Coronavirus COVID-19 alle pijlers

De vaccinweigeraar: wie is het?

03-11-2021 11:25 3002 berichten
Dit topic is geen aanval op de vaccinweigeraar, ik denk juist dat het in deze tijden van ‘verdeling’ goed is om een iets genuanceerder beeld te krijgen van de groep individuen – want dat zijn het natuurlijk – die om persoonlijke redenen niet gevaccineerd wil worden. Misschien schept het enige helderheid in de duisternis, want voor het gros blijft de vaccinweigeraar een fascinerend fenomeen op zijn best, en een volslagen idioot op zijn slechtst. Maar er móet een nuance zijn, en daar wil ik in dit topic naar op zoek.

Volgens mij zijn de vaccinweigeraars onder te verdelen in grofweg vier groepen: de religieuzen, de complotdenkers, de sportfanaten en de natuurgeneeskunde-aanhangers. Daarnaast is er natuurlijk een klein groepje dat om medische redenen niet gevaccineerd kan worden, maar zij weigeren geen vaccin, zij hebben gewoon geen toestemming van hun arts, dat is iets heel anders.

Op het forum duiken vaak topics op met titels als ‘Mijn vader is een wappie’ of ‘Mijn zus is anti-vax’, en zo kennen we allemaal wel een vaccinweigeraar, misschien wel meer. Vaak zijn het mensen die dicht bij ons staan, en hoewel ik persoonlijk probeer elke discussie over dit onderwerp met weigeraars uit de weg te gaan, wil ik toch heel graag begrijpen wat hen drijft. Het zou mooi zijn als gesprekken over Corona weer vrijelijk gevoerd kunnen worden, met iedereen, dus óók met hen. Misschien is het teveel gevraagd, maar goed, een poging kan nooit kwaad.

Zelf ken ik twee vaccinweigeraars, een goede vriendin en mijn sportinstructrice. De vriendin is een natuurgeneeskunde-aanhanger, ze liep altijd al rond met eigenaardige kristallen om haar hals en ze heeft meermaals geprobeerd me geneeskrachtige kruidendrankjes en een geluidsgolven-apparaatje aan te smeren (‘Vijftienhonderd euro is misschien veel geld, maar het gaat om je gezondheid, hè?’) Ik dacht altijd dat het een onschuldige hobby was en merkte pas hoe diep ze was weggezonken in het alternatieve circuit toen de Corona-crisis uitbrak. Ze is boos, maar vreemd genoeg is ze ook heel bang voor het virus, want eigenlijk vindt ze dat we gewoon in lockdown hadden moeten blijven tot de pandemie is uitgewoed. Ze wordt steeds bozer, want de Coronapas is volgens haar een vorm van pesten en daarom wil ze zich nu helemáál niet meer laten vaccineren.

De sportinstructrice is ook een natuurgeneeskunde-aanhanger, en volgens mij komt er ook wat complot-denken bij kijken. Toen ik haar laatst tegenkwam in de kleedkamer, begon ze over de nieuwe maatregelen. Ik probeerde het gesprek snel op een ander onderwerp te brengen, maar ze wilde toch één ding kwijt: “Leugens komen altijd uit, hè? Dat is een waarheid als een koe, dus ooit komt de waarheid bovendrijven en weten wat hier écht speelt.” Ik geloof dat ze het over de overheid had, maar ik weet het niet zeker en eigenlijk wil ik het ook niet weten. Want het is een leuke vrouw, net als mijn vriendin, maar het probleem is natuurlijk dat dit soort gesprekken steeds onvermijdelijker worden, en wat doe je dan? Ik wil mensen niet uit mijn leven schrappen, ik wil graag begrip hebben voor hun standpunten, maar hoe doe je dat?

Ik ben benieuwd naar alle types vaccinweigeraars en hun beweegredenen. Nogmaals, dit topic is niet bedoeld als aanval, het is een poging om een iets genuanceerder beeld te krijgen van de groep vaccinweigeraars. Ik ben benieuwd!


Voor de twijfelaars:

Het Erasmus MC heeft op25/11 een speciale telefoonlijn geopend voor (medische) vragen over de vaccinatie.
De vaccinatietwijfel telefoon.
Op wo. en vr. te bereiken op
010-7041500
anoniem_64c227383a508 wijzigde dit bericht op 04-12-2021 12:03
Reden: toevoeging voorlichting
2.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wat je zegt. Alleen, je komt er inderdaad niet uit. Ik weet ook niet of het zal helpen om de achtergrond te begrijpen, want niks wat zij zegt zal op jouw begrip kunnen rekenen. En dat voelt zij natuurlijk aan; daardoor worden mensen de laatste tijd ook steeds recalcitranter/ bozer (denk ik). Denk er ook om dat er misschien veel andere zaken spelen; onvrede op andere gebieden, eenzaamheid.. etc.
ik denk als je daar iets meer open voor staat en zij dat voelt je de vriendschap niet hoeft te verliezen.
PaulP schreef:
03-11-2021 12:05
@Puz_n_Boots Geheel begrijpelijk. Je bent dan mijn inziens ook geen vaccinatie weigeraar, sterker nog je hebt er 1 gehad, maar je hebt een medische reden om het vaccin niet meer te nemen.

Is het een medische reden? Of is ze gewoon bang om weer drie dagen ziek te zijn?

Wat adviseert je dokter, Puz?
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
03-11-2021 11:48
Een kennis van mij heeft 1 inenting gehad en hier een maandenlange(!) Allergische reactie op gehad.
De huisarts zegt dat dit ook bij een tweede prik kan.
Kennis heeft haar bloedwaarden laten prikken en bleek ruim 2x zoveel antistoffen te hebben dan de meeste mensen met 2 inentingen.
Ze heeft geen zin in de 2e prik. Begrijpelijk.
Ook heeft ze genoeg afweerstoffen.
Erg krom is dat ze dus geen cq-code krijgt. Nee, daar moet je die 2 prikken voor hebben.

Ik heb 1 collega die 0 antistoffen heeft aangemaakt. (Staat hiermee bekend, vandaar gecontrolleerd). Die heeft wel een qr-code, is immers 2x gevaccineerd.

Logisch he?

Verder ken ik 1 wappie (heel extreem) die uiteraard niet geënt is.
En ik ken wat jongeren, voornamelijk meiden, die niet willen i.v.m. eventuele bijwerkingen op de lange termijn.
Ja, dat is logisch. Die regels zijn nu eenmaal opgesteld voor een grote groep mensen, zo 17 miljoen ongeveer. en dan zul je altijd wat uitzonderingen hebben. Wat zou je dan willen? Geen regels of regels met voor elke uitzondering een aparte regel?
Interessant, dank!

Mijn opsomming van de vier groepen klopt dus sowieso niet, begrijp ik nu. Maar dat zal te maken hebben met mijn omgeving; ik ken nauwelijks lageropgeleiden en migranten. Ik ging uit van mijn eigen ervaringen. Zo hoor ik om me heen dat fanatieke sporters vaak afzien van het vaccin, omdat ze - ook wel logisch - heel intensief met hun lichaam bezig zijn (mijn lichaam is mijn tempel, zeg maar) en bang zijn dat hun sportprestaties te lijden zullen hebben onder eventuele bijwerkingen. Dat kan ik wel begrijpen, ergens.

Sowieso denk ik dat omgeving een grote rol speelt: ik was aanvankelijk, toen het vaccin voor het eerst ter sprake kwam, ook huiverig, maar de vele artsen in mijn omgeving waren in dat vroege stadium allemaal al zo overtuigd van de werking van het vaccin, bovendien waren ze er zelf allemaal als de kippen bij om als eerste die prik te halen, dus ja, toen ging er bij mij wel een lampje branden.
Alle reacties Link kopieren
Nogal vooringenomen categorisatie.

De belangrijkste groep is ongetwijfeld de groep die gewoon kijkt naar de feiten. Als je al besmet wordt (en daar slaag je ook niet zomaar in klaarblijkelijk) is als gezond persoon de kans op complicaties behoorlijk klein, de kans op zware complicaties nog veel kleiner en de kans op overlijden nog eens veel kleiner. Dat maakt de nood tot vaccinatie voor die groep klein; als dat dan met een vaccin is (zo blijkt nu wel) dat nog niet veel kilometers op de teller heeft en waar de bescherming toch niet zo goed is als eerst aangegeven, dan is het niet raar dat die groep weinig drijfveer heeft om zich alsnog te laten prikken.

Maar dat is tegelijk een kansloos dovemans debat in een gepolariseerde maatschappij.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een jonge vrouw die zwanger wil worden en met DES te maken heeft in de familiegeschiedenis en er zelf ook gevolgen van ondervindt. Zij wil wachten tot ze zwanger is geweest. Kan me haar wantrouwen wel voorstellen, al zou ik zelf wel voor een vaccinatie kiezen; de lange termijn gevolgen van Corona (in een zwangerschap) zijn net zo min bekend.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
03-11-2021 12:13
Is het een medische reden? Of is ze gewoon bang om weer drie dagen ziek te zijn?

Wat adviseert je dokter, Puz?
Artsen in het ziekenhuis hebben hier geen verklaring voor (gaven wel toe dat dit een reactie op het vaccin was), huisarts heeft hier geen verklaring voor. Die opperde dat het niets met het vaccin te maken kon hebben. Ik neem het hem niet kwalijk, want niemand weet exact wat het vaccin nog meer doet dan beschermen. Het zorgde er wel voor dat het vertrouwen in mijn HA dusdanig daalde dat ik van HA gewisseld ben. Ik voelde me niet meer veilig bij iemand die zulke uitspraken durft te doen, zonder dat er onderzoek naar gedaan is. Uiteraard alles gemeld aan Lareb en het blijkt dat ik niet de enige ben die zo op het vaccin heeft gereageerd,
Alle reacties Link kopieren
Ik ken meerdere ongevaccineerden.
Hun redenen o.a.:
- ik geef nog borstvoeding, vind het wat eng, wacht wel tot ik geen borstvoeding meer geef
- jonge mensen met een kinderwens. Als menstruatie al zo ontregeld raakt, wat doet dat vaccin dan nog meer?
- klaus schwab aanhangers die geloven in the great reset
- mensen die vanwege geloofsovertuiging zich er niet goed bij voelen
- en bijna iedereen geeft aan; het overheidsbeleid zwalkt, is niet betrouwbaar, er wordt teveel gepusht en dat werkt net averechts. Heel erg het gevoel hebben dat de overheid niet transparant is. En eerlijk, ondanks dat ik wél gevaccineerd ben deel ik die mening wel een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Brabo schreef:
03-11-2021 12:15
Nogal vooringenomen categorisatie.

De belangrijkste groep is ongetwijfeld de groep die gewoon kijkt naar de feiten.
Naar de helft van de feiten dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken maar twee vaccinweigeraars in mijn omgeving. De ene is een vriendin en de ander verre familie. Heel eerlijk gezegd vond ik hen voor corona wel aardig maar al niet zo slim, de handigste keuzes maken enz. Wat de vriendin betreft die spreek ik niet meer, zie alleen op FB wat ze meerdere malen post. Ze zit echt zo diep in de complottheorieën dat ze volgens mij niet meer te redden is. Overigens is de enige reden dat ik haar nog op FB heb om te zien wat haar drijft, best een soort van interessant hoe ver mensen in hun tunnel kunnen wegzakken.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
LaLoupe schreef:
03-11-2021 12:17
Ik ken een jonge vrouw die zwanger wil worden en met DES te maken heeft in de familiegeschiedenis en er zelf ook gevolgen van ondervindt. Zij wil wachten tot ze zwanger is geweest. Kan me haar wantrouwen wel voorstellen, al zou ik zelf wel voor een vaccinatie kiezen; de lange termijn gevolgen van Corona (in een zwangerschap) zijn net zo min bekend.
DES was een geneesmiddel en geen vaccin.
Verder zijn er heel duidelijk aanwijzingen dat als je in je zwangerschap besmet raakt, dit hele vervelende gevolgen kan hebben voor je ongeboren kind.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
03-11-2021 12:05
Die hebben wij met zijn allen veroorzaakt. Ik vind dat we de afgelopen 15 jaar stelselmatig mensen die in een achterstandspositie verkeren hebben geconfronteerd met een wantrouwende maatschappij en een wantrouwende overheid. Niet mee kunnen komen was en is een verwijtbaar onvermogen; niet het gevolg van slechte omstandigheden of gebrekkige mogelijkheden, maar van onwil en luiheid, iets dat bestraft dient te worden met sociale uitsluiting, overmatige controle en financiële boetes. Dat een groot deel van deze mensen geen vertrouwen heeft in overheidscommunicatie en zich niet laat vaccineren is onze eigen schuld.
+1
Waar komt de onwil vandaan? Elf jaar Rutte, daar komt de onwil vandaan. Neoliberaal beleid, ieder voor zich, alles is eigen verantwoordelijkheid en eigen schuld.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/02/in ... r-a4064100

En als je mensen wilt begrijpen, kun je beter mét ze praten dan over ze. Een indrling in ‘typen’ gaat je niet helpen. Ik praat ook niet met iemand die graag wil snappen wat voor type schaap ik ben.
xynix wijzigde dit bericht op 03-11-2021 12:33
0.08% gewijzigd
Ik zie vooral betweters, zelfbenoemde virologen/wetenschappers die het allemaal zelf veel beter weten en inschatten dan wat wetenschappelijk bekend en geadviseerd wordt. Gruwelijk irritant.
anoniem_407295 wijzigde dit bericht op 03-11-2021 12:35
0.53% gewijzigd
Puz_n_Boots schreef:
03-11-2021 12:01
Goed topic dit. Voor mij persoonlijk geldt dat ik nog nooit Covid heb gehad en geen anti-vaccer ben. Integendeel. Helaas heb ik wel mijn bedenkingen bij dit vaccin, met name omdat het nooit getest is op vruchtbare vrouwen in middelbare leeftijd en de langetermijneffecten onbekend zijn. Het vrouwelijk lichaam is in veel opzichten nog een mysterie in de medische wereld. Vol vertrouwen heb ik mijn eerste prik gehaald, maar hier binnen 12 uur zo slecht op gereageerd (als in: het alarmnummer moest worden gebeld, omdat ik OUT ging) dat ik mijn tweede prik heb moeten weigeren. Geen haar op mijn hoofd die erover peinst dit nog eens te moeten meemaken en mijn lichaam (dat ik door en door ken) elk jaar minimaal 2 (of zelfs 3x) bloot te stellen hieraan. De prik heeft als een aanslag gevoeld op mijn lijf, iets wat ik nooit eerder had meegemaakt. Op het moment zelf dacht ik dat ik dood ging. Ik heb er 3 dagen van moeten herstellen. Ik heb gewoon voor gekozen mijn levensstijl aan te passen en dat bevalt me uitermate goed.
Dat begrijp ik helemaal. Zelf heb ik ook zo'n extreem heftige reactie gehad op het vaccin, echt afschuwelijk, maar ik had het geluk dat nét in die periode werd besloten dat mensen die al Corona hadden gehad (ik) maar één prik hoefden, dus godzijdank is die tweede hellegang me bespaard gebleven. Ik weet niet zeker of ik het een tweede keer had aangedurfd. Het is raar, want ik ken verder niemand die zo doodziek is geworden van het vaccin. Mijn man en kinderen gingen er lachend doorheen, terwijl ik twee dagen met hoge koorts, opgezette klieren, ijlend, bevend en scheel van de hoofdpijn in een soort comateuze slaap heb gelegen. Maar goed, ik heb dan ook last van long corona, ook geen pretje, en ik denk eigenlijk dat die heftige reactie daarmee samenhangt: als je heel heftig reageert op het virus, reageer je waarschijnlijk ook heel heftig op het vaccin. Corona en ik vormen geen gelukkige combinatie, dat is een ding dat zeker is. Daarom ben ik blij dat ik ben gevaccineerd. Maar ik snap jouw keuze heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken er heel veel... Woon in de biblebelt. Ben zelf 2x gevaccineerd. Bij allebei geen enkele bijwerking gehad.

Wat ik wel echt erg vind is dat er vriendschappen en families kapot gaan aan dit hele gedoe. Laat elkaar in waarde, ieder z'n keus.
Alle reacties Link kopieren
grenada schreef:
03-11-2021 12:14
Ja, dat is logisch. Die regels zijn nu eenmaal opgesteld voor een grote groep mensen, zo 17 miljoen ongeveer. en dan zul je altijd wat uitzonderingen hebben. Wat zou je dan willen? Geen regels of regels met voor elke uitzondering een aparte regel?

Ik vindt het voor mijn goede kennis echt erg dat ze geen qr-code krijgt.
Ze kan potjandorie zelfs aantonen hoeveel antistoffen ze heeft! Iets wat veel gevaccineerde niet eens kunnen!
Ze heeft het bloedonderzoek zelf betaald, maar kan er 0.0 niks mee.
Dat is toch sneu?
Ja, ik zou willen dat hier beter heen gekeken wordt.
Mijn kennis haar leven komt dadelijk heel hard op de rem. Dat is toch oneerlijk?
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
03-11-2021 12:42
Ik vindt het voor mijn goede kennis echt erg dat ze geen qr-code krijgt.
Ze kan potjandorie zelfs aantonen hoeveel antistoffen ze heeft! Iets wat veel gevaccineerde niet eens kunnen!
Ze heeft het bloedonderzoek zelf betaald, maar kan er 0.0 niks mee.
Dat is toch sneu?
Ja, ik zou willen dat hier beter heen gekeken wordt.
Mijn kennis haar leven komt dadelijk heel hard op de rem. Dat is toch oneerlijk?
dat is het ook en ik hoop dat ze daar echt wat aan gaan doen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Puz_n_Boots schreef:
03-11-2021 12:10
Correct. Achteraf had ik er natuurlijk beter geen kunnen nemen. Dan was mijn lichaam dat bespaard gebleven, want nu met één prik sta ik nog overal buiten.
Dat betwijfel ik. Wat zou er dan gebeurd zijn als je, totaal ongevaccineerd, met het echte virus besmet was geraakt? Als je al zo heftig reageert op het vaccin, zou een echte besmetting wel eens heel vervelend kunnen zijn geweest.
Nu heeft je lichaam ongetwijfeld heel veel antistoffen aangemaakt, misschien wel meer dan de meeste gevaccineerden na twee prikken, dus grote kans dat als je nu besmet raakt met het echte virus, je er goed vanaf komt.
Laten we maar gewoon hopen op geen besmetting natuurlijk.
paulp wijzigde dit bericht op 03-11-2021 12:46
Reden: taalvautjes gecorrigeerd.
0.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Meld. Ik ben niet gevaccineerd. Ook geen plannen in die richting.

Overigens heb ik al corona gehad.


Ik voeg me verder braaf naar de maatregelen en ben een paar maanden geleden gestopt met klagen en roeptoeteren. Ik heb een tijdje meegedaan aan demonstraties maar ook dat niet meer. Heeft toch geen zin en vergt veel negatieve energie.

Ik werkte in de zorg maar ben van baan veranderd, werk nu vrijwel volledig thuis. Dus ik ben wat dat betreft geen gevaar meer in de ogen van sommigen.

Verder doe ik niet aan QR codes en mondkapjes dus ik ga niet naar gelegenheden waar dat verplicht is. Ik ga nu weer flink boodschappen inslaan en vanaf volgende week weer alleen naar markten en boodschappen laten bezorgen om zo min mogelijk geconfronteerd te worden met die ongein.
Ik kom dus maar weinig onder de mensen dus ik voel me ook niet aangesproken als mensen boos worden op vaccinweigeraars. Corona leeft voor mij eigenlijk amper, omdat ik plekken waar het zichtbaar is vermijd. En daar voel ik me prima bij. Eigenlijk alleen hier op het forum zoek ik het onderwerp wel eens op, verder nauwelijks.


Ik ga niet meer in discussie en zal mijn redenen om niet te vaccineren niet meer geven. Vaak genoeg gedaan, leidt alleen maar tot boosheid en verdeling, en die is er al zo veel, daar wil ik verder niet aan bijdragen.


Dus kortom: ik vind dat ik mijn verantwoordelijkheid op mijn manier best aardig genomen heb in deze hele kwestie. Ik voel compassie met de mensen die zich wel hebben laten vaccineren en ik hoop ook op enige compassie dat ik op mijn eigen manier met deze situatie omga.
.
xynix schreef:
03-11-2021 12:32
+1
Waar komt de onwil vandaan? Elf jaar Rutte, daar komt de onwil vandaan. Neoliberaal beleid, ieder voor zich, alles is eigen verantwoordelijkheid en eigen schuld.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/02/in ... r-a4064100

En als je mensen wilt begrijpen, kun je beter mét ze praten dan over ze. Een indrling in ‘typen’ gaat je niet helpen. Ik praat ook niet met iemand die graag wil snappen wat voor type schaap ik ben.
Goed stuk in NRC, dank.

Verder ben ik het niet met je eens. Mét vaccinweigeraars praten is meestal een onbegonnen zaak, omdat ze letterlijk in een parallelle wereld leven: feiten worden ontkend, cijfers afgezwakt, nieuwsberichten verdraaid, grafieken geanti-dateerd enzovoort. Ik kan wel begrijpen dat ze zich in het nauw gedreven voelen en daarom van zich afslaan. Maar ik lees zelf ook kranten. Ik kan geen gesprek voeren met iemand die elk argument weerlegt met Facebook-kolder of ondergrondse pseudo-wetenschap.

Wat ik wél kan, is proberen te achterhalen wat precies het probleem is. Iemand schreef het hier al: meestal is het boosheid om iets ánders. Dan bedoel ik niet het neoliberale beleid waarover het NRC-stuk gaat, of misschien speelt dat ook een rol, maar ik bedoel vooral het kleine leed, zoals frustratie over werk of machteloosheid over een leven dat niet helemaal verloopt zoals gehoopt. Ik denk soms aan mensen met anorexia nervosa, die niet meer eten om (de illusie van) controle te hebben. Zoiets speelt er bij corona-weigeraars misschien ook: dít kan ik nog controleren, híer heb ik nog macht over, daarom zet ik nu mijn hakken in het zand en doe ik níet wat van mij verwacht wordt, ook al weet ik dat het niet zo slim is. Anorexia-patiënten weten ook wel dat niet eten uiteindelijk hun dood kan worden. Maar het gevoel van controle is het enige wat ze nog hebben, daarom bijten ze zich erin vast.
Alle reacties Link kopieren
samarinde schreef:
03-11-2021 12:33
Dat begrijp ik helemaal. Zelf heb ik ook zo'n extreem heftige reactie gehad op het vaccin, echt afschuwelijk, maar ik had het geluk dat nét in die periode werd besloten dat mensen die al Corona hadden gehad (ik) maar één prik hoefden, dus godzijdank is die tweede hellegang me bespaard gebleven. Ik weet niet zeker of ik het een tweede keer had aangedurfd. Het is raar, want ik ken verder niemand die zo doodziek is geworden van het vaccin. Mijn man en kinderen gingen er lachend doorheen, terwijl ik twee dagen met hoge koorts, opgezette klieren, ijlend, bevend en scheel van de hoofdpijn in een soort comateuze slaap heb gelegen. Maar goed, ik heb dan ook last van long corona, ook geen pretje, en ik denk eigenlijk dat die heftige reactie daarmee samenhangt: als je heel heftig reageert op het virus, reageer je waarschijnlijk ook heel heftig op het vaccin. Corona en ik vormen geen gelukkige combinatie, dat is een ding dat zeker is. Daarom ben ik blij dat ik ben gevaccineerd. Maar ik snap jouw keuze heel goed.
In Nederland is dat gelukkig voldoende, maar in andere landen niet. Daar zou je ook als weigeraar worden gezien. Maar ik snap jouw redenatie volkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken vijf of zes mensen die niet gevaccineerd zijn (van wie ik het weet, want ik vraag er niet gericht naar.)

Wat ze gemeen hebben is dat ze hoogopgeleid zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken er inmiddels meerdere. Waaronder ook een neef die volledig in de Baudet-fuik zit, inclusief zijn vrouw en zoon.
Daarnaast nog een yogalerares die corona wil voorkomen door gezond te leven en nog wat mededeelnemers van mijn ggz-dagbesteding die stuk voor stuk nazeggen wat andere antivaxxers ook al zeggen.

Ik heb er persoonlijk erg moeite mee. Ik word somber en verdrietig van de tweedeling die is ontstaan. Merk dat er op de dagbesteding door enkele antivaxxers minder gezellig met me wordt gepraat, terwijl dat voor corona echt anders was. Nu was ik in het begin ook best wel van het proberen hun complottheorieën te ontkrachten, maar inmiddels probeer ik me er maar gewoon niet meer mee te bemoeien. Het is vechten tegen de bierkaai. 😞
TinyTiny schreef:
03-11-2021 12:51
In Nederland is dat gelukkig voldoende, maar in andere landen niet. Daar zou je ook als weigeraar worden gezien. Maar ik snap jouw redenatie volkomen.
Echt? In Frankrijk kon ik deze zomer met mijn Coronapas overal naar binnen: 1 van 1 dosis, stond er. Of bedoel je dat ik als weigeraar zou worden gezien wanneer ik inwoner was van een ander land en ik een tweede prik zou weigeren, al heb ik al Corona en één vaccinatie gehad? Ja, in dat geval zou ik waarschijnlijk wel voor dat tweede vaccin gaan, met angst en beven, maar toch. Ik ben niet héél angstig aangelegd. Ik zou me van tevoren wel goed informeren, vooral omdat het tweede vaccin vaak veel harder aankomt dan het eerste. Maar eigenlijk hoop ik dat mijn lichaam, dat snoeihard tegen het virus heeft moeten vechten (tijdens de besmetting en na het vaccin) inmiddels wel genoeg afweer heeft opgebouwd om er niets meer van te merken :jump:
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk van mensen waarvan ik het niet verwacht met de redenatie dat de regering geen enkel goed argument heeft gegeven om wel te laten vaccineren.
En dat werkt in de zorg met kinderen. Een hoog Baudet gehalte zeg maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven