hun achterste benen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
2east schreef:
13-08-2020 08:56
hmmm..... dan is zo'n jonge man toch leuker....
oh zeker :proud: , maar bedenk je even dat die jongeman dan de afgelopen week buiten moest staan, karretjes schoonmaken....
rosanna08 schreef:
13-08-2020 08:58
we zijn ook heerlijk inconsequent. Kwam een paar dagen geleden een plaatje tegen van Rumag over dat we voor corona het geen enkel probleem vonden om te reserveren bij bijv een restaurant en nu wordt het gedaan ivm corona en staan veel mensen op hun achterste benen.
:lol:

Ik las iemand op die zich zorgen maakte over privacy, nu NAW gegevens bij horeca bekend is...... en dat schreef ze op Facebook.....
jouw leven is een keuze
2east schreef:
13-08-2020 09:01
:lol:

Ik las iemand op die zich zorgen maakte over privacy, nu NAW gegevens bij horeca bekend is...... en dat schreef ze op Facebook.....
en demonstranten tegen 5G met een smartphone in de hand....
biebje schreef:
12-08-2020 22:36
Eens. En Merkel durft impopulaire maatregelen te nemen waarvoor ze zelf voor draagvlak zorgt. Rutte zei vandaag nog tijdens het debat dat hij er moeite mee heeft om nog meer impopulaire maatregelen te nemen. Dus laat het wat sudderen en schuift de verantwoordelijkheid af op ons. Volgens mij niet terecht,
Dus stelt hij zijn eigenbelang (populair blijven en herkozen worden) boven de rest van Nederland? Heel fraai.
GinnyJones schreef:
13-08-2020 09:13
Dus stelt hij zijn eigenbelang (populair blijven en herkozen worden) boven de rest van Nederland? Heel fraai.
Nee, anders lezen.
Solomio schreef:
12-08-2020 22:47
Serieus, recht op een leven?
Maar wel continu krijsen over andere mensen, die hun 'recht op een leven' opeisen?
Op dat leven staat er. Op dat leven. Dat leven dat jij ook leeft. En je buurvrouw. En Jan met de korte achternaam. Je doet dit telkens Solomio en niet alleen op dit topic. Het is vervelend. Misschien heb je het zelf niet door maar je verdraait mensen hun woorden. Doe je dat expres of zie je het echt niet vraag ik me dan af? Want het gaat niet om dat IK recht denk te hebben op MIJN leven maar dat we SAMEN recht hebben op DAT leven. DAT leven dat jij ook leeft. Snap je? Het is totaal omgekeerde wereld om de mensen die er anders in staan dan jij maar op te sluiten. Of de mensen die ziek zwak en misselijk zijn. Of de ouderen. Of de jongeren. We hebben allemaal recht op dat stukje leven en dus schik jij wat in en Jan met de korte achternaam schikt wat in en Mientje van op de hoek schikt wat in. That is how it goes.
Ophouden met zitten prikken nou en me uit te dagen. Echt nergens voor nodig. Er is best een fatsoenlijk gesprek met mij te voeren maar dan moet je je wel als gelijkwaardig en volwassen opstellen. En niet als zo snuivende betweter die altijd het laatste woord wil hebben.
GinnyJones schreef:
13-08-2020 09:13

Hij geeft aan zich er van bewust te zijn dat er al heel veel van mensen wordt gevraagd. En dat er een grens is aan wat je aan extra inzet kan verlangen als de druk al hoog is. Dat hij ook die afweging mee neemt in de besluitvorming lijkt mij heel wenselijk en heel menselijk.
Yggdrasil schreef:
13-08-2020 09:17
Op dat leven staat er. Op dat leven. Dat leven dat jij ook leeft. En je buurvrouw. En Jan met de korte achternaam. Je doet dit telkens Solomio en niet alleen op dit topic. Het is vervelend. Misschien heb je het zelf niet door maar je verdraait mensen hun woorden. Doe je dat expres of zie je het echt niet vraag ik me dan af? Want het gaat niet om dat IK recht denk te hebben op MIJN leven maar dat we SAMEN recht hebben op DAT leven. DAT leven dat jij ook leeft. Snap je? Het is totaal omgekeerde wereld om de mensen die er anders in staan dan jij maar op te sluiten. Of de mensen die ziek zwak en misselijk zijn. Of de ouderen. Of de jongeren. We hebben allemaal recht op dat stukje leven en dus schik jij wat in en Jan met de korte achternaam schikt wat in en Mientje van op de hoek schikt wat in. That is how it goes.
Ophouden met zitten prikken nou en me uit te dagen. Echt nergens voor nodig. Er is best een fatsoenlijk gesprek met mij te voeren maar dan moet je je wel als gelijkwaardig en volwassen opstellen. En niet als zo snuivende betweter die altijd het laatste woord wil hebben.
:rofl: :HA:
Over woorden verdraaien gesproken.

Wat ik bij jou mis is het besef dat je zelf onderdeel bent van het probleem.

Als jij je ergert aan de drukte besef je blijkbaar niet dat jij onderdeel bent van die drukte.

Toen ik bij Ikea was, was het behoorlijk druk. Iedereen deed z'n best om 1,5e meter afstand te bewaren, maar dat lukte niet altijd.
Ik moest wachten bij de klantenservice en daar was niet echt een handige wachtplek, dus uiteindelijk was ik degene die het meeste in de weg stond.
Kan ik natuurlijk die andere mensen wel verwijten dat zij het daar zo druk maken, maar dan maak ik het en mezelf heel lastig én ik leg alle verantwoordelijkheid buiten mezelf.

En ik zie jou idd niet als een volwassen persoon waar je een gelijkwaardig gesprek mee kunt voeren. Daarvoor laat je je wat mij betreft veel te veel leiden door je emoties.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
En weer aanwijzingen dat HCQ niet werkt: https://www.nu.nl/coronavirus/6070412/w ... er-is.html

David Dunning
redbulletje schreef:
12-08-2020 22:56
Een ruggegraatloos draaikontbeleid.
Wollig poldermodel met het gewauwel dat Nederlanders zich de wet niet laten dicteren. Schei toch eens uit met dat zoetsappige halfbakken beleid die veel te langdradig en ingewikkeld voor de gemiddelde NL wordt gepresenteerd. Half NL heeft een IQ van onder de 100, die haakt al af bij de tweede zin van De Jonge en gaat door waar die mee bezig was. Nederland wordt schromelijk overschat. Dat zeg ik de hele tijd al. Met die zgn intelligente lockdown. Nederland is helemaal niet intelligent. En we hebben iemand nodig die zegt dat het zus en zo is en niet anders. Hier kunnen we godbetert nog in discussie met een politie agent over een bekeuring. Gaat helemaal nergens over. Regel is regel. Het is net als met het opvoeden van peutertjes. Die hebben grenzen nodig en duidelijkheid en consequentie. Nee is nee. En als je dan toch ja doet dan moet je op de gang. Net zo lang tot je uit jezelf door hebt dat nee ook echt nee is.

Ik was nog niet zo lang geleden deel van een radio intervieuw over dit onderwerp. Over strengere handhaving. Ik heb er mijn plasje wel even kunnen doen. Van mij mag dat namelijk veel en veel strenger. Dat koembaja hippie gezever slaat echt als een lul op een drumstel en iedereen weet dat ook. Je komt hier in dit land met praktisch alles weg als je maar een paar keer met je wimpers wappert en sorry zegt.
redbulletje schreef:
12-08-2020 22:57
'We' hebben inmiddels ruimschoots bewezen géén intelligente samenleving te zijn ;-D
Exact!
Nederland is vooral grotendeels heel bekrompen, egoistisch en dom. En nee niet iedereen maar kijk gerust om je heen. Nederland wordt schromelijk overschat.
Yggdrasil schreef:
Heel eerlijk: ik wil niet dat mijn zoontje op groeit in een 1,5 meter samenleving of mondkapjes samenleving om 94-jarigen (die ook nog dement zijn) een jaar of 2 jaar langer te laten leven. Oh ja mijn vader gaat richting 70 en die knuffel ik iedere week :lol: . Hij accepteert dat het leven eindig en er risico’s zijn. Zou jij ook eens moeten doen.

Deze epidemie is al 50 jaar over tijd en de mortaliteit is ergens tussen de 0,5% en 1%. Nou het stuk erger gekund, als ebola was gemuteerd of zo.
leeuw32 wijzigde dit bericht op 13-08-2020 09:40
4.61% gewijzigd
redbulletje schreef:
12-08-2020 23:13
Rutte toont geen leiderschap meer door zijn slappe 'ik wil geen dictator zijn'. Beetje zoals anno nu kinderen opgevoed worden lijkt 't, er worden geen strakke grenzen gesteld.
Weer met RB eens. We durven verdorie het conflict niet meer aan te gaan. Het is mauwen en mieuwen en huilen en de NL veel te veel ruimte geven met hun demostraties en antiviruswaanzinnigen en god wat al niet nog meer. NL is een te vrij land op sommige gebieden en mag wel eens een punt gaan innemen en straffen gaan uitdelen. Dat dat op weerstand gaan stuiten lijkt me evident maar dit leidt echt helemaal nergens toe deze softe wollige idioterie. Niet dat ik het zelf beter kan en ik heb al zeker geen politieke aspiraties. Maar dit is gewoon mijn nederige mening. Voor wat het waard is.
Yggdrasil schreef:
13-08-2020 09:38
Exact!
Nederland is vooral grotendeels heel bekrompen, egoistisch en dom. En nee niet iedereen maar kijk gerust om je heen. Nederland wordt schromelijk overschat.
Grotendeels? Een kleine minderheid volgens mij. Of het ligt aan mijn omgeving: ik zie verreweg de meeste mensen zich netjes aan de maatregelen houden.
Leeuw32 schreef:
13-08-2020 09:39
Heel eerlijk: ik wil niet dat mijn zoontje op groeit in een 1,5 meter samenleving of mondkapjes samenleving om 94-jarigen (die ook nog dement zijn) een jaar of 2 jaar langer te laten leven. Oh ja mijn vader gaat richting 70 en die knuffel ik iedere week :lol: . Hij accepteert dat het leven eindig en er risico’s zijn. Zou jij ook eens moeten doen.
En dat is dus weer het andere uiterste.

Ik vind die 1,5e meter ook waardeloos, maar ik wil anderen niet nodeloos in gevaar brengen, dus hou ik me er toch aan.

En ook aan kinderen kun je dat prima leren.
Sterker nog: lijkt me een goede les, dat je soms iets vervelends moet doen in het grotere belang. Dat de wereld niet ophoudt bij je eigen opa en oma.

David Dunning
Yggdrasil schreef:

Je stelt je heel erg extreem op je komt voortduren met extreme situaties op de proppen en vervolgens neem je het anderen kwalijk dat ze zich niet aan jouw extreme beeld aanpassen. Dat lijkt in de verste verte niet op 'allemaal een beetje inschikken'. Je maakt jezelf extreem en ongeloofwaardig. En het is dan niet raar als anderen dan niet mee gaan in de door jou geschetste situatie, maar jou zelf proberen bij te stellen.

Als jij er realistischer mee om gaat krijg je ook een normalere reactie. Pas dan is er 'best een fatsoenlijk gesprek met je te voeren'.
Yggdrasil schreef:

:rofl:
Mijn god, jij hebt echt totaal geen zelfreflectie hè?
Leeuw32 schreef:

Deze epidemie is al 50 jaar over tijd en de mortaliteit is ergens tussen de 0,5% en 1%. Nou het stuk erger gekund, als ebola was gemuteerd of zo.
?
Ik wil ook niet dat mijn kinderen opgroeien in een anderhalve meter samenleving. Maar je kan je kont tegen de krib gooien want je wil het niet, of je kunt even meewerken tot er een vaccin is en dan langzaam weer terug naar het oude normaal. Door zo tegen te werken duurt het alleen maar langer. En lololol dat je je vader knuffelt. Lekker doen. Wat wil je met die post? Even provoceren? Maakt het je uit wat ik daar van vind? Je doet het toch wel.

Ik accepteer de door mij ingecalculeerde risico's plus in overweging nemende dat ik daarbij ook beslissingen en risico's neem voor de mensen om mij heen. Ik realiseer mij namelijk dat ik niet alleen ben.

Jouw kind hoeft geen mondkapje op. En als wel dan zou dat niet voor die 94 jarige opa zijn maar voor die vitale mensen met chronische ziektes en die anderen die nog volop meedraaien in de samenleving en misschien wel jouw verpleegkundige kunnen zijn als jij met corona straks behandeld moet worden.

Doe niet zo enorm narrow minded. Want tot dat jij zelf of iemand om je heen corona krijgt heb je echt geen idee waar je het over hebt met je: jij zou ook eens moeten leven en wat risico's moeten nemen.
Ik neem denk ik genoeg risico's met het feit dat ik in de zorg werk. Wat doe jij precies voor de wereld?
Of ligt jouw behoefte bij je opa knuffelen lolololol?

Bovendien slaan jouw overige stellingen ook nogal als een lul op een drumstel ;-)
anoniem_377887 wijzigde dit bericht op 13-08-2020 09:49
2.18% gewijzigd
Leeuw32 schreef:
Heel eerlijk: ik wil niet dat mijn zoontje op groeit in een 1,5 meter samenleving of mondkapjes samenleving om 94-jarigen (die ook nog dement zijn) een jaar of 2 jaar langer te laten leven.
Alleen al in mijn vriendenkring kan ik zo 10 mensen aanwijzen die nog vele jaren mee kunnen, maar die een ernstig verhoogd risico hebben als het gaat om Corona. Misschien wil je met hen wél rekening houden?
Solomio schreef:
13-08-2020 09:30
:rofl: :HA:
Over woorden verdraaien gesproken.

Wat ik bij jou mis is het besef dat je zelf onderdeel bent van het probleem.

Als jij je ergert aan de drukte besef je blijkbaar niet dat jij onderdeel bent van die drukte.

Toen ik bij Ikea was, was het behoorlijk druk. Iedereen deed z'n best om 1,5e meter afstand te bewaren, maar dat lukte niet altijd.
Ik moest wachten bij de klantenservice en daar was niet echt een handige wachtplek, dus uiteindelijk was ik degene die het meeste in de weg stond.
Kan ik natuurlijk die andere mensen wel verwijten dat zij het daar zo druk maken, maar dan maak ik het en mezelf heel lastig én ik leg alle verantwoordelijkheid buiten mezelf.

En ik zie jou idd niet als een volwassen persoon waar je een gelijkwaardig gesprek mee kunt voeren. Daarvoor laat je je wat mij betreft veel te veel leiden door je emoties.
Solo ik zet je onder de negeer. Ik heb het geprobeerd en al tig keer zelfinzicht getoond maar ik mis de totale wederkerigheid bij jou. Je zit alleen maar te zenden en te stoken en maakt het veel persoonlijker dan nodig. Moet je vooral doen maar ik trek me hier uit terug. Mocht ik dus niet meer op je reageren dan weet je bij deze waarom.
Ik wens je alsnog echt een corona vrije toekomst maar hier komen we samen niet uit.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-08-2020 13:49
Reden: op de man
99.46% gewijzigd
Dingadong schreef:
13-08-2020 09:46
Alleen al in mijn vriendenkring kan ik zo 10 mensen aanwijzen die nog vele jaren mee kunnen, maar die een ernstig verhoogd risico hebben als het gaat om Corona. Misschien wil je met hen wél rekening houden?
Alleen als ze niet te dik zijn en hun risico niet hun 'eigen schuld' is. :roll:

Holy crap, ik ben hier dus beland tussen enerzijds de angstschreeuwers en anderzijds de mensen die echt niet verder kijken dan hun eigen voordeur.

David Dunning
Leeuw32 schreef:

Laten we voor het gemak alle jonge mensen die zijn overleden even vergeten. Of de mensen die nu kampen met hartproblemen, die ze normaal gesproken misschien nooit hadden gekregen of 30 jaar later..

Het is misschien een klein percentage, maar het gaat nog steeds om mensen levens.. En goed van jouw vader hoor, maar er zijn vast ook genoeg 60 jarigen die nog even de geboorte van hun nieuwe klein kind of achterklein kind willen meemaken of weet ik het wat. En die paar jaar extra die ze hadden gekregen als Corona er niet was geweest van harte hadden genomen. Niet iedereen is klaar om dood te gaan met eind 60. En als het gebeurt gebeurt het he. Maar we hebben het nog steeds over een virus die we voor een groot deel kunnen voorkomen als we ons houden aan de opgelegde maatregelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven