Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 4)

04-03-2020 17:10 3011 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 3000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19
Kaart met besmettingen in Nederland

Checklist voor als je vermoedt dat je besmet bent met COVID-19
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 07-03-2020 13:00
15.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
04-03-2020 17:30
Wat moet ik met verse kippen? O_O

Die gebruiken we bij de pek met veren natuurlijk. Maar we kunnen ook ouderwets stenigen als je dat liever hebt. Toch een klassieker.
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 17:36
Is dubbeldcheckt: https://mothership.sg/2020/02/dog-covid ... hong-kong/

Alle bronnen die je quoot zeggen hetzelfde, jij maakt er een horrorverhaal van.
nounou
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
04-03-2020 17:40
En heel de wereld denkt daar serieus anders over.
Het IS Geen Griep.
Nee klopt, griep is ook geen corona, maar het zijn beiden een virus.

En nee, niet heel de wereld denkt daar anders over.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
04-03-2020 17:45
Die gebruiken we bij de pek met veren natuurlijk. Maar we kunnen ook ouderwets stenigen als je dat liever hebt. Toch een klassieker.
Ah, ik was bang dat ik er kippensoep van moest maken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik hoor van meerdere mensen om me heen dat ze nu al veel meer besmettingen hadden verwacht i.v.m. Carnaval. En dan ook met name in Limburg bij de grensstreken.

Ben wel blij dat het hier niet zo hard gaat als in Italië.
Alle reacties Link kopieren
AMSTERDAM - De Nederlanders in het coronahotel op het Canarische Eiland Tenerife keren mogelijk donderdag terug. Dat melden reisorganisaties TUI en Corendon.

Telegraaf
.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
04-03-2020 17:47


Ben wel blij dat het hier niet zo hard gaat als in Italië.
Kwestie van tijd.
.
Alle reacties Link kopieren
Trouw:

Komend weekend doet zich het unieke geval voor dat er 900 studenten tegelijk terugkomen uit coronagebied. Gaat de GGD Groningen hen testen op het moment dat ze uit hun bussen stappen? Sommige bedrijven bieden zo'n test op vrijwillige basis aan voor teruggekeerde werknemers. De bevoegde instanties bespreken deze opties dagelijks maar willen er niet veel over kwijt. De Veiligheidsregio Groningen, waarvan de GGD deel uitmaakt, bedenkt momenteel verschillende scenario's voor de terugkeer van de 900. “Wij overleggen met diverse partijen over risico's en onze mogelijkheden", aldus woordvoerder Hanneke Mensink van de GGD.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-03-2020 17:50
Kwestie van tijd.
Hoezo? In de UK, Frankrijk en Duitsland gaat het ook lang niet zo hard als in Italie, dus waarom zou dat hier wel het geval zijn?
Honey, you should see me in a crown
laatbloeiertje schreef:
04-03-2020 17:29
Ik ga het over 12 minuten krijgen 😳
Ik maandag pas. Kan ik mooi dit weekend nog even naar italia.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
04-03-2020 17:46
Alle bronnen die je quoot zeggen hetzelfde, jij maakt er een horrorverhaal van.
daar staat toch duidelijk 'weak positive' , hoe zit het met de andere dier soorten? Nobody knows. Dat weten we nog niet, maar weldegelijk een onbekend risico. het is immers van dier op mens overgegaan, het risico dat bepaalde diersoorten gevoelig ervoor zijn is aanwezig,
zelfs een dierentuin in nederland is hiervoor tijdelijk gesloten
Alle reacties Link kopieren
https://www.bd.nl/uden-veghel-e-o/man-u ... a56d79d03/
Alle reacties Link kopieren
louti schreef:
04-03-2020 17:46
Nee klopt, griep is ook geen corona, maar het zijn beiden een virus.

Dus?
Hiv is ook een virus.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-03-2020 17:50
Kwestie van tijd.
ik verwacht dat we Italie gaan inhalen na een aantal weken
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
04-03-2020 17:54
Hoezo? In de UK, Frankrijk en Duitsland gaat het ook lang niet zo hard als in Italie, dus waarom zou dat hier wel het geval zijn?
Ook kwestie van tijd. En het gaat wel hard in de UK en Frankrijk. Maar we liggen qua tijd allemaal nog achter op Italië.
.
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 17:54
daar staat toch duidelijk 'weak positive' , hoe zit het met de andere dier soorten? Nobody knows. Dat weten we nog niet, maar weldegelijk een onbekend risico. het is immers van dier op mens overgegaan, het risico dat bepaalde diersoorten gevoelig ervoor zijn is aanwezig,
zelfs een dierentuin in nederland is hiervoor tijdelijk gesloten
Bron?
Honey, you should see me in a crown
louti schreef:
04-03-2020 17:46
Nee klopt, griep is ook geen corona, maar het zijn beiden een virus.

En nee, niet heel de wereld denkt daar anders over.
Het verschil tussen griep en corona.

https://www.scientias.nl/coronavirus-li ... odelijker/
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-03-2020 17:55
Dus?
Hiv is ook een virus.
daar zijn ze al 30 jaar meebezig om een vaccinatie hiervoor te ontwikkelen
Ik hoop niet dat die 900 studenten allemaal in thuis quarantaine mogen. Ik denk dat ze daar ook schijt aan zullen hebben namelijk, ze zijn immers ook gewoon die kant op gegaan met z'n allen. Als die studentenhuizen ook zo vies zijn als je vaak zag bij de smaak politie en dergelijke dan zijn zo alle studenten in Groningen besmet met een beetje pech.
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 17:56
ik verwacht dat we Italie gaan inhalen na een aantal weken
Waarom?
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
04-03-2020 17:58
Het verschil tussen griep en corona.

https://www.scientias.nl/coronavirus-li ... odelijker/
Minder besmettelijk, hogere sterfte.

Maar die sterfte is nog steeds laag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
04-03-2020 17:38
Volgens mij ben jij de enige die dat vindt.
Want met iedere griepgolf gaan er ziekenhuizen en scholen dicht en worden hele gebieden in quarantaine gezet. Is me nou echt nog nooit opgevallen dat ze dat doen .
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 17:54
daar staat toch duidelijk 'weak positive' , hoe zit het met de andere dier soorten? Nobody knows. Dat weten we nog niet, maar weldegelijk een onbekend risico. het is immers van dier op mens overgegaan, het risico dat bepaalde diersoorten gevoelig ervoor zijn is aanwezig,
zelfs een dierentuin in nederland is hiervoor tijdelijk gesloten

Oh ja joh, welke dierentuin dan?

Echt, alsjeblieft, hou op met jezelf zo gek maken. Zoek een gezellige serie op Netflix en ga binge watchen. Please.
TsumTsum schreef:
04-03-2020 17:59
Ik hoop niet dat die 900 studenten allemaal in thuis quarantaine mogen. Ik denk dat ze daar ook schijt aan zullen hebben namelijk, ze zijn immers ook gewoon die kant op gegaan met z'n allen. Als die studentenhuizen ook zo vies zijn als je vaak zag bij de smaak politie en dergelijke dan zijn zo alle studenten in Groningen besmet met een beetje pech.
Alle studenten ja. Vast.
Uit het AD LIVE blog 17.44 :

Specifieke medicijnen tegen het nieuwe coronavirus zijn nog niet voorhanden, maar artsen kunnen bij ernstige infecties eventueel drie bestaande middelen toedienen aan patiënten. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft op basis van de schaarse informatie die nu voorhanden is een voorlopig behandeladvies voor artsen uitgebracht.

Van geen van de medicijnen is wetenschappelijk bewezen dat ze goed werken tegen de ziekte COVID-19, die door het virus wordt veroorzaakt. Het zijn middelen die zijn ontwikkeld voor de bestrijding van andere ziekten en virussen, zoals malaria (chloroquine), ebola (het experimentele remdesivir) en hiv (lopinavir/ritonavir). In reageerbuizen is 'antivirale activiteit' gezien, maar in hoeverre de medicijnen aanslaan bij mensen met het nieuwe virus, wordt nog onderzocht.

Artsen kunnen de medicijnen eventueel voorschrijven aan mensen die in het ziekenhuis liggen met een ernstige longontsteking. Patiënten met milde verschijnselen moeten uitzieken zonder medicatie, die ook bijwerkingen heeft. Over remdesivir, dat alleen wordt aangeraden in het uiterste geval, is ook nog veel onbekend qua veiligheid en effectiviteit. Behandelaars moeten mensen goed informeren voordat ze de middelen aan hun patiënten geven. Toestemming van de patiënt is vereist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven