Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gevolgen corona basis-onderwijs

01-04-2020 11:04 308 berichten
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken:
De kinderen missen straks al 6 weken school, dat is toch best wel veel en het is nog maar de vraag of ze daarna natuurlijk wel naar school kunnen.

Niet iedere ouder heeft de mogelijkheid om evenveel te investeren in het schoolwerk; werk, meerdere kinderen die op verschillende niveaus werken, eventueel zelf de stof niet begrijpen of niet weten hoe je het goed kan uitleggen, de taal zelf niet (goed) machtig zijn... Er zijn legio redenen te bedenken waardoor het niet lukt / kan....

Wat gaan de gevolgen straks zijn? gaan ze de hele klas gewoon het jaar over laten doen? Allemaal over naar de volgende groep? Ik denk dat het straks echt heel erg maatwerk gaat worden.... Hoe gaan scholen dat doen? Waar liggen de kansen en uitdagingen?
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
16-04-2020 20:55
Voor mij duurt hij soms ook eindeloos, maar in veel landen zijn ze twee maanden vrij.
I know. Ik was redelijk sarcastisch.
Mevrouw75 schreef:
16-04-2020 20:52
o_o Wat zeg je nou?? o_o
België en Frankrijk hebben langer vakantie, dus in zoverre klopt dat wel, dat het bij ons kort is.
Andersom schreef:
16-04-2020 20:36
Net in het journaal werd ook gesproken over langere schooldagen. Hoeveel nut gaat dat hebben? Wel eens geprobeerd om om half drie nog iets te gaan uitleggen? Kinderen zijn op een bepaald moment gewoon klaar met leren, nemen niet zo veel meer op. Juist de kinderen met een mogelijke achterstand zijn vaak de kinderen bij wie het kaarsje het eerst uit gaat. Toch?

Het is een idioot voorstel en ik kan me niet indenken dat dit door leerkrachten wordt gesteund.

Ik denk niet dat kinderen door het thuis leren achterop raken. Mijn zoon zit op de middelbare school en volgt zijn gewone programma. Ook heeft hij gewoon toetsen en hij is elke dag van half negen tot vier onder de pannen met zijn werk. Net als normaal dus. Mijn dochter zit in groep 6 en is elke dag hooguit twee uur bezig met school. Zoveel krijgen ze niet op de basisschool en ze speelt de hele middag buiten.

De leerlingen die achterop raken hebben waarschijnlijk al een achterstand. Daarnaast kunnen kinderen die in een problematische thuissituatie zitten naar school om hun werk te doen. Natuurlijk maak ik me zorgen om kinderen die in een vervelende thuissituatie zitten, maar er worden handvatten aangerijkt. Aan de ouders of ze die aannemen of niet.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
16-04-2020 21:11
Het is een idioot voorstel en ik kan me niet indenken dat dit door leerkrachten wordt gesteund.

Ik denk niet dat kinderen door het thuis leren achterop raken. Mijn zoon zit op de middelbare school en volgt zijn gewone programma. Ook heeft hij gewoon toetsen en hij is elke dag van half negen tot vier onder de pannen met zijn werk. Net als normaal dus. Mijn dochter zit in groep 6 en is elke dag hooguit twee uur bezig met school. Zoveel krijgen ze niet op de basisschool en ze speelt de hele middag buiten.

De leerlingen die achterop raken hebben waarschijnlijk al een achterstand. Daarnaast kunnen kinderen die in een problematische thuissituatie zitten naar school om hun werk te doen. Natuurlijk maak ik me zorgen om kinderen die in een vervelende thuissituatie zitten, maar er worden handvatten aangerijkt. Aan de ouders of ze die aannemen of niet.
Niet overal is dat zo
Hier komen kinderen met een rotsituatie thuis niet naar school hoor
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
16-04-2020 21:49
Niet overal is dat zo
Hier komen kinderen met een rotsituatie thuis niet naar school hoor
Dan is het aan de gemeente om opvang te regelen.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
16-04-2020 21:11
Het is een idioot voorstel en ik kan me niet indenken dat dit door leerkrachten wordt gesteund.

Ik denk niet dat kinderen door het thuis leren achterop raken. Mijn zoon zit op de middelbare school en volgt zijn gewone programma. Ook heeft hij gewoon toetsen en hij is elke dag van half negen tot vier onder de pannen met zijn werk. Net als normaal dus. Mijn dochter zit in groep 6 en is elke dag hooguit twee uur bezig met school. Zoveel krijgen ze niet op de basisschool en ze speelt de hele middag buiten.

De leerlingen die achterop raken hebben waarschijnlijk al een achterstand Daarnaast kunnen kinderen die in een problematische thuissituatie zitten naar school om hun werk te doen. Natuurlijk maak ik me zorgen om kinderen die in een vervelende thuissituatie zitten, maar er worden handvatten aangerijkt. Aan de ouders of ze die aannemen of niet.
Ja duh, dat is nou net het punt.
Fizz schreef:
16-04-2020 21:52
Dan is het aan de gemeente om opvang te regelen.

En dat is dus heel lastig want juist die ouders vragen vaak niet om hulp en vinden zelf dat het nog best goed gaat. Ze herkennen zichzelf niet als mogelijk probleem gezin. Ook de kinderen vinden de situatie waarin ze zich bevinden nog steeds normaal, doordat ze geen andere normaal kennen.

Op dit moment vang ik wekelijks een aantal kinderen op met ouders in een vitaal beroep en ook een paar kinderen uit een gezin met moeilijke thuissituatie. De leerkrachten hebben deze kinderen uitgenodigd en ze komen gelukkig hoewel ouders het niet nodig vinden. Toen ik hun verhalen over de 'gezelligheid' tijdens het lange paasweekend hoorde, brak mijn hart. Helaas was dat voor de kinderen nog een redelijk 'normaal' weekend en vertelden ze het als mijn of meer leuk verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
16-04-2020 22:31
En dat is dus heel lastig want juist die ouders vragen vaak niet om hulp en vinden zelf dat het nog best goed gaat. Ze herkennen zichzelf niet als mogelijk probleem gezin. Ook de kinderen vinden de situatie waarin ze zich bevinden nog steeds normaal, doordat ze geen andere normaal kennen.

Op dit moment vang ik wekelijks een aantal kinderen op met ouders in een vitaal beroep en ook een paar kinderen uit een gezin met moeilijke thuissituatie. De leerkrachten hebben deze kinderen uitgenodigd en ze komen gelukkig hoewel ouders het niet nodig vinden. Toen ik hun verhalen over de 'gezelligheid' tijdens het lange paasweekend hoorde, brak mijn hart. Helaas was dat voor de kinderen nog een redelijk 'normaal' weekend en vertelden ze het als mijn of meer leuk verhaal.
De IB'er zou contact kunnen opnemen met het Centrum Jeugd en Gezin. Dit soort problemen horen eigenlijk niet op het bordje van een leerkracht.
Alle reacties Link kopieren
https://www.tishiergeenhotel.nl/ja-hall ... op-gooien/

En dit.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
De leerkracht is wel vaak een persoon waar kinderen zich veilig genoeg voelen om over de thuissituatie te praten. Dat maakt het beroep ook psychisch zwaar. Ook al is er hulp opgestart, dan nog zal de situatie niet perfect worden.
Soms spelen er ook dingen als ziekte, overlijden, gevlucht uit oorlog, armoede, woonsituatie.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
16-04-2020 23:16
De IB'er zou contact kunnen opnemen met het Centrum Jeugd en Gezin. Dit soort problemen horen eigenlijk niet op het bordje van een leerkracht.
Voor mij is het juist een onderdeel van mijn vak.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
16-04-2020 21:52
Dan is het aan de gemeente om opvang te regelen.
Dat gebeurt niet
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
17-04-2020 00:16
Dat gebeurt niet
De gemeente is wel verplicht om die zorg te leveren. Een school is niet de instantie om problemen buiten de school, in gezinssituaties, op te lossen.
Fizz schreef:
16-04-2020 23:16
De IB'er zou contact kunnen opnemen met het Centrum Jeugd en Gezin. Dit soort problemen horen eigenlijk niet op het bordje van een leerkracht.

Er is al van alles opgestart, maar ouders houden de deur nogal dicht voor die instanties. Drie dagen naar school geeft de kinderen wat ritme én de kans hun werk te maken. Ze krijgen hier een daar wat uitleg/hulp voor de dagen die ze thuis zijn. Verder kunnen we als team niet zo veel.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 17-04-2020 07:21
0.10% gewijzigd

Mooi stuk!
Inderdaad, waarom moeten de scholieren de achterstand in één zomer inhalen? Ze zijn collectief achterop geraakt dus in het nieuwe schooljaar met de focus op wat gemist is kom je best een heel eind.

In de zorg zijn ook achterstanden ontstaan voor niet-spoedeisende dingen, worden die ook allemaal nog voor september weggewerkt? En de kappers? Gaan die ook binnen een week iedereen knippen die daar nu al weken aan toe is? En moet de horeca ook door extra openingsmomenten zijn gemiste omzet inhalen?

Nou dan!
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
16-04-2020 19:15
De leerkrachten uiteraard, wie anders. Fijn en leuk hoor dat er "hoge werkdruk" is, fijn en leuk dat er tekorten zijn, wat maakt dat uit in het gegeven "we moeten er samen door" of "we doen het voor de kinderen"? Again, zijn de kinderen dat niet waard dan?
Wàt??? Hoe krijg je dit je toetsenbord uit?????? Zijn die kinderen het niet waard? Wat een mes in mijn rug!

Tuurlijk zijn de kinderen het waard!
We verzinnen creatieve oplossingen om dit onderwijs op afstand te maken. Tuurlijk is het nooit zo goed als lesgeven in een klaslokaal.

Er was zoveel heisa om werkgevers die hun werknemers dwongen om vakantiedagen op te nemen, als ze niet voldoende uren konden werken per week konden werken. En met dit plan moet ik al mn gewerkte onbetaalde overuren (die ik wekelijks maak en spaar voor de vakantie) weggooien.

De leraren zijn weer de lul. Leraren moeten hun werk namelijk als roeping zien, als hobby of liefdadigheidswerk.

Neem alsjeblieft de beroepsgroep eens serieus.
Hertjehertje schreef:
17-04-2020 07:56
Wàt??? Hoe krijg je dit je toetsenbord uit?????? Zijn die kinderen het niet waard? Wat een mes in mijn rug!

Tuurlijk zijn de kinderen het waard!
We verzinnen creatieve oplossingen om dit onderwijs op afstand te maken. Tuurlijk is het nooit zo goed als lesgeven in een klaslokaal.
Wel dan, wat zou dan het probleem zijn om dat alsnog te doen, ten koste van wat vakantie?
Er was zoveel heisa om werkgevers die hun werknemers dwongen om vakantiedagen op te nemen, als ze niet voldoende uren konden werken per week konden werken. En met dit plan moet ik al mn gewerkte onbetaalde overuren (die ik wekelijks maak en spaar voor de vakantie) weggooien.
Om een veelgebruikte quote van de "Corona-solidairen" hier te gebruiken: als dat zo is dan is dat maar zo, het is niet anders en we moeten er samen door. Toch?
De leraren zijn weer de lul. Leraren moeten hun werk namelijk als roeping zien, als hobby of liefdadigheidswerk.

Neem alsjeblieft de beroepsgroep eens serieus.
Nogal moeilijk als op dit forum blijkbaar vooral de excuustruusjes eerst groeperen met de meest onnozele uitvluchten (zelfs "jamaar, het is warm in de zomer, dan is het niet fijn in een klas" moest erbij als excuus).
Sinjoren schreef:
17-04-2020 08:12
Wel dan, wat zou dan het probleem zijn om dat alsnog te doen, ten koste van wat vakantie?

Om een veelgebruikte quote van de "Corona-solidairen" hier te gebruiken: als dat zo is dan is dat maar zo, het is niet anders en we moeten er samen door. Toch?

Nogal moeilijk als op dit forum blijkbaar vooral de excuustruusjes eerst groeperen met de meest onnozele uitvluchten (zelfs "jamaar, het is warm in de zomer, dan is het niet fijn in een klas" moest erbij als excuus).

Jij moet wel een heel belabberde schooltijd hebben gehad, dat je zo'n haat koestert tegen alle leerkrachten.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 17-04-2020 08:36
0.31% gewijzigd
Andersom schreef:
17-04-2020 08:19
Jij moet wel een heel belabberde schooltijd hebben gehad, dat je zo'n haat koestert tegen alle leerkrachten.
Nee hoor, een prima schooltijd; in een tijd dat ze nog wisten wat het was om les te geven, kennis over te dragen, streng te evalueren, uitmuntendheid te verwachten en ook navenant te ageren.

Maar ubercute dat je dat als haat wil gaan labelen wel :flirting:
Sinjoren schreef:
17-04-2020 08:28
Nee hoor, een prima schooltijd; in een tijd dat ze nog wisten wat het was om les te geven, kennis over te dragen, streng te evalueren, uitmuntendheid te verwachten en ook navenant te ageren.

Maar ubercute dat je dat als haat wil gaan labelen wel :flirting:

Het is niet dat de huidige leerkrachten dit niet meer kunnen hoor. Wat jij benoemt is een beetje een achterhaalde manier van werken die niet meer past binnen de tijdsgeest en door veel leerkrachten bewust is losgelaten.

In het huidige onderwijs leren kinderen zelf hun kennis te vergaren, leren we kinderen te reflecteren op hun eigen werk/handelen. Verwachten we geen uitmuntendheid maar verwachten we dat kinderen de bij hen passende talenten ontwikkelen tot een voor hen (hoogst) haalbaar niveau.
Niet voeren.
Andersom schreef:
17-04-2020 08:36
Het is niet dat de huidige leerkrachten dit niet meer kunnen hoor. Wat jij benoemt is een beetje een achterhaalde manier van werken die niet meer past binnen de tijdsgeest en door veel leerkrachten bewust is losgelaten.

In het huidige onderwijs leren kinderen zelf hun kennis te vergaren, leren we kinderen te reflecteren op hun eigen werk/handelen. Verwachten we geen uitmuntendheid maar verwachten we dat kinderen de bij hen passende talenten ontwikkelen tot een voor hen (hoogst) haalbaar niveau.
En in het huidige onderwijs is de terugval van kwaliteit en niveau van onderwijs navenant te meten en observeren in studies allerhande.
Een geluk dat er nog steeds scholen zijn die niet meestappen in dat circus en die de focus nog steeds juist leggen...
Alle reacties Link kopieren
Hertjehertje schreef:
17-04-2020 07:56
Wàt??? Hoe krijg je dit je toetsenbord uit?????? Zijn die kinderen het niet waard? Wat een mes in mijn rug!

Tuurlijk zijn de kinderen het waard!
We verzinnen creatieve oplossingen om dit onderwijs op afstand te maken. Tuurlijk is het nooit zo goed als lesgeven in een klaslokaal.

Er was zoveel heisa om werkgevers die hun werknemers dwongen om vakantiedagen op te nemen, als ze niet voldoende uren konden werken per week konden werken. En met dit plan moet ik al mn gewerkte onbetaalde overuren (die ik wekelijks maak en spaar voor de vakantie) weggooien.

De leraren zijn weer de lul. Leraren moeten hun werk namelijk als roeping zien, als hobby of liefdadigheidswerk.

Neem alsjeblieft de beroepsgroep eens serieus.
Nee, snap dat dan, de leraren zéiken altijd dat ze de lul zijn, want daar zijn ze heel goed in: zeiken, zeuren en piepen en nóóit kan iets. Zullie moeten zichzélf als beroepsgroep eens serieus nemen, want al die mensen in vitale beroepen, en ohja het bedrijfsleven ook, werken wél door. Tssss.
Sinjoren schreef:
17-04-2020 08:12
Wel dan, wat zou dan het probleem zijn om dat alsnog te doen, ten koste van wat vakantie?

Om een veelgebruikte quote van de "Corona-solidairen" hier te gebruiken: als dat zo is dan is dat maar zo, het is niet anders en we moeten er samen door. Toch?

Nogal moeilijk als op dit forum blijkbaar vooral de excuustruusjes eerst groeperen met de meest onnozele uitvluchten (zelfs "jamaar, het is warm in de zomer, dan is het niet fijn in een klas" moest erbij als excuus).

Tja, veel basisschoolgebouwen dateren nog van in de vorige eeuw. 1950/1970. Ramen op het zuiden want dat scheelde in de winter in stookkosten en sowieso in electriciteit. Geen koeling/airco, wel zonwering, dertig+ kinderen in een lokaal dat gebouwd werd voor ongeveer vijfentwintig kinderen. Als je pech hebt nog een leerkracht die grossiert in opvliegers. Het zal voor niemand een pretje zijn en dus contra-productief.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
17-04-2020 08:40
Niet voeren.
Zoals wij dat altijd zeggen bij de Kanjerlessen (methode voor sociaal emotionele ontwikkeling) op school: geen benzine geven aan de motor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven