Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Het Grote Positiviteitstopic #3: It only gets better!

08-06-2021 17:53 5015 berichten
Alle reacties Link kopieren
In ruim een maand hebben we een heel topic volgepostivo'd maar het is nog niet voorbij.
We blijven positief al het goede nieuws delen!

:cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer: :cheer2: :cheer:



Een suggestie voor dingen die besproken kunnen worden:
- Nieuws over vaccinaties
- Het uitblijven van voorspelde doemscenario's
- Het omdenkend herschrijven van clickbait-krantenartikelen.


Dingen die hier niet horen:
- Voorspellingen over derde, vierde en vijfde golven
- Wedstrijdjes wie het meest verschrikkelijke toekomstbeeld kan schetsen
- Paniek om scenario's (die geen voorspellingen zijn)
- Geklaag over de vaccinatiestrategie


p.s. we vinden hier corona dus niet iets positiefs, maar we zoeken de lichtpuntjes aan de horizon.

Afbeelding

Afbeelding
anappleaday wijzigde dit bericht op 27-11-2021 13:01
7.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
04-08-2021 16:04
70% eerste dosis, 61% volledig gevaccineerd in België!
Wat gaan jullie hard met volledig gevaccineerden Doornroosje, fijn! Bij ons zit er meer verschil tussen de cijfers van de 1e dosis en volledig gevaccineerd. Zit er bij jullie minder tijd tussen de vaccinaties dan bij ons?
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
04-08-2021 16:16
Wat gaan jullie hard met volledig gevaccineerden Doornroosje, fijn! Bij ons zit er meer verschil tussen de cijfers van de 1e dosis en volledig gevaccineerd. Zit er bij jullie minder tijd tussen de vaccinaties dan bij ons?
Er wordt bijna volledig ingezet op tweede prikken sinds vorige maand. Eerste prikken bijna niets meer, dus ik hoop dat daar nog iets bijkomt de komende weken. Sinds een week of twee kan je je tweede prik na 3 weken halen ipv 5 weken. Voor vakantiegangers, dan kunnen ze zelf plannen wanneer ze de tweede prik nemen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
04-08-2021 09:09
367
93 IC

Besmettingen lijken idd te stabiliseren.
369
92 IC

Blijft ongeveer hetzelfde. Vooral de IC is niet echt gestegen. Laagste punt was ergens in de 80.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag weer een nieuwe ECDC kaart.
Als het percentage positief onder de 4% ligt (vorige week 4,3%) dan krijgen we deze kleuren voor NL:
Afbeelding
In het huidige tempo zitten we volgende week dan met het grootste deel van het land in geel.

Mochten we toch nog net boven de 4% blijven hangen dan zit Drenthe ook nog op lichtrood.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben groen! :cheer2: En ik heb er amper last van gehad. Maandagochtend geprikt, dinsdag wat last van de prikplek en hoofdpijn (hoewel dat misschien vooral aan het gebrek aan koffie lag), gisteren een piek in vermoeidheid en vandaag nergens meer last van.

En dan te bedenken dat ik bevend als een rietje de prik ontving en de hele dag hyperalert ben geweest op pijntjes :bonk:
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd of we dan toch nog met nog extra week wel weer vrij veel geel worden.
In vakantielanden zoals Duitsland, kijken ze neem ik aan naar het hele land, dus 1 provincie lichtrood is nog steeds hoog risico land?

Maar sowieso doen we het gewoon echt verrassend goed naar die mega piek, dat was niet verwacht denk ik!
Alle reacties Link kopieren
_Vogeltje_ schreef:
05-08-2021 12:08
Ik ben groen! :cheer2: En ik heb er amper last van gehad. Maandagochtend geprikt, dinsdag wat last van de prikplek en hoofdpijn (hoewel dat misschien vooral aan het gebrek aan koffie lag), gisteren een piek in vermoeidheid en vandaag nergens meer last van.

En dan te bedenken dat ik bevend als een rietje de prik ontving en de hele dag hyperalert ben geweest op pijntjes :bonk:
Fijn dat je geen last hebt gehad! Alleen vermoeidheid had ik voor getekend :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat we voor Duitsland nog op veilig gaan, ik had eigenlijk graag een middagje naar Oberhausen gewild met mijn ouders en mijn dochter. Wij zijn alledrie volledig gevaccineerd, maar zij natuurlijk nog niet, dus dan kunnen we nog niks.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Het artikel is veel langer, maar samengevat, het ergste is definitief voorbij, ook in het najaar geen grote golf verwacht.

Besmettingen stijgen, maar ziekenhuisbedden blijven leeg: “Wie gevaccineerd is, belandt niet op intensieve”

Terwijl het aantal coronabesmettingen in onze provincie nu al een maand stijgt, blijft de situatie in de Limburgse ziekenhuizen stabiel met slechts twee patiënten op intensieve zorgen. “Wie in deze fase van de pandemie nog op intensieve zorgen belandt, blijkt haast altijd niet-gevaccineerd.”


Eerst de cijfers: vorige week testten in Limburg 625 mensen positief, een lichte daling in vergelijking met de periode daarvoor. Als we kijken naar de cijfers op langere termijn, zien we dat de stijging van het aantal besmettingen zich zowel op nationaal als op provinciaal niveau gestaag voortzet. Ongeveer de helft van de besmettingen in Limburg gebeurt in de leeftijdsgroep 10 tot 29 jaar, een populatie die niet snel in het ziekenhuis belandt.

Dat tieners en jongvolwassenen het vaakst besmet raken, is geen toeval. Deze groep heeft niet alleen meer sociale contacten maar wacht ook nog op zijn volledige vaccinatie. In de leeftijdscategorieën 60-69 jaar, 70-79 jaar en 80-89 jaar waren er vorige week respectievelijk 32, 18 en 6 besmettingen.


In de Limburgse ziekenhuizen blijft de situatie nu al de hele maand stabiel. Er zijn vandaag 12 coronapatiënten gehospitaliseerd, van wie er twee intensieve zorgen nodig hebben. Dat is 1 procent van de totale capaciteit. “Op de campus Sint-Jan in Genk liggen twee mensen met Covid-19 op intensieve zorgen”, zegt pneumoloog dr. David Ruttens. De patiënten, een vijftiger en zeventiger, waren niet gevaccineerd. “We stellen al langer vast dat gevaccineerde Limburgers eigenlijk niet meer op intensieve belanden. Een teken dat de vaccins goed werken. Op de gewone corona-afdeling komen sporadisch wel gevaccineerde patiënten binnen, maar zij kennen doorgaans een mild verloop van de ziekte.” Echt jonge patiënten zien ze in Genk niet of nauwelijks. “Het gaat meestal om veertigers, vijftigers en zestigers.”

Bron: Belang van Limburg
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
_Vogeltje_ schreef:
05-08-2021 12:08
Ik ben groen! :cheer2: En ik heb er amper last van gehad. Maandagochtend geprikt, dinsdag wat last van de prikplek en hoofdpijn (hoewel dat misschien vooral aan het gebrek aan koffie lag), gisteren een piek in vermoeidheid en vandaag nergens meer last van.

En dan te bedenken dat ik bevend als een rietje de prik ontving en de hele dag hyperalert ben geweest op pijntjes :bonk:
Wat fijn!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
05-08-2021 12:14
Ik hoop dat we voor Duitsland nog op veilig gaan, ik had eigenlijk graag een middagje naar Oberhausen gewild met mijn ouders en mijn dochter. Wij zijn alledrie volledig gevaccineerd, maar zij natuurlijk nog niet, dus dan kunnen we nog niks.
Ah, moet dat ook als je alleen een middag naar Duitsland gaat? Dat is wel vervelend zeg!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
05-08-2021 12:32
Ah, moet dat ook als je alleen een middag naar Duitsland gaat? Dat is wel vervelend zeg!
Ja, volgens mij mag je alleen op doorreis zijn, maar dan mag je niet gaan winkelen natuurlijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
doornroosje9 schreef:
05-08-2021 12:30
Het artikel is veel langer, maar samengevat, het ergste is definitief voorbij, ook in het najaar geen grote golf verwacht.

Besmettingen stijgen, maar ziekenhuisbedden blijven leeg: “Wie gevaccineerd is, belandt niet op intensieve”

Terwijl het aantal coronabesmettingen in onze provincie nu al een maand stijgt, blijft de situatie in de Limburgse ziekenhuizen stabiel met slechts twee patiënten op intensieve zorgen. “Wie in deze fase van de pandemie nog op intensieve zorgen belandt, blijkt haast altijd niet-gevaccineerd.”


Eerst de cijfers: vorige week testten in Limburg 625 mensen positief, een lichte daling in vergelijking met de periode daarvoor. Als we kijken naar de cijfers op langere termijn, zien we dat de stijging van het aantal besmettingen zich zowel op nationaal als op provinciaal niveau gestaag voortzet. Ongeveer de helft van de besmettingen in Limburg gebeurt in de leeftijdsgroep 10 tot 29 jaar, een populatie die niet snel in het ziekenhuis belandt.

Dat tieners en jongvolwassenen het vaakst besmet raken, is geen toeval. Deze groep heeft niet alleen meer sociale contacten maar wacht ook nog op zijn volledige vaccinatie. In de leeftijdscategorieën 60-69 jaar, 70-79 jaar en 80-89 jaar waren er vorige week respectievelijk 32, 18 en 6 besmettingen.


In de Limburgse ziekenhuizen blijft de situatie nu al de hele maand stabiel. Er zijn vandaag 12 coronapatiënten gehospitaliseerd, van wie er twee intensieve zorgen nodig hebben. Dat is 1 procent van de totale capaciteit. “Op de campus Sint-Jan in Genk liggen twee mensen met Covid-19 op intensieve zorgen”, zegt pneumoloog dr. David Ruttens. De patiënten, een vijftiger en zeventiger, waren niet gevaccineerd. “We stellen al langer vast dat gevaccineerde Limburgers eigenlijk niet meer op intensieve belanden. Een teken dat de vaccins goed werken. Op de gewone corona-afdeling komen sporadisch wel gevaccineerde patiënten binnen, maar zij kennen doorgaans een mild verloop van de ziekte.” Echt jonge patiënten zien ze in Genk niet of nauwelijks. “Het gaat meestal om veertigers, vijftigers en zestigers.”

Bron: Belang van Limburg
Wat een fijn en geruststellend artikel !
Weet iemand dit?

Oudste gaat in het weekend voor 2e prik naar het AFAS.
Jongste een week erna naar de RAI.

Ik hoor dat veel mensen nu op de bonnefooi naar een priklokatie gaan en dan ook gewoon geprikt worden.

Zou ik jongste mee kunnen nemen (met alle spullen) naar afspraak oudste zodat hij dan ook gewoon alvast geprikt wordt?

De eerste prik is al meer dan 3 weken geleden.
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
05-08-2021 12:11
Ben benieuwd of we dan toch nog met nog extra week wel weer vrij veel geel worden.
In vakantielanden zoals Duitsland, kijken ze neem ik aan naar het hele land, dus 1 provincie lichtrood is nog steeds hoog risico land?

Maar sowieso doen we het gewoon echt verrassend goed naar die mega piek, dat was niet verwacht denk ik!
Volgens mij kijken ze naar het gemiddelde van een land, niet naar regio's.
En Duitsland heeft ook wel eens een onderscheid op provincie gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
05-08-2021 13:26
Weet iemand dit?

Oudste gaat in het weekend voor 2e prik naar het AFAS.
Jongste een week erna naar de RAI.

Ik hoor dat veel mensen nu op de bonnefooi naar een priklokatie gaan en dan ook gewoon geprikt worden.

Zou ik jongste mee kunnen nemen (met alle spullen) naar afspraak oudste zodat hij dan ook gewoon alvast geprikt wordt?

De eerste prik is al meer dan 3 weken geleden.
Ik zou het doen.

Hier in België hoor ik het ook. Neefje is ook voor zijn eerste prik gewoon naar een locatie gegaan om te vragen of het kon. Yep, mocht gewoon aansluiten.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
05-08-2021 13:26
Weet iemand dit?

Oudste gaat in het weekend voor 2e prik naar het AFAS.
Jongste een week erna naar de RAI.

Ik hoor dat veel mensen nu op de bonnefooi naar een priklokatie gaan en dan ook gewoon geprikt worden.

Zou ik jongste mee kunnen nemen (met alle spullen) naar afspraak oudste zodat hij dan ook gewoon alvast geprikt wordt?

De eerste prik is al meer dan 3 weken geleden.

Ik heb begrepen dat dit niet de bedoeling is maar ik weet wel dat er momenteel capaciteit genoeg is. Ik heb vandaag een afspraak gemaakt voor mijn dochter en we kunnen vanavond al terecht in de RAI. Dus misschien gewoon even bellen of het verzet kan worden?
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
05-08-2021 13:26
Weet iemand dit?

Oudste gaat in het weekend voor 2e prik naar het AFAS.
Jongste een week erna naar de RAI.

Ik hoor dat veel mensen nu op de bonnefooi naar een priklokatie gaan en dan ook gewoon geprikt worden.

Zou ik jongste mee kunnen nemen (met alle spullen) naar afspraak oudste zodat hij dan ook gewoon alvast geprikt wordt?

De eerste prik is al meer dan 3 weken geleden.
Volgens mij ligt het aan de locatie en de mensen die er toevallig dan zijn.
Ik heb verhalen gelezen dat het kan en ook dat het niet kan.

Als het niet veel moeite is zou ik het gewoon proberen.
Dank voor alle antwoorden.

Misschien bel ik morgen gewoon even, en anders neem ik hem gewoon mee en waag ik het erop.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met 2 snotverkouden kinderen (waarvan er 1 ook erg hoest) thuis. Allebei al meerdere keren negatief getest (PCR en antigeen) deze week. Het is precies zo’n verkoudheid die ze normaal alleen in de winter hebben, duidelijk zo’n virus dat nu even lekker zijn kans grijpt!
Morgen stap ik met ze in de Thalys naar Parijs. Dat wordt veel neussprays en hoeststropen en boze blikken trotseren, maar ik laat er toch niet mijn vakantie door afpakken vrees ik… hopelijk is het van korte duur.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
05-08-2021 14:20
Ik zit met 2 snotverkouden kinderen (waarvan er 1 ook erg hoest) thuis. Allebei al meerdere keren negatief getest (PCR en antigeen) deze week. Het is precies zo’n verkoudheid die ze normaal alleen in de winter hebben, duidelijk zo’n virus dat nu even lekker zijn kans grijpt!
Morgen stap ik met ze in de Thalys naar Parijs. Dat wordt veel neussprays en hoeststropen en boze blikken trotseren, maar ik laat er toch niet mijn vakantie door afpakken vrees ik… hopelijk is het van korte duur.
Je hoopt bijna dat er een controle komt zodat je medereizigers ook weten dat het negatief is :proud:

succes!
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
05-08-2021 14:20
Ik zit met 2 snotverkouden kinderen (waarvan er 1 ook erg hoest) thuis. Allebei al meerdere keren negatief getest (PCR en antigeen) deze week. Het is precies zo’n verkoudheid die ze normaal alleen in de winter hebben, duidelijk zo’n virus dat nu even lekker zijn kans grijpt!
Morgen stap ik met ze in de Thalys naar Parijs. Dat wordt veel neussprays en hoeststropen en boze blikken trotseren, maar ik laat er toch niet mijn vakantie door afpakken vrees ik… hopelijk is het van korte duur.
Een familielid testte twee keer negatief, derde keer positief. Was al een week verkouden en moest om de paar dagen testen voor het werk.

Maar goed, ik zou ook gaan hoor, als het telkens negatief is.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
05-08-2021 14:20
Ik zit met 2 snotverkouden kinderen (waarvan er 1 ook erg hoest) thuis. Allebei al meerdere keren negatief getest (PCR en antigeen) deze week. Het is precies zo’n verkoudheid die ze normaal alleen in de winter hebben, duidelijk zo’n virus dat nu even lekker zijn kans grijpt!
Morgen stap ik met ze in de Thalys naar Parijs. Dat wordt veel neussprays en hoeststropen en boze blikken trotseren, maar ik laat er toch niet mijn vakantie door afpakken vrees ik… hopelijk is het van korte duur.
O wat irritant ja! Gewoon gaan maar ja, je hebt bewijzen genoeg dat het een gewone verkoudheid is.
Maar hier ook meer snotneusjes/verkoudheidjes dan normaal in het voorjaar / zomer. Allemaal "gemist" in de winter. In juli hadden we allemaal echt enorm verkoudheidsvirus te pakken. En het weer is ook nog niet echt zomers :roll:
Mag je in de trein met negatieve test trouwens? Geen idee hoe streng dat allemaal is..
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
05-08-2021 14:44
O wat irritant ja! Gewoon gaan maar ja, je hebt bewijzen genoeg dat het een gewone verkoudheid is.
Maar hier ook meer snotneusjes/verkoudheidjes dan normaal in het voorjaar / zomer. Allemaal "gemist" in de winter. In juli hadden we allemaal echt enorm verkoudheidsvirus te pakken. En het weer is ook nog niet echt zomers :roll:
Mag je in de trein met negatieve test trouwens? Geen idee hoe streng dat allemaal is..

Kinderen tot 12 hoeven überhaupt geen test te laten zien en mijn zoon is 11. Mijn 13 jarige dochter heeft een herstelbewijs. Kortom, zelfs zonder testen zouden we snotterend en wel de grens over mogen 😊
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
05-08-2021 14:53
Kinderen tot 12 hoeven überhaupt geen test te laten zien en mijn zoon is 11. Mijn 13 jarige dochter heeft een herstelbewijs. Kortom, zelfs zonder testen zouden we snotterend en wel de grens over mogen 😊
O tot 12 jaar zelfs! Ik dacht tot 6 of inderdaad met testen of zonder klachten :)
Maar dat is mooi, en dan kan je gewoon gaan ja!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven