Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 26)

20-09-2020 20:14 3372 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 30 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 950.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 98.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 20:28
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
21-09-2020 09:36
Hoe is het eigenlijk met de testcapaciteit in Belgie, doornroosje9?
Frankrijk en UK hebben ook issues
Ik heb al een paar keer horen roepen dat 'Nederland zich moet schamen' et cetera, maar ik kon me al niet voorstellen dat het in alle andere landen wel meteen vlekkeloos verliep.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit een beetje in dubio, hoop dat ik hier even mijn vraag mag stellen. Mijn puber is al een ruime week verkouden en ook een paar dagen echt ziek geweest. Het lukt echter steeds maar niet om een testafspraak te plannen, we komen er niet doorheen. Nu zit ik in dubio of ik hem überhaupt nog wel moet laten testen, hij is al een week niet op school geweest (volgt wel online les) en als we eindelijk een coronatest afspraak hebben dan mag hij totdat de uitslag er is sowieso niet naar school. En dat terwijl zijn klachten nu eindelijk aan het afnemen zijn. Wat zouden jullie doen?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
21-09-2020 09:54
Ik zit een beetje in dubio, hoop dat ik hier even mijn vraag mag stellen. Mijn puber is al een ruime week verkouden en ook een paar dagen echt ziek geweest. Het lukt echter steeds maar niet om een testafspraak te plannen, we komen er niet doorheen. Nu zit ik in dubio of ik hem überhaupt nog wel moet laten testen, hij is al een week niet op school geweest (volgt wel online les) en als we eindelijk een coronatest afspraak hebben dan mag hij totdat de uitslag er is sowieso niet naar school. En dat terwijl zijn klachten nu eindelijk aan het afnemen zijn. Wat zouden jullie doen?
Dan zou ik hem nu niet meer laten testen. Het voegt nu ook weinig toe, pas als de uitslag er is, volgt er bron- en contactonderzoek, maar hij is dan al een hele tijd thuis, dus dan is de quarantaineperiode voor die mensen zelfs al zo'n beetje voorbij (want tegen die tijd is hij echt wel tien dagen thuis). De regel bij corona is dat je 24 uur klachtenvrij moet zijn en minimaal een week thuis moet zijn sinds het begin van de klachten, dat is dan ook gebeurd. Het enige is dat jij en je dochter nu niet weten hoe lang je in quarantaine moet. Heeft hij koorts (gehad), zijn jullie thuis? Misschien zou ik dat wel even overleggen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-09-2020 09:58
Dan zou ik hem nu niet meer laten testen. Het voegt nu ook weinig toe, pas als de uitslag er is, volgt er bron- en contactonderzoek, maar hij is dan al een hele tijd thuis, dus dan is de quarantaineperiode voor die mensen zelfs al zo'n beetje voorbij (want tegen die tijd is hij echt wel tien dagen thuis). De regel bij corona is dat je 24 uur klachtenvrij moet zijn en minimaal een week thuis moet zijn sinds het begin van de klachten, dat is dan ook gebeurd. Het enige is dat jij en je dochter nu niet weten hoe lang je in quarantaine moet. Heeft hij koorts (gehad), zijn jullie thuis? Misschien zou ik dat wel even overleggen.
Nee, hij heeft geen koorts gehad dus daardoor had ik in eerste instantie zoiets van we kijken het aan. Dat was zelfs al meer dan een week geleden, toen is hij ook van school thuisgebleven ivm verkoudheidsklachten. Toen vrijdag, maandag en dinsdag weer naar school gegaan maar dinsdagmiddag weer flink verkouden, en toen ook echt wel beroerd en ziek, dus echt ook in bed gelegen. Hij is dus nu sowieso 6 dagen alleen maar thuis geweest. Mijn dochter gaat wel naar school, al is die vorige week ook 1 dagje met verkoudheidsklachten thuis gebleven. Maar volgens de beslisboom mocht zij gewoon naar school, het thuisblijven was meer uit voorzorg. Zij heeft nu verder ook geen klachten.
Ik heb zelf sinds vandaag keelpijn, maar verder ook geen koorts of andere klachten.

Ik heb dus zelf niet het idee dat het Corona is maar ik had wel graag voor de zekerheid willen testen. Maar ik krijg al dagen dat bandje dat het te druk is om de telefoon aan te nemen en dat de verbinding verbroken wordt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Nee, dan zou ik bij hem gewoon wachten tot de klachten over zijn en hem weer naar school laten gaan als hij 24 uur geen klachten meer heeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-09-2020 10:07
Nee, dan zou ik bij hem gewoon wachten tot de klachten over zijn en hem weer naar school laten gaan als hij 24 uur geen klachten meer heeft.
ja, dat idee had ik dus ook. Wellicht ook nog even met school overleggen? Of zou je zelfs dat niet doen?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
21-09-2020 08:49
Allemaal aan de vitamine D zou ik zeggen .
( slik het al 3 jaar - ook in de zomer ;-) )
Dat is al bekend vanaf het begin en ik snap werkelijk niet dat daar niet meer aandacht aan besteed wordt. Het is zo simpel, goedkoop en kan absoluut geen kwaad.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
21-09-2020 09:09
Dan zou het toch logischer zijn als het in de zonnigere landen minder heftig zou zijn verlopen?
Nee, want te heet dus mensen zitten veel binnen dan.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
21-09-2020 09:36
Hoe is het eigenlijk met de testcapaciteit in Belgie, doornroosje9?
Frankrijk en UK hebben ook issues
Ik hoor iig niets, dus ik neem maar aan dat er geen problemen zijn. :proud:
Life is short. Eat dessert first.
Het CDC (Center for Disease Control and Prevention) – de Amerikaanse tegenhanger van het RIVM – komt vandaag met een opmerkelijke koerswijziging. Volgens het CDC is de rol van aerosolen bij de verspreiding van corona veel groter dan eerst werd gedacht.

https://www.welingelichtekringen.nl/gee ... solen.html
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
21-09-2020 10:09
ja, dat idee had ik dus ook. Wellicht ook nog even met school overleggen? Of zou je zelfs dat niet doen?
Ik heb mijn puberdochter uiteindelijk voor de uitslag van de test weer naar school laten gaan, want toen was ze 24 uur klachtenvrij en de uitslag duurde maar liefst 3 dagen. De school vond het prima. Ik weet niet hoe streng ze bij jullie zijn, maar ik zou hem gewoon laten gaan zonder overleg.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
21-09-2020 10:09
ja, dat idee had ik dus ook. Wellicht ook nog even met school overleggen? Of zou je zelfs dat niet doen?
Ik denk het niet. Als ik het hier lees, zijn er scholen zat die dan zo'n test gaan eisen. Als hij 24 uur klachtenvrij is dan maakt het voor de school van je zoon echt niet meer uit of hij nou corona had of niet, dan is hij én (ruim) 7 dagen na de start van de klachten thuisgebleven én tot 24 uur nadat hij klachtenvrij was en meer had je ook niet hoeven doen als je had getest en het was corona geweest - en dat was het worst case scenario. Als het wel corona is doen ze toch niet aan het eind van de rit nog een test om te checken of het weg is.

Sowieso worden mensen volgens mij opgeroepen om hun coronatest af te zeggen als ze van hun klachten af zijn en als je nu nog helemaal geen afspraak hebt staan omdat je er niet doorheen komt en hij al beter aan het worden is dan zal het daar toch op neerkomen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Girl_Undiscovered schreef:
21-09-2020 09:17
En inderdaad alweer zo lang geleden dat ik een keer de stad in geweest ben, of naar de Ikea.
Maar dat doe je toch ook zelf? De Ikea is gewoon open en alle andere winkels ook. Als je bang bent kun je een rustig moment proberen te pakken, doordeweeks onder werk/schooltijd scheelt vast een hoop.
Wintertime16 schreef:
21-09-2020 10:35
Maar dat doe je toch ook zelf? De Ikea is gewoon open en alle andere winkels ook. Als je bang bent kun je een rustig moment proberen te pakken, doordeweeks onder werk/schooltijd scheelt vast een hoop.
En toch voelt dat 'funshoppen' voor mij nog overbodig of zo. Ik weet niet precies. Alles wat ik nodig heb, kan ik online kopen of verzamelen en dan afhalen. Scheelt wel een hoop in de portemonnee :)

Het is bij mij niet meer een angst, maar meer dat het niet nodig is of zo. Ik doe ook nog steeds 1x per week boodschappen (ipv eerder 2-3x per week).
wild-flower2 schreef:
21-09-2020 08:49
Allemaal aan de vitamine D zou ik zeggen .
( slik het al 3 jaar - ook in de zomer ;-) )
Ik had ooit een flink tekort wat inmiddels opgelost is maar alsnog is mij aangeraden om het gewoon het hele jaar door te slikken. Ik snap ook niet waarom daar nog steeds geen aandacht voor is.
Alle reacties Link kopieren
De WHO zegt dat je boven de 5 procent de controle kwijt bent. Daar zitten we nu dus boven!!

Het aantal gemelde testen tot nu toe, volgens de GGD, was afgelopen week 192255. Het aantal positieve tests is omhoog gegaan van 7312 naar 11679. Per week:
34: 2.5%
35: 2.2%
36: 2.6%
37: 3.7%
38: 6.1% De GGD draait niet alle tests dus dit zal lager uitvallen morgen.


Bron; Marino van Zelst
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
21-09-2020 10:45
En toch voelt dat 'funshoppen' voor mij nog overbodig of zo. Ik weet niet precies. Alles wat ik nodig heb, kan ik online kopen of verzamelen en dan afhalen. Scheelt wel een hoop in de portemonnee :)

Het is bij mij niet meer een angst, maar meer dat het niet nodig is of zo. Ik doe ook nog steeds 1x per week boodschappen (ipv eerder 2-3x per week).

Dit inderdaad. Ik vind het niet zo belangrijk om dan dat extra risico te nemen. Met name de stad zou dan bij mij Utrecht zijn en daar ga ik nu gewoon niet met een gerust gevoel voor de fun lopen. Ik ben bijvoorbeeld wel een paar weken terug (in de rustige periode) naar de Action geweest om 9 uur s'ochtends. Maar dat zou ik nu ook weer minder prettig vinden denk ik.

Het is gewoon bizar om erbij stil te staan, dat je dit soort "gewone" dingen nu niet zo snel meer doet of er iig twee keer over na denkt.

Vitamine D gaat er hier ook elke dag in. Samen met 1000 mg C en af en toe zink.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand gisteren Zondag met Lubach gezien? Ik vond het nogal een onthutsend!
Even in een notendop: degene die het OMT voorziet van info over testen, is voorzitter van de vereniging voor Nederlandse testlaboratoria. Dat is nog logisch. Maar... die laboratoria zijn allemaal kleine ziekenhuislaboratoria. Een heel mooi fijnmazig, goed gecontroleerd en nauwkeurig netwerk.
Voor veel dezelfde testen, zoals nu heb je geen kleinschalige laboratoria nodig, maar grote robotlabs, die heel snel, heel veel kunnen testen.
En daar wringt de schoen. Die voorzitter is erop gebrand dat we ons bestaande netwerk inzetten.
Terwijl er verschillende testlabs uit bijv. Duitsland of commerciële Nederlandse partijen hun hand niet omdraaien voor 100.000 tests per dag.
In DL gaat het mede zo goed omdat het testen daar snel gaat.
Ik hoop echt dat er een verandering komt, want ik vind het echt dramatisch zo.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het al besproken (ik houd dit draadje dagelijks in de gaten maar ben nooit 100% bijgelezen): maar hoe geloofwaardig vinden jullie het kabinet en het rivm momenteel nog?

Nee; ik ben geen viruswaanzin aanhanger (in tegendeel). Maar neem het nieuwsuur topic over mondkapjes in de zorg (https://nos.nl/l/2349049), het artikel van follow the money over het testbeleid (https://www.ftm.nl/artikelen/coronatest ... robiologen, inmiddels achter een betaalmuur), de uitzending van Lubach gisteren (https://www.hpdetijd.nl/2020-09-20/teru ... estbeleid/, even naar beneden scrollen) en Grappenhaus met zijn bruiloft...

Vooropgesteld: Ik zou niet in hun schoenen willen staan. Maar wat nu naar buiten komt heeft niets te maken met verkeerde beslissingen in het heetst van de strijd, maar met belangenverstrengeling en ethiek/integriteit. Ik ben trots op onze Nederlandse nuchterheid en vrijheid, maar als ik dit soort berichten lees schaam ik me dood....

De geloofwaardigheid is eraf, en dat is volgens mij een groot probleem mochten de besmettingen de komende maanden verder gaan toenemen en de druk op de zorg ook :(
_horizon_ wijzigde dit bericht op 21-09-2020 11:42
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
21-09-2020 11:33
Heeft iemand gisteren Zondag met Lubach gezien? Ik vond het nogal een onthutsend!
Even in een notendop: degene die het OMT voorziet van info over testen, is voorzitter van de vereniging voor Nederlandse testlaboratoria. Dat is nog logisch. Maar... die laboratoria zijn allemaal kleine ziekenhuislaboratoria. Een heel mooi fijnmazig, goed gecontroleerd en nauwkeurig netwerk.
Voor veel dezelfde testen, zoals nu heb je geen kleinschalige laboratoria nodig, maar grote robotlabs, die heel snel, heel veel kunnen testen.
En daar wringt de schoen. Die voorzitter is erop gebrand dat we ons bestaande netwerk inzetten.
Terwijl er verschillende testlabs uit bijv. Duitsland of commerciële Nederlandse partijen hun hand niet omdraaien voor 100.000 tests per dag.
In DL gaat het mede zo goed omdat het testen daar snel gaat.
Ik hoop echt dat er een verandering komt, want ik vind het echt dramatisch zo.
Ik vind dat altijd zo raar, die voorzitter kan het OMT wel van info voorzien, maar ik neem toch aan dat ze bij het OMT niet helemaal gek zijn? Het is toch niet dat ze het OMT ontwetend kunnen houden als het gaat om grote laboratoria, als wij erachter kunnen komen, komen zij er toch ook achter?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp niet waarom je je test nog steeds niet online af kunt zeggen. Dat lijkt me toch ict technisch niet zo moeilijk te regelen?
subnautica wijzigde dit bericht op 21-09-2020 12:13
0.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
21-09-2020 11:45
Ik begrijp niet waarom je je test nog steeds niet online af kunt zeggen. Dat lijkt me toch ict techtnisch niet zo moeilijk te regelen?
Ja, dat is stom. Ik heb twee weken geleden 45 min in de wacht gestaan. Dan krijg je dus kans dat mensen niet meer bellen omdat ze dan weer in de wacht staan, maar gewoon niet komen. En dan wordt de testcapaciteit dus niet benut.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-09-2020 11:41
Ik vind dat altijd zo raar, die voorzitter kan het OMT wel van info voorzien, maar ik neem toch aan dat ze bij het OMT niet helemaal gek zijn? Het is toch niet dat ze het OMT ontwetend kunnen houden als het gaat om grote laboratoria, als wij erachter kunnen komen, komen zij er toch ook achter?
Dit dus.

Het is natuurlijk rete-duur om ineens die grote labs in te huren, dus denk ik dat ze dat zo lang mogelijk uitstellen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Subnautica schreef:
21-09-2020 11:45
Ik begrijp niet waarom je je test nog steeds niet online af kunt zeggen. Dat lijkt me toch ict techtnisch niet zo moeilijk te regelen?
begrijpen wij ook niet, zou ons heel veel telefoontjes schelen 👍🏼
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-09-2020 11:41
Ik vind dat altijd zo raar, die voorzitter kan het OMT wel van info voorzien, maar ik neem toch aan dat ze bij het OMT niet helemaal gek zijn? Het is toch niet dat ze het OMT ontwetend kunnen houden als het gaat om grote laboratoria, als wij erachter kunnen komen, komen zij er toch ook achter?
Ik vind het zó raar!
Wat iemand hierboven ook zegt: hoe geloofwaardig is het omt nog als belangenverstrengeling een rol gaat spelen? Ik vind het gewoonweg beschamend dat er dus wél mogelijkheden ziet in om meer te testen, nog heel makkelijk ook, en dat die niet benut worden! Hoe kan dat in een hoogontwikkeld land als Nederland? In zo’n situatie moeten mensen toch boven zichzelf uitstijgen en voor de beste optie op dit moment kiezen?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven