Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Het nieuwe oude normaal

06-01-2021 00:01 151 berichten
Nu we gaan beginnen met vaccineren en we het nieuwe normaal met babystapjes achter ons zullen gaan laten, ben ik heel benieuwd hoe de maatschappij er over een jaar uit zal zien.

Welke dingen uit de coronatijd zullen behouden blijven? En welke willen we zo snel mogelijk kwijt?

Hebben we ervan geleerd en gaan we dingen heel anders doen? Of kunnen we niet wachten tot het weer bij het oude is en zijn we vrij snel alles vergeten? Als jezelf of dierbaren niet direct geraakt waren tenminste.

Ik ben benieuwd wat jullie denken.

Het nieuwe oude normaal

Totaal aantal stemmen: 130

Is heel normaal (9%)
Is niet normaal zo anders (8%)
We deden voorheen helemaal niet normaal (21%)
Is er zoveel veranderd dan (9%)
Is iets waar ik niet op kan wachten zo snel wil ik het (29%)
Is niet voor mij het nieuwe normaal bevalt me veel te goed (17%)
Anders (6%)
Alle reacties Link kopieren
Het zal nooit meer zo worden als voor corona. iedereen is zich nu zo bewust van hoe snel en op de meest simpele wijze je iets kunt overdragen... ik denk dat we daarin een beetje onze onschuld kwijt zijn geraakt. De lockdown wordt verlengd. Wellicht tot de zomer. Winkels gaan niet meer open. omdat ze simpelweg al niet meer bestaan door de lange lockdown.
Alle regeltjes die nu worden opgelegd zijn om een slaafse en bange bevolking te creëeren die alles pikt. En alles wordt ons afgepakt. iedereen gelijk en even arm, basissalaris en al.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
11-01-2021 22:54
Het zal nooit meer zo worden als voor corona. iedereen is zich nu zo bewust van hoe snel en op de meest simpele wijze je iets kunt overdragen... ik denk dat we daarin een beetje onze onschuld kwijt zijn geraakt. De lockdown wordt verlengd. Wellicht tot de zomer. Winkels gaan niet meer open. omdat ze simpelweg al niet meer bestaan door de lange lockdown.
Alle regeltjes die nu worden opgelegd zijn om een slaafse en bange bevolking te creëeren die alles pikt. En alles wordt ons afgepakt. iedereen gelijk en even arm, basissalaris en al.
Vind je het niet vervelend dat je deze nare situatie alleen maar moeilijker voor jezelf maakt door zo te doemdenken?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het leven heel snel weer lijkt alsof er nooit iets gebeurt is. Wat is anderhalf jaar crisis op een heel mensenleven? We zijn gewoontedieren en vallen waarschijnlijk voor 2023 weer terug in onze oude gewoontes. Ik kan in ieder geval niet te wachten om zo ver en vaak mogelijk te reizen, uit te gaan en concerten te bezoeken :flirting:
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
08-01-2021 08:38
maak gewoon de tickets heel duur!
Dan maken mensen (helemaal (grote) gezinnen) bewustere keuzes
Beter voor het milieu en rustiger op Schiphol
Dit zie ik zo gebeuren, niet voor Corona maar voor natuur en klimaat. Evenals veel belasting op een 2e auto in een huishouden.
Lijkt me dan wel handig als de internationale treinen dan beter worden.
Alle reacties Link kopieren
Van mij mag alles terug naar zoals het voorheen zonder corona was.
Ik bepaalde toen namelijk zelf al wie ik wel of niet wilde zoenen en als iemand in mijn nek stond te hijgen zei ik er ook wat van.

Een beetje minder overbevolking is dan wel weer goed voor de aarde vind ik.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
pennydreadful schreef:
11-01-2021 23:12
Ik denk dat het leven heel snel weer lijkt alsof er nooit iets gebeurt is. Wat is anderhalf jaar crisis op een heel mensenleven? We zijn gewoontedieren en vallen waarschijnlijk voor 2023 weer terug in onze oude gewoontes. Ik kan in ieder geval niet te wachten om zo ver en vaak mogelijk te reizen, uit te gaan en concerten te bezoeken :flirting:
Dit denk ik ook. Al denk ik wel dat sommige grote bedrijven het deels thuiswerken erin gaan houden.

Ik hoop dat we het niet zoenen op je werk, na oud en nieuw bijvoorbeeld, erin gaan houden.

Verder denk ik dat iedereen binnen de kortste keren teruggaat naar hoe het was voor de pandemie.
Alle reacties Link kopieren
pennydreadful schreef:
11-01-2021 23:11
Vind je het niet vervelend dat je deze nare situatie alleen maar moeilijker voor jezelf maakt door zo te doemdenken?
dat is geen doemdenken, dat is realistisch blijven en vooruit kijken. hoe kunnen alle winkels deze situatie overleven? een crisis komt er hoe dan ook. je kunt wel verrast roepen “dat had ik niet verwacht” als het moment daar is, maar dan kun je geen kant meer op.
Don't cry, buy a bag and move on.
daenerys79 schreef:
12-01-2021 07:11
dat is geen doemdenken, dat is realistisch blijven en vooruit kijken. hoe kunnen alle winkels deze situatie overleven? een crisis komt er hoe dan ook. je kunt wel verrast roepen “dat had ik niet verwacht” als het moment daar is, maar dan kun je geen kant meer op.
Als je alles over 2020 en 2021 bij elkaar opveegt, denk ik dat we 70% van de lockdownfase nu wel gehad hebben. Het gaat inderdaad nog wat langer duren dan tot de 19e, en wel tot 9 februari. Maar daarna ben ik ervan overtuigd dat de winkels echt weer open kunnen. De horeca zal nog wat weken langer op zich laten wachten.

Maar het steunpakket wordt uitgebreid. De regering heeft genoeg geleerd van de financiële crisis in 2008 en de economische bezuinigingen die daarna zijn genomen. In feite doet men nu het tegenovergestelde : de geldkraan staat vol open, zodat de economie straks weer een vliegende start kan maken. Natuurlijk hou je altijd schrijnende individuele gevallen, die hoor je dan ook terug in de media maar zijn m.i. niet representatief voor het geheel.
Verder denk ik dat e.e.a. wel weer redelijk snel terug zal gaan naar normaal. De patronen die er voor corona waren, zijn toch zo gegroeid omdat mensen daar kennelijk het meeste behoefte aan hadden.

Wel vrees ik dat bepaalde corona ''gewoontes'' nog wel even zullen nasijpelen in de maatschappij. Zo zullen boswachters ook na corona wellicht makkelijker tot ''bosafsluitingen'' willen overgaan als het ze iets te druk wordt naar hun zin. Of als iemand in de supermarkt geïrriteerd is zal ''je staat te dicht bij me'' opeens een snauw zijn, waar je dat voor corona niet snel zou horen.

Of dat als ergens een festival is en er is geluidsoverlast, dat er dan niet alleen geklaagd wordt over het geluid, maar dat je opeens ook een hele nieuwe stroming krijgt dat dat soort festivals als geheel maar verboden moeten worden, omdat het ''broeinesten van infecties'' zijn. Dat hele corona - denken en het misbruiken van corona- beredeneringen voor doodgewone dagelijkse (onwenselijke) situaties duurt nog wel een paar jaar voordat dat er weer uit is gesleten.
Ik hoop dat ik snel weer zonder mondkapje rond kan lopen zonder bang te zijn dat ik besmet word of dat ik iemand besmet.
Dat ik naar winkels en restaurants kan gaan, kan gaan skiën en ca twee keer per week naar mijn werk kan gaan. Vaker hoeft niet.
Dat we weer vrijuit met vrienden en familie af kunnen spreken.
Alle reacties Link kopieren
Kai_koura schreef:
12-01-2021 08:04
Als je alles over 2020 en 2021 bij elkaar opveegt, denk ik dat we 70% van de lockdownfase nu wel gehad hebben. Het gaat inderdaad nog wat langer duren dan tot de 19e, en wel tot 9 februari. Maar daarna ben ik ervan overtuigd dat de winkels echt weer open kunnen. De horeca zal nog wat weken langer op zich laten wachten.

Maar het steunpakket wordt uitgebreid. De regering heeft genoeg geleerd van de financiële crisis in 2008 en de economische bezuinigingen die daarna zijn genomen. In feite doet men nu het tegenovergestelde : de geldkraan staat vol open, zodat de economie straks weer een vliegende start kan maken. Natuurlijk hou je altijd schrijnende individuele gevallen, die hoor je dan ook terug in de media maar zijn m.i. niet representatief voor het geheel.
en wie gaat dat terugbetalen? wij en de komende generaties. Dat geld wordt uit potjes gehaald die weer moeten worden aangevuld. Daar draaien wij voor op. als alles weer rustiger wordt, en ik zeg als, dan worden we aan alle kanten geplukt om die tekorten weer aan te vullen.
Don't cry, buy a bag and move on.
daenerys79 schreef:
12-01-2021 09:06
en wie gaat dat terugbetalen? wij en de komende generaties. Dat geld wordt uit potjes gehaald die weer moeten worden aangevuld. Daar draaien wij voor op. als alles weer rustiger wordt, en ik zeg als, dan worden we aan alle kanten geplukt om die tekorten weer aan te vullen.
Juist daarom is het belangrijk dat de economie straks weer vol gas van start gaat, zodat er wordt geconsumeerd. Dit staat overigens wel in schril contrast met onze milieudoelen. Ik vrees dan ook dat corona er op de langere termijn voor zorgt dat die milieudoelstellingen moeten worden uitgesteld.
Ben benieuwd hoe mensen er nu - 2 maanden later - tegenaan kijken. Het vaccineren gaat wel langzaam maar op een gegeven moment is het voorbij. En dan?
Alle reacties Link kopieren
baukelien schreef:
22-03-2021 20:59
Ben benieuwd hoe mensen er nu - 2 maanden later - tegenaan kijken. Het vaccineren gaat wel langzaam maar op een gegeven moment is het voorbij. En dan?

Dan wordt alles weer als vanouds, ik denk dat mensen heel snel vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
22-03-2021 21:14
Dan wordt alles weer als vanouds, ik denk dat mensen heel snel vergeten.
Dat denk ik ook.
Alle reacties Link kopieren
Het meeste zal weer teruggaan naar normaal. Het bedrijf waar ik werk heeft wel al aangegeven dat thuiswerken ook na corona nu veel meer mogelijk zal zijn en op maat kan, waar dat voor corona 'niet mogelijk' was. Het hele kantoor gaat ook anders ingericht worden. Maar zal niet lang duren voor de rest weer normaal is. Stiekem hoop ik wel dat die afstandsvakken bij de kassa's zullen blijven. Zoveel fijner die ruimte.
Alle reacties Link kopieren
Kai_koura schreef:
12-01-2021 08:04
Als je alles over 2020 en 2021 bij elkaar opveegt, denk ik dat we 70% van de lockdownfase nu wel gehad hebben. Het gaat inderdaad nog wat langer duren dan tot de 19e, en wel tot 9 februari. Maar daarna ben ik ervan overtuigd dat de winkels echt weer open kunnen. De horeca zal nog wat weken langer op zich laten wachten.

Maar het steunpakket wordt uitgebreid. De regering heeft genoeg geleerd van de financiële crisis in 2008 en de economische bezuinigingen die daarna zijn genomen. In feite doet men nu het tegenovergestelde : de geldkraan staat vol open, zodat de economie straks weer een vliegende start kan maken. Natuurlijk hou je altijd schrijnende individuele gevallen, die hoor je dan ook terug in de media maar zijn m.i. niet representatief voor het geheel.
Volgende week is het al april. winkels zijn nog steeds dicht (op afspraak is niet normaal open) en nog geen zicht op opening horeca. we zitten in een derde golf. Duitsland en Belgie verscherpen de maatregelen.....
Don't cry, buy a bag and move on.
Nu het griepseizoen zo mild is verlopen twijfel ik er niet aan dat er enkele kwibussen zullen opstaan met de vraag om bepaalde maatregelen permanent te handhaven.

Daarnaast zijn hier net de maatregelen aangescherpt met volgende week een sluiting van de scholen. Ze zeggen wel dat het slechts voor een week is, maar zo zijn we vorig jaar ook begonnen en toen duurde het tot de zomer.
Denk niet dat we nog een enigszins normaal sociaal leven terugzien voor het najaar.

Voor mij mag het telewerken blijven, net als deeltijds afstandsonderwijs en duurdere vliegreizen; maar die mondkapjes, het alleen winkelen en de beperkingen in sociaal contact mogen samen met de avondklok zo snel mogelijk in de prullenmand.
Alle reacties Link kopieren
belinda30 schreef:
11-01-2021 23:29
Dit zie ik zo gebeuren, niet voor Corona maar voor natuur en klimaat. Evenals veel belasting op een 2e auto in een huishouden.
Lijkt me dan wel handig als de internationale treinen dan beter worden.
Dus reizen wordt dan iets voor de rijke mensen...
Alle reacties Link kopieren
belinda30 schreef:
11-01-2021 23:29
Dit zie ik zo gebeuren, niet voor Corona maar voor natuur en klimaat. Evenals veel belasting op een 2e auto in een huishouden.
Lijkt me dan wel handig als de internationale treinen dan beter worden.
En wat voor argumenten zijn daar dan voor? Moet moeder de vrouw maar weer thuis blijven of een simpel baantje in de lokale supermarkt gaan nemen? Of moet man huisman worden? Een 2e auto was ooit, lang geleden, een luxe. Tegenwoordig hebben man en vrouw net zo veel recht op een eigen auto lijkt me om naar werk te kunnen en zo.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
26-03-2021 17:53
En wat voor argumenten zijn daar dan voor? Moet moeder de vrouw maar weer thuis blijven of een simpel baantje in de lokale supermarkt gaan nemen? Of moet man huisman worden? Een 2e auto was ooit, lang geleden, een luxe. Tegenwoordig hebben man en vrouw net zo veel recht op een eigen auto lijkt me om naar werk te kunnen en zo.
nou idd zeg! Hallo 1950 belt!!
ik kan echt niet zonder auto, ik ben vaak op pad voor werk (ja ook nu) en dat kan dan echt niet hoor!
Don't cry, buy a bag and move on.
ca726647543 schreef:
26-03-2021 17:53
En wat voor argumenten zijn daar dan voor? Moet moeder de vrouw maar weer thuis blijven of een simpel baantje in de lokale supermarkt gaan nemen? Of moet man huisman worden? Een 2e auto was ooit, lang geleden, een luxe. Tegenwoordig hebben man en vrouw net zo veel recht op een eigen auto lijkt me om naar werk te kunnen en zo.
Compleet eens met een hoge belasting op de tweede wagen en dat heeft niets te maken met rollenpatronen. Waarom jij dadelijk meent dat de vrouw dan haar wagen moet inleveren is mij een raadsel.
Voor mij stevige belasting of simpelweg een kilometerheffing die hoog genoeg is zodat die wagens enkel gebruikt worden wanneer het noodzakelijk is.
Sjaantje37 schreef:
26-03-2021 12:14
Dus reizen wordt dan iets voor de rijke mensen...
Toppie.
Het moment dat de werkelijke kosten van transport in rekening worden gebracht, hou ik een feestje.
Gedaan met de pakjes van minder dan 1 euro uit China of het vlees dat in Nederland wordt gekweekt, in Duitsland verpakt om terug in Nederland verkocht te worden.
Enfin, off-topic.
ca726647543 schreef:
26-03-2021 17:53
En wat voor argumenten zijn daar dan voor? Moet moeder de vrouw maar weer thuis blijven of een simpel baantje in de lokale supermarkt gaan nemen? Of moet man huisman worden? Een 2e auto was ooit, lang geleden, een luxe. Tegenwoordig hebben man en vrouw net zo veel recht op een eigen auto lijkt me om naar werk te kunnen en zo.
We hebben als wereld wel een groter probleem dan deze pandemie en dat is "Global warming". Onze wereld wijde consumptie is zo uit de hand gelopen dat we daar de prijs voor gaan betalen. Alles wat we doen, alles wat we verbouwen en waar we wonen heeft te maken met het klimaat waar we in wonen. Door de opwarming veranderen zee en luchtstromen, de periodes van regen en droogte en de samenstelling van de lucht die we inademen. Ik ben in de 50, voor jou is dat misschien oud maar in mijn kinderjaren had je bijna elke winter sneeuw en ijs, door de jaren heen werd dat minder en minder, nu hangen we de vlag uit als er 2 dagen sneeuw ligt. Denk niet dat alleen in Nederland het weer verandert, ieder land noteert weersveranderingen die nog nooit of heel lang geleden voor het laatst zijn gebeurd.

Als je kinderen hebt en je houdt oprecht van ze dan ben je aan ze verplicht om een zo kleine mogelijke afdruk achter te laten. Wat heeft je kind aan al dat speelgoed, autorijden en vliegvakanties als dat betekent dat je nooit oma zal worden? Oogsten zullen mislukken wat lijdt tot honger en oorlogen.

Je kan het je moeilijk voorstellen, zittend voor je tv met hapjes, wachtend op je pakje uit China, verlaat door een dicht Suez kanaal. Net als voor de pandemie, we konden en kunnen ons niet voorstellen dat ons "normaal" ooit zou veranderen, dat is helaas wel gebeurd.

Ik denk dat we voorlopig niet af zijn van alle maatregelingen, we blijven reizen en ieder land lijkt wel zijn eigen mutatie te hebben, niemand weet hoelang de vaccinatie en tegen welke variant, blijft werken en we steken ons diep in de schulden terwijl er hele sectoren zware klappen krijgen.
Geronimo2 schreef:
27-03-2021 21:49
We hebben als wereld wel een groter probleem dan deze pandemie en dat is "Global warming". Onze wereld wijde consumptie is zo uit de hand gelopen dat we daar de prijs voor gaan betalen. Alles wat we doen, alles wat we verbouwen en waar we wonen heeft te maken met het klimaat waar we in wonen. Door de opwarming veranderen zee en luchtstromen, de periodes van regen en droogte en de samenstelling van de lucht die we inademen. Ik ben in de 50, voor jou is dat misschien oud maar in mijn kinderjaren had je bijna elke winter sneeuw en ijs, door de jaren heen werd dat minder en minder, nu hangen we de vlag uit als er 2 dagen sneeuw ligt. Denk niet dat alleen in Nederland het weer verandert, ieder land noteert weersveranderingen die nog nooit of heel lang geleden voor het laatst zijn gebeurd.

Als je kinderen hebt en je houdt oprecht van ze dan ben je aan ze verplicht om een zo kleine mogelijke afdruk achter te laten. Wat heeft je kind aan al dat speelgoed, autorijden en vliegvakanties als dat betekent dat je nooit oma zal worden? Oogsten zullen mislukken wat lijdt tot honger en oorlogen.

Je kan het je moeilijk voorstellen, zittend voor je tv met hapjes, wachtend op je pakje uit China, verlaat door een dicht Suez kanaal. Net als voor de pandemie, we konden en kunnen ons niet voorstellen dat ons "normaal" ooit zou veranderen, dat is helaas wel gebeurd.

Ik denk dat we voorlopig niet af zijn van alle maatregelingen, we blijven reizen en ieder land lijkt wel zijn eigen mutatie te hebben, niemand weet hoelang de vaccinatie en tegen welke variant, blijft werken en we steken ons diep in de schulden terwijl er hele sectoren zware klappen krijgen.
Zo mee eens.
Hoezeer ik ook tegenstander ben van de huidige maatregelen, volgens mij valt dit in het niet bij wat ons te wachten staat. Ik ben bijna veertig en in mijn levensloop verwacht ik nog een enorme vluchtelingenstroom uit gebieden die onleefbaar worden, mislukte oogsten in ons continent, en een toename van geweld door een steeds kleinere oppervlakte die nog leefbaar is.
Volgens mij gaat het niet langer over onze kleinkinderen, maar wel over onze kinderen.
En dan op dit moment klagen omdat iemand zegt dat twee wagens per huishouden een luxe is: :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven