Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 4)

04-03-2020 17:10 3011 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 3000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19
Kaart met besmettingen in Nederland

Checklist voor als je vermoedt dat je besmet bent met COVID-19
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 07-03-2020 13:00
15.41% gewijzigd
laatbloeiertje schreef:
04-03-2020 17:24
Weer present. Vorig topic vroeg men nog over Midden-Limburg. In Roermond (wel iets meer richting het noorden) wemelt het vaak van de Duitsers en ze maken nog steeds de oversteek, zag ik vorige week bij mijn bezoek aan een tuincentrum daar.
Ik ben er zeker van dat we begin volgende week een explosie hier mogen verwachten...
Blijft toch een lastig volkje, die Duitsers. Aan die virussen ligt het niet, die houden zich netjes aan de landsgrenzen. En dan moeten die Duitsers weer zo nodig dwars gaan liggen, het is wat.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
04-03-2020 17:19
Als hij werkelijk meer dan alleen oppervlakkig besmet is geraakt door zijn baasje wordt dat wereldnieuws hoor.
De WHO zegt dat het bevestigd is:
https://www.cnbc.com/2020/02/28/a-dog-i ... firms.html
Alle reacties Link kopieren
Aragog schreef:
04-03-2020 17:23
Ik eergisteren al volgens de Speld;)
https://speld.nl/2020/03/04/wanneer-krijg-jij-corona/
Ik maandag, wordt dan quarantaine in het vakantie appartement ;-).
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
04-03-2020 17:21
? Het is serieus niks anders dan een virus, net als griep, waar elk jaar tig mensen aan overlijden.
Precies.
Zag vandaag een zeer relativerend bericht voorbij komen.
Wereldwijd: Iets van 90 Corona doden op een bepaalde dag, diezelfde dag waren er meer dan 30.000 mensen overleden aan hart en vaatziekten, tig mensen aan kanker, verkeersongelukken etc etc. Zelfs het aantal doden door zelfmoord lag vele malen hoger.
Solomio schreef:
04-03-2020 17:17
Ik ben nog steeds niet besmet.
Ik heb het door de Speld laten onderzoeken en dit was de uitslag:

Onbesmet
Jij bent niet vatbaar voor het coronavirus. Voordat je juicht: jouw immuniteit voor Covid-19 betekent dat je een zeer zeldzame genmutatie hebt en dat je de rest van je leven in een medisch laboratorium in Reykjavik zal worden vastgehouden om beenmerg af te staan.


Hopelijk hebben ze wifi in Reykjavik.
Alle reacties Link kopieren
tvp
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Ik :heart: Reykjavik

Onbesmet
Jij bent niet vatbaar voor het coronavirus. Voordat je juicht: jouw immuniteit voor Covid-19 betekent dat je een zeer zeldzame genmutatie hebt en dat je de rest van je leven in een medisch laboratorium in Reykjavik zal worden vastgehouden om beenmerg af te staan.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 17:30
De WHO zegt dat het bevestigd is:
https://www.cnbc.com/2020/02/28/a-dog-i ... firms.html

Echt hoor, lees jij zo selectief? Dit is geen nieuws, dit is een oud bericht. Het wachten is op nieuwe info hierover.
WHO confirmed that a dog in Hong Kong has tested “weakly positive” for COVID-19.
Hong Kong scientists aren’t sure if the dog is actually infected or if it picked up the virus from a contaminated surface.
Swabs of its nasal and oral cavities tested “weak positive,” Hong Kong agriculture officials said.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 04-03-2020 17:34
3.27% gewijzigd
nounou
Eurus schreef:
04-03-2020 17:33
Ik :heart: Reykjavik

Onbesmet
Jij bent niet vatbaar voor het coronavirus. Voordat je juicht: jouw immuniteit voor Covid-19 betekent dat je een zeer zeldzame genmutatie hebt en dat je de rest van je leven in een medisch laboratorium in Reykjavik zal worden vastgehouden om beenmerg af te staan.
:high5:

Kan ik met je meerijden?
Alle reacties Link kopieren
Ik kom beroepshalve veel zieken tegen. Vandaag was ik zelf vrij minnetjes. Het zint me toch niet ook al probeer ik dus mijn kop erbij te houden. Niks aan dat we massaal zo gek worden gemaakt :-(
Lekker dan, heel stuk getypt, telefoon en hups topic dicht.
Volgens mij mag quoten uit een ander topic niet maar dit is meer een vervolg dan een ander topic toch.
Lacuba schreef:
04-03-2020 15:43
Ja, inderdaad. En vorige griepgolf 2000 doden in Nederland. Dus een beetje relativeren kan inderdaad geen kwaad!
In totaal zijn ruim 80.000 Chinezen besmet met het virus. 42 Chinezen zijn gisteren aan het coronavirus overleden, waarmee het totaal aantal doden in China op 2912 komt. En het is eigenlijk net pas begonnen.
Gek genoeg sterven er steeds meer mensen aan influenza blijkt.



Toon grafiek
Toon tabelwaarden
Download options

Aantal sterfgevallen2010/20112011/20122012/20132013/20142014/20152015/20162016/20172017/20182018/2019010.0002.5005.0007.500
2017/2018

■Oversterfte: 9.400
Oversterfte 2010-2019

Bron: Reukers et al., 2019
Oversterfte aan influenza ruim 2.900 gevallen

In het griepseizoen van 2018/2019 stierven ruim 2.900 personen meer tijdens de griepepidemie dan verwacht (Reukers et al., 2019). Het is waarschijnlijk dat deze 'oversterfte' samenhangt met de griep. Deze oversterfte is een stuk lager dan in 2017/2018, toen de hoogste oversterfte sinds de start van de monitoring (in 2009) is waargenomen. Seizoen 2013/2014 kende een erg mild griepseizoen, met maar vier weken griepepidemie, er was dat jaar daarom geen oversterfte ten tijde van de griepepidemie (Teirlinck et al., 2014).
Ruim 1.200 sterfgevallen door influenza in 2018

In 2018 zijn volgens de CBS Doodsoorzakenstatistiek 1.207 mensen (513 mannen en 694 vrouwen) overleden met influenza als onderliggende doodsoorzaak (ICD-10-codes J09-J11). Veruit het grootste deel van deze sterfgevallen (96%) betrof mensen boven de 60 jaar. Deze cijfers geven echter een onderschatting, omdat influenza niet altijd wordt gemeld als onderliggende doodsoorzaak. Modelberekeningen schatten een gemiddeld aantal sterfgevallen door influenza van bijna 2.000 per jaar in de periode 1999-2010

Als men vindt dat dit virus erger is dan influenza staat ons nog wat te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de Speld krijg ik het pas over 12 jaar. Maar wel over 3 maanden ebola.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
04-03-2020 17:33
Echt hoor, lees jij zo selectief? Dit is geen nieuw, dit is een oud bericht.
WHO confirmed that a dog in Hong Kong has tested “weakly positive” for COVID-19.
Hong Kong scientists aren’t sure if the dog is actually infected or if it picked up the virus from a contaminated surface.
Swabs of its nasal and oral cavities tested “weak positive,” Hong Kong agriculture officials said.
Is dubbeldcheckt: https://mothership.sg/2020/02/dog-covid ... hong-kong/
2 keer om zeker te zijn dat het niet toevallig enkel in zijn speeksel zat,
Wat voor dieren fokken wij in nederland, volgepakte stallen, welke dieren zijn vatbaar of besmettelijk, kan verschillen, meteen zoveel onzekere risico's. Wij willen toch geen coronavirus export land worden? En als het een vleermuis kan verspreiden, waarom niet een gewone muis?
timmytilburg wijzigde dit bericht op 04-03-2020 17:39
4.05% gewijzigd
Wij wonen in Zuid Limburg in een grensgemeente van Duitsland , deelstaat NRW, waar het coronavirus al flink om zich heen grijpt. Veel mensen gaan over de grens hun boodschappen halen en veel Duitsers komen ook hier boodschappen doen , b.v Ikea .
Ook hebben veel Duitsers hier carnaval gevierd en ook omgekeerd . In verschillende gemeenten zijn wel mensen verdacht maar nog geen bevestiging van besmetting van het virus .
Voor de mensen in grensgemeenten wordt wel aangeraden en geadviseerd geen grote evenementen te bezoeken . Er zijn verschillende evenementen afgelast geworden afgelopen weekend .
Bron GGD Zuid Limburg
anoniem_315223 wijzigde dit bericht op 04-03-2020 17:38
9.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
04-03-2020 17:35


Als men vindt dat dit virus erger is dan influenza staat ons nog wat te wachten.
Volgens mij ben jij de enige die dat vindt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Lady*Voldemort schreef:
04-03-2020 17:30
Blijft toch een lastig volkje, die Duitsers. Aan die virussen ligt het niet, die houden zich netjes aan de landsgrenzen. En dan moeten die Duitsers weer zo nodig dwars gaan liggen, het is wat.
Precies, jij snap het 😉
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
04-03-2020 17:34
:high5:

Kan ik met je meerijden?
Even afwachten wat de prognose van Solomio is. Indien ongunstig voor haar nemen we haar brommer.
Honey, you should see me in a crown
louti schreef:
04-03-2020 17:21
? Het is serieus niks anders dan een virus, net als griep, waar elk jaar tig mensen aan overlijden.
En heel de wereld denkt daar serieus anders over.
Het IS Geen Griep.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-03-2020 17:38
Volgens mij ben jij de enige die dat vindt.
ik denk dat dit een wereld probleem is, we hebben pas te maken met enkele mutaties:
https://nextstrain.org/ncov
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
04-03-2020 17:40
En heel de wereld denkt daar serieus anders over.
Het IS Geen Griep.
Maar het lijkt er wel erg op.

En het is ook een virus, dus de vergelijking met griep gaat een heel eind op.

Alleen is griep besmettelijker.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
04-03-2020 17:40
En heel de wereld denkt daar serieus anders over.
Het IS Geen Griep.
'Het is een virus, net als' schrijft ze dan ook.
Honey, you should see me in a crown
Oh ja, IKEA. Maar hopen dat t virus 2e paasdag t land uit is.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
04-03-2020 17:39
Even afwachten wat de prognose van Solomio is. Indien ongunstig voor haar nemen we haar brommer.
Sorry:


Aankomende maandag

Het virus gaat bij jou aankomende maandag toeslaan. Hoe? Dat kunnen we je nog niet helemaal vertellen, maar het heeft iets te maken met je voorliefde voor het likken aan deurklinken van kinderdagverblijven in Sittard.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
04-03-2020 17:42
Oh ja, IKEA. Maar hopen dat t virus 2e paasdag t land uit is.
daar kun je iedere dag zo lekker ontbijten tussen de ouderen
Alle reacties Link kopieren
Voornu schreef:
04-03-2020 17:42
Oh ja, IKEA. Maar hopen dat t virus 2e paasdag t land uit is.
OMG, Ikea!!!!!!! O_O
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven