Coronavirus COVID-19 (deel 26)

zondag 20 september 2020 om 20:14
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.
Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 30 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 950.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 98.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid
Checklist bij vermoeden COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25
Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 30 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 950.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 98.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid
Checklist bij vermoeden COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 20:28
0.05% gewijzigd

zondag 27 september 2020 om 22:44
Is dat nieuwe beleid niet van de laatste week? Ik kan het niet meer terugvinden.Hetvrijewoord schreef: ↑27-09-2020 22:39Ik heb het nu over de afgelopen 2 weken.
Kennelijk is men bij de GGD niet goed genoeg geïnformeerd. Dat kan.

zondag 27 september 2020 om 22:45
Waarom maak je je zo druk? Het beleid is iets meer dan een week geleden ingegaan. Dus idd, daarvoor was het anders en wellicht zijn geplande afspraken dus gewoon doorgegaan afgelopen week.Hetvrijewoord schreef: ↑27-09-2020 22:37Wat een onzin!
Ik ken zo al 12 gevallen van de afgelopen 2 weken waarin geen huisarts aan te pas is gekomen. Inclusief mij eigen kind overigens.
Iemand bel de GGD!

zondag 27 september 2020 om 22:46
Nandina* schreef: ↑27-09-2020 22:42Het verbaast me dat jullie die ervaring hebben. Zeker met de druk op de testen zou je verwachten dat de kinderen niet aangenomen worden om te testen. Sinds ze niet meer getest hoeven worden, hoor ik weinig over testen (bij klasgenoten van mijn dochter oid). Ik weet alleen dat het mijn collega niet lukte met zijn kind.
Zoals geschreven ken ik veel recente gevallen waar er zonder enige moeite een testafspraak werd gemaakt, ik heb geen enkele reden om hierover te liegen of overdrijven. Het is nergens een probleem geweest. Kinderen hadden wel allemaal zelf klachten (hoesten, neusverkouden)

zondag 27 september 2020 om 22:47
Ik twijfel ook niet aan je.Hetvrijewoord schreef: ↑27-09-2020 22:46Zoals geschreven ken ik veel recente gevallen waar er zonder enige moeite een testafspraak werd gemaakt, ik heb geen enkele reden om hierover te liegen of overdrijven. Het is nergens een probleem geweest. Kinderen hadden wel allemaal zelf klachten (hoesten, neusverkouden)

zondag 27 september 2020 om 22:51

zondag 27 september 2020 om 22:53
En de praktijk is regelmatig anders, ook de afgelopen week nog met nieuwe afspraken.
Lijkt mij ook niet zo heel bijzonder, dat aanbevelingen en de praktijk niet gelijk opgaan in deze tijden
Wat dat met 'druk maken' te maken heeft weet ik niet, zal wel projectie zijn.

zondag 27 september 2020 om 23:10
Gommerts is mijn rots in de branding in deze chaos. Ik hoop dat hij uit de klauwen van de politiek weet te bijven.CharlotteCcc schreef: ↑27-09-2020 20:03Ik vind hem zo fijn. Echt, de spijker op de kop. Alertheid is nodig, angst niet. Dit is ook heel goed voor mensen die bang of zelfs doodsbang zijn om te lezen.
zondag 27 september 2020 om 23:19
Toch nog even over die PCR-test, hè:
https://www.hpdetijd.nl/2020-09-27/drie ... gxmnAOCV60
Zijn deze wetenschappers ook wappies dan? Dit geeft maar weer aan dat we wereldwijd maar wat aan het doen zijn. En dat al een half jaar lang.
Zijn deze wetenschappers ook wappies dan? Dit geeft maar weer aan dat we wereldwijd maar wat aan het doen zijn. En dat al een half jaar lang.

maandag 28 september 2020 om 05:31
Hoge betrouwbaarheid van testen cruciaal voor juiste diagnose en passende maatregelenDespierta schreef: ↑27-09-2020 23:19Toch nog even over die PCR-test, hè:
Zijn deze wetenschappers ook wappies dan? Dit geeft maar weer aan dat we wereldwijd maar wat aan het doen zijn. En dat al een half jaar lang.![]()
Omdat de meeste mensen niet eerder getest zijn, is niet met zekerheid te bepalen of een positieve RT-qPCR-test een oude of een nieuwe infectie betreft. Vooralsnog worden deze mensen ook zonder klachten gezien als een nieuwe besmetting en verplicht gesteld in quarantaine te gaan [18]. Door het inzetten van aanvullende onafhankelijke testen kan het mogelijk worden om onderscheid te maken tussen oude en nieuwe infecties. Zo kan de mate waarin nCoV-19 infectieus/besmettelijk is bepaald worden door een in vitro virus titer-bepaling (TCID50-bepalingen) aan de hand van routinematige testen in vero-cellen. Deze testen zijn echter arbeidsintensief, tijdrovend en moeilijk te organiseren op grote schaal. Enkel voor monsters van patiënten met een zeer hoge viruslading (lage Ct-waarde en afgenomen binnen acht dagen van infectie) werden infectieuze virusdeeltjes aangetoond in de TCID50-test [17].
Heb jij dit artikel helemaal begrepen dan? Dat denk ik niet. Ik vind het merkwaardig dat een dergelijk technisch artikel zonder journalistieke “vertaling” wordt geplaatst in HP de Tijd. Ik denk dat alleen Nausicaa of Florence, of mensen die gestudeerd hebben,dit artikel helemaal op waarde kunnen schatten.
Wat ik er van begrijp is het volgende:
- Zoals in het bovenstaande stukje wordt geciteerd wordt door het aantonen van een stukje genetisch RNA-materiaal in je neus of keel is niet duidelijk of je nu nog ziek bent, of al beter bent, of er ooit ziek van bent geweest
Dat die in-vitro-virus titer-bepaling (TCID50-bepalingen) niet grootschalig worden toegepast lijkt me daarom niet zo van belang. Als er maar in quarantaine gegaan kan worden, tot de symptomen weg zijn, dat lijkt me het belangrijkste.
- Het andere argument: dat niet exact kan worden aangetoond dat de lichte klachten worden veroorzaakt door het aangetoonde stukje genetische virusmateriaal (geen causaliteit maar correlatie) lijkt me om dezelfde reden niet wereldschokkend.
De oplossing blijft hetzelfde. Ga in quarantaine tot de symptomen zijn verdwenen, en je kan het in ieder geval niet meer overbrengen aan anderen.
Dus eerlijk gezegd zie ik het probleem niet zo, en ik begrijp eerlijk gezegd niet dat de bovengenoemde wetenschappers hier zo’n probleem van maken, hoewel ze natuurlijk in theorie gelijk hebben.
Ik zie dan ook geen reden voor de alarmerende kop: Drie wetenschappers: de coronatest is onbetrouwbaar en het testbeleid faalt.
maandag 28 september 2020 om 06:47
Dat die test niet 100% waterdicht is dat beweert volgens mij ook niemand. Wat we op dit moment wel met zekerheid kunnen zeggen: als de positieve tets toenemen, dan stijgen ook de ziekenhuisopnames. Dus alleen daarvoor is het testen natuurlijk nog steeds nuttig, als voorspeller voor ziekenhuisopnames.
maandag 28 september 2020 om 07:03
Er staat dan ook nergens dat het niet mag, er staat dat het niet hoeft.Hetvrijewoord schreef: ↑27-09-2020 22:46Zoals geschreven ken ik veel recente gevallen waar er zonder enige moeite een testafspraak werd gemaakt, ik heb geen enkele reden om hierover te liegen of overdrijven. Het is nergens een probleem geweest. Kinderen hadden wel allemaal zelf klachten (hoesten, neusverkouden)
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 28 september 2020 om 07:06
Dit is toch geen nieuws?Despierta schreef: ↑27-09-2020 23:19Toch nog even over die PCR-test, hè:
Zijn deze wetenschappers ook wappies dan? Dit geeft maar weer aan dat we wereldwijd maar wat aan het doen zijn. En dat al een half jaar lang.![]()
Die PCR-test stelt vast of je besmet bent.
Helaas is er geen test die vaststelt of je besmettelijk bent.
David Dunning
David Dunning

maandag 28 september 2020 om 07:09
Despierta schreef: ↑27-09-2020 23:19Toch nog even over die PCR-test, hè:
Dit geeft helemaal niet aan dat we maar wat aan het doen zijn.
Er is ook niemand die hier zegt dat je volledig op deze testen kunt vertrouwen.
maandag 28 september 2020 om 07:13
Maar je voert dus al pagina's lang een semantische discussie. Beetje vermoeiend.
David Dunning
David Dunning

maandag 28 september 2020 om 07:16

maandag 28 september 2020 om 07:17
Je kan ook gewoon lezen wat er geschreven staat, toch?Hetvrijewoord schreef: ↑27-09-2020 22:53En de praktijk is regelmatig anders, ook de afgelopen week nog met nieuwe afspraken.
Lijkt mij ook niet zo heel bijzonder, dat aanbevelingen en de praktijk niet gelijk opgaan in deze tijden
Wat dat met 'druk maken' te maken heeft weet ik niet, zal wel projectie zijn.
Je schrijft ' de praktijk is regelmatig anders' om vervolgens de inhoud te herhalen wat ik schrijf. Raar hoor.

maandag 28 september 2020 om 07:41
Prima hoor. Dan zijn er wel tests ingepland. Verandert niets aan het nieuwe beleid waar we het over hebben. Ik begrijp gewoon niet waarom je je zo druk maakt, met uitroeptekens en al en dit soort reacties.
Ik zal verder niet meer op je reageren.

maandag 28 september 2020 om 08:03

maandag 28 september 2020 om 08:37
Godsdienstvrijheid staat zelfs in de grondwet. Die is super belangrijk in een vrije rechtsstaat.
Natuurlijk kan je mensen niet verbieden religieuze bijeenkomsten te houden. Ik sta daar helemaal achter, ben zelf anti-religieus.
Je kunt wel voorwaarden stellen, en die zijn gesteld dacht ik. Een maximaal aantal aanwezigen en 1,5m. Dat lijkt mij prima.
Natuurlijk kan je mensen niet verbieden religieuze bijeenkomsten te houden. Ik sta daar helemaal achter, ben zelf anti-religieus.
Je kunt wel voorwaarden stellen, en die zijn gesteld dacht ik. Een maximaal aantal aanwezigen en 1,5m. Dat lijkt mij prima.