Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 23)

29-07-2020 12:35 3000 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, 11 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 538.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 50.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22
smulrol schreef:
29-07-2020 19:50
Het gaat echt twee kanten op. Het is hier toch geen kleuterschool?
Dat soort posts vol van onwaarheden, sensatie en paniekzaaierij mogen best "beantwoord" worden.
Florijn1111 schreef:
29-07-2020 19:58
Ongelofelijk hoe snel de ziekenhuisopnames in Belgie gaan. Benieuwd wanneer wij deze aantallen gaan zien.

Uit de Morgen..

Crisiscentrum: ‘Ook ziekenhuisopnames nu zorgwekkend’

Ook de curves van de ziekenhuisopnames beginnen te bewegen waarschuwt het Crisiscentrum. ‘De situatie is zorgwekkend’, zegt Boudewijn Catry op de persconferentie. Gisteren werden 35 landgenoten opgenomen met Covid-19, een verdubbeling ten opzichte van vorige week.

Volgens het Crisiscentrum zou niets doen zou ervoor zorgen dat de situatie op korte termijn uit de hand loopt. "Het beperken van onze sociale contacten is op dit moment de meest efficiënte manier om de opflakkering van dit virus de kop in te drukken. Die contacten speelden immers een belangrijke rol in de vermenigvuldiging van het aantal besmettingen de voorbije weken", klinkt het. 

Wat een rare opmerking. Waarom ben je daar zo benieuwd naar?
Florijn1111 schreef:
29-07-2020 19:58
Ongelofelijk hoe snel de ziekenhuisopnames in Belgie gaan. Benieuwd wanneer wij deze aantallen gaan zien.

Uit de Morgen..

Crisiscentrum: ‘Ook ziekenhuisopnames nu zorgwekkend’

Ook de curves van de ziekenhuisopnames beginnen te bewegen waarschuwt het Crisiscentrum. ‘De situatie is zorgwekkend’, zegt Boudewijn Catry op de persconferentie. Gisteren werden 35 landgenoten opgenomen met Covid-19, een verdubbeling ten opzichte van vorige week.

Volgens het Crisiscentrum zou niets doen zou ervoor zorgen dat de situatie op korte termijn uit de hand loopt. "Het beperken van onze sociale contacten is op dit moment de meest efficiënte manier om de opflakkering van dit virus de kop in te drukken. Die contacten speelden immers een belangrijke rol in de vermenigvuldiging van het aantal besmettingen de voorbije weken", klinkt het. 

Ja ik vind dit echt zorgwekkend.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het er wel mee eens dat het in België nu wel echt de verkeerde kant op gaat.
Ik ben blij dat het hier nog niet die kant op lijkt te gaan, hopelijk blijft dat zo.

En hopelijk kan België het ook weer snel controleerbaar maken. Zolang dit niet te lang door gaat moet het te doen zijn.
Mijn nicht zit nu in Catalonie met haar gezin ( in een tent op een camping) hoorde ik net. Schiet mij maar lek maar waarom wil je dat? Er staan meerdere landen op code oranje.

De EU zit ook niet echt op 1 lijn qua repatrieren en code oranje landen. Als we er in de wereld al niet uitkomen dan komen we er hier op dit topic natuurlijk al helemaal nooit uit :proud:
Lacuba schreef:
29-07-2020 20:04
Wat een rare opmerking. Waarom ben je daar zo benieuwd naar?

Het is, naar mijn smaak, een beetje sensatiebelust geformuleerd, maar volgens het NOS-liveblog zijn er vandaag 75 mensen in Antwerpse ziekenhuizen opgenomen. Dat vind ik wel verontrustend.
"Dit zijn maatregelen die een grote impact hebben op de vrijheid van mensen, dus mag dat nooit meer dan strikt noodzakelijk is", zei Berx. Ze wees daarbij op de toename in besmettingen, waarin een stijging van 120 procent per week te zien is. Gisteren werden 37 mensen opgenomen in de Antwerpse ziekenhuizen, vandaag staat dat aantal al op 75, aldus de gouverneur.
(4 uur geleden, NOS)
zazamaenade wijzigde dit bericht op 29-07-2020 22:07
Reden: dit klopt schijnbaar niet
0.49% gewijzigd
nounou
Heeft Doutzen al gereageerd? ;-D
Zazamaenade schreef:
29-07-2020 20:10
Het is, naar mijn smaak, een beetje sensatiebelust geformuleerd, maar volgens het NOS-liveblog zijn er vandaag 75 mensen in Antwerpse ziekenhuizen opgenomen. Dat vind ik wel verontrustend.
"Dit zijn maatregelen die een grote impact hebben op de vrijheid van mensen, dus mag dat nooit meer dan strikt noodzakelijk is", zei Berx. Ze wees daarbij op de toename in besmettingen, waarin een stijging van 120 procent per week te zien is. Gisteren werden 37 mensen opgenomen in de Antwerpse ziekenhuizen, vandaag staat dat aantal al op 75, aldus de gouverneur.
(4 uur geleden, NOS)
Dat is het ook (een beetje verontrustend misschien). Maar om nu te zeggen: benieuwd wanneer het hier komt... I.p.v. ik hoop dat het hier niet die kant op gaat... Of: fijn dat het hier veel beter gaat..
Lacuba schreef:
29-07-2020 20:15
Dat is het ook (een beetje verontrustend misschien). Maar om nu te zeggen: benieuwd wanneer het hier komt... I.p.v. ik hoop dat het hier niet die kant op gaat... Of: fijn dat het hier veel beter gaat..
Het is sowieso irritant als iemand hier verder nooit meepraat en alleen steeds even langskomt als er iets te melden valt wat negatief is of onrust zaait.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lacuba schreef:
29-07-2020 20:15
Sowieso al het gebruik van 'wanneer' ipv 'of'

Maar ben niet anders gewend van die forummer.
AnAppleADay schreef:
29-07-2020 20:18
Sowieso al het gebruik van 'wanneer' ipv 'of'

Maar ben niet anders gewend van die forummer.
Dat is waar. Sneu als je zo in het leven staat.
Van nu.nl:

Volgens RIVM-baas Jaap van Dissel ontbreekt wetenschappelijk bewijs om in het hele land het gebruik van een niet-medisch mondkapje in openbare ruimtes te verplichten. "Recente studies uit diverse landen hebben dit opnieuw aangetoond", aldus Van Dissel.

Hoe vaak moet het OMT nu nog advies hierover uitbrengen vraag ik me af.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
29-07-2020 20:28
Van nu.nl:

Volgens RIVM-baas Jaap van Dissel ontbreekt wetenschappelijk bewijs om in het hele land het gebruik van een niet-medisch mondkapje in openbare ruimtes te verplichten. "Recente studies uit diverse landen hebben dit opnieuw aangetoond", aldus Van Dissel.

Hoe vaak moet het OMT nu nog advies hierover uitbrengen vraag ik me af.
Totdat het gezeur van de betweters stopt ben ik bang.
Lacuba schreef:
29-07-2020 20:29
Totdat het gezeur van de betweters stopt ben ik bang.
Ik snap het echt niet.

David Dunning
Nou ja, wat ik wél denk, wij hobbelen als Nederland altijd wel overal achteraan.
Toen heel Europa al met ruggeprik beviel deden wij het nog zonder, zeg maar.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat je met die 1.5 meter goed zit en een mondkapje niet nodig is.
Denk je dat het wel nodig is, dan draag je hem lekker.
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond zit op het dashboard met het aantal besmetten per 100.000 inmiddels buiten de schaal, dus ik kan me best voorstellen dat Aboutaleb urgentie voelt en iets meer wil dan zalvende woorden over 1,5 meter.
nounou
Merys schreef:
29-07-2020 20:35
Nou ja, wat ik wél denk, wij hobbelen als Nederland altijd wel overal achteraan.
Toen heel Europa al met ruggeprik beviel deden wij het nog zonder, zeg maar.

Dat gezegd hebbende, ik denk dat je met die 1.5 meter goed zit en een mondkapje niet nodig is.
Denk je dat het wel nodig is, dan draag je hem lekker.
Nederland is idd vaak vrij terughoudend bij nieuwe ontwikkelingen. Degelijke wetenschappelijke onderbouwing staat hoog in het vaandel.
Terecht wat mij betreft.
Maar het zal idd ook weleens te lang duren daardoor.

In dit geval gaat het om een ingrijpende maatregel en dan vind ik het toch wel van belang dat we ons niet laten leiden door maatschappelijke druk, maar door degelijke onderbouwing.

David Dunning
Zazamaenade schreef:
29-07-2020 20:36
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond zit op het dashboard met het aantal besmetten per 100.000 inmiddels buiten de schaal, dus ik kan me best voorstellen dat Aboutaleb urgentie voelt en iets meer wil dan zalvende woorden over 1,5 meter.
Ik vraag me af of een avondklok (zoals in Antwerpen) dan niet effectiever is, aangezien de brandhaarden veelal privéfeestjes zijn. Daar kun je moeilijk handhaven op mondkapjes, maar als mensen midden in de nacht van een feestje komen kun je daar wel op handhaven, tenzij alle gasten blijven slapen maak je die feestjes daarmee wel een stuk lastiger.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Solomio schreef:
29-07-2020 20:38
Nederland is idd vaak vrij terughoudend bij nieuwe ontwikkelingen. Degelijke wetenschappelijke onderbouwing staat hoog in het vaandel.
Terecht wat mij betreft.

In dit geval gaat het om een ingrijpende maatregel en dan vind ik het toch wel van belang dat we ons niet laten leiden door maatschappelijke druk, maar door degelijke onderbouwing.

Ik ook hoor.
Ik hoop heel hard dat er geen mondkapjes plicht komt, of dat het dan in ieder geval op de fiets niet hoeft. Want als je 40 minuten moet fietsen naar je werk, dan is dat met een mondkapje op echt geen pretje. En dan zou ik dus de keuze moeten gaan maken tussen met het ov gaan en daarmee dus meer risico op besmetting lopen of bijzonder onzinnig op de fiets een mondkapje op op een route waar ik altijd afstand kan houden en waar dat dus ook altijd gebeurt een oncomfortabele rit hebben. Een auto heb ik niet.
Solomio schreef:
29-07-2020 20:32
Ik snap het echt niet.

Soms/vaak legt de publieke opinie meer gewicht in de schaal dan een deskundige onderbouwing. Het sluiten van scholen was conform deskundig advies ook onnodig.
Vandaag even in Amsterdam geweest, moest even over de Dam en Rokin, afgeladen vol en mensen die letterlijk hutje mutje op bankjes zaten.

Ik snap wel dat burgemeesters meer vrijheid willen om mondkapjes te verplichten in bepaalde gebieden. Al was het alleen maar om mensen er attent op te maken dat Corona nog lang niet weg is en je afstand moet bewaren.
aikidoka schreef:
29-07-2020 20:51
Ik hoop heel hard dat er geen mondkapjes plicht komt, of dat het dan in ieder geval op de fiets niet hoeft. Want als je 40 minuten moet fietsen naar je werk, dan is dat met een mondkapje op echt geen pretje. En dan zou ik dus de keuze moeten gaan maken tussen met het ov gaan en daarmee dus meer risico op besmetting lopen of bijzonder onzinnig op de fiets een mondkapje op op een route waar ik altijd afstand kan houden en waar dat dus ook altijd gebeurt een oncomfortabele rit hebben. Een auto heb ik niet.
Nou zit je je wel druk te maken over het allerminst voor de hand liggende maatregel die echt niet realistisch is
Susan schreef:
29-07-2020 20:39
Ik vraag me af of een avondklok (zoals in Antwerpen) dan niet effectiever is, aangezien de brandhaarden veelal privéfeestjes zijn. Daar kun je moeilijk handhaven op mondkapjes, maar als mensen midden in de nacht van een feestje komen kun je daar wel op handhaven, tenzij alle gasten blijven slapen maak je die feestjes daarmee wel een stuk lastiger.
Of feest vieren tot 6.00 uur 's ochtends ;-).
Solomio schreef:
29-07-2020 20:38
Terecht wat mij betreft.

Wat precies is er ingrijpend aan het dragen van een mondkapje in publieke gelegenheden?
Je kan het ook overdrijven natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven