Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gevolgen corona basis-onderwijs

01-04-2020 11:04 308 berichten
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken:
De kinderen missen straks al 6 weken school, dat is toch best wel veel en het is nog maar de vraag of ze daarna natuurlijk wel naar school kunnen.

Niet iedere ouder heeft de mogelijkheid om evenveel te investeren in het schoolwerk; werk, meerdere kinderen die op verschillende niveaus werken, eventueel zelf de stof niet begrijpen of niet weten hoe je het goed kan uitleggen, de taal zelf niet (goed) machtig zijn... Er zijn legio redenen te bedenken waardoor het niet lukt / kan....

Wat gaan de gevolgen straks zijn? gaan ze de hele klas gewoon het jaar over laten doen? Allemaal over naar de volgende groep? Ik denk dat het straks echt heel erg maatwerk gaat worden.... Hoe gaan scholen dat doen? Waar liggen de kansen en uitdagingen?
Ik vind de sfeer in dit topic inmiddels niet meer zo gezellig.
:sick:
Andersom schreef:
02-04-2020 22:03
Dat maakt me dan wel heel nieuwsgierig vanuit welk perspectief jij mee schrijft. Leerkracht/onderwijspersoneel, ouder van schoolgaande kinderen of als toeschouwer?
Dat stond hier eerder ook al: als ouder van schoolgaande kinderen (kleuter). Maar net zozeer als toeschouwer.
Het is voor mij ook wel een beetje een openbaring, nu ik meer zicht heb op het schoolwerk. Bij mijn jongste gaat het goed, die krijgt een eigen leerlijn. Maar ik heb nu met terugwerkende kracht medelijden met mijn 3 andere kinderen, die in groep 3 10 x een som als 12-4 moesten uitrekenen, terwijl ze op hun vierde thuis al sommen als 34-57 aan het uitrekenen waren.
Kinderen zaten in het buitenland op school en we hadden, op 1 x een ouderavond na, totaal geen zicht op wat ze op school deden. Ik snap nu waarom ze niet graag gingen...
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
02-04-2020 21:47
Wij kregen vandaag een mail over dat nu wettelijk is vastgelegd dat het schooladvies groep 8 wat net voor de crisis is medegedeeld, leidend is.
Balen hier flink van, want de IEP had best nog iets uit kunnen maken voor onze zoon
Meer mensen deze mail/brief ontvangen en wat is jullie mening er over?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
03-04-2020 10:58
Meer mensen deze mail/brief ontvangen en wat is jullie mening er over?
Maar dat was toch al?
calvijn1 schreef:
03-04-2020 10:58
Meer mensen deze mail/brief ontvangen en wat is jullie mening er over?

Nee, geen informatie over ontvangen, maar ik ging daar al van uit. Ik had mijn kind voor de coronacrisis al aangemeld bij een school. Ik heb er niet echt een mening over, omdat ik denk dat ze geen andere keuze hebben dan het op deze manier te doen.

Wel balen voor je zoon! Heb al wel gelezen dat het vo volgend jaar extra goed kijkt of kinderen wel op hun plek zitten.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
03-04-2020 11:00
Maar dat was toch al?
Dat het wettelijk is,vastgelegd?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
03-04-2020 12:05
Nee, geen informatie over ontvangen, maar ik ging daar al van uit. Ik had mijn kind voor de coronacrisis al aangemeld bij een school. Ik heb er niet echt een mening over, omdat ik denk dat ze geen andere keuze hebben dan het op deze manier te doen.

Wel balen voor je zoon! Heb al wel gelezen dat het vo volgend jaar extra goed kijkt of kinderen wel op hun plek zitten.
Ja, onze zoon is slechtziend en we kregen gisteren ook nog eens een belletje van zijn nieuwe school dat zij de door hem gekozen richting (techniek) niet aandurven :sigh:
Zijn ambulante begeleider is het daar absoluut niet mee eens, dus dat wordt nog 'uitgevochten'.
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
03-04-2020 13:52
Ja, onze zoon is slechtziend en we kregen gisteren ook nog eens een belletje van zijn nieuwe school dat zij de door hem gekozen richting (techniek) niet aandurven :sigh:
Zijn ambulante begeleider is het daar absoluut niet mee eens, dus dat wordt nog 'uitgevochten'.

Ah, wat ontzettend vervelend voor hem en jullie! Dan is het extra balen van de eindtoets en sowieso hoe het nu allemaal loopt. Ik hoop dat er toch een mouw aan te passen valt.
calvijn1 schreef:
03-04-2020 10:58
Meer mensen deze mail/brief ontvangen en wat is jullie mening er over?
Vorige week een mail over gehad maar het was toch al bekend? Voor kind hier maakt heg niet uit, heeft VWO. Maar ik weet idd van kinderen die graag nog het niveau omhoog wilden halen
Ja, is ons wel verteld, maar was voor ons niet ook zo spannend omdat er een eenduidig advies was. Ik kan me voorstellen dat dat bij de leerlingen waarbij cito nog verandering in het advies kon bewerkstelligen echt een domper was.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
03-04-2020 13:49
Dat het wettelijk is,vastgelegd?
Ja toch? Eventueel mocht het nog naar boven bijgesteld worden nav een eindtoets.

Maar nu is er geen toets en kan dat niet.
Vraag....is dat advies bindend dan?

Mij lijkt dat kind en ouders ook inspraak hebben, toch?

Hier nog geen ervaring, vandaar mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
03-04-2020 17:41
Vraag....is dat advies bindend dan?

Mij lijkt dat kind en ouders ook inspraak hebben, toch?

Hier nog geen ervaring, vandaar mijn vraag.
Volgens mij is dat bindend ja, in de zin dat je niet op een hoger niveau mag inschrijven dan dat.
Lager mag denk ik wel.

(Heb alleen ervaring met het ermee eens zijn.)
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
02-04-2020 20:57
Sinjoren, je bent aan het zuigen met die popcorn, je gaat vanaf nu op de negeer bij mij.
Hij ziet het als zijn door god gegeven taak om de zuiglat elke keer wat hoger voor zichzelf te leggen. Het is duidelijk, hij heeft zijn plafond nog steeds niet bereikt. Het is een gave..
Whateffa schreef:
03-04-2020 18:55
Hij ziet het als zijn door god gegeven taak om de zuiglat elke keer wat hoger voor zichzelf te leggen. Het is duidelijk, hij heeft zijn plafond nog steeds niet bereikt. Het is een gave..
:flirting:

:popcorn:
Ttroeteltje schreef:
03-04-2020 17:41
Vraag....is dat advies bindend dan?

Mij lijkt dat kind en ouders ook inspraak hebben, toch?

Hier nog geen ervaring, vandaar mijn vraag.
Waarom zouden ouders en kinderen bepalen welk schoolniveau een kind heeft?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat het voor kinderen in groep 8 of een eindexamenklas die hoopten de boel nog op te halen door de eindcito of het centraal examen flink zuur is. Hopelijk zijn er niet veel leerlingen die hierdoor blijvend nadeel ondervinden.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
01-04-2020 14:33
Leuk, dat heb ik op de PABO gehad en dan merk je inderdaad weer hoe lastig het is en hoe fijn het is als het kwartje valt qua slimmigheidjes / wetmatigheden die in het getallenstelsel zitten.
Huh? Heb je de Pabo gedaan?
Ik verbaasde me erover dat je in je OP zei dat boekjes met niveau M5 voor lezers op eind groep 5 niveau zijn (ze zijn nl. het oefenmateriaal voor kinderen die eind groep 4-niveau behaald hebben). Maar dat niet alle ouders daar zicht op hebben snap ik. Maar als je pabo gedaan hebt..... :hyper: .
Geeft verder niks hoor, maar dan leest je zoon gewoon lekker maar zal hij echt niet zo enorm met kop en schouders boven de rest uitsteken dat hij als enige over mag. Gelukkig maar!
Betty_Slocombe schreef:
03-04-2020 19:08
Waarom zouden ouders en kinderen bepalen welk schoolniveau een kind heeft?
Niet bepalen.
Ik dacht meer dat een advies bespreekbaar is. Dus dat met een juiste beargumentatie kan worden afgeweken van een advies.
Ttroeteltje schreef:
03-04-2020 20:59
Niet bepalen.
Ik dacht meer dat een advies bespreekbaar is. Dus dat met een juiste beargumentatie kan worden afgeweken van een advies.
Alles is bespreekbaar, maar het advies van de basisschool is bindend. Dan is het dus maar net of er sprake is van bijzondere omstandigheden of van een beïnvloedbare leerkracht. Uiteindelijk zou er al een goed advies moeten zijn zonder eindtoets en zou in uitzonderingsgevallen de eindtoets de doorslag moeten geven.
Ik zie overigens vaker te hoog geplaatste leerlingen stranden dan te laag geplaatste leerlingen opstromen en vanuit die redenering begrijp ik ouders die hun kind op het hoogst mogelijke niveau willen plaatsen absoluut.
Betty_Slocombe schreef:
03-04-2020 19:08
Waarom zouden ouders en kinderen bepalen welk schoolniveau een kind heeft?
In sommige landen is dat wel zo. En gelukkig ook maar, anders had mijn zoon niet op het niveau gezeten wat hij aan kan (mijn kinderen kregen op de (buitenlandse) basisschool een advies, maar dat was niet bindend).
tess07 schreef:
03-04-2020 14:15
Vorige week een mail over gehad maar het was toch al bekend? Voor kind hier maakt heg niet uit, heeft VWO. Maar ik weet idd van kinderen die graag nog het niveau omhoog wilden halen
Als het er in zit komt het er heus wel uit. No worries.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook vooral teleurstelling in de school. Weinig betrokkenheid, slecht georganiseerd qua online les, geen filmpjes, weinig communicatie mogelijk.
En het niveau vind ik enorm laag voor wat mijn kind wil en kan.

Wij overwegen sterk een andere school te zoeken als dit voorbij is.
Dubbeljus schreef:
04-04-2020 00:53
Hier ook vooral teleurstelling in de school. Weinig betrokkenheid, slecht georganiseerd qua online les, geen filmpjes, weinig communicatie mogelijk.
En het niveau vind ik enorm laag voor wat mijn kind wil en kan.

Wij overwegen sterk een andere school te zoeken als dit voorbij is.
Zou ik doen. Anders word je zo'n zure zeur ouder. Gewoon een frisse start.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven