Coronavirus COVID-19 (deel 23)

woensdag 29 juli 2020 om 12:35
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.
Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 11 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 538.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid
Checklist bij vermoeden COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22
Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 11 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 538.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid
Checklist bij vermoeden COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22

woensdag 29 juli 2020 om 21:20
Precies en dat is wat ik ook steeds probeer te zeggen. In bepaalde steden en regio's is het echt alsof er nooit corona geweest is. Ik hou mijn hart vast.Hetvrijewoord schreef: ↑29-07-2020 20:54Vandaag even in Amsterdam geweest, moest even over de Dam en Rokin, afgeladen vol en mensen die letterlijk hutje mutje op bankjes zaten.
Ik snap wel dat burgemeesters meer vrijheid willen om mondkapjes te verplichten in bepaalde gebieden. Al was het alleen maar om mensen er attent op te maken dat Corona nog lang niet weg is en je afstand moet bewaren.

woensdag 29 juli 2020 om 21:21

woensdag 29 juli 2020 om 21:25
Het gaat er volgens mij om dat het een vrij grote maatregel is met een gering effect:
"Van Dissel citeerde woensdagavond een Fins overzicht: laat 200 duizend mensen een week lang een mondkapje dragen, en je zult misschien één geval van besmetting voorkomen, rekende hij voor. ‘Een buitengewoon klein effect’, aldus Van Dissel." (Volkskrant)
"Van Dissel citeerde woensdagavond een Fins overzicht: laat 200 duizend mensen een week lang een mondkapje dragen, en je zult misschien één geval van besmetting voorkomen, rekende hij voor. ‘Een buitengewoon klein effect’, aldus Van Dissel." (Volkskrant)
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

woensdag 29 juli 2020 om 21:34
Ik denk dat het effect van mondkapjes ook anders kunt zien. Als ik iemand zie met een mondkapje denk ik toch weer even: "Oja, Corona; afstand blijven houden"
De vraag is: is dat ook meegenomen in dat soort onderzoeken?
Wat ik vanmiddag zag ging echt helemaal nergens meer over, ook geen handhaver gezien trouwens, als was ik er maar kort. In die situaties ben ik voor afdwingen. Een gedeeltelijk lockdown is wel wat ingrijpender.
De vraag is: is dat ook meegenomen in dat soort onderzoeken?
Wat ik vanmiddag zag ging echt helemaal nergens meer over, ook geen handhaver gezien trouwens, als was ik er maar kort. In die situaties ben ik voor afdwingen. Een gedeeltelijk lockdown is wel wat ingrijpender.
woensdag 29 juli 2020 om 21:37
In de neus schijnen cellen te zitten die meer eiwitten produceren waardoor meer toegankelijk voor het corona virus. Clownsneus opzetten dan maar?

woensdag 29 juli 2020 om 21:38
Er zijn geen 75 mensen vandaag opgenomen. Er liggen er 75 in Antwerpse ziekenhuizen. Nog steeds veel maar geen opname van 75 per dag.Zazamaenade schreef: ↑29-07-2020 20:10Het is, naar mijn smaak, een beetje sensatiebelust geformuleerd, maar volgens het NOS-liveblog zijn er vandaag 75 mensen in Antwerpse ziekenhuizen opgenomen. Dat vind ik wel verontrustend.
"Dit zijn maatregelen die een grote impact hebben op de vrijheid van mensen, dus mag dat nooit meer dan strikt noodzakelijk is", zei Berx. Ze wees daarbij op de toename in besmettingen, waarin een stijging van 120 procent per week te zien is. Gisteren werden 37 mensen opgenomen in de Antwerpse ziekenhuizen, vandaag staat dat aantal al op 75, aldus de gouverneur.
(4 uur geleden, NOS)

woensdag 29 juli 2020 om 21:38
Gelukkig zijn dat grote uitzonderingen.

woensdag 29 juli 2020 om 21:40
Het heet wel mondkapje, maar hij moet ook over je neus.
Maar als je het graag wil mag jij een clownsneus opzetten hoor.

woensdag 29 juli 2020 om 21:45
Ja dat wel maar daardoor heb ik wel nog niemand aangesproken omdat ik geen zin heb in een scene en ik het lastig vind om in te schatten hoe iemand reageert als ik het netjes vraag. In mijn geval zijn het meestal gezinnen en dan is het toch 4 tegen 1 en dat voelt niet prettig.

woensdag 29 juli 2020 om 21:49
Ik was onlangs in een land waar je overal een mondkapje moet dragen, maar ik heb daar vooral waargenomen dat mensen denken dat ze door het dragen van een mondkapje geen afstand meer hoeven te houden. Maar goed, dat kan een cultuurverschil zijn.
In mijn provincie is er weinig Corona. De mevrouw van de RIVM denkt dat dat is omdat we niet naar buiten gaan en geen feestjes hebben
In mijn provincie is er weinig Corona. De mevrouw van de RIVM denkt dat dat is omdat we niet naar buiten gaan en geen feestjes hebben

woensdag 29 juli 2020 om 21:49
TsumTsum schreef: ↑29-07-2020 21:45Ja dat wel maar daardoor heb ik wel nog niemand aangesproken omdat ik geen zin heb in een scene en ik het lastig vind om in te schatten hoe iemand reageert als ik het netjes vraag. In mijn geval zijn het meestal gezinnen en dan is het toch 4 tegen 1 en dat voelt niet prettig.
Dat is toch niet corona-specifiek? Als je een winkeldief niet wil aanspreken doe je dat waarschijnlijk ook niet. Als je dat niet wil doe je het niet maar het is nou niet alsof die uitzonderingen of jouw terughoudendheid bepaald of het kan of niet.
woensdag 29 juli 2020 om 21:50
Het ging om de impact. Waarom zou je iets dragen waarvan het bewezen medisch geen effect heeft. Bovendien wordt er niet hygiënisch met mondkapjes omgesprongen.Hetvrijewoord schreef: ↑29-07-2020 21:40Het heet wel mondkapje, maar hij moet ook over je neus.
Maar als je het graag wil mag jij een clownsneus opzetten hoor.

woensdag 29 juli 2020 om 21:52
Het heeft schijnbaar te maken met de psychologische impact. Of mensen juist beter bewust zijn van hun corona-proof-handelen of dat ze juist corono-proof-handelen niet meer nodig vinden, daar zijn de meningen nog over verdeeld.

woensdag 29 juli 2020 om 21:54
Nee, het effect is niet bewezen, dat is wat anders dan dat het bewezen geen effect heeft.
Verder heeft het voor zover bekend heeft wel effect als het gaan om je eigen 'besmetbaarheid' naar anderen toe.
En wat ik zojuist al stelde: het kan ook effect hebben als het gaat om bewustzijn.
Prima wat mij betreft dat burgemeesters nu zelf kunnen bepalen wat ze nodig achtten voor hun stad.
woensdag 29 juli 2020 om 22:02
Ik wéét het wel, maar ik snáp het niet.
Snap je?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 29 juli 2020 om 22:03
Zeepje-uit-de-zee schreef: ↑29-07-2020 21:38Er zijn geen 75 mensen vandaag opgenomen. Er liggen er 75 in Antwerpse ziekenhuizen. Nog steeds veel maar geen opname van 75 per dag.
Dan heb ik die tekst verkeerd begrepen. Het leek me ook al erg veel. Maar gisteren dus wel 37 mensen opgenomen in het ziekenhuis, of klopt dat ook niet?
Ik zal het even wijzigen, trouwens.
nounou
Wat mij betreft ook prima dat burgemeesters dat zelf kunnen bepalen ipv landelijk opleggen. Ondanks dat er een gewenning op kan treden en mondkapjes niet op de juiste manier gebruikt worden etc. Maar goed ze moeten wat.Hetvrijewoord schreef: ↑29-07-2020 21:54Nee, het effect is niet bewezen, dat is wat anders dan dat het bewezen geen effect heeft.
Verder heeft het voor zover bekend heeft wel effect als het gaan om je eigen 'besmetbaarheid' naar anderen toe.
En wat ik zojuist al stelde: het kan ook effect hebben als het gaat om bewustzijn.
Prima wat mij betreft dat burgemeesters nu zelf kunnen bepalen wat ze nodig achtten voor hun stad.
Maar mijn eerste reactie ging dus ergens anders om. Het sloeg op wat er nou ingrijpend aan is om een mondkapje te dragen.
woensdag 29 juli 2020 om 22:05

woensdag 29 juli 2020 om 22:07
Reficul schreef: ↑29-07-2020 22:03Wat mij betreft ook prima dat burgemeesters dat zelf kunnen bepalen ipv landelijk opleggen. Ondanks dat er een gewenning op kan treden en mondkapjes niet op de juiste manier gebruikt worden etc. Maar goed ze moeten wat.
Maar mijn eerste reactie ging dus ergens anders om. Het sloeg op wat er nou ingrijpend aan is om een mondkapje te dragen.
Ik vind het niet zo ingrijpend eigenlijk. Ja, leuk is anders maar we worden tot een hoop zaken verplicht waarvan de overheid vindt dat het 'voor ons eigen bestwil is'. Hier gaat het niet alleen om jezelf maar om anderen.
Zoals ik al schreef een gedeeltelijke lockdown is vele malen ingrijpender mijn inziens.