Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 8)

15-03-2020 16:12 3022 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 5000 doden. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er, wanneer ik dit topic open, 1135 mensen positief getest en meerdere mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Worldometers statistieken COVID-19
RIVM kaart met besmettingen in Nederland

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding
Instructievideo van de rijksoverheid
Waarom deze maatregelen belangrijk zijn (filmpje NOS)

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351 (dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Deel 1 / deel 2 / deel 3 / deel 4 / deel 5 / deel 6 / deel7
Alle reacties Link kopieren
Nu 17:30 NPO1
Alle reacties Link kopieren
tinydancer schreef:
15-03-2020 16:47
Ja, daar heb je gelijk in, dat is ook zo. Ik wil best een afstand van 4 of 5 meter houden bij mensen, maar wel een stukje mogen lopen met mijn hond. :-]
ik krijg net een filmpje uit Madrid, iemand op straat wordt ingesloten door 5! politieagenten en moet papieren laten zien dat hij zich op straat mag bevinden. en dat alles op luide bevelende toon : ,, ga naar je huis en blijf binnen!
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Tvp :hello:
Ik hoop toch echt echt echt dat ze naast de scholen dicht ook overal een soortverplaatsingsverbod/sociale onthouding gebod gaan afkondigen.

Want kinderen niet meer naar school maar dat er zo nog wel een dom deel nog naar verjaardagen en andere dingen zouden 'mogen' zou ik echt heel erg vreemd en kut vinden.
lihn schreef:
15-03-2020 16:45
Wij hadden ook een huisje gehuurd voor een weekend over 2 weken maar dat heb ik geannuleerd . Risico is te groot voor besmetting , kleinkinderen willen toch graag zwemmen en een terrasje pikken en zo en als dat niet meer kan dan kan ik net zo goed thuis blijven en er is een persoon bij met sterk verhoogd risico .
Was overigens geen enkel probleem om te annuleren heb nu een weekend later in het jaar geboekt.
Wel heel jammer kleinkinderen hadden zich er enorm op verheugd , maar gezondheid gaat voor alles !
Heel verstandig! En fijn dat omboeken geen probleem was. Zal dat eens tegen mijn schoonouders zeggen, misschien kan dat bij hun ook zo makkelijk en zal niemand onnodige risico's nemen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
15-03-2020 16:52
Ik hoop toch echt echt echt dat ze naast de scholen dicht ook overal een soortverplaatsingsverbod/sociale onthouding gebod gaan afkondigen.

Want kinderen niet meer naar school maar dat er zo nog wel een dom deel nog naar verjaardagen en andere dingen zouden 'mogen' zou ik echt heel erg vreemd en kut vinden.
Dat moet echt letterlijk, voor de domme medemens.
Alecta schreef:
15-03-2020 16:37
Dat heb ik uiteraard allemaal al staan "preken" (woorden van mijn zoon). Uiteraard luisteren ze wel, maar de sfeer in huis is hier ondertussen om te snijden (ondanks dat ik aangegeven heb dat ze netflix, snap en insta hebben).
Moeilijk is dat hè? Mijn kinderen weten onderhand dat er over sommige dingen echt niet te onderhandelen is en dat nee gewoon echt nee is. Ik ben daar echt heel standvastig in en leg ook maar 1x uit waarom dat dan zo is. Daar mogen ze boos om zijn, maar dat doen ze dan lekker boven. De rest van het gezin hoeft daar namelijk geen last van te hebben. Ze mogen natuurlijk wel zeggen hoe ze erover denken en voelen, dat betekent echter niet dat ik daarin meega, zeker niet als het gaat over belangrijke zaken zoals gezondheid e.d.
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
15-03-2020 16:46
https://nos.nl/op3/artikel/2327075-dit- ... risis.html
Wij hebben ze dit filmpje laten zien en zelf al besloten om ze thuis te houden, scholen hier nog niet dicht. Nou ja, na vanmiddag misschien.
Verder al hun vragen beantwoord en afspraken gemaakt. Tegelijkertijd proberen we het gezellig te maken door bv taart te bakken.
Ze mogen extra films kijken maar die films dan zonder ondertiteling, hopelijk verbetert hun Engels :P
Ze zijn hier niet chagrijnig maar vermaken zich ook goed met elkaar.
Da's voor een dagje leuk, en voor twee dagen misschien ook, maar als het langer gaat duren zijn die pubers ook een keer beu van tig films per dag kijken of eindeloos gamen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
15-03-2020 16:48
Dat was voor dat advies.

Als je een krijsende ruzie met me wilt zoeken, mag je me een PBtje sturen.
Dat was niet voor het advies, maar wat jij wil hoor.
Ik zoek geen ruzie hoor, ik vind gewoon dat je hier domme dingen zegt dus dat laat ik je hier dan weer weten. Zou niet weten waarom ik dat via pb moet doen.
En nu ben ik er klaar mee.
...
Calamitycat schreef:
15-03-2020 16:56
Dat was niet voor het advies, maar wat jij wil hoor.
Ik zoek geen ruzie hoor, ik vind gewoon dat je hier domme dingen zegt dus dat laat ik je hier dan weer weten. Zou niet weten waarom ik dat via pb moet doen.
En nu ben ik er klaar mee.
Hear hear.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn puber verandert er (behalve niet naar school) weinig. Die zit altijd al in zijn man-cave.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Calamitycat schreef:
15-03-2020 16:56
Dat was niet voor het advies, maar wat jij wil hoor.
Ik zoek geen ruzie hoor, ik vind gewoon dat je hier domme dingen zegt dus dat laat ik je hier dan weer weten. Zou niet weten waarom ik dat via pb moet doen.
En nu ben ik er klaar mee.
Je bent aan het afreageren en dat is pas dom. Hou je issues bij je.
Hoe leg je overigens aan je puber uit dat zij niet buiten mogen en geen levende ziel mogen zien, maar jij wel nog gewoon gaat werken en dus je collega's ziet?
Voor zij die niet thuiswerken?
@wittereiger lijkt me heel goed idee om dat eens met hun te bespreken.
In Belgie zijn heel veel parken , centerparcs en nog van een keten , allemaal per direct Vrijdag gesloten.
De gasten moesten allemaal hun huisje en het park verlaten.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
15-03-2020 16:58
Hoe leg je overigens aan je puber uit dat zij niet buiten mogen en geen levende ziel mogen zien, maar jij wel nog gewoon gaat werken en dus je collega's ziet?
Voor zij die niet thuiswerken?
Pubers in Nederland zijn doorgaans geen retards.
Honey, you should see me in a crown
pejeka schreef:
15-03-2020 16:56
Da's voor een dagje leuk, en voor twee dagen misschien ook, maar als het langer gaat duren zijn die pubers ook een keer beu van tig films per dag kijken of eindeloos gamen.
We hebben heel wat meer afspraken en ze moeten gewoon hun schoolwerk doen. Verder puzzels, boeken en andere dingen. En we nemen als gezin onze beweging. Ze snappen waarom en vinden goed zo.
Eurus schreef:
15-03-2020 17:00
Pubers in Nederland zijn doorgaans geen retards.
Precies dit.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
15-03-2020 16:30
Veel knoflook helpt dan ook effectief.
Houdt mensen namelijk op minstens een meter van jou :-D.
Of gewoon zeggen dat je Corona hebt. Dan lopen ze ook met een boog om je heen :-D
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
15-03-2020 16:20
Vraagje aan ouders van pubers: hoe zorgen jullie er voor dat jullie pubers zich sociaal isoleren?
Hier is vanaf maandag de school dicht en ik merk dat er overal afgesproken wordt. Ik heb mijn kinderen al verteld dat ik het vanaf morgen niet meer wil hebben, maar dit levert groot protest op ("Ik ga toch niet alleen op de bank zitten. Dat doet niemand!").

Uiteindelijk zullen ze naar ons moeten luisteren, maar ik vind het nu al zwaar vermoeiend. Zoon is nu met vrienden in de tuin aan het tricken en chillen en volgens hem is dat geen probleem, want niemand hoest en we zijn buiten...
Ik vind het ook wel echt lastig.
Ook omdat vakkenvullen wel mag, dit kan ik niet verkopen, wel werken ( bijbaantje uiteraard ) maar niet chillen.
Marnamai schreef:
15-03-2020 16:58
Hoe leg je overigens aan je puber uit dat zij niet buiten mogen en geen levende ziel mogen zien, maar jij wel nog gewoon gaat werken en dus je collega's ziet?
Voor zij die niet thuiswerken?
Gewoon, zoals je de meeste normaal denkende volwassenen het kan uitleggen, ze zijn niet achterlijk.
LadyLola schreef:
15-03-2020 17:01
Ik vind het ook wel echt lastig.
Ook omdat vakkenvullen wel mag, dit kan ik niet verkopen, wel werken ( bijbaantje uiteraard ) maar niet chillen.
Hoezo? Zorgen dat er eten is belangrijker dan les en gamen met je vrienden in een kamer.
Zo moeilijk is het niet. Of je wil graag gewoon heel moeilijk doen zelf.
boannan schreef:
15-03-2020 17:01
Of gewoon zeggen dat je Corona hebt. Dan lopen ze ook met een boog om je heen :-D
Denk je? Ik denk dat er bij zijn die je dan met een hooivork te lijf gaan.
Alle reacties Link kopieren
LadyLola schreef:
15-03-2020 17:01
Ik vind het ook wel echt lastig.
Ook omdat vakkenvullen wel mag, dit kan ik niet verkopen, wel werken ( bijbaantje uiteraard ) maar niet chillen.
Omdat vakken vullen noodzakelijk is en chillen niet. Dat kun je prima uitleggen.
...
LadyLola schreef:
15-03-2020 17:01
Ik vind het ook wel echt lastig.
Ook omdat vakkenvullen wel mag, dit kan ik niet verkopen, wel werken ( bijbaantje uiteraard ) maar niet chillen.
Ik zou dan ook vooral verlangen dat ze hun verstand gebruiken.

Geen massa-toestanden, maar eventueel wel 1-op-1 à 1-op-2 afspreken als ze zelf gezond zijn met andere gezonde vrienden.


Maar ik zal dan ook wel stom en dom zijn.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
15-03-2020 16:58
Je bent aan het afreageren en dat is pas dom. Hou je issues bij je.
Ah, daar hebben we je ware aard weer. Het ligt nooit aan jou maar altijd aan de ander. Je gaat lekker onder de negeer.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven