Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Je aan de RIVM adviezen houden

26-03-2020 23:55 1342 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd in hoeverre jullie je aan de adviezen / regels houden.
Ik zie om me heen zoveel mensen “gewoon” leven alsof er niks aan de hand is.
De achterburen bijvoorbeeld zitten gewoon te wijnen in de achtertuin met de halve straat op bezoek.

Zelf zijn we met het gezin thuis. En dan echt alleen thuis en in de tuin.
Één a twee keer per week gaat een van ons even boodschappen doen, en dat is het.
Onze kinderen spelen niet in de speeltuin of met vriendjes van school (mede omdat de anderen geen afstand willen/kunnen houden). Verjaardag van een van onze kinderen ook niet gevierd met visite.

Er wordt hier in de buurt zo laks mee omgegaan, dat ik wel benieuwd ben hoe dat bij jullie gaat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kantoor is inmiddels ook tot 1 juni dicht. Ik werk bij een uni, dus het gaat veel mensen (en studenten) aan. De vraag is nog of ze het fysieke onderwijs überhaupt nog op gaan pakken dit schooljaar. Voor mijn gevoel gelden veel maatregelen dus nog wel lang (1 juni voelt voor mij ook als een eeuwigheid nog).
Solomio schreef:
27-03-2020 07:28
Maar juist dat 'veronderstellen' geeft extra onduidelijkheid.
Die 1 juni is mss vanuit de overheid in eersre instantie niet duidelijk genoeg gecommuniceerd, maar inmiddels is wel duidelijk hoe het zit toch?
Ja, maar bedrijven hebben nu al veel kosten gemaakt voor diensten die ze niet afnemen, van lunchcatering tot schoonmaak, dus veel bedrijven nemen nu maar het zekere voor het onzekere. Zodat al het personeel ook weet dat je er rekening mee moet houden dat je wellicht langer thuis werkt. Dat zijn dingen die nu besloten moeten worden.
Het is inmiddels denk ik wel onrealistisch om te denken dat na 6 april ineens alles weer naar 'normaal' zal gaan (behalve evenementen). We zullen ook in april en waarschijnlijk in mei nog beperkt worden. Hoe precies is nog even afwachten. Ik verwacht zelf dat ze de maatregelen nog strikter gaan maken maar hopelijk heb ik ongelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou me er zeker aan. Ook als ik buiten op straat loop of fiets, ga ik met een boog om mensen heen. Komt wel een beetje lullig over (ik glimlach dan wel vriendelijk en knik of groet), maar het zij zo.

Verder is er in mijn leven niet extreem veel veranderd.
Ik doe nu wel minder vaak boodschappen en dat alleen bij een supermarkt die ruim is opgezet.

Mijn vrijwilligerswerk gaat ook door. Ik voelde me daar in het begin wel wat overdreven omdat ik altijd 1,5 meter houd, vaak mijn handen was en de anderen daar wat makkelijker in zijn, maar volgens mij is het kwartje daar nu ook wel gevallen dat dat toch echt wel een must is.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Solomio schreef:
27-03-2020 06:49
Maar pas komende week wordt beslist over hoe het verder gaat met de maatregelen die tot 6 april gelden.
Dus: horeca, scholen, kapper, enz. enz.

Als jouw kantoor dicht is tot 1 juni dan hebben ze ofwel te maken met (het organiseren van) grote evenementen, ofwel ze hebben de maatregelen niet begrepen.
Het bedrijf waar ik voor werk doet niets met evenementen en zegt gewoon thuiswerken tot nader orde. Officieel hebben ze 6 april gecommuniceerd, maar via de teamleiders wordt al wel gewoon gezegd dat we er vanuit kunnen gaan veel langer thuis te zitten (waarschijnlijk dus 1 juni).

Ik vind het heel begrijpelijk; of we nou op kantoor of thuis ons werk doen maakt simpelweg geen verschil. We zijn letterlijk met het hele bedrijf van de ene op de andere dag thuis gaan werken en het thuiswerken heeft maar geringe impact op onze werkzaamheden. Maar goed, ze kunnen bij ons ook woensdagavond aankondigen dat het voorbij is en dan zitten we donderdag gezellig allemaal op kantoor, net zoals andersom.

Overigens probeerde ik gister boodschappen te doen met 1,5m afstand houden, maar was dat dus onmogelijk. Niet zo zeer door de supermarkt, die heeft keurig overal lijnen op de grond en veel voorzorgsmaatregelen, maar er kwamen simpelweg nog steeds veel ouders met kinderen, en veel oudere mensen die in groepjes bij elkaar stonden direct bij de ingang.
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=4vyFSQZuQ_I

Je bent niet onoverwinnelijk.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Momenteel probeer ik een besmetting te voorkomen.

Hoewel mijn lichaam goed met infecties omgaat, ben ik bang voor de shocklong.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wij houden ons er ook aan.
Man moet naar zijn werk en 1 kind heeft een bijbaan in de supermarkt.

Boodschappen bestel ik zoveel mogelijk online. Om de dag maak ik met jongste kind een wandelingetje door de buurt. Rest vd tijd in de tuin.

Man rent 1 x per week zijn rondje en de twee oudste kinderen laten de honden uit.
subnautica wijzigde dit bericht op 27-03-2020 08:07
0.31% gewijzigd
retrostar schreef:
27-03-2020 07:53
https://www.youtube.com/watch?v=4vyFSQZuQ_I

Je bent niet onoverwinnelijk.

Goed filmpje.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn uitgenodigd voor een feest zaterdag. Toen ik na de aankondiging van maandag afbelde was de jarige hoogst verbaasd. Het feest gaat gewoon door hoor, kan best.

Ik val in de risico groep. Elke dag ga ik een flink stuk met de honden lopen en dat was het. Mijn man doet de boodschappen 1x per week.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
27-03-2020 07:43
Ik vermoed dat 80+ mensen heel goed weten dat ze dood gaan aan iets en daar minder panisch over zijn.
Mijn bejaarde ouders willen graag En nog even mee En niet heel akelig doodgaan (corona is nogal een hufter) die houden zich keurig aan de regels (en vervelen zich dood, mijn pubers vermaken ze met appjes etc)
Alle reacties Link kopieren
Ikbenikenjijbentjij schreef:
27-03-2020 08:02
Wij zijn uitgenodigd voor een feest zaterdag. Toen ik na de aankondiging van maandag afbelde was de jarige hoogst verbaasd. Het feest gaat gewoon door hoor, kan best.

Ik val in de risico groep. Elke dag ga ik een flink stuk met de honden lopen en dat was het. Mijn man doet de boodschappen 1x per week.
Ongelofelijk. Waar zit het verstand van sommige mensen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
27-03-2020 06:49
Maar pas komende week wordt beslist over hoe het verder gaat met de maatregelen die tot 6 april gelden.
Dus: horeca, scholen, kapper, enz. enz.

Als jouw kantoor dicht is tot 1 juni dan hebben ze ofwel te maken met (het organiseren van) grote evenementen, ofwel ze hebben de maatregelen niet begrepen.
en ik gok ook dat het geen bedrijf is, maar een overheidsinstelling
bedrijven willen echt zsm open., als het om je voorbestaan gaat, is het toch anders, dan als je uit "de staatsruif eet"

en TO, ik las dat er kliklijnen bestaan om je buren aan te melden :geek:
Alle reacties Link kopieren
Ik werk thuis, en ben de afgelopen week welgeteld drie keer echt buiten de deur geweest: Om boodschappen te doen, een stuk te wandelen in mijn uppie en om een vuilniszak weg te brengen naar de container. Verder dus thuis zonder bezoek.

Aan mij zal het niet liggen. En nee, niet om mezelf op de borst te kloppen of schande te spreken van anderen, maar het heeft dunkt me geen enkel nut om zonder dringende reden extra risico te lopen dat je (midden in de verwachte piek) in het ziekenhuis belandt.

Een beetje gezelligheid is voor mij geen dringende reden en het blijkt dat ik ook prima uit de voeten kan zonder de bijna dagelijkse supermarktbezoekjes die ik vroeger deed.
óu sont les neiges d'antan

Luci_Morgenster schreef:
27-03-2020 00:36
De 1 juni slaat op gecancelde festiviteiten.

Heeft iemand echt zitten luisteren of gelezen wat de nieuwe maatregelen waren en voor wat precies welke maatregels gelden?
Toch ligt een verlenging wel in de lijn der verwachtingen.

Al hoop ik wel dat de basisschool weer de deuren opent, net als het kdv. Zeker voor jonge kinderen is dit niet goed.

Verder gaat hier het leven redelijk normaal door, alleen op sociaal gebied niet. En op het werk is het rustig, omdat ik mijn personeel naar huis heb gestuurd voor hun veiligheid.

Mijn vriendin werkte altijd al vanuit huis, voor haar is het eigenlijk wel prettig, want alle meetings zijn nu via skype oid en dat scheelt haar een hoop tijd.

En we maken van het lekkere weer gebruik, vaak wandelen. De kinderen gaan nog steeds iedere dag naar buiten om te spelen, maar ze missen natuurlijk wel hun vriendjes.

Bel ook wat vaker met mijn moeder nu. Maar goed, die red zichzelf gelukkig prima.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-03-2020 08:06
Mijn bejaarde ouders willen graag En nog even mee En niet heel akelig doodgaan (corona is nogal een hufter) die houden zich keurig aan de regels (en vervelen zich dood, mijn pubers vermaken ze met appjes etc)
Kanker is volgens mij ook niet zo gezellig.
Jouw ouders maken hun eigen afweging en accepteren de gevolgen
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
27-03-2020 08:17
Kanker is volgens mij ook niet zo gezellig.
Jouw ouders maken hun eigen afweging en accepteren de gevolgen
kanker heeft mijn vader al in diverse vormen
en mijn moeder is hartpatiënt, dus ach
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
27-03-2020 07:43
Ja ik! Ik heb heel snel geïrriteerde luchtwegen en hoest werkelijk altijd, het hele jaar door. Een loopneus idem dito. Ik heb daar al meerdere onderzoeken naar gehad maar er is geen aanwijsbare reden gevonden.
Verder voel ik me gezond. Geen keelpijn, koorts o.i.d.
Ik doe het net als jij.
Ik hou me netjes aan de anderhalve meter, doe maar 1x in de week boodschappen plus 1x naar de bakker.
Ik val wel in de risicogroep vanwege mijn longen.
Maar thuis blijven vanwege verkoudheid vind ik echt niet reëel in mijn geval.
De vraag; ben ik nu verkouden of niet vind ik ook lastig.

Ik hoest in de ochtend wel een paar keer en als ik buiten kom in de kou gaat mijn neus wat lopen. Na lang telefonisch overleg heb ik een schorre pijnlijke keel. Maarja, dat soort dingen heb ik altijd. Zelfs in de zomer.

Daarnaast heb ik 2 kinderen van 3 en 4. Als ik moet wachten tot die 24 uur geen kuchje of snottebel hebben laten zien zit ik nog 10 jaar in quarantaine.

We pakken het iets ruimer. We blijven thuis, maar maken een uitzondering voor boodschappen en om de dag even een wandeling in het bos oud met kinderen. We wonen niet in een heel druk gebied. Kinderen mogen ook op de stoep voor, maar even niet met andere kinderen mee. Geen speeltuinen etc.

We zijn zelfs met de buren aan het overwegen een uitzondering te maken voor spelen bij elkaar in de tuin, zij hebben 1 kleuter en die is nu wat allenig. Toch een verdubbeling van de speelruimte ook weer.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Iedereen hier gedraagt zich keurig. Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand zich niet aan de regels hield (afstand houden, geen bijeenkomsten) als ik hier in de tuin vrienden zou ontvangen zouden buren denk ik ook gewoon de politie bellen, zou ik ook doen. Ik zit netjes de hele tijd binnen, ga alleen 1 keer per week naar de supermarkt. En wandelen met de honden. Maar wat is het vervelend.. Ik verveel me kapot. Maar goed, ik ben graag gezond en dat gun ik andere ook. Ik zit liever te lang binnen dan te kort, met het oog op de veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga een keer per dag met de kinderen naar buiten. Ze zijn 1 en 3 en moeten even energie kwijt dan. Heb met man afgesproken dat ik niet naar speeltuinen ga als er al kinderen zijn.

Man zit in risicogroep maar kan niet thuiswerken dus is drie dagen bij hem op het werk aan het werk. Hij zorgt twee dagen voor de kinderen zodat ik dan 'ongestort' kan werken.
Alle reacties Link kopieren
2020-12 schreef:
27-03-2020 01:03
Ik vind de maatregelen zelf wel duidelijk. Het enige waar ik moeite mee heb is het afzonderen vanwege verkoudheidsklachten. Ik heb dit al zeker een maand, zo niet langer (altijd in deze periode van het jaar). En ik hoest ook altijd (het hele jaar door). Ik ben niet ziek, ik voel mij ook niet ziek, maar moet ik mij nu tot minstens 1 juni gaan afzonderen?
Ik hou mij wel aan de hygiëne maatregelen. Hoest netjes in mijn elleboog, van mensen af. En was meermaals per dag mijn handen.
Nog meer mensen die hier tegenaan lopen?
Daar loop ik ook tegenaan. Ik was al aan het snotteren en hoesten vanaf december. Hoest trok wek gelukkig toen Corona het land in kwam. Ik was al voor de scholen dicht gingen thuis, omdat ik verhoging had. Direct mijn werk gebeld en de baas had besloten dat ik thuis bleef. Ik ben twee weken vrijwel helemaal thuis geweest met verhoging. Kinderen niet naar opa en oma. Eerste week nog zelf wat boodschapjes gedaan (Overlegd met de huisarts), tweede week de kinderen. Sinds drie dagen geen verhoging meer, dus ik ga weer zelf, hou afstand, niet kletsen, veel handen wassen.
Maar nu komt dus de hooikoorts weer om de hoek. Ik neem mijn pillen, maar dat neemt de klachten niet volledig weg. Moet ik dan nu weer binnen gaan zitten? Ik heb de huisarts ook aangegeven: ik ga liever zelf dan dat ik mijn kinderen stuur. Ik ben alerter, assertiever, weet waar alles staat. Dat begrepen zij volkomen. Ook nu ik wat snotter ga ik dus zelf. Handen wassen als ik wegga, winkel in en uit, contactloos betalen, thuis direct weer handen wassen. (Mijn netwerk wil ik hier niet mee belasten, daar zitten te veel risicogroepen en mensen uit de zorg.)

Doordat ik ziek was heb ik ook met niemand afgesproken, ik hoop toch wel dat ik de komende tijd weer wat vrienden op 2 meter kan ontmoeten! Gewoon een kopje thee thuis, niets spannends. Ben niet zo'n feestbeest, maar ik mis de lunch met vriendinnen en de kopjes koffie in leuke tentjes. Ik hoop dat mijn favoriete plekjes niet omvallen en we ze straks weer genoeg kunnen sponsoren, maar ik denk dat dat nog wel even gaat duren eigenlijk...
Ik werk niet, mijn school is gesloten. Wel ga ik er sinds gisteren weer heen om wat te kunnen doen. Wij zijn met max 3 mensen daar en hebben meer dan 2 meter afzondering. Verder werk ik thuis.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Wij houden ons eraan. 1x per week boodschappen. Ik loop alleen in de ochtend vroeg een lange wandeling en later nog een keer met de kids (3 en 1 jaar). Ze mogen naar een speeltuintje, maar niet als er anderen zijn. Verder alleen in de tuin. En ik zie mijn ouders nog. Ik heb ook wel 1x per dag een soort van paniekgevoel of er iemand ziek wordt en hoe lang nog en wat overkomt als wereld allemaal. Voor de rest kan ik me er wel bij neerleggen dat het even zo is.
lilly1980 wijzigde dit bericht op 27-03-2020 08:26
26.75% gewijzigd
Wij zijn als gezin thuis, weekboodschappen worden bezorgd, 1x per week tussendoor naar de buurtsuper. Verder iedere dag een wandeling of even naar de speeltuin (is bijna niemand meestal). Gisteren echter een klein jongetje, de snotklodders vlogen nog net niet in het rond, proesten etc. Tja, daar baal ik dan van, want daardoor kan mijn zoon zonder klachten daar dus niet spelen (kindje kwam steeds achter hem aan enzo). Gelukkig hebben we ook een fijne tuin met trampoline etc.
Een familielid uit de buurt heeft een hond, soms wandelen we mee en we houden dan minimaal 2 meter afstand. Er komt hier niemand thuis op bezoek.
Geen kinderen maar alleen naar buiten in nood (boodschapje). Ik zou me doodvervelen tot de zomer maar welk een wonder, ik heb gisteren te horen gekregen dat ik een nieuwe opdracht (ZZP-er) heb tot einde jaar waarvan tot zeker de zomer volledig thuis. Normaal altijd op lokatie van de opdrachtgever. Ik had eind februari net mijn laatste afgerond, dus ik ben superblij.
Het enige waar we ons niet aan houden is de zorg voor de moeder van mijn man. Die is oudere en dementerend. Heel heel erg bang en alleen. Ze heeft op ons na geen sociaal netwerk. En de dagbesteding is weggevallen.

We gaan NIET met haar naar de supermarkt maar doen dan een spelletje thuis of kijken wat fotoboeken. Afstand weet ze niet te houden, dat snapt ze niet en juist dementerende mensen hebben behoefte aan lichamelijk contact. We zijn gelukkig (weer) gezond. Dus op de rest na doen we bij ma niet aan die anderhalve meter. Ze snapt het gewoon echt niet. Denkt echt dat we allemaal dood gaan en ziet dingen op TV en is gewoon doodsbang. Echt doodsangst. Dus elke dag twee keer heen en terug 30 km enkele reis. En tussendoor belt ze heel heel veel. Denk aan een keer of 15/20 per dag. Soms huilend en bang, soms gewoon om niks. Normaal belt ze vriend want ze snapt niet dat hij thuis is maar gewoon moet werken. Dan is ze boos dat we haar in haar eentje laten.
anoniem_387659 wijzigde dit bericht op 27-03-2020 08:31
12.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-03-2020 08:08
en ik gok ook dat het geen bedrijf is, maar een overheidsinstelling
bedrijven willen echt zsm open., als het om je voorbestaan gaat, is het toch anders, dan als je uit "de staatsruif eet"
Hmmm, ik vind dit behoorlijk denigrerend eigenlijk.

De overheidsinstellingen zijn van algemeen nut of zelfs vitaal belang en draaien zoveel als kan 'gewoon' door.

En ook richting niet overheidsinstellingen maar naar die miljoenen thuiswerkers; thuiswerken betekent voor veel bedrijven niet dat ze dicht zijn.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven