Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Gevolgen corona basis-onderwijs

01-04-2020 11:04 308 berichten
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken:
De kinderen missen straks al 6 weken school, dat is toch best wel veel en het is nog maar de vraag of ze daarna natuurlijk wel naar school kunnen.

Niet iedere ouder heeft de mogelijkheid om evenveel te investeren in het schoolwerk; werk, meerdere kinderen die op verschillende niveaus werken, eventueel zelf de stof niet begrijpen of niet weten hoe je het goed kan uitleggen, de taal zelf niet (goed) machtig zijn... Er zijn legio redenen te bedenken waardoor het niet lukt / kan....

Wat gaan de gevolgen straks zijn? gaan ze de hele klas gewoon het jaar over laten doen? Allemaal over naar de volgende groep? Ik denk dat het straks echt heel erg maatwerk gaat worden.... Hoe gaan scholen dat doen? Waar liggen de kansen en uitdagingen?
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
02-04-2020 12:42
Ik moet wel zeggen dat het echt grote drukte lastiger is. Dan moet er gewoon in 15 min eten op tafel staan en heb je niet altijd de tijd om uitgebreid met je kleuter te gaan staan koken of de 2376 vragen per dag te beantwoorden.
Dit ja. Ik heb er in deze weken weinig tijd voor en al helemaal weinig rust. Sommige 'leren door dagelijkse dingen' activiteiten kosten op zich niet veel tijd en zouden heel goed tussendoor kunnen, maar als ik al op 5 borden tegelijk aan het schaken ben dan heb ik er niet de rust en mentale energie voor om nog een 6e bord erbij te pakken. Als ik één kind zou hebben en/of geen baan dan zou ik het denk ik wel veel meer zo aanpakken. Dus dat bewaren we maar voor de paasdagen of de meivakantie (of tot de zomervakantie, als deze hele heisa hopelijk weer voorbij is). Gelukkig hoeft het ook allemaal niet perfect.
Quincy2 schreef:
01-04-2020 21:26
Maar je hebt geen enkel idee wat een Nederlands kind nu aan schoolwerk thuis krijgt. Krijgen de Belgische kinderen dan alleen maar bezigheidstherapie dat je er zo laatdunkend over doet? (Maar kinderen in de schoolleeftijd heb je niet, dus veel kun je ook van de Belgische kinderen niet af weten, lijkt mij.)
Ik ken een gezin woonachtig in België, daar naar basisonderwijs en moeder is juf basisschool in België. Daar is het onderwijs (bij hen op school (2 verschillende scholen), geen idee of dat voor geheel België het geval is) zodanig goed georganiseerd dat vanaf dag 1 geen focus op herhaling en wel focus op nieuwe lesstof is. Veel leerstof aangeboden middels diverse leesmethoden en veel contact met juffen op afstand.
Nicole, een virtuele tour museum......heb je concrete voorbeelden? Dat vind ik echt een heel interessant idee! Bedankt zeg, je maakt me heel blij! :lol:
koko67 schreef:
02-04-2020 11:38
Waarom schrijf jij zo sarcastisch en hatelijk?
Omdat dat prima past hier :)
Je schrijft in een eerdere reactie dat je wil dat de vakanties ingekort worden? Wie moeten die klassen dan bemannen?
De leerkrachten, wie anders.
Sinjoren schreef:
02-04-2020 16:05
Omdat dat prima past hier :)



De leerkrachten, wie anders.

Na afloop van alle maatregelen denk ik dat er vooral ingezet moet worden op het welbevinden van de kinderen. Vakantie net als anders, waarin ze vooral kunnen socializen. Niet met warm weer op elkaar gepakt zitten in een schoolgebouw zonder airco.

Ik ben best bereid wat vakantie op te offeren maar zie er weinig nut in. Denk daarentegen wel dat het nut kan hebben om volgend jaar minder studiedagen in te plannen en die dagen ten goede te laten komen aan de kinderen. Of om onderwijstijd te creëren op woensdagmiddag.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
02-04-2020 16:05
Omdat dat prima past hier :)



De leerkrachten, wie anders.
Dacht het niet, ik werk nu behoorlijk wat meer uren dan waarvoor ik betaald wordt.
Ga jij ook vakantiedagen inleveren?
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
02-04-2020 18:32
Dacht het niet, ik werk nu behoorlijk wat meer uren dan waarvoor ik betaald word..
Ga jij ook vakantiedagen inleveren?
Andersom schreef:
02-04-2020 18:25
Na afloop van alle maatregelen denk ik dat er vooral ingezet moet worden op het welbevinden van de kinderen. Vakantie net als anders, waarin ze vooral kunnen socializen. Niet met warm weer op elkaar gepakt zitten in een schoolgebouw zonder airco.

Ik ben best bereid wat vakantie op te offeren maar zie er weinig nut in. Denk daarentegen wel dat het nut kan hebben om volgend jaar minder studiedagen in te plannen en die dagen ten goede te laten komen aan de kinderen. Of om onderwijstijd te creëren op woensdagmiddag.
't Is nochtans een evidente en rechtstreeks beschikbare keuze. Er is 2 maand groot verlof beschikbaar, reduceer dat met bijvoorbeeld 4-6 weken.
Als je de Corona-goegemeente moet geloven mogen we tegen dan toch nog steeds nergens heen, mogen we niet op verlof, niet naar festivals en noem maar op. 't Is niet dat ze veel anders te doen gaan hebben :biggrin: .

En die leerkrachten, die doen dat net als iedereen for the greater good, uiteraard. Ieder op zijn beurt.
koko67 schreef:
02-04-2020 18:32
Dacht het niet, ik werk nu behoorlijk wat meer uren dan waarvoor ik betaald wordt.
Ga jij ook vakantiedagen inleveren?
Ach kijk hoe lief; zo zie je maar weer hoe ver mooie volzinnen als "uit solidariteit en voor de maatschappij!" gaan. Alles goed, tot ze zelf aan de beurt zijn :biggrin:
Sinjoren schreef:
02-04-2020 18:36
't Is nochtans een evidente en rechtstreeks beschikbare keuze. Er is 2 maand groot verlof beschikbaar, reduceer dat met bijvoorbeeld 4-6 weken.

Dit is een Nederlandse forum, niet verboden voor Belgen maar Belgische vakanties hebben wij hier niet. Grote vakantie is hier zes weken, dat kun je niet met zes weken reduceren.


Als je de Corona-goegemeente moet geloven mogen we tegen dan toch nog steeds nergens heen, mogen we niet op verlof, niet naar festivals en noem maar op. 't Is niet dat ze veel anders te doen gaan hebben :biggrin:

En die leerkrachten, die doen dat net als iedereen for the greater good, uiteraard. Ieder op zijn beurt.

Ach kijk hoe lief; zo zie je maar weer hoe ver mooie volzinnen als "uit solidariteit en voor de maatschappij!" gaan. Alles goed, tot ze zelf aan de beurt zijn :biggrin:

Maar ze zijn nu toch al aan de beurt? Mijn collega's werkten de afgelopen drie weken allemaal meer uren dan normaal. Zijn ineens allemaal alle dagen beschikbaar. Minder uren per dag maar meer uren per week op meer dagen per week. Ik weet zeker dat zij hun verantwoordelijkheid al genomen hebben zonder dat hun complete vakantie door hun neus geboord wordt.
Groot verlof? Mijn kinderen zitten niet in het leger.
Zaten ze dat maar, dan klaagden ze vast minder over het eten dat wij koken.

Voor de rest: mijn leerlingen volgen gewoon relevante, vakinhoudelijke lessen en werken aan taken die ze anders ook zouden doen. Boeken lezen, presentaties voorbereiden, brieven schrijven om je correspondentievaardigheid te oefen, dat kan ook allemaal thuis. Ideaal is het niet, maar het is ook zeker niet nutteloos.
In het basisonderwijs ligt het echt ingewikkelder, omdat die doelgroep veel minder zelfstandig is en veel meer uitleg nodig heeft. Dat kan niet elke ouder optimaal bieden.

Wat mij bevreemdt is dat er ouders zijn die in alle mogelijke situaties de schuld bij het onderwijs leggen, of het nu a is of b, rechts of links. Makkelijk natuurlijk, maar veel schiet je er niet mee op.
Andersom schreef:
02-04-2020 18:48
Dit is een Nederlandse forum, niet verboden voor Belgen maar Belgische vakanties hebben wij hier niet. Grote vakantie is hier zes weken, dat kun je niet met zes weken reduceren.
Dat zou pas het geval zijn als het maar 5 weken was. Als je 6 weken hebt, kan je wel degelijk met 6 weken reduceren.
Maar ze zijn nu toch al aan de beurt? Mijn collega's werkten de afgelopen drie weken allemaal meer uren dan normaal. Zijn ineens allemaal alle dagen beschikbaar. Minder uren per dag maar meer uren per week op meer dagen per week. Ik weet zeker dat zij hun verantwoordelijkheid al genomen hebben zonder dat hun complete vakantie door hun neus geboord wordt.
Ja en?
Heelder distributiecentra doen intussen ook al weken niets anders dan overtime. Idem voor winkels. Idem voor de zorg. Denk je dat zij na het hele gebeuren even twee maand verlof gaan krijgen of kunnen stoppen? Die verantwoordelijkheid stopt niet. 't Is voor de maatschappij, remember...
Sinjoren schreef:
02-04-2020 19:04
Dat zou pas het geval zijn als het maar 5 weken was. Als je 6 weken hebt, kan je wel degelijk met 6 weken reduceren.

Reduceren betekent verminderen, verkleinen, niet opgeven of opheffen.

Ja en?
Heelder distributiecentra doen intussen ook al weken niets anders dan overtime. Idem voor winkels. Idem voor de zorg. Denk je dat zij na het hele gebeuren even twee maand verlof gaan krijgen of kunnen stoppen? Die verantwoordelijkheid stopt niet. 't Is voor de maatschappij, remember...

In het bedrijfsleven waar snipperdagen of vakantiedagen kunnen worden opgenomen kunnen individueel dagen worden opgenomen. Dus daar kunnen mensen zodra de maatregelen voorbij zijn allemaal na elkaar wat rust pakken door wat dagen op te nemen. Het onderwijs zou dan moeten wachten tot de volgende collectieve vakantie medio oktober.

Waar ik niet mee wil zeggen dat het helemaal niet zou kunnen natuurlijk. Het lijkt mij alleen voor de kinderen ook niet zo wijs, zie mijn eerdere post van deze avond.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
01-04-2020 11:18
Met dat gewoon es afwachten ben ik het trouwens helemaal eens, Solomio. Dat doe ik ook gewoon. Maar mijn vragen zijn meer een kijkje in mijn hoofd. Druk maak ik me er niet om, ik geloof dat die kinderen flexibel genoeg zijn om dit op te vangen. EN ik geloof dat er genoeg kunde bij de leerkrachten is, om dit in goede banen te leiden.

Maar zou er al een scenario zijn?
Mijn school is bezig met mogelijke, eventuele scenario's die zo weer in het honderd kunnen vallen bij de volgende beslissing.
Ik denk dat kinderen sowieso maar een beperkt deel van de dag lesstof leert. De rest van de dag doen ze andere vaardigheden op en vooral: groeien ze een stukje verder, wat ook al heel veel doet.
Dat beperkte stukje lesstof leren moeten ze nu thuis.
Voor sommige kinderen gaat dat makkelijker dan voor anderen.
Ik denk dat het logischer is om voor volgend jaar wat extra remedial teaching in te kopen dan om heel veel leerlingen het jaar over te laten doen. Veel goedkoper en ook veel effectiever voor hun leerpad.
Mevrouw75 schreef:
02-04-2020 19:20
Mijn school is bezig met mogelijke, eventuele scenario's die zo weer in het honderd kunnen vallen bij de volgende beslissing.

Dit inderdaad ook. Musical groep acht is nog niet afgelast. Daar zijn ze bij ons op school nog gewoon plannen voor aan het maken. Grote kans dat het niet door gaat, maar nu geen plannen maken is geen optie. Als het dan wel door kan gaan, ben je te laat.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
01-04-2020 21:43
Small chance aangezien ze hier publiekelijk ook al bevestigd hebben dat aangeboden leerstof idd herhaling is en dat de plannen voor nieuwe leerstof mochten de scholen ook na Pasen dicht blijven, nog in ontwikkeling waren.

Maar ook daar, als ze bij jullie toch gewoon het normale programma doorlopen: waarom examens dan afschaffen?
Herhaling is voor mijn vak bijna een kernmiddel.
Waarom zit iedereen hier op het forum zo te piepen over herhaling? Waarom is herhaling zo'n pijnpunt?
De tafels leer je door herhaling, goed schrijven leer je door herhaling, goed spellen leer je door herhaling, topografie leer je door herhaling, vocabulaire bouw je op door herhaling, you name it.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 02-04-2020 19:31
0.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
02-04-2020 19:29
Dit inderdaad ook. Musical groep acht is nog niet afgelast. Daar zijn ze bij ons op school nog gewoon plannen voor aan het maken. Grote kans dat het niet door gaat, maar nu geen plannen maken is geen optie. Als het dan wel door kan gaan, ben je te laat.
Die hebben wij dan weer niet, maar scenario's over toetsen, overgangen, inhalen van lesstof in de jaren erna, dat soort dingen.
Andersom schreef:
02-04-2020 19:16
Reduceren betekent verminderen, verkleinen, niet opgeven of opheffen.
Je kan perfect verminderen tot 0; de term sluit dat niet uit :)
In het bedrijfsleven waar snipperdagen of vakantiedagen kunnen worden opgenomen kunnen individueel dagen worden opgenomen. Dus daar kunnen mensen zodra de maatregelen voorbij zijn allemaal na elkaar wat rust pakken door wat dagen op te nemen. Het onderwijs zou dan moeten wachten tot de volgende collectieve vakantie medio oktober.
Opnieuw, ja en?
Dan is dat maar zo. Dat is in het bedrijfsleven niet anders. Ook daar is het immers niet mogelijk dat ze die dagen allemaal samen gaan nemen.
Waar ik niet mee wil zeggen dat het helemaal niet zou kunnen natuurlijk. Het lijkt mij alleen voor de kinderen ook niet zo wijs, zie mijn eerdere post van deze avond.
Na 5-8 weken thuis opgesloten te zitten, kan dat hen alleen maar ten goede komen.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
02-04-2020 19:40
Je kan perfect verminderen tot 0; de term sluit dat niet uit :)



Opnieuw, ja en?
Dan is dat maar zo. Dat is in het bedrijfsleven niet anders. Ook daar is het immers niet mogelijk dat ze die dagen allemaal samen gaan nemen.



Na 5-8 weken thuis opgesloten te zitten, kan dat hen alleen maar ten goede komen.
Wat kan hen alleen maar ten goede komen? Wederom opgesloten zitten maar dan in een klaslokaal? Bedoel je dat?
Mevrouw75 schreef:
02-04-2020 19:42
Wat kan hen alleen maar ten goede komen? Wederom opgesloten zitten maar dan in een klaslokaal? Bedoel je dat?
Met klasgenoten, in een schoolse structuur, absoluut. Tenzij jij het beter vindt ze thuis alleen opgesloten blijven zitten :)
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
02-04-2020 19:47
Met klasgenoten, in een schoolse structuur, absoluut. Tenzij jij het beter vindt ze thuis alleen opgesloten blijven zitten :)
Nee hoor. Maar als alles een beetje overgewaaid is gewoon lekker op het strand ofzo, met vrienden.
Mevrouw75 schreef:
02-04-2020 19:49
Nee hoor. Maar als alles een beetje overgewaaid is gewoon lekker op het strand ofzo, met vrienden.
Dat komt dan wel als alles weer normaal is (en ja normaal is inclusief inhalen van alle leer-achterstand).

Besides, as said, als je de doorsnee Corona-adept moet volgen, is dat niet aan de orde voor de herfst aan de deur komt kloppen :biggrin:
Sinjoren schreef:
02-04-2020 19:55
Dat komt dan wel als alles weer normaal is (en ja normaal is inclusief inhalen van alle leer-achterstand).

Besides, as said, als je de doorsnee Corona-adept moet volgen, is dat niet aan de orde voor de herfst aan de deur komt kloppen :biggrin:
Leerachterstanden, zo ze al ontstaan zijn, poets je in een paar weken ook niet weg. Het is maar goed dat mensen met echt verstand van onderwijs uiteindelijk de beslissingen gaan nemen.
Mevrouw75 schreef:
02-04-2020 19:29
Herhaling is voor mijn vak bijna een kernmiddel.
Waarom zit iedereen hier op het forum zo te piepen over herhaling? Waarom is herhaling zo'n pijnpunt?
De tafels leer je door herhaling, goed schrijven leer je door herhaling, goed spellen leer je door herhaling, topografie leer je door herhaling, vocabulaire bouw je op door herhaling, you name it.
Geloofde, met herhaling voldoende werk aan de winkel hier!
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
02-04-2020 15:48
Nicole, een virtuele tour museum......heb je concrete voorbeelden? Dat vind ik echt een heel interessant idee! Bedankt zeg, je maakt me heel blij! :lol:
Ik heb het zelf nog niet gedaan, dus ik weet niet wat er leuk is. Maar zie hier bijv een paar voorbeelden:
https://www.ad.nl/tech/deze-musea-kan-j ... ~aa677dbd/
En daarnaast volgens mij ook het van Gogh museum en het Natural History museum van Londen virtueel bezoeken en met wat Googelen vindt je er vast nog veel meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven