Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Heb ik een booster nodig om aan 2G te voldoen?

08-01-2022 10:59 1516 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de uitnodiging voor de booster staan maar ik twijfel. Ik heb van de eerste 2 prikken geen last gehad maar hoor nu steeds meer mensen om mij heen die erg veel last hebben van de booster. Onlangs ben ik gestopt met werken waardoor mijn kring veel kleiner is geworden. Voor mijn gevoel zit ik met de twee vaccinaties eigenlijk wel goed.. Nu zit de kans er in dat er binnenkort 2G ingevoerd gaat worden. Weet iemand of mijn QR geldig blijft met enkel de twee eerste vaccinaties of komt deze te vervallen als ik besluit de booster af te zeggen?

**update**
Ik heb de booster genomen. Jullie reacties hielpen mij te relativeren over de bijwerkingen. De dag na de booster iets een pijnlijke arm en ik had twee uurtjes koorts. Daarna voelde ik me ineens opknappen en voelde ik me weer fit.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-01-2022 22:06
Reden: Titel aangepast
18.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pelle schreef:
08-01-2022 11:37
Same here! Nou ja, soort blauwe plek gevoel bij de plek van de prik. Maar vele malen minder dan bij de eerste 2 prikken.
Hier ook. Pfizer als eerste twee. Beide keren een zere arm en wat moe en rabbig een dagje. Nu moderna gister. Ook nog eens door een bloedmooie militair ;). Niet eens een stijve arm. Niks gewoon,
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
08-01-2022 11:09
Het beschermt ook tegen besmetting (en dus tegen dagenlang thuis moeten zitten).
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-01-2022 20:24
Reden: Verspreiden Desinformatie
21.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
08-01-2022 11:49
Het is heel normaal om meerdere prikken te moeten nemen. Kinderen krijgen in het eerste jaar 3 keer de DKTP en dan met 4 en 9 jaar nog een keer. De kans dat je in Nederland Difterie krijgt is heel klein. Of kinkhoest. Maar nu voor Corona willen we massaal geen booster want dan zullen de vaccinaties wel niet werken :facepalm:
Het is vrij abnormaal om 4 vaccins in 1 jaar te krijgen tegen een virus dat ongeveer net zo gevaarlijk is als griep.
Alle reacties Link kopieren
lollipop schreef:
08-01-2022 11:12
De qr gaat waarschijnlijk vanaf 01-02 vervallen op de datum dat jouw laatste vaccinatie zeven of negen maanden geleden was. Hangt nog van Europa af, volgens mij.

Ik ga ook geen booster meer halen. Hopelijk is het snel gedaan. Het Deense RIVM verwachtte er met twee maanden uit te zijn. Ben benieuwd!
Dat wil niet zeggen dat reismaatregelen ook worden afgeschaald.
Alle reacties Link kopieren
Vlivlovla schreef:
08-01-2022 11:09
Als het bij een dagje een stijve arm blijft dan zou ik het helemaal prima vinden. De vraag stel ik omdat ik ineens veel verhalen hoor over een week migraine, torenhoge hartslagen enzo. De kans op de bijwerking van de booster is in mijn geval op het moment groter dan de kans op een besmetting waar ik ziek van zou worden.
Ik heb samen met collega's 900 verpleeghuisbewoners hun booster gegeven. Het opvolgen van bijwerkingen in deze groep is deel van mijn werk. In de 48 uur na de vaccinatie hebben 12 bewoners paracetamol gekregen vanwege hoofdpijn of koorts. Eén bewoner kreeg een zwelling op de prikplaats die langer dan een dag duurde. De rest had nergens last van. Niemand heeft een arts nodig gehad.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
08-01-2022 17:39
Dat wil niet zeggen dat reismaatregelen ook worden afgeschaald.
Gelukkig kun je zonder vaccinatie ook prima reizen.
Alle reacties Link kopieren
Ik meld me, booster gehad en nergens last van gehad. Alleen klein beetje zere arm.
Alle reacties Link kopieren
Tarantula schreef:
08-01-2022 17:36
Nee. Uit de cijfers blijkt dat vaccinatie niet beschermt tegen besmetting met omicron.
Wel. Je hebt minder kans om besmet te worden met omicron na 3 vaccinaties dan na 2 vaccinaties. Kun je opzoeken hoor.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
08-01-2022 18:17
Wel. Je hebt minder kans om besmet te worden met omicron na 3 vaccinaties dan na 2 vaccinaties. Kun je opzoeken hoor.

[..]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-01-2022 20:26
Reden: Verspreiden Desinformatie
35.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ach, dan booster jij niet, veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
08-01-2022 18:24
Ach, dan booster jij niet, veel succes.
Dank je. Je wilt het liever niet weten hè? Snap ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het net opgezocht.
Alle reacties Link kopieren
Tarantula schreef:
08-01-2022 18:23
Dat Deense onderzoek dat foutief is geïnterpreteerd en waar de misinformatie al over is weerlegd, bedoel je?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-02-2022 14:43
Reden: quote verwijderd
57.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
08-01-2022 17:40
Ik heb samen met collega's 900 verpleeghuisbewoners hun booster gegeven. Het opvolgen van bijwerkingen in deze groep is deel van mijn werk. In de 48 uur na de vaccinatie hebben 12 bewoners paracetamol gekregen vanwege hoofdpijn of koorts. Eén bewoner kreeg een zwelling op de prikplaats die langer dan een dag duurde. De rest had nergens last van. Niemand heeft een arts nodig gehad.
Het is bekend dat ouderen veel minder bijwerkingen ervaren dus ik weet niet hoe representatief het bovenstaande is.
Na de booster heb ik me een dag echt niet lekker gevoeld, een paar dagen voelde ik me wat brak en de laatste pijntjes verdwenen pas na een week. Maar ik zou die booster zo weer nemen, dus TO, daar zou ik het niet van af laten hangen. Hoe beperkt het nut van de booster ook is, ik ben blij dat ik hem binnen heb.


De vraagtekens over het koppelen van de booster aan 2G, dat is echter een ander verhaal. Die vraagtekens deel ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Dolfine schreef:
08-01-2022 13:42
Dit klopt niet.
De samenstelling van de booster is niet anders.
Het enige verschil is dat van Moderna een halve dosis wordt gebruikt voor de booster.
Goed dat je me verbeterd, ik had een andere uitleg gehad maar zie nu dat dat niet klopt.
Ik heb Pfizer gehad maar waar ik van de 1e twee prikken last had heb ik nu echt nergens last van.
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
08-01-2022 18:37
Dat Deense onderzoek dat foutief is geïnterpreteerd en waar de misinformatie al over is weerlegd, bedoel je?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-01-2022 20:25
Reden: Verspreiden Desinformatie
45.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vlivlovla schreef:
08-01-2022 13:24
Mijn kring is in die zin veel kleiner geworden omdat ik gestopt ben met werken. Ik werkte in de kinderopvang en zag daar zeker 80% van de kinderen uit dat dorp in de leeftijd van 3 maanden tot een jaar of 12. Een besmetting van mij zou dus gelijk voor veel mensen gevolgen hebben gehad. Nu is mijn kring beperkt tot mijn eigen gezin, maar je hebt gelijk dat mijn man werkt en kinderen naar school gaan. Naar hen heb ik zeker een verantwoordelijkheid te nemen maar de kans op besmetting is voor mij en ons gezin hierdoor veel kleiner geworden.

Erg fijn om te lezen dat er veel mensen helemaal geen klachten hebben gekregen na de booster. Op gegeven moment kom je in een soort 'ik heb klachten fuik' lijkt het wel. Deze reacties van jullie helpen me met relativeren. Ik heb besloten mijn booster dit weekend te halen. Thanks allen.
Hier nog heel veel mensen die totaal geen bijwerking hadden na de boosterprik. Alleen mijn moeder had hoofdpijn, maar zij heeft al jaren migraine, dus geen idee of het wel echt van de prik kwam.

Man, schoonbroer, schoonmoeder, schoonvader, vader, ikzelf, nichten, neven,... NIETS, maar dan ook niets aan bijwerkingen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Tarantula schreef:
08-01-2022 17:36
Nee. Uit de cijfers blijkt dat vaccinatie niet beschermt tegen besmetting met omicron.
Stop met onzin te verkopen. De boosterprik beschermt ongeveer 70% tegen besmetting.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
08-01-2022 22:04
Stop met onzin te verkopen. De boosterprik beschermt ongeveer 70% tegen besmetting.
Dat is dat ene Britse onderzoek. 1 klein onderzoek zegt nog niets hè? Op basis daarvan had het RIVM hoop. Nu omicron echt domineert, komen alle cijfers uit Denemarken, UK en Duitsland binnen en blijkt geboosterden net zo vaak geïnfecteerd te raken als ongevaccineerden.
Wil jij stoppen met onzin verkopen? Het is gevaarlijk als mensen denken dat ze na vaccinatie geen corona meer kunnen krijgen .
Alle reacties Link kopieren
Overigens blijkt uit de Deense data ook dat een 3e vaccin niets uitmaakt qua bescherming tegen ernstig ziekteverloop als je onder de 70 bent.
Alle reacties Link kopieren
Wat brabbel je toch allemaal.

Nieuwe cijfers tonen duidelijk: zo goed werkt het boostervaccin tegen de omikronvariant

Het boostervaccin werkt goed tegen de omikronvariant: de bescherming tegen ernstige ziekte bedraagt 88 procent en ook de kans op besmetting daalt gevoelig. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Sciensano.

Zowel tegen ernstige ziekte als tegen besmetting is het effect van de derde prik (of de tweede voor wie als eerste Johnson & Johnson kreeg) duidelijk merkbaar. “We zien dat de bescherming tegen besmetting na die derde dosis 60 à 70 procent bedraagt”, zei Van Gucht. “En dat mensen die hun derde dosis gehad hebben gevoelig minder besmet worden in de eerstvolgende weken. Mensen die drie dosissen gehad hebben, maken tot drie keer minder kans om besmet te geraken.”

© Sciensano

Uit die cijfers blijkt dat personen tussen 18 en 64 jaar die volledig gevaccineerd zijn (geen booster) 25 procent minder risico lopen dan ongevaccineerden. In diezelfde leeftijdsgroep zijn mensen die een boostervaccin gekregen hebben 69 procent beter beschermt tegen besmetting dan wie volledig gevaccineerd is. Een aanzienlijke verbetering dus. Voor 65-plussers geldt dat wie volledig gevaccineerd is 10 procent minder risico heeft dan ongevaccineerden, en dat een boosterprik de bescherming met 66 procent verhoogt tegenover wie volledig gevaccineerd is.


Uit de cijfers van Sciensano blijkt ook dat wie het boostervaccin gekregen heeft, veel beter beschermd is tegen ernstige ziekte. Die bescherming bedraagt liefst 88 procent.

Ook positief: gevaccineerden hebben acht keer minder kans op overlijden door een coronabesmetting. Bij jonge mensen is de bescherming zelfs bijna 100 procent. “Die boostercampagne is dus cruciaal, ook tegen omikron.” Maar blijf toch maar op je hoede, zegt Van Gucht. “De kans is kleiner, maar je kan nog altijd besmet en ernstig ziek worden.”

Bron: Sciensano, Belang van Limburg
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 08-01-2022 22:57
0.03% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Tarantula schreef:
08-01-2022 22:12
[...]
Zeg ik dat??? En nee, geboosterden blijken niet zo vaak geïnfecteerd als ongevaccineerden! Idioot gedoe allemaal, ik ben het zo zat!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-01-2022 20:34
Reden: Quote verwijderd
48.50% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Geen zin in.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 08-01-2022 23:21
94.24% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
08-01-2022 22:56
Zeg ik dat??? En nee, geboosterden blijken niet zo vaak geïnfecteerd als ongevaccineerden! Idioot gedoe allemaal, ik ben het zo zat!
Volgens mij is zij een oude bekende, terug gekomen onder een nieuwe nick: niet te doen. Gebruik de negeerknop.
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
08-01-2022 23:16
Volgens mij is zij een oude bekende, terug gekomen onder een nieuwe nick: niet te doen. Gebruik de negeerknop.
Ik denk dat je gelijk hebt, nieuwe nick, zie ik. Ik ga je advies volgen.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven