Coronavirus COVID-19 (deel 26)

zondag 20 september 2020 om 20:14
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.
Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 30 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 950.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 98.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid
Checklist bij vermoeden COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25
Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 30 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 950.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 98.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO
Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid
Checklist bij vermoeden COVID-19

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier
Dit is een discussie topic over dit virus.
Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 20:28
0.05% gewijzigd
maandag 28 september 2020 om 10:13
Zeker en ik snap ook de verontwaardiging. Ik heb al gezegd: ik vind de uitzondering hier niet nodig.Hetvrijewoord schreef: ↑28-09-2020 10:12Er wordt wel degelijk een uitzondering gemaakt.
Dan moet men niet verbolgen zijn dat er mensen zijn die daar wat van vinden.
Maar om nou te beweren dat ze vrijgesteld zijn van alle maatregelen is óók niet waar.
maandag 28 september 2020 om 10:14
Ik niet. (vrijheid van) godsdienstbelijding wordt (door onze grondwet) als iets essentieels gezien. De 60e verjaardag van Tante Bep niet.
Dat tante Bep dat anders ziet, en heel veel mensen godsdienstbelijding helemaal niet essentieel of misschien zelfs onnodig of waanzin vinden, doet daar niets aan af.

maandag 28 september 2020 om 10:18
Dat is toch idioot? Het virus houdt er geen rekening mee of mensen in een kerk bij een zijn gekomen of in een kroeg.elein schreef: ↑28-09-2020 10:14Ik niet. (vrijheid van) godsdienstbelijding wordt (door onze grondwet) als iets essentieels gezien. De 60e verjaardag van Tante Bep niet.
Dat tante Bep dat anders ziet, en heel veel mensen godsdienstbelijding helemaal niet essentieel of misschien zelfs onnodig of waanzin vinden, doet daar niets aan af.
Tijd om die grondwet 'ns aan te passen naar hedendaagse standaard. Er staat wel meer in wat nergens meer op slaat.

maandag 28 september 2020 om 10:20
ja we weten wel welk artikel jij graag ook er uit wil.redbulletje schreef: ↑28-09-2020 10:18Dat is toch idioot? Het virus houdt er geen rekening mee of mensen in een kerk bij een zijn gekomen of in een kroeg.
Tijd om die grondwet 'ns aan te passen naar hedendaagse standaard. Er staat wel meer in wat nergens meer op slaat.
Open er een topic over op Actueel zou ik zeggen.
maandag 28 september 2020 om 10:21
Eerder (in het voorjaar) was er toch ook een maximaal aantal mensen per dienst? Dus het limiteren van groepsgrote gaat niet in tegen de grondwet. De grondwet zegt dat er vrijheid moet zijn om je godsdienst te belijden. Dat mag ook: je mag samenkomen in kleine groepen (tot 50 man) en je mag online diensten volgen.
Ik snap dus niet dat de grondwet hierbij wordt betrokken want daar wordt nog steeds aan voldaan, ook als je geen uitzondering maakt.
Ik snap dus niet dat de grondwet hierbij wordt betrokken want daar wordt nog steeds aan voldaan, ook als je geen uitzondering maakt.

maandag 28 september 2020 om 10:24
Ik ben zelf gelovig en ga regelmatig naar de kerk.redbulletje schreef: ↑28-09-2020 10:18Dat is toch idioot? Het virus houdt er geen rekening mee of mensen in een kerk bij een zijn gekomen of in een kroeg.
Voor mij hoeft er geen uitzondering gemaakt te worden maar gewoon max 50 personen.
Het virus houdt er idd geen rekening mee waar je samenkomt.
Ze controleren het ook niet overal hoe ze met de regels omgaan.
Wij komen b.v. niet meer in de kerk waar wij altijd kwamen omdat de pastoor de hostie uitreikt op de hand of tong terwijl de kerk voorschrijft dat dit dient te gebeuren met pincet en spatscherm.

maandag 28 september 2020 om 10:30
Dat vind ik wel heel fout zeg, dat die tegen de coronaregels in blijft gaan. Wat is daarvoor zijn reden? De aanpassing is toch een prima oplossing?damesbril schreef: ↑28-09-2020 10:24Ik ben zelf gelovig en ga regelmatig naar de kerk.
Voor mij hoeft er geen uitzondering gemaakt te worden maar gewoon max 50 personen.
Het virus houdt er idd geen rekening mee waar je samenkomt.
Ze controleren het ook niet overal hoe ze met de regels omgaan.
Wij komen b.v. niet meer in de kerk waar wij altijd kwamen omdat de pastoor de hostie uitreikt op de hand of tong terwijl de kerk voorschrijft dat dit dient te gebeuren met pincet en spatscherm.

maandag 28 september 2020 om 10:38
Wij zijn met hem in gesprek gegaan.redbulletje schreef: ↑28-09-2020 10:30Dat vind ik wel heel fout zeg, dat die tegen de coronaregels in blijft gaan. Wat is daarvoor zijn reden? De aanpassing is toch een prima oplossing?
Hij wil het alleen op deze manier en niemand die er iets aan doet.
Hij roept op dat als je oud bent of in de risicogroep zit dan maar de online mis moet volgen of in de kerkbank moet blijven zitten.
Te koppig om gewoon de regels te volgen en weigert het voor iedereen veilig te maken om de hostie te mogen ontvangen.

maandag 28 september 2020 om 10:42
damesbril schreef: ↑28-09-2020 10:38Wij zijn met hem in gesprek gegaan.
Hij wil het alleen op deze manier en niemand die er iets aan doet.
Hij roept op dat als je oud bent of in de risicogroep zit dan maar de online mis moet volgen of in de kerkbank moet blijven zitten.
Te koppig om gewoon de regels te volgen en weigert het voor iedereen veilig te maken om de hostie te mogen ontvangen.
Je had deze foto aan dat zak hooi moeten laten zien.

maandag 28 september 2020 om 10:48

maandag 28 september 2020 om 10:52
Ben heel erg benieuwd. Hoop vooral op duidelijke doeltreffende regels.
maandag 28 september 2020 om 10:53

maandag 28 september 2020 om 10:59

maandag 28 september 2020 om 11:04
Dat is waar, al zijn ze volgens mij nu nog in overleg met het OMT.
Indien het mondkapjes worden, gelukkig heb ik net nog een aantal stoffen mondkapjes ingeslagen in het weekend.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

maandag 28 september 2020 om 11:09
maandag 28 september 2020 om 11:11
Ik denk dat regionale maatregelen een utopie zijn. Overal stijgen de besmettingen (wel wat), IC capaciteit wordt landelijk bepaald, je hebt nu 14 regio's 'zorgelijk', daar komen misschien nog wat bij. Dan is het niet houdbaar om te zeggen in Zeeland, Drenthe en Limburg Zuid (ik noem maar wat) kan je wel je bruiloft vieren, in de rest niet.
maandag 28 september 2020 om 11:14
Ik verwacht dat ze het maximaal aantal feestvierders voor het hele land gelijk gaan trekken.elein schreef: ↑28-09-2020 11:11Ik denk dat regionale maatregelen een utopie zijn. Overal stijgen de besmettingen (wel wat), IC capaciteit wordt landelijk bepaald, je hebt nu 14 regio's 'zorgelijk', daar komen misschien nog wat bij. Dan is het niet houdbaar om te zeggen in Zeeland, Drenthe en Limburg Zuid (ik noem maar wat) kan je wel je bruiloft vieren, in de rest niet.
En voor de grote steden in openbare ruimtes mondkapjesplicht.

maandag 28 september 2020 om 11:20
Wat goed!!