Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Covid19 beter behandeld

15-07-2020 12:07 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Soms vraag ik mij af of Corona inmiddels al beter behandeld kan worden of is het nog net zo gevaarlijk als begin maart?
Alle reacties Link kopieren
het is net zo gevaarlijk als in het begin
Het is een virus en tegen virussen hebben we nauwelijks medicatie. Medicatie bij virusinfecties bestaat meestal uit antibiotica tegen secundaire bacteriële infecties, maar het enige wat we echt kunnen doen aan een virus, is voorkomen het te krijgen (en in sommige gevallen kunnen er antisera ontwikkeld worden dmv antistoffen die mensen hebben opgebouwd die de ziekte al hebben doorgemaakt, maar daar is ook nog geen sprake van). Daarom is het ook zo belangrijk dat er een vaccin wordt ontwikkeld.
anoniem_398472 wijzigde dit bericht op 15-07-2020 12:23
0.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jammer. Merk dat het weer meer in mijn hoofd zit sinds het wereldwijd zo toeneemt
Alle reacties Link kopieren
Yael1980 schreef:
15-07-2020 12:12
Jammer. Merk dat het weer meer in mijn hoofd zit sinds het wereldwijd zo toeneemt
Dan blijf je toch lekker in Nederland?
ExodusRedux schreef:
15-07-2020 12:08
het is net zo gevaarlijk als in het begin
Toch heb ik het idee dat het virus wel wat afgezwakt is. In het begin werden veel mensen opgenomen of overledenen. Het is wel super besmettelijk maar de mensen die ik ken die de afgelopen periode positief testte hadden maar minimale klachten, echt vergelijkbaar met een verkoudheid.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
15-07-2020 12:24
Toch heb ik het idee dat het virus wel wat afgezwakt is. In het begin werden veel mensen opgenomen of overledenen. Het is wel super besmettelijk maar de mensen die ik ken die de afgelopen periode positief testte hadden maar minimale klachten, echt vergelijkbaar met een verkoudheid.
In italie lagen eerst alleen ouderen op de IC, 2 maanden later ook mensen van in de 40 en 50. Het virus komt nu minder voor omdat we ons aan de maatregelen houden.
Alle reacties Link kopieren
Het virus, wat in Nederland rond zwerft, is wel wat afgezwakt. En men weet nu ook beter hoe mensen met CoVid te behandelen. Welke middelen wel en niet werken.

Het is en blijft een virus waar je flink ziek van kunt worden en zelfs dood aan kan gaan, net zoals aan andere (griep)virussen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik ben elk jaar al doodziek van het gewone griepvirus.
Helaas zijn we afhankelijk van de komst vaneen vaccin met mogelijk vervelende bijwerkingen..
Tess1981 schreef:
15-07-2020 12:24
Toch heb ik het idee dat het virus wel wat afgezwakt is. In het begin werden veel mensen opgenomen of overledenen. Het is wel super besmettelijk maar de mensen die ik ken die de afgelopen periode positief testte hadden maar minimale klachten, echt vergelijkbaar met een verkoudheid.
Dat is ook logisch, omdat er nu aangedrongen wordt op testen zodra je klachten hebt. Eerder hadden we die testcapaciteit niet, waardoor mensen pas getest werden als ze al erg ziek waren. Het zou goed kunnen dat doordat de mensen nu eerder weten dat ze covid hebben, ze adequater kunnen behandelen waardoor het minder uit de hand loopt. De conclusie dat het virus nu minder sterk is kan je in ieder geval niet trekken uit jouw voorbeeld.

De mensen met milde klachten die nu positief testen, werden destijds niet eens getest, dus logisch dat er toen alleen maar erge gevallen waren met covid. Daar staat dus tegenover dat er destijds veel meer mensen besmet waren dan alleen de erge gevallen die in beeld waren.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
15-07-2020 12:26
Het virus, wat in Nederland rond zwerft, is wel wat afgezwakt. En men weet nu ook beter hoe mensen met CoVid te behandelen. Welke middelen wel en niet werken.

Het is en blijft een virus waar je flink ziek van kunt worden en zelfs dood aan kan gaan, net zoals aan andere (griep)virussen.
Nee hoor, het is niet afgezwakt. Er wordt meer getest, dus de heel milde gevallen komen er nu ook uit. Die werden eerst gewoon niet getest. En er zijn betere behandelmethoden voor ernstig zieken. Men weet al een stuk meer dan in maart.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Door onderzoek en ervaringen (helaas) komt er wel veel meer kennis over dit virus. Zoals over omstandigheden/ activiteiten die risicovol zijn of juist vrijwel niet.Dat kan wel positief zijn.

Het is een gevaarlijk virus. Sommige patienten die corona hebben doorstaan hebben hier nog steeds heel erg veel last van en zijn nog steeds aan het revalideren. En dat zijn niet alleen ouderen maar ook mensen in de kracht van hun leven.
ExodusRedux schreef:
15-07-2020 12:26
In italie lagen eerst alleen ouderen op de IC, 2 maanden later ook mensen van in de 40 en 50. Het virus komt nu minder voor omdat we ons aan de maatregelen houden.
Hier in de provincie laait het flink op maar geen ziekenhuismeldingen dat vind ik wel bijzonder.
Marée schreef:
15-07-2020 12:41
Dat is ook logisch, omdat er nu aangedrongen wordt op testen zodra je klachten hebt. Eerder hadden we die testcapaciteit niet, waardoor mensen pas getest werden als ze al erg ziek waren. Het zou goed kunnen dat doordat de mensen nu eerder weten dat ze covid hebben, ze adequater kunnen behandelen waardoor het minder uit de hand loopt. De conclusie dat het virus nu minder sterk is kan je in ieder geval niet trekken uit jouw voorbeeld.

De mensen met milde klachten die nu positief testen, werden destijds niet eens getest, dus logisch dat er toen alleen maar erge gevallen waren met covid. Daar staat dus tegenover dat er destijds veel meer mensen besmet waren dan alleen de erge gevallen die in beeld waren.
Dat zou inderdaad kunnen maar ken inmiddels wel een aantal gezinnen waarbij het virus is vastgesteld en geen van allen heftige klachten.

Dat er destijds meer mensen besmet waren is de vraag. We zaten toen op een erg laag landelijk percentage.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
15-07-2020 12:52
Hier in de provincie laait het flink op maar geen ziekenhuismeldingen dat vind ik wel bijzonder.
Het merendeel van de besmettingen zijn nu jongere mensen. Dus minder ziekenhuisopnames. Gelukkig. Maar ziekenhuisopnames komen pas een paar weken nadat de besmettingen toenemen en sterfgevallen nog een paar weken later. Lag effect.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet, hebben ze wel degelijk inzichten die er eerst niet waren, zoals het geven van antistollingsmedicatie. Daarbij ook de ontdekking van dexamethason aan ernstig zieke patiënten, al weet ik niet of dat op dit moment al wordt voorgeschreven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
15-07-2020 13:15
Voor zover ik weet, hebben ze wel degelijk inzichten die er eerst niet waren, zoals het geven van antistollingsmedicatie. Daarbij ook de ontdekking van dexamethason aan ernstig zieke patiënten, al weet ik niet of dat op dit moment al wordt voorgeschreven.
Ben bijna zeker van wel hoor.

https://www.fagg.be/nl/news/coronavirus ... nderworpen
Life is short. Eat dessert first.
Ik weet dat ze in een ziekenhuis in Amerika niemand meer aan de beademing leggen maar zuurstof in het bloed mengen. Dat klinkt veel logischer en minder heftig voor de patiënt als ie het overleeft.
ExodusRedux schreef:
15-07-2020 12:08
het is net zo gevaarlijk als in het begin
Nee hoor, het virus is wat afgezwakt.
Geronimo2 schreef:
15-07-2020 13:46
Ik weet dat ze in een ziekenhuis in Amerika niemand meer aan de beademing leggen maar zuurstof in het bloed mengen. Dat klinkt veel logischer en minder heftig voor de patiënt als ie het overleeft.
Huh, hoe dan?
doornroosje9 schreef:
15-07-2020 12:44
Nee hoor, het is niet afgezwakt. Er wordt meer getest, dus de heel milde gevallen komen er nu ook uit. Die werden eerst gewoon niet getest. En er zijn betere behandelmethoden voor ernstig zieken. Men weet al een stuk meer dan in maart.
Jawel hoor. Dat hebben virologen uitgelegd. Een virus blijft nl niet precies hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
15-07-2020 12:26
Het virus, wat in Nederland rond zwerft, is wel wat afgezwakt. En men weet nu ook beter hoe mensen met CoVid te behandelen. Welke middelen wel en niet werken.

Het is en blijft een virus waar je flink ziek van kunt worden en zelfs dood aan kan gaan, net zoals aan andere (griep)virussen.
Waar baseer je dat op?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik begreep van een vriendin die in het ziekenhuis werkt is het fijn dat ze nu het verloop van ziekte en complicaties beter herkennen en beter weten hoe ze bepaalde dingen kunnen opvangen.
Echt behandelen is het dan niet maar wel minder kans op ernstige complicaties.
Alle reacties Link kopieren
En remdesivir is goedgekeurd als medicijn voor ernstig zieke patiënten:
https://www.parool.nl/nederland/eerste- ... ~b7e4816b/

Er is een probleem met de verkrijgbaarheid omdat Trump beslag heeft laten leggen op de voorraad van Gilead, de producent, maar er is wel iets van beschikbaar in Europa, ook in Nederland:
https://lci.rivm.nl/compassionate-use-p ... remdesivir
nounou
Alle reacties Link kopieren
Het virus muteert ook, dat wil zeggen dat het van vorm en van gedaante kan veranderen en dat het medicijn wat misschien de eerste variant tegen gaat, niet bij de nieuwe varianten werkt. Het virus wat nu in Amerika is, is niet hetzelfde virus als wat er in Wuhan destijds was. En als het muteert, dan is het lastig om er een medicijn voor te vinden, want je kunt niet iets ontwikkelen voor wat nog moet komen. Net als met de griepprik, die helpt maar voor 4 varianten dacht ik? Maar als je variant 5 of 6 oppikt, dan heeft de griepprik dus helemaal geen zin. Ik vermoed dus dat we altijd achter de feiten aan zullen blijven lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven