Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 4)

04-03-2020 17:10 3011 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 3000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19
Kaart met besmettingen in Nederland

Checklist voor als je vermoedt dat je besmet bent met COVID-19
Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (publieksinformatienummer)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 07-03-2020 13:00
15.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://www.1limburg.nl/coronavirus-dui ... xt=default
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 18:17
respect, die doen alles eraan om het in te dammen
Zeg je dat ook als ze misbruik maken van de vluchtelingen stroom en aan de grens van de EU staan over 2 maanden?

Iran is de controle kwijt.Dat is dan wel weer een feit.
Alle reacties Link kopieren
streepjesdekbed schreef:
04-03-2020 18:29
Stichting Aap is niet echt een dierentuin hoor, da's een opvang.
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... ege-corona
Over dieren gesproken: Mijn moeder had deze week van haar collega gehoord dat COVID-19 is ontstaan omdat iemand in China rottend hondenvlees had gegeten. Mijn moeder vroeg die collega uiteraard om de bron maar die had de collega dan weer niet. Vroeg mijn moeder of die collega niet in de war was met die hond in Hong Kong maar dat bleek niet zo.

Vind het echt erg dat heel veel dieren nu aan hun lot worden over gelaten omdat de baasjes door de lockdown niet naar huis kunnen.
Italië inmiddels 107 doden

https://nos.nl/artikel/2325764-aantal-c ... dicht.html
TsumTsum schreef:
04-03-2020 18:05
Dit is wel weer goed nieuws:
De griepepidemie die half februari begon, is officieel voorbij. Vorige week brachten opnieuw minder mensen met griepverschijnselen een bezoek aan de huisarts, zo meldt onderzoeksinstituut Nivel woensdag.

https://www.nu.nl/binnenland/6035112/gr ... oorbij.htm
Thank God. Die was ook niet leuk, man en ik hebben die nu 2 dagen. Gezellig samen in bed. Geen moment gedacht dat het corona zou zijn. Heel andere symptomen en niet gereisd of in contact geweest met een besmet iemand. Maar ja, hoe weet je of iemand besmet is. Kan zomaar ineens zonder dat hij het zelf weet naast je in de supermarkt zijn. Dus hoe moet ik dan weten of ik met iemand in contact ben gekomen? En hoe weten we dat straks. Tot op heden verdubbelt het aantal bijna dagelijks.

Maar we moesten beiden wegens aangescherpte regels thuisblijven van onze werkgevers. Verkouden? Naar huis. griep verschijnselen? Thuis blijven. Ik had nog wat hoofdpijn maar verder voelde ik me prima. Dus even gebeld. Nope. Thuisblijven. Morgen dus maar weer heen. Vriend misschien een dagje later, die is nog niet helemaal hersteld. Ik bedoel, zolang hij nog niet eet wat ie normaal eet aan hoeveelheden (lees, heel veel) is ie nog niet beter ‘genoeg’. Net een kom erwtensoep naar binnen gewerkt bij hem. Had ie geen zin in. Niet zeiken. Vreten kreng.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
04-03-2020 18:31
Alsof dit geen wonderlijke opmerking is

Ik vraag gewoon maar wat ik denk na een aantal dagen dit geobserveerd te hebben.
Niet dat ik een antwoord verwacht.
nounou

Ik geloof je wel. Maar jij begrijpt mij niet. Stichting Aap is er voor kwetsbare dieren. Die rondleidingen zijn gratis, om donateurs te trekken. Die dieren zijn daar omdat ze verzorging nodig hebben. Dat je dat dan even stopt om de veiligheid te waarborgen, lijkt me logisch.

En dat is heel wat anders dan een dierentuin sluiten waar de dieren gewoon gezond zijn en waar iedereen voor moet betalen omdat ze voor vermaak komen.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
04-03-2020 18:35
Italië inmiddels 107 doden

https://nos.nl/artikel/2325764-aantal-c ... dicht.html
Wie weet waarom er in Italië zoveel mensen overlijden? Meer dan bijv in Iran?
Zijn er relatief veel ouderen?
En over handen wassen gesproken het is toch erg dat een leider speciaal mensen op moet roepen dat te doen: https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200304_11/

En dat er ook een bekende acteur aan te pas moet komen: https://www.youtube.com/watch?v=cgaL-XV_7BM
(Hij brengt het leuk :hihi: )
Alle reacties Link kopieren
streepjesdekbed schreef:
04-03-2020 18:39
Ik geloof je wel. Maar jij begrijpt mij niet. Stichting Aap is er voor kwetsbare dieren. Die rondleidingen zijn gratis, om donateurs te trekken. Die dieren zijn daar omdat ze verzorging nodig hebben. Dat je dat dan even stopt om de veiligheid te waarborgen, lijkt me logisch.

En dat is heel wat anders dan een dierentuin sluiten waar de dieren gewoon gezond zijn en waar iedereen voor moet betalen omdat ze voor vermaak komen.
tja, als Coronavirus onschadelijk is voor dieren, zouden ze die overweging toch niet maken. Als mensen een griepje hebben dan maken we ons toch ook geen zorgen om de dieren. Het is weldegelijk bekend dat andere coronavirussen stammen onder dieren kunnen heersen
Alle reacties Link kopieren
Torvy schreef:
04-03-2020 18:40
Wie weet waarom er in Italië zoveel mensen overlijden? Meer dan bijv in Iran?
Zijn er relatief veel ouderen?
Van Iran zijn de cijfers verre van betrouwbaar, dus kun je niet vergelijken. In Italië heeft o.a. een besmetting in een ziekenhuis plaats gevonden waar niet adequaat op is gereageerd. In een ziekenhuis liggen vaak veel, ernstig zieke, ouderen. Ik zag vanochtend ergens een staatje dat het met name ouderen treft in Italie, ik dacht vanaf 75 jaar. Oudste was 101.

In Italië zijn dorpen geïsoleerd, hiermee probeer je verspreiding te voorkomen. Echter in het dorp zal de besmetting juist toenemen. Florence heeft dat gisteren netjes beschreven, staat op het andere topic.
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 18:42
tja, als Coronavirus onschadelijk is voor dieren, zouden ze die overweging toch niet maken. Als mensen een griepje hebben dan maken we ons toch ook geen zorgen om de dieren.
Het gaat niet om ‘dieren’ maar om dieren die 98% ons DNA hebben. Apen. Apen kunnen dezelfde ziektes als wij krijgen. Ook verkoudheidsvirus en influenza.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
04-03-2020 18:45
In Italië heeft o.a. een besmetting in een ziekenhuis plaats gevonden waar niet adequaat op is gereageerd. In een ziekenhuis liggen vaak veel, ernstig zieke, ouderen.
Gelukkig reageren onze ziekenhuizen in Nederland wel adequaat, ik ben gerustgesteld
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
04-03-2020 17:59
Ik hoop niet dat die 900 studenten allemaal in thuis quarantaine mogen. Ik denk dat ze daar ook schijt aan zullen hebben namelijk, ze zijn immers ook gewoon die kant op gegaan met z'n allen. Als die studentenhuizen ook zo vies zijn als je vaak zag bij de smaak politie en dergelijke dan zijn zo alle studenten in Groningen besmet met een beetje pech.
Nuh denk het niet hoor. Ik zit nu in het oranje gebied van Italië (alleen noodzakelijke reizen) en volgens mij gaat er niks met mij gebeuren als ik thuis kom. Net zoals met de rest van mijn groep. Je merkt hier niks van de Corona, afgezien dat er minder toeristen dan normaal zijn (en het dus lekker rustig op de pistes is). Hebben gewoon met zijn allen in een Apres Ski hut gezeten.

Volgens mij is het een kwestie van in de gaten houden of je symptomen krijgt, en zo ja dan de HA bellen.

Desalniettemin wil mijn werk mij niet op het werk hebben de komende 2 weken. :shame:
ugli wijzigde dit bericht op 04-03-2020 18:49
0.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
04-03-2020 18:47
Het gaat niet om ‘dieren’ maar om dieren die 98% ons DNA hebben. Apen. Apen kunnen dezelfde ziektes als wij krijgen. Ook verkoudheidsvirus en influenza.
klopt, daar is dus wel degelijk een risico. Weleens een vleermuis gezien met influenza? dit Coronavirus komt vanuit een andere dierlijke stam
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 18:24
ze zijn hebben wel proactief beleid, en geleerd van andere landen waarbij gevangenissen eerder een besmette bron werden.
In Iran loopt het totaal uit de hand en je mag er zeker van zijn dat tal van gevangenen besmet zijn. Daarom worden ze vrijgelaten, het kan niet onder controle gehouden worden daar.
Life is short. Eat dessert first.
Peponi schreef:
04-03-2020 18:47
Het gaat niet om ‘dieren’ maar om dieren die 98% ons DNA hebben. Apen. Apen kunnen dezelfde ziektes als wij krijgen. Ook verkoudheidsvirus en influenza.
En TBC.
Alle reacties Link kopieren
Torvy schreef:
04-03-2020 18:40
Wie weet waarom er in Italië zoveel mensen overlijden? Meer dan bijv in Iran?
Zijn er relatief veel ouderen?
Voornamelijk ouderen, sorry, weet niet meer waar ik dat las, maar veel 70+.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, hou toch op over die dieren, daar is TOTAAL geen sprake van op dit moment.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
04-03-2020 18:53
In Iran loopt het totaal uit de hand en je mag er zeker van zijn dat tal van gevangenen besmet zijn. Daarom worden ze vrijgelaten, het kan niet onder controle gehouden worden daar.
sarcastisch: nee ze hebben enkel hun eigen land genoten vrij gelaten, zodat ze verder kunnen onderzoeken hoe het in een gesloten omgeving verspreid. ps geen bron, dit is nep nieuws!!
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
04-03-2020 18:55
Jeetje, hou toch op over die dieren, daar is TOTAAL geen sprake van op dit moment.
Dat zouden ze toch weleens gauw moet gaan onderzoeken in laboratoriums, als dit namelijk blijkt, wil je wel weten welke diersoorten vatbaar zijn
Alle reacties Link kopieren
TimmyTilburg schreef:
04-03-2020 18:47
Gelukkig reageren onze ziekenhuizen in Nederland wel adequaat, ik ben gerustgesteld
Dit
doornroosje9 schreef:
04-03-2020 18:53
In Iran loopt het totaal uit de hand en je mag er zeker van zijn dat tal van gevangenen besmet zijn. Daarom worden ze vrijgelaten, het kan niet onder controle gehouden worden daar.
Toch bizar? Als ze besmet zijn zitten ze in elk geval al geïsoleerd en in quarantaine in de gevangenis. Bewakers in witte pakken om eten/drinken rond te brengen en uit laten zieken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven