Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ga jij je laten vaccineren?

11-11-2020 00:29 3080 berichten
Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar hoeveel mensen zich uiteindelijk willen gaan laten inenten. Ik las laatst een artikel waarin stond dat ruim 70 procent van de Nederlanders zich laat inenten zodra er een vaccin is. Ik geloof dat niet zo om eerlijk te zijn.

Toch ben ik wel nieuwsgierig naar jullie meningen over dit onderwerp.

Ga jij je laten vaccineren

Totaal aantal stemmen: 861

Nee (26%)
Ja (50%)
Ik weet het nog niet (24%)
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-11-2020 09:57
Ik heb inderdaad een paar keer vaccinontwikkelaars dat zien zeggen in de media en het is voor zover ik weet gebruikelijk bij de ontwikkeling van vaccins om naar bijwerkingen na een jaar te kijken. Ik zou daar geen bewijs voor kunnen leveren. Tenzij ik heel diep ga graven, maar daar heb ik eigenlijk gewoon geen zin in. Kun jij het bewijs leveren dat bij vaccins normaal gesproken niet een toetsingsmoment na een jaar zit?

Ps ik vind de snelle ontwikkeling ook positief hè? Jij doet alsof ik dat niet vind. Ik denk dat het heel gedegen gebeurt. Iedereen kijkt mee.
Bij vaccins worden, nadat ze fase 3 doorlopen hebben en toegelaten zijn, doorlopend bijwerkingen geregistreerd, in Nederland bij het Lareb. Dat is nu niet anders.

En verder: je hebt je dus vergist met dat toetsingsmoment na een jaar voor toelating. Kan gebeuren.
smulrol schreef:
22-11-2020 10:03
Maar dat ‘als eerste’ is sowieso een onzinnig argument.
Denk je nou echt dat De Jonge jou gaat vragen om eerder dan 70plussers en andere kwetsbaren het vaccin te komen halen?
Tegen de tijd dat wij in NL vaccins hebben zijn ze in andere landen al lang begonnen.
En tegen de tijd dat een persoon die ergens op kantoor werkt zonder serieus onderliggend lijden uberhaubt de optie krijgt om te vaccineren zijn we misschien wel een jaar verder.
Ik gaf gewoon antwoord op de vraag van TO. Neem jij het vaccin? Nou, ik sta niet vooraan.
327 schreef:
22-11-2020 10:06
Het gaat voorbij aan het solidariteits beginsel waar het zorgstelsel op is gebouwd. Je betaalt met zijn allen mee zodat je er ook met zijn allen gebruik van kan maken.
Nee hoor, daar ga ik niet aan voorbij. Het is een reactie op iemand die stelt dat als je geen vaccin neemt, dat je je dan ook maar zorg moet ontzeggen. Ik durf best te stellen dat als je mij met zo iemand aan tafel zet, dat ik binnen een uur heel wat zaken op tafel heb waar ze zelf niet de beste / gezondste keuze maken. Als je dan toch van de eigen schuld, dus op de blaren zitten gedachte bent, dan mag je dat natuurlijk ook naar je eigen leven doortrekken.

Edit: ik had niet goed gelezen. Je schrijft Het gaat voorbij aan... Dus ja, je hebt gelijk. :$
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-11-2020 10:07
Ik gaf gewoon antwoord op de vraag van TO. Neem jij het vaccin? Nou, ik sta niet vooraan.
De vraag was hoeveel mensen zich uiteindelijk willen gaan laten inenten.
Dus dat jij niet vooraan staat in de rij is totaal niet boeiend want daar staan miljoenen anderen al.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-11-2020 10:06
Bij vaccins worden, nadat ze fase 3 doorlopen hebben en toegelaten zijn, doorlopend bijwerkingen geregistreerd, in Nederland bij het Lareb. Dat is nu niet anders.

En verder: je hebt je dus vergist met dat toetsingsmoment na een jaar voor toelating. Kan gebeuren.
En zoals ik al had opgezocht: fase 3 vaccinstudies kunnen korter dan een jaar duren (maar dat scheelde een maand geloof ik dus dat telt niet :) ). Dat was al een tijd geleden, dus niet ineens nu bedacht vanwege Corona. En daarna fase4 ná goedkeuring is dat het middel gewoon gebruikt wordt, en dat de werking in de dagelijkse praktijk wordt geregistreerd.
Een zebra is geen paard met strepen
smulrol schreef:
22-11-2020 10:27
De vraag was hoeveel mensen zich uiteindelijk willen gaan laten inenten.
Dus dat jij niet vooraan staat in de rij is totaal niet boeiend want daar staan miljoenen anderen al.
Oké, dan boeit het je niet. Je gaat wel erg veel op me in voor iets wat je niet boeiend vindt trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-11-2020 10:30
Oké, dan boeit het je niet. Je gaat wel erg veel op me in voor iets wat je niet boeiend vindt trouwens.
Omdat jij jezelf enorm belangrijk lijkt te vinden
Alle reacties Link kopieren
Dat woordje uiteindelijk moeten we nu nog maar niet gebruiken. Er zijn in ieder geval mensen die zich in eerste instantie niet willen laten vaccineren en dat gaat om een groep mensen die normaal wel (hun kinderen) vaccineren. Dus ‘uiteindelijk’ is nogal een ver weg show, mensen zijn er vooral momenteel huiverig voor.
smulrol schreef:
22-11-2020 10:45
Omdat jij jezelf enorm belangrijk lijkt te vinden
Gelukkig maar. Heel gezond om jezelf belangrijk te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Degenen die zich nu niet laten vaccineren, omdat ze bang zijn voor mogelijke bijwerkingen, gebruiken zeker ook nooit medicijnen die een arts hun voorschrijft. Of ze lezen daar nooit de bijsluiters van. Zelfs van paracetemol kun je last van bijwerkingen krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
22-11-2020 10:47
Dat woordje uiteindelijk moeten we nu nog maar niet gebruiken. Er zijn in ieder geval mensen die zich in eerste instantie niet willen laten vaccineren en dat gaat om een groep mensen die normaal wel (hun kinderen) vaccineren. Dus ‘uiteindelijk’ is nogal een ver weg show, mensen zijn er vooral momenteel huiverig voor.
Ik denk dat een goede voorlichtingscampagne noodzakelijk is en dan eentje waar Mark Rutte en Hugo de Jonge ver van vandaan blijven.
Als dat gedaan wordt desnoods met ook een programma op tv dan denk ik dat uiteindelijk de meeste mensen zich wel laten vaccineren.
Hou je de groep antivaxxers over die het om religieuze of idealistische redenen niet willen maar die laten zich nergens voor vaccineren en die zijn ook niet te overtuigen denk ik.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Melofkim schreef:
22-11-2020 08:51
En nog 1 opmerking nav de laatste tientallen pagina’s. Je hoort het zelden in de media, maar de vaccinontwikkelaars zelf geven toe dat niet alle fases van een ‘normaal’ vaccin doorlopen worden. De laatste fase, waarbij een jaar wordt gewacht om evt lange termijn bijwerkingen te signaleren, wordt overgeslagen en ‘dat is het risico dat we nemen’ aldus de vaccinontwikkelaars zelf.
Dat wist ik helemaal niet . Waar kan ik dat terug vinden ?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
22-11-2020 10:54
Degenen die zich nu niet laten vaccineren, omdat ze bang zijn voor mogelijke bijwerkingen, gebruiken zeker ook nooit medicijnen die een arts hun voorschrijft. Of ze lezen daar nooit de bijsluiters van. Zelfs van paracetemol kun je last van bijwerkingen krijgen.
Ik ken ze wel hoor. Ik ken ze ook die zich wel laten vaccineren, maar zeer terughoudend zijn met medicatie en paracetamol alleen gebruiken als ze half dood liggen te gaan. Of die alles nemen, want de arts schrijft het voor en dan braaf eerst alle blijsluiters analyseren.

Maar medicijnen en vaccinaties waren toch niet hetzelfde? En kon je dus toch ook niet in 1 zin gebruiken? Althans, dat heb ik in dit topic gelezen.
Fizz schreef:
22-11-2020 10:54
Degenen die zich nu niet laten vaccineren, omdat ze bang zijn voor mogelijke bijwerkingen, gebruiken zeker ook nooit medicijnen die een arts hun voorschrijft. Of ze lezen daar nooit de bijsluiters van. Zelfs van paracetemol kun je last van bijwerkingen krijgen.
Jawel hoor, ik neem alle bestaande vaccins en medicijnen. Voor mij is het verschil dat daar alle lange termijn bijwerkingen wel van bekend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
22-11-2020 10:54
Ik denk dat een goede voorlichtingscampagne noodzakelijk is en dan eentje waar Mark Rutte en Hugo de Jonge ver van vandaan blijven.
Als dat gedaan wordt desnoods met ook een programma op tv dan denk ik dat uiteindelijk de meeste mensen zich wel laten vaccineren.
Hou je de groep antivaxxers over die het om religieuze of idealistische redenen niet willen maar die laten zich nergens voor vaccineren en die zijn ook niet te overtuigen denk ik.
Misschien, maar ik ben bang dat mensen zich daardoor opgejaagd gaan voelen. Er heerst veel angst en ook veel onzekerheid momenteel. Mensen worden dan voorzichtiger met hun keuzes. Ik denk trouwens ook dat als psychotherapeuten deze casus (wat nu gaande is en hoe alles is gegaan, het hele Corona verhaal) fictief zouden hebben gekregen als opdracht, ze al hadden kunnen voorspellen dat veel mensen geen vaccinatie aandurven.
Melofkim schreef:
22-11-2020 11:01
Jawel hoor, ik neem alle bestaande vaccins en medicijnen. Voor mij is het verschil dat daar alle lange termijn bijwerkingen wel van bekend zijn.

Maar dat is helemaal niet zo. Alleen ik al heb ooit een bestaand medicijn gekregen waarvan de langetermijneffecten nog niet bekend waren.

Ik kan mij niet voorstellen dat jij arts bent.
wild-flower2 schreef:
22-11-2020 10:55
Dat wist ik helemaal niet . Waar kan ik dat terug vinden ?
Je lees het inderdaad niet zoveel. Maar hier 2 nieuwsbronnen. Site NOS:

NOS: ‘ Dat het vaccin voldoende antistoffen opwekt tegen infectie lijkt wel zeker, zegt Anke Huckriede van het UMCG. "Dit vaccin maakt net als het Pfizer-vaccin gebruik van mRNA-technologie. Er is nog niet eerder een succesvol mRNA-vaccin op de markt gebracht, dus dat twee onafhankelijke trials nu vergelijkbare resultaten laten zien met dezelfde methode, is bemoedigend."
Ook is duidelijk dat er op korte termijn geen ernstige bijwerkingen ontstaan. Maar wat open blijft staan zijn vragen over de lange termijn: hoe lang is een gevaccineerd persoon beschermd en ontstaan er op lange termijn bijwerkingen?’

En Hart van Nederland. Hier is Marjolein Kikkert van het Leids UMC aan het woord. Zelf onderzoekt ze de werking van het coronavaccin van Janssen Pharmaceutica. “Het enige wat we niet weten zijn de effecten op lange termijn,” duidt Kikkert. “In fase 3 wordt normaal een jaar gewacht om deze effecten waar te nemen, dat is nu veel korter. Dat zijn de risico’s die we lopen.”
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -mutaties/
Perlala_Gadeon schreef:
22-11-2020 11:04
Maar dat is helemaal niet zo. Alleen ik al heb ooit een bestaand medicijn gekregen waarvan de langetermijneffecten nog niet bekend waren.

Ik kan mij niet voorstellen dat jij arts bent.
Ik ben dan ook trambestuurder.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
22-11-2020 11:04
Misschien, maar ik ben bang dat mensen zich daardoor opgejaagd gaan voelen. Er heerst veel angst en ook veel onzekerheid momenteel. Mensen worden dan voorzichtiger met hun keuzes. Ik denk trouwens ook dat als psychotherapeuten deze casus (wat nu gaande is en hoe alles is gegaan, het hele Corona verhaal) fictief zouden hebben gekregen als opdracht, ze al hadden kunnen voorspellen dat veel mensen geen vaccinatie aandurven.

Is ook wel echt de tijdgeest hoor. Het is helaas veel normaler geworden om de wetenschap in twijfel te trekken. Anti-vaxxers bestonden tot zeven jaar geleden of zo alleen maar op de biblebelt. En dat was puur omdat je je niet met Gods wil zou mogen bemoeien. Niet omdat ze bang waren voor de bijwerkingen van een vaccinatie.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Avena schreef:
22-11-2020 11:08
Is ook wel echt de tijdgeest hoor. Het is helaas veel normaler geworden om de wetenschap in twijfel te trekken. Anti-vaxxers bestonden tot zeven jaar geleden of zo alleen maar op de biblebelt. En dat was puur omdat je je niet met Gods wil zou mogen bemoeien. Niet omdat ze bang waren voor de bijwerkingen van een vaccinatie.
Ja dat zei iemand anders ook al maar dat is niet echt waar. Ik wil wel geloven dat die groep groter is geworden maar ook in de 17e en 18e eeuw had je zogenaamde anti vaxxers die affiches uitdeelde en opriepen je kinderen niet te laten vaccineren.
Melofkim schreef:
22-11-2020 11:06
Ik ben dan ook trambestuurder.

Je hebt meermaals beweerd arts te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
22-11-2020 11:10
Ja dat zei iemand anders ook al maar dat is niet echt waar. Ik wil wel geloven dat die groep groter is geworden maar ook in de 17e en 18e eeuw had je zogenaamde anti vaxxers die affiches uitdeelde en opriepen je kinderen niet te laten vaccineren.
Waartegen kon je je dan laten vaccineren in de 17e eeuw? Toen was de vaccinatie nog niet eens uitgevonden!
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
22-11-2020 11:16
Waartegen kon je je dan laten vaccineren in de 17e eeuw? Toen was de vaccinatie nog niet eens uitgevonden!
Jawel, in China. Uiteraard allemaal van ander niveau en niet zoals de vaccins van vandaag. Maar er zijn altijd anti vaxxers geweest.
Perlala_Gadeon schreef:
22-11-2020 11:14
Je hebt meermaals beweerd arts te zijn.
En het zal me echt aan mijn reet roesten of je dat gelooft of niet.
Melofkim schreef:
22-11-2020 11:22
En het zal me echt aan mijn reet roesten of je dat gelooft of niet.

Het maakt ook niet uit of je het bent, maar je moet geen medische onzin verkopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven