Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Het Grote Positiviteitstopic #3: It only gets better!

08-06-2021 17:53 5015 berichten
Alle reacties Link kopieren
In ruim een maand hebben we een heel topic volgepostivo'd maar het is nog niet voorbij.
We blijven positief al het goede nieuws delen!

:cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer:



Een suggestie voor dingen die besproken kunnen worden:
- Nieuws over vaccinaties
- Het uitblijven van voorspelde doemscenario's
- Het omdenkend herschrijven van clickbait-krantenartikelen.


Dingen die hier niet horen:
- Voorspellingen over derde, vierde en vijfde golven
- Wedstrijdjes wie het meest verschrikkelijke toekomstbeeld kan schetsen
- Paniek om scenario's (die geen voorspellingen zijn)
- Geklaag over de vaccinatiestrategie


p.s. we vinden hier corona dus niet iets positiefs, maar we zoeken de lichtpuntjes aan de horizon.

Afbeelding

Afbeelding
anappleaday wijzigde dit bericht op 27-11-2021 13:01
7.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, precies, ziekteverzuim speelt ook een rol, maar goed, dat is nu ook kiezen uit twee kwaden. Of in korte tijd heel veel ziekteverzuim, of voor iets langere tijd behoorlijk veel ziekteverzuim (omdat je de curve platter en langer maakt).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
"Daling opnamecijfers houdt aan, gemiddeld 144 nieuwe opnamen per dag

De dalende trend in de Nederlandse ziekenhuiscijfers houdt aan. De afgelopen week zijn gemiddeld 144 nieuwe covidpatiënten per dag opgenomen, 17 op de ic en 127 op gewone verpleegafdelingen. Dit is een afname van 17 procent ten opzichte van een week eerder. Het tempo van de daling is sneller dan vorige week, toen was de afname op weekbasis nog 9 procent. Het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) verwacht dat de ziekenhuiscijfers half januari weer zullen stijgen.

Sinds gistermiddag zijn 165 covidpatiënten nieuw opgenomen, van wie 16 op de ic, en 200 personen hebben het ziekenhuis verlaten.

Het totale aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen is deze week met 10 procent afgenomen, van 1.647 naar 1.481. Van deze patiënten liggen er 1.076 op de gewone verpleegafdelingen, 122 minder dan vorige week. De ic-bezetting daalde met 54 naar 405. Daarnaast zijn nog 9 Nederlanders opgenomen op Duitse ic’s." (Volkskrant)
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wow, hoe doen jullie dit! Jullie zijn de enige die nog dalen, denk ik.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Uitgestelde stijging door de fikse lockdown, gok ik?
Doornroosje , kan jij het artikel samenvatten alsjeblieft ?
Bedoelt hij niet na de winter van 2022 i.p.v. 2023 ?


“Nog twee maandjes op onze tanden bijten en dan komt er beterschap”, zei Steven Van Gucht (Sciensano) eerder deze week. Maar beterschap, wat betekent dat? “Het zou na de winter van 2023 rustiger kunnen worden, maar ook dat is niet ideaal.”
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220107_96064506
Alle reacties Link kopieren
Het gaat over het endemisch worden van het virus, dat duurt nog even.

Bij een endemie komt een besmettelijke ziekte continu voor zonder dat de ziekte zich verder verspreidt, luidt de definitie. Daar zitten we volgens viroloog Steven Van Gucht nog ver van af. “En zelfs met de griep hebben we nooit dat stadium bereikt. Want het circuleert doorgaans op een laag niveau, maar op bepaalde momenten – tijdens de maanden januari, februari en maart – zijn er intense golven. Voor corona vermoed ik dat we dezelfde richting uitgaan”, zegt hij.

Wanneer het zo ver zal zijn, kan de viroloog nog niet precies zeggen. “In het Engels zeggen ze the proof of the pudding is in the eating. En we zullen eerst nog heel wat pudding moeten eten. Pas als we de volgende winter zonder te grote kleerscheuren gepasseerd zijn, kunnen we daar een beter zicht op hebben”, zegt Van Gucht. Het zou na de winter van 2023 rustiger kunnen worden, maar ook dat is niet ideaal: “Want het kan zijn dat de immuniteit dan wat zakt, omdat het virus de kans niet kreeg om te circuleren. En dus kan het zijn dat we in de winter van 2024 opnieuw een grotere golf krijgen. Vandaar ook het nut van de coronabarometer, dat is een extra wapen voor die nieuwe golven.”

Een leven zonder Covid-19 zit er volgens de viroloog niet meteen in. En toch is hij heel positief: “Ik ben heel optimistisch voor wat er na omikron zal volgen. Want veel mensen zullen besmet worden, wat we moeten proberen te vertragen, maar ik denk niet dat we de maximumcapaciteit zullen bereiken. Maar mijn buikgevoel zegt me dat we daarna een rustigere periode tegemoet gaan. Ik ben ervan overtuigd dat dit uiteindelijk een gewone verkoudheid zal worden. Alleen is de vraag of dat binnen 3, 10 of 15 jaar zal zijn. De weg daarnaartoe kan lang en hobbelig worden, maar het punt van de gewone verkoudheid bereiken we wel”, zegt Van Gucht.

Volgens de viroloog zijn de vier verkoudheidscoronavirussen die nu al bij de mens circuleren daar het bewijs van. Mensen worden er ziek van, maar er een longontsteking van krijgen blijft zeldzaam. “Die zijn ooit ook ontstaan bij de mens en waarschijnlijk zullen die ook voor een pandemie gezorgd hebben met veel doden en veel zieken tot gevolg. Alleen staat dat niet in de boeken, omdat we er geen juiste documentatie van hebben. Maar die virussen zijn uiteindelijk ook endemisch geworden.”

We zijn er dus nog niet van af en we zullen nog even op onze tanden moeten bijten, maar een plotse koerswijziging en een nog zwaardere pandemie, voorspelt Van Gucht gelukkig niet. “Dat zou enkel kunnen als er een nieuwe variant komt die onze immuniteit nog beter ontduikt én als die niet mild is. Dat zou natuurlijk kunnen. Maar onze immuniteit past zich aan, net zoals het virus kan muteren. We hebben ook nieuwe wapens, zoals de virusremmers, die duidelijk goede resultaten opleveren. Er zal ook nieuwe medicatie op de markt komen, de behandelingen worden beter, de vaccins kunnen aangepast worden en onze inzichten zullen verder groeien. Er zijn dus heel veel redenen om optimistisch te zijn.”

Bron: Belang van limburg
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Martijn is positief gestemd vandaag.
De groei van besmettingen lijkt sinds enkele dagen af te buigen want zou kunnen betekenen dat we richting de piek gaan.
Het is eve afwachten of dat met testcapaciteit te maken heeft of niet maar sowieso een hoopvol teken.

Afbeelding

In de ziekenhuizen een iets afremming van de daling maar nog steeds ruim onder 0%

Afbeelding
doornroosje9 schreef:
08-01-2022 17:02
Het gaat over het endemisch worden van het virus, dat duurt nog even.

Dank je wel .
Alle reacties Link kopieren
We zitten trouwens over de 5000 berichten, zal ik maar eens een nieuw topic aanmaken?
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
08-01-2022 17:05
Martijn is positief gestemd vandaag.
De groei van besmettingen lijkt sinds enkele dagen af te buigen want zou kunnen betekenen dat we richting de piek gaan.
Het is eve afwachten of dat met testcapaciteit te maken heeft of niet maar sowieso een hoopvol teken.

Afbeelding

In de ziekenhuizen een iets afremming van de daling maar nog steeds ruim onder 0%

Afbeelding
Dat zou wel razendsnel zijn. Ik hoop het maar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
08-01-2022 17:05
Martijn is positief gestemd vandaag.
De groei van besmettingen lijkt sinds enkele dagen af te buigen want zou kunnen betekenen dat we richting de piek gaan.
Het is eve afwachten of dat met testcapaciteit te maken heeft of niet maar sowieso een hoopvol teken.

Afbeelding

In de ziekenhuizen een iets afremming van de daling maar nog steeds ruim onder 0%

Afbeelding
Dat zou al wel snelle piek zijn, gezien de berichtgevingen. Geen storing gemeld tot nu toe?

Ziekenhuizen gewoon zo fijn dat die nog steeds echt doordalen!!
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
08-01-2022 17:21
We zitten trouwens over de 5000 berichten, zal ik maar eens een nieuw topic aanmaken?
Ja misschien wel goed idee 👍🏻 nog een topic met 5000 berichten moet te doen zijn toch 😁
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
08-01-2022 17:36
Dat zou al wel snelle piek zijn, gezien de berichtgevingen. Geen storing gemeld tot nu toe?

Ziekenhuizen gewoon zo fijn dat die nog steeds echt doordalen!!
Dit zijn de GGD cijfers, niet de RIVM, dus ze zijn niet vatbaar voor storingen.
Dus er zijn 2 opties: of het is echt zo dat het afneemt of er zijn zoveel besmettingen dat de max van het aantal testen is gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
08-01-2022 17:37
Ja misschien wel goed idee 👍🏻 nog een topic met 5000 berichten moet te doen zijn toch 😁
Daar is ie:

coronavirus-covid-19/het-grote-positivi ... ges/486056
Alle reacties Link kopieren
redhead70 schreef:
06-01-2022 16:42
pixel solomio, pixel. Niks heel blokje, je geeft jezelf zo wel erg veel boostershots
Ik vind mezelf echt een heel blokje waard hoor. :A:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven