Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Het Grote Positiviteitstopic #3: It only gets better!

08-06-2021 17:53 5015 berichten
Alle reacties Link kopieren
In ruim een maand hebben we een heel topic volgepostivo'd maar het is nog niet voorbij.
We blijven positief al het goede nieuws delen!

:cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer:

Een suggestie voor dingen die besproken kunnen worden:
- Nieuws over vaccinaties
- Het uitblijven van voorspelde doemscenario's
- Het omdenkend herschrijven van clickbait-krantenartikelen.

Dingen die hier niet horen:
- Voorspellingen over derde, vierde en vijfde golven
- Wedstrijdjes wie het meest verschrikkelijke toekomstbeeld kan schetsen
- Paniek om scenario's (die geen voorspellingen zijn)
- Geklaag over de vaccinatiestrategie

p.s. we vinden hier corona dus niet iets positiefs, maar we zoeken de lichtpuntjes aan de horizon.

Afbeelding

Afbeelding
anappleaday wijzigde dit bericht op 27-11-2021 13:01
7.84% gewijzigd
doornroosje9 schreef:
25-07-2021 12:04
Dit klinkt positief!

Vierde golf

“Voor wie anders zou gedacht hebben, het virus is zeker niet weg, zegt viroloog Steven Van Gucht (Sciensano). “En na de deltavariant komt er zeker een nieuwe variant. En nadien misschien nog eentje. Daar moeten we ons bewust van zijn.”

“Maar ik ben geen panikeur en denk persoonlijk dat we niet mogen overdrijven met die vierde golf. Wat niet wil zeggen dat we niet superalert moeten blijven.”

De vaccinatiegraad in België ligt hoog. Zeer hoog. Maar we zijn er nog niet, volgens professor De Gucht. Toch gelooft hij niet dat de deltavariant besmettelijker is dan wat we tot nu toe kregen. Of dat deze variant voor meer problemen zal zorgen. “Mensen raken besmet en worden wat ziek. Ook wie volledig gevaccineerd is. Maar het is bijlange niet meer zoals het geweest is. De kans dat wie gevaccineerd is nog in het ziekenhuis zal belanden, is miniem. Daar moeten we ons aan optrekken. En vooral zorgen dat iedereen zo snel mogelijk gevaccineerd wordt.”

Van Gucht wil zeker niet uitsluiten dat er nog een vierde golf kan komen. Maar hij acht de kans veeleer miniem. “Maar nog eens, het virus is niet weg. Ik denk dat we daar moeten mee leren leven. Zoals we dat met de seizoensgriep doen.”

Bron: Belang van Limburg

Wat heeft Van Gucht toch een fijne manier van communiceren. Realistisch, nuchter en toch warm &optimistisch. Of misschien is geruststellend beter passend.
Vandaag een daling van 36% tov het 7-daags gemiddelde vorige week.
Als dit zo doorzet krijgen we morgen of overmorgen het record qua hardste daling tot nu toe, dat staat op 48% in mei 2020.

In de ziekenhuisbezetting lijkt de top van de groei nu wel bereikt maar hij gaat langzamer over het piekje dan de besmettingen. Met een groei van 580% in de besmettingen is een piek van tegen de 90% stijging in ziekenhuisbezetting niet verkeerd. Zeker omdat de basis vrij laag was.

Het ECDC cijfer begint nu ook lekker te dalen maar heeft helaas nog wel een lange weg te gaan voor we oranje worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Even de twee pieken samen voor de vergelijking:

Afbeelding
Friezin71 schreef:
25-07-2021 15:31
Wat heeft Van Gucht toch een fijne manier van communiceren. Realistisch, nuchter en toch warm &optimistisch. Of misschien is geruststellend beter passend.
Yep die man is fantastisch.
Life is short. Eat dessert first.
Winterkoud schreef:
25-07-2021 13:13
Laatst stond bij ons dus vaccinatiebus in het dorp en ik las dat dit groot succes was. Vandaar dat hij nog een dag komt aankomende week. Veel mensen vonden het fijn dat ze nu maar 1 prik hoefde (beter Janssen dan geen prik) en er waren mensen die geen vervoer hadden naar priklocaties..goed ik moet naar elke locatie kwartier met de auto, maar er is ook wel OV. En er kwamen ook mensen uit nabije dorp. Dus zo'n bus loont zeker!
Uit nieuwsgierigheid, woon jij dan in een dorp met een lage vaccinatiegraad, of komen ze in ieder dorp?
Fijne cijfers weer AnAppleADay!
Weet jij ook wat de voorspelling is qua ziekenhuiscijfers? (Of waar ik dat kan bekijken).
Ben benieuwd wanneer er echt het plateau komt en dan weer een daling.
Ik waardeer je Posts anappleaday!
Zanahoria schreef:
25-07-2021 22:27
Uit nieuwsgierigheid, woon jij dan in een dorp met een lage vaccinatiegraad, of komen ze in ieder dorp?
Biblebelt dorp, lage vaccinatiegraad inderdaad..ook mensen trouwens die niet vanuit geloof niet laten vaccineren al aantal gehoord.
2013 had mijn zoontje als baby toen de mazelen wegens een uitbraak.
Zanahoria schreef:
25-07-2021 22:28
Fijne cijfers weer AnAppleADay!
Weet jij ook wat de voorspelling is qua ziekenhuiscijfers? (Of waar ik dat kan bekijken).
Ben benieuwd wanneer er echt het plateau komt en dan weer een daling.
Is moeilijk te zeggen maar heel globaal verwacht ik in de loop van komende week een daling in opnames en afhankelijk van hoe snel de uitstroom blijft gaan (nu best hard) zal de bezetting snel volgen.

Dus met een beetje positiviteit zeg ik: na volgend weekend een daling in bezetting.
anappleaday wijzigde dit bericht op 25-07-2021 23:16
0.27% gewijzigd
Mooie grafieken weer Apple! En ziekenhuis lijkt de lijn groei ook te stabiliseren of niet?
:sun:
Ik heb een QR code met een fietser!
Vandaag 20 miljoen prikken!
Fijn dat de vaccinatiegraad nog steeds oploopt! Inmiddels bijna 50% geel (van de hele bevolking incl kinderen) en bijna 70% groen & counting.

Wat ik me wel afvraag: hoeveel zou er nog bij komen bovenop die 70%? Wachten er nog veel mensen op de eerste prik of begint dat echt al in de nadruppel-fase te komen? Van de mensen die ik persoonlijk ken is iedereen al aan de beurt geweest, maar ik zit wel in een heel vaccinatie-minded bubbel weet ik, die staan te springen om een afspraak zodra het kan.

Volgens het landelijke dashboard is de vaccinatiebereidheid nu 89% onder iedereen van 12+. Daarmee zouden we op een vaccinatiegraad van 80% uit moeten komen (90% x 89%, kinderen worden immers nog niet gevaccineerd). Wat denken jullie, zouden we die 80% in de komende maand halen?
nicole123 schreef:
26-07-2021 11:05
Fijn dat de vaccinatiegraad nog steeds oploopt! Inmiddels bijna 50% geel (van de hele bevolking incl kinderen) en bijna 70% groen & counting.

Wat ik me wel afvraag: hoeveel zou er nog bij komen bovenop die 70%? Wachten er nog veel mensen op de eerste prik of begint dat echt al in de nadruppel-fase te komen? Van de mensen die ik persoonlijk ken is iedereen al aan de beurt geweest, maar ik zit wel in een heel vaccinatie-minded bubbel weet ik, die staan te springen om een afspraak zodra het kan.

Volgens het landelijke dashboard is de vaccinatiebereidheid nu 89% onder iedereen van 12+. Daarmee zouden we op een vaccinatiegraad van 80% uit moeten komen (90% x 89%, kinderen worden immers nog niet gevaccineerd). Wat denken jullie, zouden we die 80% in de komende maand halen?
Ik zat me hetzelfde af te vragen, dan zouden er dus nog 10% mensen geen 1ste prik gehad hebben en hem wel moeten gaan halen nog. Daar vallen redelijk wat pubers nog onder denk ik (mijn dochter onder andere, die laten we ivm de vakantielogistiek pas na de zomervakantie haar prik halen (hoeft er ook maar een vanwege een eerdere besmetting)), maar verder is het wel 'nadruppelen' denk ik. Op dit moment liggen de Amsterdamse ziekenhuizen weer best vol met mensen uit enkele wijken waar de vaccinatiegraad nog te laag is. Daar is nog wel wat winst te behalen met zeer laagdrempelige vaccinatiebussen enzo. Maar of dat genoeg gaat zijn om nog 10% (=1.7M mensen) te vaccineren? Ik weet het niet.
Dat vroeg ik me ook al af, Nicole. In België worden voornamelijk tweede prikken gegeven momenteel. Ik vraag me af hoeveel eerste prikken er nog bij kunnen komen. Ze zijn wel de mensen die niet gereageerd hebben terug aan het oproepen, mss dat daar nog een deel van gaat? Alle uitnodigingen zijn de deur uit, nog een klein gedeelte 12/15-jarigen en dat is het.
Life is short. Eat dessert first.
Gaat iets mis…
oscha_ wijzigde dit bericht op 26-07-2021 11:21
90.98% gewijzigd
AnAppleADay schreef:
25-07-2021 15:59
Even de twee pieken samen voor de vergelijking:
Er gaat iets mis met mijn quote, maar je ziet dus duidelijk het verschil door vaccinatie toch? De piek van de opnames is maar 1/6 ongeveer van de besmettingen.
Ben benieuwd wat de % IC-opnames piek wordt, of die nog lager wordt dan de opnames in de kliniek.

Nogmaals bedankt, Apple, Nicole en Nausicaa!
nicole123 schreef:

Ik ken echt wel heel wat mensen die geen prik willen. Nu nog niet, later of helemaal niet. Ook mensen die in de zorg/ziekenhuizen werken.
Redenen divers vanuit bv geloofsovertuiging, vaccinatie bijwerkingen lange termijn, bijwerkingen direct.
Dus ja er zouden zeker nog genoeg mensen (naar wat ik hoor) 1e prik kunnen halen maar expliciet (nu nog) niet willen.
Oscha_ schreef:
26-07-2021 11:20
Er gaat iets mis met mijn quote, maar je ziet dus duidelijk het verschil door vaccinatie toch? De piek van de opnames is maar 1/6 ongeveer van de besmettingen.
Ben benieuwd wat de % IC-opnames piek wordt, of die nog lager wordt dan de opnames in de kliniek.

Nogmaals bedankt, Apple, Nicole en Nausicaa!
Het lijntje ziekenhuis is niet opnames maar bezetting. Maar als je in de groen/oranje grafiek lijkt lag die in april inderdaad in volledig andere verhouding.
Deels zal het vaccinaties zijn en deels dat de besmettingen nu heel erg geconcentreerd bleven in jongere groepen.
De IC bezetting loopt inderdaad nog veel meer achter.

En wat er mis gaat is als je een reactie met plaatjes quote terwijl je zelf nog geen plaatjesrechten hebt ;-)
nicole123 schreef:

Als je naar de eerste prikken per leeftijdscategorie kijkt zie je dat de twintigers een soort plateau hebben bereikt, bij de dertigers is er nog wel een deels opgaande lijn dus ik denk dat we daar nog wel wat procentjes mee gaan pakken. 45-49 lijkt ook nog stijgende. En inderdaad natuurlijk de 12-17 groep, daar is pas 1/3 geprikt.

Overigens denk ik dat het nu, door de vakantieperiode, even wat langzamer op loopt. Mensen die niet al aan de beurt zijn geweest zullen eerder pas na de vakantie gaan prikken denk ik.

https://public.flourish.studio/visualis ... on/6183324
AnAppleADay schreef:
26-07-2021 11:38
Het lijntje ziekenhuis is niet opnames maar bezetting. Maar als je in de groen/oranje grafiek lijkt lag die in april inderdaad in volledig andere verhouding.
Deels zal het vaccinaties zijn en deels dat de besmettingen nu heel erg geconcentreerd bleven in jongere groepen.
De IC bezetting loopt inderdaad nog veel meer achter.

En wat er mis gaat is als je een reactie met plaatjes quote terwijl je zelf nog geen plaatjesrechten hebt ;-)
Ah bedankt! :$
AnAppleADay schreef:
26-07-2021 11:45
Als je naar de eerste prikken per leeftijdscategorie kijkt zie je dat de twintigers een soort plateau hebben bereikt, bij de dertigers is er nog wel een deels opgaande lijn dus ik denk dat we daar nog wel wat procentjes mee gaan pakken. 45-49 lijkt ook nog stijgende. En inderdaad natuurlijk de 12-17 groep, daar is pas 1/3 geprikt.

Overigens denk ik dat het nu, door de vakantieperiode, even wat langzamer op loopt. Mensen die niet al aan de beurt zijn geweest zullen eerder pas na de vakantie gaan prikken denk ik.

https://public.flourish.studio/visualis ... on/6183324
Dat is een nuttig plaatje inderdaad hierbij, ik zie alleen bij de 12-17 groep echt nog een heel duidelijk opgaande lijn, bij de dertigers en veertigers nog een klein beetje en de rest zal maar marginaal nog erbij druppelen wat betreft eerste prikken. Daarmee komen we denk ik op een vaccinatiegraad van zo'n 75% (incl kinderen). Wel denk ik dat van die overige 75% zo ongeveer de helft al wel een keer besmet is geweest, dus dan houd je maar 12,5% over die echt geen antistoffen heeft, waarvan een groot deel kinderen.
nicole123 schreef:
26-07-2021 14:55
Dat is een nuttig plaatje inderdaad hierbij, ik zie alleen bij de 12-17 groep echt nog een heel duidelijk opgaande lijn, bij de dertigers en veertigers nog een klein beetje en de rest zal maar marginaal nog erbij druppelen wat betreft eerste prikken. Daarmee komen we denk ik op een vaccinatiegraad van zo'n 75% (incl kinderen). Wel denk ik dat van die overige 75% zo ongeveer de helft al wel een keer besmet is geweest, dus dan houd je maar 12,5% over die echt geen antistoffen heeft, waarvan een groot deel kinderen.
Overige 25% bedoel je die niet laat vaccineren? Was er niet al een onderzoek vanuit sanquin dat 77% van de mensen antistoffen hebben?
Al zal dat ongetwijfeld niet helemaal representatief zijn...
Goed nieuws!

Vandaag -43% in besmettingen èn, nog belangrijker, een daling in de groei van ziekenhuisbezetting!

Afbeelding
Afbeelding
AnAppleADay schreef:
26-07-2021 15:28
Goed nieuws!

Vandaag -43% in besmettingen èn, nog belangrijker, een daling in de groei van ziekenhuisbezetting!

Afbeelding
Afbeelding
Hoppa! En onder de 4000, dat is dan weer fijn hoor na die 10k pieken :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven