Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gevolgen corona basis-onderwijs

01-04-2020 11:04 308 berichten
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken:
De kinderen missen straks al 6 weken school, dat is toch best wel veel en het is nog maar de vraag of ze daarna natuurlijk wel naar school kunnen.

Niet iedere ouder heeft de mogelijkheid om evenveel te investeren in het schoolwerk; werk, meerdere kinderen die op verschillende niveaus werken, eventueel zelf de stof niet begrijpen of niet weten hoe je het goed kan uitleggen, de taal zelf niet (goed) machtig zijn... Er zijn legio redenen te bedenken waardoor het niet lukt / kan....

Wat gaan de gevolgen straks zijn? gaan ze de hele klas gewoon het jaar over laten doen? Allemaal over naar de volgende groep? Ik denk dat het straks echt heel erg maatwerk gaat worden.... Hoe gaan scholen dat doen? Waar liggen de kansen en uitdagingen?
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-04-2020 19:35
Tuurlijk kan je dat verplichten; dat is ook gewoon maar kwestie van een keuze te maken :)



Dat geldt voor iedereen, maar dat zijn de maatregelen voor iedereen vakkundig onmogelijk aan het maken, dus so what? Ouders die nu thuiswerken er in parallel een halve dagtaak bij hebben door hun kinderen ook schoolse begeleiding te moeten geven, snakken ongetwijfeld ook naar vakantie, maar hen zie je niet klagen (ook al hebben zij op de koop toe nog minder verlof dan leerkrachten). En ook hier opnieuw: als dat nodig is voor de kinderen, dan moet dat maar. Al snap ik wel dat "we doen het samen" iets scary wordt van zodra het dichterbij komt.
Die ouders kunnen gewoon hun vakantiedagen opnemen. Hoezo kun je leerkrachten verplichten hun vakantiedagen in te leveren? Op grond van welke wet?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
16-04-2020 19:35
Dus concreet stel je voor klassen te formeren met 45+ kinders om die bezetting rond te krijgen? Want dat is de situatie in NL namelijk. Al vóór de coronacrisis.
Sinjoren is wel vaker zo kort door de bocht.
Alle reacties Link kopieren
CoucherduSoleil schreef:
16-04-2020 19:33
Maar denk ook aan de kinderen he. Als zij dadelijk geen zomervakantie hebben, worden ze er ook echt niet beter van! Mijn leerlingen hebben allemaal keihard gewerkt de afgelopen weken en zijn heel erg aan vakantie toe. Je kunt ze dan toch niet een zomervakantie afnemen.

Als ik alleen naar mijn jongste kijk, die vindt het nu al vakantie. Hij is een uur of 2 bezig per dag (groep 7). Misschien is hij niet representatief, want verschillende opdrachten zijn al doorgeschoven naar de week erna en blijkbaar had de rest van de klas niet alles af. Maar hij zou van mij best in de grote vakantie wat te doen mogen krijgen. Zeker als zwembad en strandje nog gesloten blijven zit hij anders de hele dag achter Minecraft of YouTube. Dan vind ik 6 weken wel erg veel, en dan komen er nog eens 3 weken vakantie vóór dat die 6 weken ingaan hier.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-04-2020 19:37
Als dat de situatie al is van voor Corona, waarom zou het dan niet de situatie nadien kunnen zijn?
De ‘anderhalve meter samenleving’ is jou volledig ontgaan?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-04-2020 19:35
Tuurlijk kan je dat verplichten; dat is ook gewoon maar kwestie van een keuze te maken :)



Dat geldt voor iedereen, maar dat zijn de maatregelen voor iedereen vakkundig onmogelijk aan het maken, dus so what? Ouders die nu thuiswerken er in parallel een halve dagtaak bij hebben door hun kinderen ook schoolse begeleiding te moeten geven, snakken ongetwijfeld ook naar vakantie, maar hen zie je niet klagen (ook al hebben zij op de koop toe nog minder verlof dan leerkrachten). En ook hier opnieuw: als dat nodig is voor de kinderen, dan moet dat maar. Al snap ik wel dat "we doen het samen" iets scary wordt van zodra het dichterbij komt.
Als je wilt dat leerkrachten zich massaal ziek gaan melden en de tekorten nog meer oplopen, moet je dat vooral verplichten.
Ik denk -gelukkig- niet dat je de arbeidsvoorwaarden zomaar kunt veranderen.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
Anyway, ik vond het wel een fijn tegengeluid tegen de 'het onderwijs klaagt altijd terwijl ze ondertussen op hun gat zitten en wijijijij dan????' geluiden.
Alle reacties Link kopieren
Wat vond je een fijn tegengeluid. De domme adviezen van de Onderwijsraad? Dat is echt niet door docenten bedacht hoor.
Ze hadden beter de meivakantie kunnen skippen/inkorten, we kunnen nu toch niks ondernemen.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Fizz schreef:
16-04-2020 19:38
Die ouders kunnen gewoon hun vakantiedagen opnemen. Hoezo kun je leerkrachten verplichten hun vakantiedagen in te leveren? Op grond van welke wet?
Op basis van dezelfde wetten die nu het land stil leggen; zo moeilijk is dat heus niet. Gewoon kwestie van te denken in termen van oplossingen, niet in termen van problemen.
lemoos2 schreef:
16-04-2020 19:40
De ‘anderhalve meter samenleving’ is jou volledig ontgaan?
De maatschappij die beetje bij beetje helemaal onderuit gaat, en die compleet in crashmodus gaat als je dit gedoe nog 6 maand wil volhouden, is jou ontgaan?
a_nick_is_crini schreef:
16-04-2020 19:41
Als je wilt dat leerkrachten zich massaal ziek gaan melden en de tekorten nog meer oplopen, moet je dat vooral verplichten.
Ik denk -gelukkig- niet dat je de arbeidsvoorwaarden zomaar kunt veranderen.
Nood breekt wet; reken daar dus maar niet te hard op :). Er bestaat zelfs zoiets als opvorderen, als je dat echt wil.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-04-2020 19:52
Op basis van dezelfde wetten die nu het land stil leggen; zo moeilijk is dat heus niet. Gewoon kwestie van te denken in termen van oplossingen, niet in termen van problemen.



De maatschappij die beetje bij beetje helemaal onderuit gaat, en die compleet in crashmodus gaat als je dit gedoe nog 6 maand wil volhouden, is jou ontgaan?



Nood breekt wet; reken daar dus maar niet te hard op :). Er bestaat zelfs zoiets als opvorderen, als je dat echt wil.
Misschien dat dat allemaal in België kan, maar in Nederland werkt het gelukkig zo niet.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-04-2020 19:52
Op basis van dezelfde wetten die nu het land stil leggen; zo moeilijk is dat heus niet. Gewoon kwestie van te denken in termen van oplossingen, niet in termen van problemen.



De maatschappij die beetje bij beetje helemaal onderuit gaat, en die compleet in crashmodus gaat als je dit gedoe nog 6 maand wil volhouden, is jou ontgaan
?



Nood breekt wet; reken daar dus maar niet te hard op :). Er bestaat zelfs zoiets als opvorderen, als je dat echt wil.
Jij snapt toch wel dat het de overheid en dus werkgever is, die de 1,5 meter samenleving heeft ingevoerd?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
16-04-2020 19:57
Jij snapt toch wel dat het de overheid en dus werkgever is, die de 1,5 meter samenleving heeft ingevoerd?
Niet voor jonge kinderen hè.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
16-04-2020 19:53
Misschien dat dat allemaal in België kan, maar in Nederland werkt het gelukkig zo niet.
Nah. Daar doen ze al 298 dagen over het rondkrijgen van überhaupt een (federale) regering :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Fizz schreef:
16-04-2020 19:53
Misschien dat dat allemaal in België kan, maar in Nederland werkt het gelukkig zo niet.
Edoch zitten ook jullie nu in een situatie waarbij jullie beboet kunnen worden en zelfs vervolgd kunnen worden voor zaken waarvan dat amper 2 maanden geleden compleet ondenkbaar was. Dus sure, het werkt niet zo :biggrin:
lemoos2 schreef:
16-04-2020 19:57
Jij snapt toch wel dat het de overheid en dus werkgever is, die de 1,5 meter samenleving heeft ingevoerd?
Tuurlijk; snap jij dat ze die ook gewoon zo weer kunnen afvoeren? (zelfs al doen ze dat selectief)
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
16-04-2020 20:01
Niet voor jonge kinderen hè.
Mijn leerlingen tikken toch anders flink af voor die boetes
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik heb er persoonlijk geen moeite mee om misschien (een deel van) mijn vakantie in te leveren. Ik zie alleen in het inleveren van vakantie niet de oplossing van het probleem. Als we allemaal weer wat meer vrijheid kunnen krijgen zijn kinderen ook heel erg toe aan even niks, aan even lekker sociale dingen doen, uitjes.

Kinderen hebben gewoon les gehad en heel veel zijn de meeste kinderen niet achterop geraakt. Bij de kinderen met achterstanden ligt dat niet alleen maar aan de Coronacrisis, dat waren vaak al kinderen met een risicoprofiel.

Als we met alle kinderen de achterstand gaan inhalen, blijft de ongelijkheid bestaan. Wat gaan we in de zomer doen met de kinderen die niet achterop zijn geraakt? Gaan we die allemaal herhaling aanbieden? En als het vrijblijvend is, komen de kinderen met achterstanden dan wel naar school? Of vinden juist die ouders dat hun kinderen recht hebben op even rust?
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-04-2020 20:01
Edoch zitten ook jullie nu in een situatie waarbij jullie beboet kunnen worden en zelfs vervolgd kunnen worden voor zaken waarvan dat amper 2 maanden geleden compleet ondenkbaar was. Dus sure, het werkt niet zo :biggrin:



Tuurlijk; snap jij dat ze die ook gewoon zo weer kunnen afvoeren? (zelfs al doen ze dat selectief
)
Het is Nederland. Het land waarin iedereen altijd en overal ‘recht’ heeft op een uitgebreide toelichting. Of een uitzondering. Het liefst beiden natuurlijk. Het land waar je alleen maar hoeft te denken aan inperkingen en je hebt al drie protestgroepen, twee deskundigen of -logen en minimaal drie politici van een of andere noodlijdende partij die krijsen om aandacht. Het land waarin Amsterdamse BOA’s al een jaar wachten op de hen toegezegde pepperspray maar zich intussen nog ineen moeten laten beuken door corona-aso’s.
Het land waarin ieder voorstel al kapot geschoten en aan flarden is gescheurd voordat het de Tweede Kamer weet te bereiken. Het heet de ‘intelligente lockdown’ omdat er simpelweg niet genoeg mensen zijn voor rechtshandhaving en een shitload aan tijdelijk werkelozen beschikbaar is voor rechtsbescherming.

Enjoy.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
16-04-2020 20:09
Het is Nederland. Het land waarin iedereen altijd en overal ‘recht’ heeft op een uitgebreide toelichting. Of een uitzondering. Het liefst beiden natuurlijk. Het land waar je alleen maar hoeft te denken aan inperkingen en je hebt al drie protestgroepen, twee deskundigen of -logen en minimaal drie politici van een of andere noodlijdende partij die krijsen om aandacht. Het land waarin Amsterdamse BOA’s al een jaar wachten op de hen toegezegde pepperspray maar zich intussen nog ineen moeten laten beuken door corona-aso’s.
Het land waarin ieder voorstel al kapot geschoten en aan flarden is gescheurd voordat het de Tweede Kamer weet te bereiken. Het heet de ‘intelligente lockdown’ omdat er simpelweg niet genoeg mensen zijn voor rechtshandhaving en een shitload aan tijdelijk werkelozen beschikbaar is voor rechtsbescherming.

Enjoy.
Mooi hoor, maar niet echt relevant als repliek; die situatie gold immers ook al voor Corona, en ook dat heeft hen niet tegen gehouden. Ijdele hoop dus als je denkt dat het niet nog eens kan. Maar goed, ijdele hoop is vooralsnog niet strafbaar; flauwe excuses evenmin :biggrin:
Tsja, de overheid (en de onderwijsbond) zal de leraren toch mee moeten krijgen. Er is al een flink tekort aan docenten, geen vervanging beschikbaar, en het is niet voor niets een vitaal beroep.

Ik zou het zelf niet zo erg vinden als de zomervakantie ingekort wordt. Wel weet ik niet hoeveel het uit zou maken, als er al een algehele achterstand wordt opgelopen. Zomervakantie in Nederland is al erg kort, en je hebt sowieso wel schoolsluiting nodig, dus dan heb je misschien twee, max drie, extra weken.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-04-2020 20:13
Mooi hoor, maar niet echt relevant als repliek; die situatie gold immers ook al voor Corona, en ook dat heeft hen niet tegen gehouden. Ijdele hoop dus als je denkt dat het niet nog eens kan. Maar goed, ijdele hoop is vooralsnog niet strafbaar; flauwe excuses evenmin :biggrin:
Sorry, ik kon in jouw reactie geen ‘repliek’ of een poging daartoe ontdekken dus ik dacht dat we inmiddels in het ‘flauwe humor’ onderdeel waren gearriveerd.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
16-04-2020 20:19
Sorry, ik kon in jouw reactie geen ‘repliek’ of een poging daartoe ontdekken dus ik dacht dat we inmiddels in het ‘flauwe humor’ onderdeel waren gearriveerd.
:biggrin:
Niet leuk eh, mensen die flauwe excuses als dusdanig kunnen detecteren en die dan ook nog eens het lef hebben om dat publiekelijk op een forum te duiden. En ik maar denken dat we hier op een NL forum zaten, vol Dutchies die niet op hun mond gevallen zijn
:biggrin:
Net in het journaal werd ook gesproken over langere schooldagen. Hoeveel nut gaat dat hebben? Wel eens geprobeerd om om half drie nog iets te gaan uitleggen? Kinderen zijn op een bepaald moment gewoon klaar met leren, nemen niet zo veel meer op. Juist de kinderen met een mogelijke achterstand zijn vaak de kinderen bij wie het kaarsje het eerst uit gaat. Toch?
Alle reacties Link kopieren
Adelaide schreef:
16-04-2020 20:16
Tsja, de overheid (en de onderwijsbond) zal de leraren toch mee moeten krijgen. Er is al een flink tekort aan docenten, geen vervanging beschikbaar, en het is niet voor niets een vitaal beroep.

Ik zou het zelf niet zo erg vinden als de zomervakantie ingekort wordt. Wel weet ik niet hoeveel het uit zou maken, als er al een algehele achterstand wordt opgelopen. Zomervakantie in Nederland is al erg kort, en je hebt sowieso wel schoolsluiting nodig, dus dan heb je misschien twee, max drie, extra weken.
o_o Wat zeg je nou?? o_o
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-04-2020 20:36
Net in het journaal werd ook gesproken over langere schooldagen. Hoeveel nut gaat dat hebben? Wel eens geprobeerd om om half drie nog iets te gaan uitleggen? Kinderen zijn op een bepaald moment gewoon klaar met leren, nemen niet zo veel meer op. Juist de kinderen met een mogelijke achterstand zijn vaak de kinderen bij wie het kaarsje het eerst uit gaat. Toch?
ja.
Mevrouw75 schreef:
16-04-2020 20:52
o_o Wat zeg je nou?? o_o

Voor mij duurt hij soms ook eindeloos, maar in veel landen zijn ze twee maanden vrij.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-04-2020 20:24
:biggrin:
Niet leuk eh, mensen die flauwe excuses als dusdanig kunnen detecteren en die dan ook nog eens het lef hebben om dat publiekelijk op een forum te duiden. En ik maar denken dat we hier op een NL forum zaten, vol Dutchies die niet op hun mond gevallen zijn
:biggrin:
:rofl:
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven