Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 26)

20-09-2020 20:14 3372 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 30 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 950.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 98.000 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 20:28
0.05% gewijzigd
Serengeti schreef:
20-09-2020 22:05
Ja daar moest ik vandaag ook al aan denken. Ik ben bijv niet meer naar boekwinkels geweest, niet meer bij de Ikea.
En ik ga nog steeds alleen 's ochtends vroeg naar een winkel, en dan doe ik nog steeds zo snel mogelijk mijn boodschappen.

Wat ik ook raar vind: foto's, filmpjes, tv-programma's van vóór Corona. Dat mensen nog gewoon dicht bij elkaar stonden :O , er mensenmassa's op de been waren bij concerten, Koningsdag.... en dat mensen elkaar nog gewoon een hand gaven. :O
Ja ik ben begin dit jaar nog naar een concert geweest. Ik weet nog dat ik toen wel bezorgd was over Corona omdat het in China toen al fout ging. Zag laatst weer beelden van dat concert en het lijkt echt jaren geleden ofzo. Ik denk dat ik straks echt weer moet wennen aan wat normaal was als dit allemaal weer achter de rug is. En ja ik ga ook expres niet meer in de weekenden naar het centrum en als ik naar de winkel wil liefst in de ochtend of vroeg in de middag.
amarna schreef:
20-09-2020 22:51
Ik heb het juist omgekeerd.
In het begin was ik flegmatieker. We laten die storm wel over ons heenkomen, we zien wel.
De laatste paar weken ben ik nerveuzer. Een onbestemd ongerust gevoel omdat er nog geen lichtpuntje aan de horizon is.
Ja dat herken ik ook. Ik vraag me ook steeds vaker af wat er gaat gebeuren zodra het weer kouder wordt buiten en mensen weer vaker binnen bezoek ontvangen in plaats van in de tuin of ergens buiten afspreken. En volgens mij was het ook zo dat hitte de boel afremt dus ik ben ook benieuwd of we daar straks ook nog een verschil in gaan zien. Ik denk ook niet dat we dit jaar gezellig met de hele familie kerst kunnen vieren zoals we gewend waren. Tenzij je een groot huis of tuin hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me nu ook nog echt niet voorstellen dat weer naar concerten mogen. Heel vreemd
Leven en laten leven :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn dochter wel net beloofd dat als het allemaal voorbij is, we naar de musical Mean Girls gaan in Londen, want dat wil ze heel graag. Ze is groot genoeg om te snappen dat het nog een hele tijd kan gaan duren, maar het is in elk geval een leuk vooruitzicht.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Precies!! Een eigen stip aan de horizon!
Leven en laten leven :)
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk susan!
Life is short. Eat dessert first.
Susan schreef:
20-09-2020 23:48
Ik heb mijn dochter wel net beloofd dat als het allemaal voorbij is, we naar de musical Mean Girls gaan in Londen, want dat wil ze heel graag. Ze is groot genoeg om te snappen dat het nog een hele tijd kan gaan duren, maar het is in elk geval een leuk vooruitzicht.
Hopelijk redden ze het. Ik wilde altijd nog een keer naar een show van Cirque du soleil maar die zijn failliet.

Wil nog steeds naar Harry Potter and the cursed child in Londen. Laatste keer dat ik in Londen was waren de kaartjes uitverkocht.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
21-09-2020 00:14
Hopelijk redden ze het. Ik wilde altijd nog een keer naar een show van Cirque du soleil maar die zijn failliet.

Wil nog steeds naar Harry Potter and the cursed child in Londen. Laatste keer dat ik in Londen was waren de kaartjes uitverkocht.
Ik kan gewoon kaartjes kopen voor Cirque du soleil voor volgend jaar. Weet je zeker dat die failliet zijn?
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
21-09-2020 00:14
Hopelijk redden ze het. Ik wilde altijd nog een keer naar een show van Cirque du soleil maar die zijn failliet.

Wil nog steeds naar Harry Potter and the cursed child in Londen. Laatste keer dat ik in Londen was waren de kaartjes uitverkocht.
Ik hoop het ook, overigens draait die musical nu nog niet, pas in 2021, maar ik ga er vanuit dat we er toch nog wel even zoet mee zijn.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
nausicaa schreef:
21-09-2020 00:33
Ik kan gewoon kaartjes kopen voor Cirque du soleil voor volgend jaar. Weet je zeker dat die failliet zijn?

Ze hebben in juni veel mensen moeten ontslaan omdat ze het niet gingen redden maar ik zie dat er mogelijk een doorstart is: https://www.nu.nl/economie/6071913/fail ... gered.html

Zou fijn zijn want de shows zijn prachtig.
Tvp
TsumTsum schreef:
20-09-2020 23:41
Ja dat herken ik ook. Ik vraag me ook steeds vaker af wat er gaat gebeuren zodra het weer kouder wordt buiten en mensen weer vaker binnen bezoek ontvangen in plaats van in de tuin of ergens buiten afspreken. En volgens mij was het ook zo dat hitte de boel afremt dus ik ben ook benieuwd of we daar straks ook nog een verschil in gaan zien. Ik denk ook niet dat we dit jaar gezellig met de hele familie kerst kunnen vieren zoals we gewend waren. Tenzij je een groot huis of tuin hebt.
Ik heb het al in de week gelegd bij mijn moeder, die nogal hecht aan tradities. Ik heb al aangekondigd dat Kerst dit jaar wel eens heel anders zal zijn dan anders. Ik loop met mijn beroep dagelijks veel kans om het op te pikken (onderwijs). Ik ga de komende tijd echt alleen nog maar buiten afspreken met mijn moeder: rondje fietsen, even naar het bos. Dat zal met Kerst ook zo zijn, verwacht ik.
Ik durf die stip op de horizon nog niet te zetten. Ik heb kaartjes voor het theater in februari (verzet van maart tijdens de lockdown). Ik durf me daar nog niet op te verheugen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die term 'stip op de horizon' erger dan een lockdown. :$
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
21-09-2020 07:45
Ik durf die stip op de horizon nog niet te zetten. Ik heb kaartjes voor het theater in februari (verzet van maart tijdens de lockdown). Ik durf me daar nog niet op te verheugen.
Toch denk ik wel dat er meer mogelijk gaat zijn ook zonder vaccin..
Ontwikkelingen gaan zo snel! Wie weet sneltesten of iets anders..
Er gaat anders ook zoveel kapot!
Leven en laten leven :)
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
21-09-2020 07:45
Ik durf die stip op de horizon nog niet te zetten. Ik heb kaartjes voor het theater in februari (verzet van maart tijdens de lockdown). Ik durf me daar nog niet op te verheugen.
Toch denk ik wel dat er meer mogelijk gaat zijn ook zonder vaccin..
Ontwikkelingen gaan zo snel! Wie weet sneltesten of iets anders..
Er gaat anders ook zoveel kapot!
Leven en laten leven :)
Alle reacties Link kopieren
Mogelijke verklaring voor de relatief lage aantallen op de IC in vergelijking met de eerste 'ronde'.

3. Welke rol speelde de zomer?
De zomer is mede oorzaak van het lagere aantal patiënten, denken experts. ,,De luchtvochtigheid is lager en mensen zijn meer buiten", zegt een RIVM-woordvoerder. ,,Daardoor verspreidt het virus zich minder snel.’’

Mogelijk speelt het weer nóg een rol. Sommige wetenschappers denken dat onze weerstand in de winter slechter is. ,,Een lage dosis vitamine D speelt daarbij een rol’’, stelt de Groningse biomedisch natuurkundige Reindert Graaff. Ons lichaam maakt vitamine D zelf aan onder invloed van zonlicht, dat draagt bij aan een goede werking van het immuunsysteem. ,,Studies tonen aan dat mensen met een vitamine D-tekort ernstiger ziek worden van corona’’, zegt Graaff.

Hij wijst op onderzoek uit het Duitse Heidelberg, waaruit bleek dat coronapatiënten met een vitamine D-tekort vijf keer vaker aan de beademing kwamen en achttien keer zo vaak overleden. Spaans onderzoek concludeerde dat coronapatiënten die vitamine D toegediend kregen significant minder vaak op de ic belandden. Nu de donkere dagen naderen, is het volgens Graaff voor groepen die weinig vitamine D binnenkrijgen extra belangrijk supplementen te slikken. Dat zijn bijvoorbeeld ouderen en mensen met een donkere huidskleur.
Vitaminepillen: bescherming tegen corona?
Vitaminepillen: bescherming tegen corona? © ANP/Lex van Lieshout

Niet iedereen is al zo ver. Het RIVM laat weten ‘niet actief bezig te zijn met vitamine D in relatie tot Covid-19’. Volgens het Voedingscentrum is onvoldoende aangetoond dat extra vitamine D slikken het risico op infectie met het coronavirus vermindert. Peter van der Voort, hoofd intensive care van UMC Groningen. ,,In theorie klopt het, maar op de intensive cares lukt het tot nu toe niet om het echt hard te maken, ook niet bij andere infectieziekten.”

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~abbc04f5/
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/rotterdam/studenten-b ... ~a25514a7/
De politie is woedend op de studenten die zaterdag een feest met zo’n 60 man hielden in een pand aan de Oostzeedijk Beneden in Rotterdam. Agenten zagen zich gedwongen het coronafeest, waarbij bezoekers onder meer vanuit het raam agenten bekogelden met afval, met ‘gepast geweld’ te beëindigen. ‘Ze moeten zich kapotschamen!’
Ach die arme studenten toch, mogen niet eens met 60 man een feestje vieren thuis ;)
smulrol wijzigde dit bericht op 21-09-2020 08:51
0.26% gewijzigd
toffifee schreef:
21-09-2020 08:41
Een lage dosis vitamine D speelt daarbij een rol . ,,Studies tonen aan dat mensen met een vitamine D-tekort ernstiger ziek worden van corona’’, zegt Graaff.
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~abbc04f5/
Allemaal aan de vitamine D zou ik zeggen .
( slik het al 3 jaar - ook in de zomer ;-) )
Alle reacties Link kopieren
toffifee schreef:
21-09-2020 08:41
Mogelijke verklaring voor de relatief lage aantallen op de IC in vergelijking met de eerste 'ronde'.

3. Welke rol speelde de zomer?
De zomer is mede oorzaak van het lagere aantal patiënten, denken experts. ,,De luchtvochtigheid is lager en mensen zijn meer buiten", zegt een RIVM-woordvoerder. ,,Daardoor verspreidt het virus zich minder snel.’’

Mogelijk speelt het weer nóg een rol. Sommige wetenschappers denken dat onze weerstand in de winter slechter is. ,,Een lage dosis vitamine D speelt daarbij een rol’’, stelt de Groningse biomedisch natuurkundige Reindert Graaff. Ons lichaam maakt vitamine D zelf aan onder invloed van zonlicht, dat draagt bij aan een goede werking van het immuunsysteem. ,,Studies tonen aan dat mensen met een vitamine D-tekort ernstiger ziek worden van corona’’, zegt Graaff.

Hij wijst op onderzoek uit het Duitse Heidelberg, waaruit bleek dat coronapatiënten met een vitamine D-tekort vijf keer vaker aan de beademing kwamen en achttien keer zo vaak overleden. Spaans onderzoek concludeerde dat coronapatiënten die vitamine D toegediend kregen significant minder vaak op de ic belandden. Nu de donkere dagen naderen, is het volgens Graaff voor groepen die weinig vitamine D binnenkrijgen extra belangrijk supplementen te slikken. Dat zijn bijvoorbeeld ouderen en mensen met een donkere huidskleur.
Vitaminepillen: bescherming tegen corona?
Vitaminepillen: bescherming tegen corona? © ANP/Lex van Lieshout

Niet iedereen is al zo ver. Het RIVM laat weten ‘niet actief bezig te zijn met vitamine D in relatie tot Covid-19’. Volgens het Voedingscentrum is onvoldoende aangetoond dat extra vitamine D slikken het risico op infectie met het coronavirus vermindert. Peter van der Voort, hoofd intensive care van UMC Groningen. ,,In theorie klopt het, maar op de intensive cares lukt het tot nu toe niet om het echt hard te maken, ook niet bij andere infectieziekten.”

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~abbc04f5/
Lijkt mij eigenlijk wel een gevalletje baadt het niet dan schaadt het niet. Enige is dat er dan wel voldoende voorraad moet zijn, niet dat ouders van jonge kinderen die die vitamine D druppels bewezen nodig hebben misgrijpen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
21-09-2020 08:49
Allemaal aan de vitamine D zou ik zeggen .
( slik het al 3 jaar - ook in de zomer ;-) )
Dan zou het toch logischer zijn als het in de zonnigere landen minder heftig zou zijn verlopen?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Goed artikel over de verschillen tussen nu en maart

https://www.ad.nl/binnenland/de-tweede- ... ~abbc04f5/
Alle reacties Link kopieren
Bizar hoe snel dat gaat! Ik herinner me nog goed dat we met oud en nieuw een rondje goede voornemens in de familie deden en iedereen zei eigenlijk unaniem 'minder stress dit jaar'! En volgens mij kwamen er toen al berichten binnen van het virus in China en ik heb dat toen wel gelezen maar echt totaal niks achter gezocht.

Heel raar om aan terug te denken. En inderdaad alweer zo lang geleden dat ik een keer de stad in geweest ben, of naar de Ikea. Ik bestel alles online. Ik heb in Mei volgend jaar een concert staan... eentje waar ik al jaren naar uit kijk. Maar ik durf me er nu niet op te verheugen, vind dat lastig want ja 'wat als?'.
Alle reacties Link kopieren
Jaaa.. same here. Na een paar roerige jaren, wenste ik mijn vriend en zus met oud en nieuw: Dat 2020 maar een saai jaar mocht worden!
Nou, saai werd het, op een bepaalde manier. Maar niet op de manier waarop ik hoopte...

Mijn 'stip op de horizon' (ik vind het wel een leuke uitdrukking!) is dat ik hoop in mei volgend jaar naar Londen te gaan met mijn Harry Potter verslaafde kroost, en dat mijn beste vriendin uit Londen dan naar Nederland kan komen om samen naar het Eurovisie songfestival te gaan. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat laatste door kan gaan, maar wie weet...
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
20-09-2020 23:53
..
Hoe is het eigenlijk met de testcapaciteit in Belgie, doornroosje9?
Frankrijk en UK hebben ook issues

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven