Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 27)

28-09-2020 16:09 3015 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 33 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 998.000 doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 113.000 mensen positief getest en ruim 6.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26
AnAppleADay schreef:
28-09-2020 16:33
Nu is het toch Kuipers?
Gommers heeft niks hierover gezegd vandaag volgens mij.
Uit Nos

Gommers: IC-bezetting over twee weken naar 400 tot 700

Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care verwacht dat over twee weken 400 tot 700 covidpatiënten op de intensive care zullen liggen. "Er moeten nu maatregelen worden genomen om niet in de problemen te komen", aldus Gommers.

Vandaag liggen 142 covidpatiënten op de IC, vijftien meer dan gisteren. Buiten de IC liggen 518 patiënten, 28 meer dan gisteren. Samen zijn dat 660 covidpatiënten in het ziekenhuis.

De wens is om de reguliere zorg niet in de problemen te laten komen, maar dat kan niet worden gecombineerd met een piek als in dit voorjaar, zei Ernst Kuipers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding tijdens een gemeenschappelijk persmoment, het eerste in maanden. "De maakbaarheid van de ziekenhuiscapaciteit is eindig."

Volgens Gommers is fors ingrijpen nu nodig. Hij wil niet zeggen of een bredere mondkapjesplicht daar deel van uitmaakt. "Maar de vraag is of je moet wachten met het dragen van een mondkapje tot het kabinet daar een besluit over neemt", aldus Gommers. Hij zou graag zien dat mensen zelf besluiten of ze een mondkapje dragen.

Er zijn geen aanwijzingen dat mensen minder ziek worden dan eerst, benadrukt Kuipers. "En het beeld dat er alleen oude mensen op de IC komen te liggen is ook onjuist. Er bestaan een hele hoop indrukken waar we nu last van hebben." Kuipers zegt dat het aantal patiënten vooral de laatste dagen zeer snel toeneemt:
Dollycat schreef:
28-09-2020 16:32
Van mij mogen ze zo snel mogelijk een mondkapjesplicht in de ziekenhuizen én huisartsenpraktijken instellen.

Mijn moeder (risicogroep) was vorige week in het ziekenhuis. Haar arts begon op een gegeven moment vreselijk te niesen, zo erg dat hij de kamer even uitging. Geen mondmasker op tijdens het hele consult. Ik vind dat bizar.

Heel raar inderdaad, hier in het ziekenhuis ook nog geen verplichting (bij de huisarts weer wel) Als er ergens een veel kwetsbare mensen rondlopen is het wel in een ziekenhuis.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 28-09-2020 16:39
0.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
28-09-2020 16:26
Ik denk dat een deel zich helemaal niet kan voorstellen dat je daar heen wil ;-) Alleen al dat stupide 'de provincie' altijd. Van daaruit staan we te dringen om naar de grote stad te komen, maar andersom, neuh.

Alleen een paar mensen hier willen er wel eens heen.
"Vertier" in de provincie. Voor een 100% stadsmens als ik een contradictio in terminis :-D
amarna wijzigde dit bericht op 28-09-2020 16:41
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
28-09-2020 16:28
Maar andersom is geen probleem?

Dus al die maanden mogen alle mensen vanuit buitenland, provinciale dagjesmensen etc lekker allemaal naar de grote steden komen om 'gezellig' te slenteren etc.

Maar andersom is een issue?

Ik heb sinds 1 maart straks in de herfstvakantie voor het eerst een hele week vakantie.
Ik wilde naar een hotel ergens bij een bos om even bij te komen.

Ik word heel verdrietig als dat niet door mag gaan, maar zal mij aan de regels houden.

Maar ik word nog verdrietiger dat sommige alleen beginnen te mieren als iets in hun straatje komt.
Ik was dus net in zo’n hotel bij zo’n bos en het viel me enorm tegen hoe slecht mensen zich aan de regels hielden :(

Mensen die met fietsen en mountainbikes bij het bos aankwamen en elkaar een lekkere mannen-knuffel geven bij aankomst. En dan een clubje van 6 oid. Uit 6 auto’s. Dus geen huishouden (wat me met 6 volwassen mannen sterk lijkt...).

Een gezelschap van 10 volwassenen dat op elkaars lip zat t hele weekend.
Tafelindeling in het restaurant aan de laars lappen en gewoon naast elkaar gaan zitten zonder op de stickers te letten. Hotel wat waarschuwt maar t ook maar op gaf.

Ik kende alleen maar mensen in mijn bubbel die echt veel opletten, zo veel mogelijk 1,5 meter, geen knuffel geen handje etc etc. Dit was echt een verschil wat ik daar zag. En heus wel een keertje te dicht passeren in de supermarkt. En mijn moeder knuffelt ook gewoon met mn kinderen.
Maar zo dicht op elkaar gewoon doen alsof er geen regels zijn had ik nog niet gezien...
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Edelhertje schreef:
28-09-2020 16:38
Uit Nos

Gommers: IC-bezetting over twee weken naar 400 tot 700

Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care verwacht dat over twee weken 400 tot 700 covidpatiënten op de intensive care zullen liggen. "Er moeten nu maatregelen worden genomen om niet in de problemen te komen", aldus Gommers.

Vandaag liggen 142 covidpatiënten op de IC, vijftien meer dan gisteren. Buiten de IC liggen 518 patiënten, 28 meer dan gisteren. Samen zijn dat 660 covidpatiënten in het ziekenhuis.

De wens is om de reguliere zorg niet in de problemen te laten komen, maar dat kan niet worden gecombineerd met een piek als in dit voorjaar, zei Ernst Kuipers van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding tijdens een gemeenschappelijk persmoment, het eerste in maanden. "De maakbaarheid van de ziekenhuiscapaciteit is eindig."

Volgens Gommers is fors ingrijpen nu nodig. Hij wil niet zeggen of een bredere mondkapjesplicht daar deel van uitmaakt. "Maar de vraag is of je moet wachten met het dragen van een mondkapje tot het kabinet daar een besluit over neemt", aldus Gommers. Hij zou graag zien dat mensen zelf besluiten of ze een mondkapje dragen.

Er zijn geen aanwijzingen dat mensen minder ziek worden dan eerst, benadrukt Kuipers. "En het beeld dat er alleen oude mensen op de IC komen te liggen is ook onjuist. Er bestaan een hele hoop indrukken waar we nu last van hebben." Kuipers zegt dat het aantal patiënten vooral de laatste dagen zeer snel toeneemt:
Ah ok, ik had het over het bericht van Kuipers dat het er 1000+ zouden zijn in het weekend.
Winterhaasje schreef:
28-09-2020 16:29
Ik krijg gelijk weer buikpijn als ik de voorspellingen van DIederik Gommers en Ernst K zie en flashbacks terug naar maart.
Ik trooste mij tot nu toe dat mensen minder snel op de IC kwamen en er betere behandelmethodes zijn maar nu is het vooral paniek in mijn hoofd :-(
Ik snap je volkomen. Luister naar de deskundigen en schrijf je angsten van je af! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
28-09-2020 16:40
Ik was dus net in zo’n hotel bij zo’n bos en het viel me enorm tegen hoe slecht mensen zich aan de regels hielden :(

Mensen die met fietsen en mountainbikes bij het bos aankwamen en elkaar een lekkere mannen-knuffel geven bij aankomst. En dan een clubje van 6 oid. Uit 6 auto’s. Dus geen huishouden (wat me met 6 volwassen mannen sterk lijkt...).

Een gezelschap van 10 volwassenen dat op elkaars lip zat t hele weekend.
Tafelindeling in het restaurant aan de laars lappen en gewoon naast elkaar gaan zitten zonder op de stickers te letten. Hotel wat waarschuwt maar t ook maar op gaf.

Ik kende alleen maar mensen in mijn bubbel die echt veel opletten, zo veel mogelijk 1,5 meter, geen knuffel geen handje etc etc. Dit was echt een verschil wat ik daar zag. En heus wel een keertje te dicht passeren in de supermarkt. En mijn moeder knuffelt ook gewoon met mn kinderen.
Maar zo dicht op elkaar gewoon doen alsof er geen regels zijn had ik nog niet gezien...
ik wel ik zie dat overal bij mensen buiten. Alle leeftijdsgroepen
Tja.
redbulletje schreef:
28-09-2020 16:32
Dat vind ik nog idioter dat mensen die in minder dichtbevolkt gebied wonen naar een drukke stad gaan onder de huidige omstandigheden.
tja, en toch is het zo.

Hoe vaak ik niet nederlandse dagjesmensen met dialect heb zien rondlopen. Prima hoor, moet jezelf weten.

Maar als mensen nu gaan roepen dat amsterdammers maar moeten wegblijven, dan vind ik daar echt wel wat van.
Ik krijg daar echt een heel naar gevoel van.
AnAppleADay schreef:
28-09-2020 16:33
Nu is het toch Kuipers?
Gommers heeft niks hierover gezegd vandaag volgens mij.
Ik het NOS live blog staatKuipers inderdaad :
NOS live blog

één uur geleden

Kuipers: afschaling reguliere zorg in ziekenhuis dreigt

Het toenemende aantal corona-opnames in ziekenhuizen dreigt ten koste te gaan van de reguliere zorg. Daarvoor waarschuwde Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, op een persmoment met zijn collega Diederik Gommers van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care.

"Als het zo doorzet, moeten ziekenhuizen op enig moment keuzes maken en de reguliere zorg tot op zekere hoogte afschalen", zei Kuipers. Hij verwacht dat komend weekend het aantal corona-opnames in ziekenhuizen - inclusief IC's - de 1000 passeert.

Bij de eerste golf, in maart, besloot het kabinet tot een milde lockdown om overbezetting van ziekenhuizen te voorkomen. Maandenlang moesten veel patiënten met andere zorgbehoeften dan corona wachten op een consult of operatie. De reguliere zorg begon pas in de zomer weer goed op gang te komen.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
28-09-2020 16:42

Maar als mensen nu gaan roepen dat amsterdammers maar moeten wegblijven, dan vind ik daar echt wel wat van.
Ik krijg daar echt een heel naar gevoel van.
Ja, dat snap ik. Dat had ik in maart ook toen zo over Brabanders werd gesproken. (En ik ben alleen maar import ;-))
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
28-09-2020 16:43
Ja, dat snap ik. Dat had ik in maart ook toen zo over Brabanders werd gesproken. (En ik ben alleen maar import ;-))
Dat is toen misschien wel geroepen, maar niet per se door mensen die nu vanuit Amsterdam naar elders willen, dus om het nu dan 'terug' te gaan doen...
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Felidaes schreef:
28-09-2020 16:42
tja, en toch is het zo.

Hoe vaak ik niet nederlandse dagjesmensen met dialect heb zien rondlopen. Prima hoor, moet jezelf weten.

Maar als mensen nu gaan roepen dat amsterdammers maar moeten wegblijven, dan vind ik daar echt wel wat van.
Ik krijg daar echt een heel naar gevoel van.
Ik had er in maart geen enkel probleem mee dat mensen liever geen Brabanders wilden ontvangen.
Alle reacties Link kopieren
Iemand nog tips voor fijne wasbare mondkapjes? Die wat ik nu heb die doen pijn achter mijn oren.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
28-09-2020 16:38
Nee maar ik kan me nog wel herinneren dat er mensen bang waren voor Brabanders en dat mensen uit Brabant werden geweerd bij bepaalde evenementen die toen nog plaatsvonden. Net alsof iedereen een of andere ziekte hadden. Toen dacht ik wel even van die Chinezen/Aziaten voelen dit vast 10000x erger.
er zijn meer dan 700.000 Amsterdammers, vandaag 236 positief. Dan loop je hier toch minder risico dan in een kleine dorp met 12 besmettingen dankzij de kermis of de 'derde helft' bij de voetbalvereniging
smulrol wijzigde dit bericht op 28-09-2020 16:54
0.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
28-09-2020 16:41
Ah ok, ik had het over het bericht van Kuipers dat het er 1000+ zouden zijn in het weekend.
Ik gooide ze door elkaar, maar eigenlijk hebben ze vooral samen een consistent verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
28-09-2020 16:50
Iemand nog tips voor fijne wasbare mondkapjes? Die wat ik nu heb die doen pijn achter mijn oren.
ik heb er twee die je moet strikken en zitten helemaal niet om de oren. Ik gebruik ze niet want het katoen vind ik niet fijn.
Je hebt ook plastic dingen om oorpijn te vermijden, daar haak je dan de elastiekjes aan vast
Ik zou het echt vreselijk vinden als ik Rotterdam niet meer uit mag. Ik werk al 6 maanden volledig vanuit huis dus voor mijn contacten sterk afhankelijk van mijn sociale kring. Mijn hele familie woont buiten de stad en veel van mijn vrienden inmiddels ook. Als ik die allemaal weer wekenlang niet mag/kan zien word ik accuut depressief.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
28-09-2020 16:53
er zijn meer dan 700.000 Amsterdammers, vandaag 236 positief. Dan loop je hier toch minder risico dan in een kleine dorp met 12 besmettingen dankzij de kermis of de 'derde helft' bij de voetbalvereniging
En er zijn 2,5 miljoen Brabanders die ook in maart over één kam werden geschoren.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
28-09-2020 16:34
stond er een hek om Brabant in maart, kan het me niet herinneren...... :nut:
Er waren wel degelijk adviezen voor Brabanders om niet op pad te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
28-09-2020 16:56
Er waren wel degelijk adviezen voor Brabanders om niet op pad te gaan.
En we waren ook niet welkom bij sportevenementen buiten de provincie.
Alle reacties Link kopieren
En ik kan me dit plaatje nog wel herinneren :proud:


Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Edelhertje schreef:
28-09-2020 16:38
Uit Nos

Volgens Gommers is fors ingrijpen nu nodig. Hij wil niet zeggen of een bredere mondkapjesplicht daar deel van uitmaakt. "Maar de vraag is of je moet wachten met het dragen van een mondkapje tot het kabinet daar een besluit over neemt", aldus Gommers. Hij zou graag zien dat mensen zelf besluiten of ze een mondkapje dragen.
Ik vind het best wel bijzonder dat dat in Nederland nog niet zo veel gebeurt. Ik woon op een van de eilanden in de Caribbean (bijzondere gemeente van NL). “Helaas” volgt de overheid hier zo ongeveer klakkeloos het Rivm beleid.
Maar: er worden gigantisch veel mondkapjes gedragen (terwijl het letterlijk wordt afgeraden door de overheid). Behoorlijk wat organisaties waaronder ook politie, ziekenhuis etc) en winkels hebben het gewoon verplicht gesteld. Winkels waar het niet verplicht is, draagt ongeveer 80% het toch.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
28-09-2020 16:50
Iemand nog tips voor fijne wasbare mondkapjes? Die wat ik nu heb die doen pijn achter mijn oren.
Je kunt dan het beste er een kopen met klittenband achter, die heb ik ook. Ik kan ook niet tegen die elastiekjes.
AnAppleADay schreef:
28-09-2020 16:59
En ik kan me dit plaatje nog wel herinneren :proud:


Afbeelding
:rofl:
Op Teletext dit vanmiddag nog gevonden:

https://teletekst-data.nos.nl/webplus?p=105

Andere onbevestigde maatregelen

Er wordt strikter gehandhaafd op het
thuiswerken:werkgevers zullen worden
aangesproken op overtredingen.Als die
geconstateerd worden,zouden bedrijven
tijdelijk gesloten kunnen worden.

 Alleen nog noodzakelijke reizen naar
Amsterdam,Rotterdam en Den Haag.Hierop
zijn wel uitzonderingen mogelijk.

 Ook voor contactberoepen gaat een
registratieplicht gelden.

 Winkelwagens worden weer verplicht in
supermarkten.Vooraf worden ze ontsmet.

 Er wordt gekeken naar groepsgroottes,
zowel binnen als buiten.

Ben echt benieuwd en wil graag duidelijkheid. Groepsgroottes binnen kan misschien betekenen dat je nog maar 3 of 4 mensen mag uitnodigen in plaats van 6. Denk dat ik nog ff goed moet bijlezen.:D Heb wat dingen gemist. Maar het gaat allemaal zo snel met posten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven