Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Ga jij je laten vaccineren?

11-11-2020 00:29 3080 berichten
Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig naar hoeveel mensen zich uiteindelijk willen gaan laten inenten. Ik las laatst een artikel waarin stond dat ruim 70 procent van de Nederlanders zich laat inenten zodra er een vaccin is. Ik geloof dat niet zo om eerlijk te zijn.

Toch ben ik wel nieuwsgierig naar jullie meningen over dit onderwerp.

Ga jij je laten vaccineren

Totaal aantal stemmen: 861

Nee (26%)
Ja (50%)
Ik weet het nog niet (24%)
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
22-11-2020 12:22
Het ging toch om het bestaan van antivaxxers in vroeger tijden? Die info over die antivaxxers in 17honderdnogwat krijg je dus toevallig als je die zoekterm googlet. Kan je moeilijk over doen en heftige smileys gebruiken, maar het klopt gewoon wat ze zegt.
Daar had ik al op gereageerd:
De eerste pokken vaccinaties waren met hele kleine hoeveelheden levend virus, het is helemaal niet raar dat je daar huiverig tegen over staat in een maatschappij die totaal niet bekend is met werking van vaccin.
Wij zijn eeuwen verder, en menig ziekte is (vrijwel) uitgeroeid
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
22-11-2020 12:31
Daar had ik al op gereageerd:
Ik geloof dat je het punt niet helemaal snapt. Maakt niet uit.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
22-11-2020 12:31
Daar had ik al op gereageerd:
Het ging wat mij betreft ook niet over of de angst gegrond was destijds, het ging mij erover dat die angst er was. De mensen die nu willen afwachten met vaccineren en het later wel doen, hebben hun angst los kunnen laten mede door de ervaringen van andere. En dan heb je nog een groep mensen die het nooit willen en altijd bang blijven. Tegen ze zeggen dat hun angst niet realistisch is, werkt gewoon niet goed. Er zijn ook heel veel mensen bang voor andere dingen waar je eigenlijk niet écht bang voor hoeft te zijn. Zoals spinnen. Maar als je ze aanvalt en ze egoïsten noemt zullen ze niet eerder vaccineren. Mensen kunnen aan het werk gaan met hun angsten wanneer ze dat zelf willen, maar ze belachelijk maken zal daarin niet helpen. Ik snap de frustratie van mensen hierover hoor. Maar als echte angst kenner weet ik hoe het is om ergens bang voor te zijn, die mensen weigeren het vaccin ook uit een soort wanhoop.
Alle reacties Link kopieren
Probeer je eens voor te stellen dat je aan iemand in 1790 uitlegt over bestraling en chemokuur als behandeling voor kanker.
Wit pilletje tegen koorts en hoofdpijn kenden ze ook niet.
Vaccins kennen we sinds eeuwen en de mensen die niet vaccineren of kanker niet met chemo willen behandelen maar door anders eten zijn echt een hele kleine meerderheid
Alle reacties Link kopieren
wild-flower2 schreef:
22-11-2020 10:55
Dat wist ik helemaal niet . Waar kan ik dat terug vinden ?
Niet. Die wachttijd van een jaar heeft ze verzonnen op basis van één zinnetje van hart van Nederland.
smulrol schreef:
22-11-2020 12:42
Probeer je eens voor te stellen dat je aan iemand in 1790 uitlegt over bestraling en chemokuur als behandeling voor kanker.
Wit pilletje tegen koorts en hoofdpijn kenden ze ook niet.
Vaccins kennen we sinds eeuwen en de mensen die niet vaccineren of kanker niet met chemo willen behandelen maar door anders eten zijn echt een hele kleine meerderheid
Waarom zou iemand dat doen? Je schiet iedereen af die iets anders voorstelt, maakt ze belachelijk en probeert ze de mond te snoeren.
Laat ik het zo zeggen, met jouw manier van communiceren en aanpak is de kans groter dat de andere kant de hakken verder in het zand duwt dan dat ze zich laten overtuigen.

En lees je laatste zin nog even. "...en de mensen die niet vaccineren of kanker niet met chemo willen behandelen maar door anders eten zijn echt een hele kleine meerderheid". Ik heb het vermoeden dat je iets anders bedoeld.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-11-2020 11:35
Joh, geef ook gewoon een keer toe dat je iets niet wist in plaats van dat achterlijke ‘bron?’ altijd. Het verbaast mij ook, maar blijkbaar zijn er al eeuwenlang antivaxxers.
Ik wil best toegeven dat ik niets weet over Chinese anti-vaxxers in de 17e eeuw. Juist omdat ik er helemaal niets over weet en er zelfs nog nooit iets over heb gehoord, zou ik er graag iets meer over willen lezen. Vandaar mijn vraag naar een bron, want ik kan er nergens een vinden.

Waarom reageer jij eigenlijk zo agressief op een doodnormale vraag?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
22-11-2020 12:10
En als je dan gewoon op 'anti vax middle ages' googlet kom je dus gewoon op die info die Sjulia gaf, in exact diezelfde post: Google gewoon anti vaxx middle ages. Dan krijg je informatie. Eerste vaccin ooit is gemaakt in 1796. Ik heb er ooit een hele gave voorstelling van gezien.
Wat is nou het probleem?
Dat gaat toch helemaal niet over 17e eeuwse Chinese anti-vaxxers? De 17e eeuw zijn de jaren tussen 1600 en 1700. Of denken er mensen dat we nu in de 20e i.p.v. de 21e eeuw leven? (Zou mij niet verbazen.)
Ja. Niet zozeer omdat ik er zelf bang voor ben (ik ben immers jong en geen risicogroep) maar ik zou het wel doen als het als eis gesteld wordt voor bijvoorbeeld een vliegvakantie. Dan laat ik mij net zo makkelijk vaccineren als voor Hepatitis en DTP (die ik ook speciaal daarvoor neem).
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
22-11-2020 12:05
Mijn probleem met twijfel zaaien over de bijwerkingen van dit vaccin is dat sommige risicogroepen de keuze hebben tussen een ernstig verloop van covid als ze besmet raken of de veel kleinere kans op bijwerkingen van een goedgekeurd vaccin. Eer dat het vaccin daadwerkelijk wordt toegediend, zijn we een jaar verder na de start van fase3. Het waren geen vaccins die uit de hoge hoed kwamen maar vaccins waar men al jaren met de ontwikkeling bezig was.
Nu weigeren mensen uit hoge risicogroepen het vaccin op basis van het onderbuikgevoel dat “het te snel is ontwikkeld” terwijl voor die mensen het doormaken van covid veel grotere consequenties heeft.
Vergelijk het maar met een patiënt die succesvol is geopereerd en waarbij de tumor geheel kon worden verwijderd. Zo’n patiënt kan dan kiezen voor chemo met bijwerkingen of geen chemo maar grotere kans op uitzaaiingen.
Maar misschien valt dat reuze mee in de praktijk. We weten nog helemaal niets over de weigering van mensen met een hoog risico t.a.v. het vaccin tegen covid.
Alle reacties Link kopieren
Zucht. Ik had het niet specifiek over Chinese anti vaxxers. Ik weet dat de eerste soort vaccins ooit uit China komen, heel vroeg, en ik heb even gegoogeld, idd rond de 17e eeuw. Maar dat zijn natuurlijk niet dezelfde soort vaccinaties die we vandaag kennen. Het enige wat ik duidelijk wou stellen is dat anti vaxxers er heel vroeger ook al waren, in tegenstelling tot wat iemand hier beweerde, niet slechts enkele jaren. Iemand noemde ons eerder al verwend, we zouden te weinig geloven en vertrouwen op de wetenschap en mensen vroeger niet. Dat is dus niet helemaal waar.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
22-11-2020 12:16
Waaaaaaarom zou ik moeten googelen op zoekcriteria over middle Ages? Aangezien 1796 eeuwen na afloop middeleeuwen is :@@:
Ik weet wanneer en hoe het pokken vaccin ontstaan is, daar heb je oa een wikipagina van
Wat een vervelende houding heb jij. Wil je discussiëren, of wil je gewoon zaniken omdat het zo lekker is?
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
22-11-2020 13:34
Zucht. Ik had het niet specifiek over Chinese anti vaxxers. Ik weet dat de eerste soort vaccins ooit uit China komen, heel vroeg, en ik heb even gegoogeld, idd rond de 17e eeuw. Maar dat zijn natuurlijk niet dezelfde soort vaccinaties die we vandaag kennen. Het enige wat ik duidelijk wou stellen is dat anti vaxxers er heel vroeger ook al waren, in tegenstelling tot wat iemand hier beweerde, niet slechts enkele jaren. Iemand noemde ons eerder al verwend, we zouden te weinig geloven en vertrouwen op de wetenschap en mensen vroeger niet. Dat is dus niet helemaal waar.
Dan nog is het niet vergelijkbaar, want in bijvoorbeeld de 18e eeuw had het grootste deel van de Nederlandse bevolking nauwelijks meer scholing dan een paar jaar lagere school en konden veel mensen niet eens lezen of schrijven. Dat is toch niet te vergelijken met een hoogopgeleide 21e eeuwer die zich niet wil laten vaccineren?
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel een interessant artikel over de vaccinatie tegen de Mexicaanse griep. Het gaat om een onderzoek "Mexicaanse griep: risicoperceptie bij de bevolking, eigen maatregelen en vertrouwen in overheidsinformatie." https://www.rivm.nl/mexicaanse-griep-ri ... trouwen-in

"In november 2009 werd de Mexicaanse griep door 38% van de respondenten als een ernstige ziekte beschouwd en 36% achtte zichzelf vatbaar voor deze griep. Gevoelens van bezorgdheid waren afgenomen vergeleken met eerdere metingen. Van de respondenten had 73% maatregelen genomen om ziekte te voorkomen. Dit betrof met name hygiënemaatregelen. Ruim de helft (58%) was van plan zich te laten vaccineren als zij daarvoor in aanmerking zouden komen. Van de overige respondenten gaf 40% aan bang te zijn voor ernstige bijwerkingen, 35% twijfelde over de effectiviteit van het vaccin en 33% vond het vaccin niet goed getest. [....]

Mexicaanse griep werd door 38% van de respondenten in november als een ernstige ziekte beschouwd. Dit was een afname vergeleken met eerdere metingen in mei (80%), juni (67%) en augustus (41%). Het percentage respondenten dat zichzelf vatbaar achtte voor Mexicaanse griep nam verder toe tot 36% (mei: 18%; juni: 22%; augustus: 28%). Gevoelens van bezorgdheid over Mexicaanse griep namen af gedurende het verloop van de pandemie: van 78% in mei tot 63% in november. [....]

Ruim de helft van de respondenten (58%) gaf aan zich te laten vaccineren tegen Mexicaanse griep als zij daarvoor in aanmerking zouden komen. Van de overige 315 mensen gaf 40% aan bang te zijn voor ernstige bijwerkingen, 35% twijfelde over de effectiviteit van het vaccin en 33% vond het vaccin niet goed getest. Hoge vaccinatiebereidheid bleek aanwezig bij mensen die de griep als ernstig beschouwden (OR 2,2; 95%-BI: 1,4-3,4), die angstig waren voor de griep (OR 2,0; 95%-BI: 1,3-3,0), die geloofden in de effectiviteit van de vaccinatie (OR 11,9; 95%-BI: 7,9-17,7) en die de informatie van de overheid betrouwbaar achtten (OR 3,2; 95%-BI: 2,1-4,7) (tabel 2). [....]

Leerpunten
Bij uitbraken van infectieziekten is goede voorlichting essentieel, niet alleen om mensen te instrueren en te motiveren preventieve maatregelen te nemen, maar ook om vertrouwen in overheidsinstanties te behouden en misvattingen te voorkomen.

Met de verkregen inzicht in de publieke beleving tijdens de huidige grieppandemie kan succesvolle verandering in gedrag en percepties van het publiek worden bewerkstelligd.

Tijdens de huidige griepuitbraak werd voor het eerst systematische monitoring verricht van de publieke beleving tijdens uitbraken.

Bij vaccinatiecampagnes dient in de voorlichting meer aandacht te worden besteed aan affectieve factoren zoals angst voor bijwerkingen en twijfels over de effectiviteit van het vaccin."
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
22-11-2020 13:43
Dan nog is het niet vergelijkbaar, want in bijvoorbeeld de 18e eeuw had het grootste deel van de Nederlandse bevolking nauwelijks meer scholing dan een paar jaar lagere school en konden veel mensen niet eens lezen of schrijven. Dat is toch niet te vergelijken met een hoogopgeleide 21e eeuwer die zich niet wil laten vaccineren?
Het gaat om angst. Net als die mensen van vroeger. Je bekijkt deze angst veel te rationeel en wil ook zo discussiëren maar mensen die hier bang voor zijn horen maar 1 ding; het is nooit getest dus over een paar jaar kunnen er bijwerkingen blijken, dat is ook niet ongehoord of onmogelijk. Het risico is statisch klein, maar gevoelsmatig groot. Voor veel voelt het misschien wel als meedoen aan een onderzoek naar een nieuw medicijn of vaccin. En er zijn heel veel mensen die niet mee willen doen aan zulke onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
22-11-2020 13:59
Het gaat om angst. Net als die mensen van vroeger. Je bekijkt deze angst veel te rationeel en wil ook zo discussiëren maar mensen die hier bang voor zijn horen maar 1 ding; het is nooit getest dus over een paar jaar kunnen er bijwerkingen blijken, dat is ook niet ongehoord of onmogelijk. Het risico is statisch klein, maar gevoelsmatig groot. Voor veel voelt het misschien wel als meedoen aan een onderzoek naar een nieuw medicijn of vaccin. En er zijn heel veel mensen die niet mee willen doen aan zulke onderzoeken.
Dan blijft het punt dat het virus waartegen gevaccineerd wordt, ook nog maar heel kort bestaat. Als je je niet laat vaccineren, is de kans levensgroot dat je uiteindelijk ooit besmet raakt.
Het is niet zo dat je de keuze hebt tussen een nieuwe optie en een alternatief dat we al decennia kennen.
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
22-11-2020 13:53
Dit is wel een interessant artikel over de vaccinatie tegen de Mexicaanse griep. Het gaat om een onderzoek "Mexicaanse griep: risicoperceptie bij de bevolking, eigen maatregelen en vertrouwen in overheidsinformatie." https://www.rivm.nl/mexicaanse-griep-ri ... trouwen-in

"In november 2009 werd de Mexicaanse griep door 38% van de respondenten als een ernstige ziekte beschouwd en 36% achtte zichzelf vatbaar voor deze griep. Gevoelens van bezorgdheid waren afgenomen vergeleken met eerdere metingen. Van de respondenten had 73% maatregelen genomen om ziekte te voorkomen. Dit betrof met name hygiënemaatregelen. Ruim de helft (58%) was van plan zich te laten vaccineren als zij daarvoor in aanmerking zouden komen. Van de overige respondenten gaf 40% aan bang te zijn voor ernstige bijwerkingen, 35% twijfelde over de effectiviteit van het vaccin en 33% vond het vaccin niet goed getest. [....]

Mexicaanse griep werd door 38% van de respondenten in november als een ernstige ziekte beschouwd. Dit was een afname vergeleken met eerdere metingen in mei (80%), juni (67%) en augustus (41%). Het percentage respondenten dat zichzelf vatbaar achtte voor Mexicaanse griep nam verder toe tot 36% (mei: 18%; juni: 22%; augustus: 28%). Gevoelens van bezorgdheid over Mexicaanse griep namen af gedurende het verloop van de pandemie: van 78% in mei tot 63% in november. [....]

Ruim de helft van de respondenten (58%) gaf aan zich te laten vaccineren tegen Mexicaanse griep als zij daarvoor in aanmerking zouden komen. Van de overige 315 mensen gaf 40% aan bang te zijn voor ernstige bijwerkingen, 35% twijfelde over de effectiviteit van het vaccin en 33% vond het vaccin niet goed getest. Hoge vaccinatiebereidheid bleek aanwezig bij mensen die de griep als ernstig beschouwden (OR 2,2; 95%-BI: 1,4-3,4), die angstig waren voor de griep (OR 2,0; 95%-BI: 1,3-3,0), die geloofden in de effectiviteit van de vaccinatie (OR 11,9; 95%-BI: 7,9-17,7) en die de informatie van de overheid betrouwbaar achtten (OR 3,2; 95%-BI: 2,1-4,7) (tabel 2). [....]

Leerpunten
Bij uitbraken van infectieziekten is goede voorlichting essentieel, niet alleen om mensen te instrueren en te motiveren preventieve maatregelen te nemen, maar ook om vertrouwen in overheidsinstanties te behouden en misvattingen te voorkomen.

Met de verkregen inzicht in de publieke beleving tijdens de huidige grieppandemie kan succesvolle verandering in gedrag en percepties van het publiek worden bewerkstelligd.

Tijdens de huidige griepuitbraak werd voor het eerst systematische monitoring verricht van de publieke beleving tijdens uitbraken.

Bij vaccinatiecampagnes dient in de voorlichting meer aandacht te worden besteed aan affectieve factoren zoals angst voor bijwerkingen en twijfels over de effectiviteit van het vaccin."
Ik denk dat zo’n campagne zeker zin heeft voor de twijfelaars. Maar los van het twijfelen aan het vaccin heb je ook nog de (grote groep?) Corona ontkenners. Dus die zullen sowieso niet warm lopen voor het vaccin. Ik denk dat de cijfers uiteindelijk best goed zijn en veel mensen zich wel laten vaccineren. Twijfelaars hebben ook de tijd alles te laten bezinken.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-11-2020 14:04
Dan blijft het punt dat het virus waartegen gevaccineerd wordt, ook nog maar heel kort bestaat. Als je je niet laat vaccineren, is de kans levensgroot dat je uiteindelijk ooit besmet raakt.
Het is niet zo dat je de keuze hebt tussen een nieuwe optie en een alternatief dat we al decennia kennen.
Maar dit is weer ratio. Ik pak ook geen spin op, ondanks dat die me niks kan maken. Ik ben te bang. Ik denk dat de milde bange mensen door ervaringen van andere minder angstig zullen worden voor dit vaccin, wanneer er geen bijwerkingen blijken. En die tijd is er toch ook?
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
22-11-2020 14:08
Maar dit is weer ratio. Ik pak ook geen spin op, ondanks dat die me niks kan maken. Ik ben te bang. Ik denk dat de milde bange mensen door ervaringen van andere minder angstig zullen worden voor dit vaccin, wanneer er geen bijwerkingen blijken. En die tijd is er toch ook?
Je geeft zelf een heel rationele draai aan je angst. Alleen doe je dat selectief.
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
22-11-2020 14:15
Je geeft zelf een heel rationele draai aan je angst. Alleen doe je dat selectief.
Natuurlijk, maar die angst is er. Angst is een motivatie, daar kan maar weinig tegenop. In het begin gaven veel meer mensen aan wél het vaccin te willen hebben, mocht dat er komen. Ik denk (dus geen bron vragen :-D dit is puur iets wat mij opvalt) dat mensen ook veel angstiger waren voor Corona toen het net opkwam hier in nederland. Ouders wilden scholen dicht en we hielden ons goed aan alle maatregels. Dit is toch gaan verwateren. We werden (denk ik) minder angstig voor Corona. Nu lijkt het middel enger te zijn als de ziekte, mensen vinden het meevallen. En het vaccin? Dat is nu het onbekende.
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
22-11-2020 14:05
Ik denk dat zo’n campagne zeker zin heeft voor de twijfelaars. Maar los van het twijfelen aan het vaccin heb je ook nog de (grote groep?) Corona ontkenners. Dus die zullen sowieso niet warm lopen voor het vaccin. Ik denk dat de cijfers uiteindelijk best goed zijn en veel mensen zich wel laten vaccineren. Twijfelaars hebben ook de tijd alles te laten bezinken.
Ik krijg niet de indruk dat de groep mensen die het bestaan van corona ontkennen erg groot is.
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
22-11-2020 14:34
Ik krijg niet de indruk dat de groep mensen die het bestaan van corona ontkennen erg groot is.
Ja ik weet het niet goed. Ik wandel veel en ik klets daarom veel met mensen en ik hoor veel zeggen dat het allemaal onzin is en dat Corona niks voorstelt etc. Uiteraard niet allemaal. Maar ik heb nog nooit zoveel gehoord over complottheorieën als nu.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
22-11-2020 11:46
De weerzin om echt naar elkaar de luisteren en de gebrandheid op het betrappen van anderen op fouten en het geroep ‘bron’ bij elke andere mening... zo zonde. Je kunt ook naar elkaar luisteren en van elkaar leren of elkaar respecteren.
Ja en dat werkt natuurlijk wel twee kanten op.
Alle reacties Link kopieren
Interessant artikel van CNN over Polio vaccin en de link met nu, dat was na de 2e wereldoorlog. Toen we dus veel minder van vaccins wisten dan nu. Dag vaccin kwam er in een reactiesnelheid van 4jr, omdat de nood toen ook hoog was. Hij werkte, maar er ging iets fout toen alle producenten aan de haal gingen met het vaccin, dat was gelukkig van zeer korte duur.
Lezen waard, ook over het belang van goede en eerlijke voorlichting over bijwerkingen etc.

https://edition.cnn.com/2020/11/17/opin ... index.html
Hecamel schreef:
22-11-2020 14:50
Ja en dat werkt natuurlijk wel twee kanten op.
Absoluut.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven