Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Lockdown, ja of nee?

22-03-2020 16:29 486 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gaat ie er komen, wat denken jullie? Lockdown is dat iedereen in zn huis moet blijven en je mag alleen nog de straat op voor boodschappen, apotheek of werk (met zo'n formulier vaak) Of je je hond uit mag laten; geen idee?

Komt er een lockdown

Totaal aantal stemmen: 509

Nee er komt geen lockdown (38%)
Ja er komt een lockdown (62%)
Alle reacties Link kopieren
Nee, wel gaan stranden en parken op slot.
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
22-03-2020 17:30
Nee, wel gaan stranden en parken op slot.
Een strand op slot ... dat wil ik zien :-D.

Hoog tijd om door de grenzen te breken richting Renesse ofzo :-).
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
22-03-2020 17:31
Een strand op slot ... dat wil ik zien :-D.

Hoog tijd om door de grenzen te breken richting Renesse ofzo :-).
Als je het nieuws een beetje hebt gevolgd dan had je kunnen weten dat dit in Frankrijk en Australie al aan de orde is.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Van mij mag het. Blijven al die idioten tenminste thuis.
ik geef mn bek ook maar een douw
ManOpHetPrikbord schreef:
22-03-2020 17:25

Voor de rest begin ik wat opstandig te worden van al dat ‘crowdshaming’. Ooit hadden we 10 miljoen bondscoaches, sinds vorige week 10 miljoen virologen en sinds dit weekend 10 miljoen opgeheven vingertjes die ‘boeh’ roepen bij iedere foto op social media waar meer dan 2 mensen tegelijk op te zien zijn. Kansloos gezever.
Eens. Natuurlijk is het onverstandig om zoals gisteren massaal naar het park te gaan en het strand en de Japanse tuin die in bloei staat. Maar ik gok erop dat het gros van die mensen oprecht hebben gedacht naar een plek te gaan waar het lekker rustig was, want normaal gesproken is het in maart ook best rustig op het strand of in het park. Ik vind het prima dat de overheid mensen er nog eens op gewezen heeft dat het geen geintje is allemaal, maar dat verontwaardigde geloei moet maar eens afgelopen wezen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
22-03-2020 17:36
Eens. Natuurlijk is het onverstandig om zoals gisteren massaal naar het park te gaan en het strand en de Japanse tuin die in bloei staat. Maar ik gok erop dat het gros van die mensen oprecht hebben gedacht naar een plek te gaan waar het lekker rustig was, want normaal gesproken is het in maart ook best rustig op het strand of in het park. Ik vind het prima dat de overheid mensen er nog eens op gewezen heeft dat het geen geintje is allemaal, maar dat verontwaardigde geloei moet maar eens afgelopen wezen.
Maar zodra je ziet dat je alsnog in een menigte terechtkomt maak je toch rechtsomkeert?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
NEe die komt er niet
De WHO heeft net nog verkondigd dat een lockdown het probleem alleen maar uitstelt.

Overigens snap ik ook het verschil met een lockdown en onze huidige situatie niet.
Belgie ging in Lockdown en er werd gezegd: "mensen mogen alleen nog de straat op voor werk, boodschappen, de apotheek en om buiten te sporten"

Ehh ja...is dat niet wat we hier inmiddels ook alleen nog maar doen?
De rest is dicht toch

ik vind het allemaal nog steeds zwaar overtrokken.
Ja het zorgstelsel wordt overbelast en dat is dan ook de enige reden die ik kan bedenken om dit te doen. Want er vallen bij gewone griepgolven ook duizenden doden. En hoera hoera....fin dat we allemaal straks leven, maar dat de hele wereldeconomie is omgevallen.

En dat allemaal om een paar duizend doden waarvan 90% 75+ is en daarvan was 75% sowieso al ziek of zwak. Eerlijk? Je moet ergens aan dood, waarom willen wij als mensheid elkaar toch maar krampachtig tot in lengte van dagen in leven houden?
Dus ja..... de hele wereld in lockdown om een mss een aantal jongere levens te sparen . Is dat het waard? Als straks de helft zonder werk zit, failliet is etc.etc.
JobEva schreef:
22-03-2020 17:26
In Zwitserland zijn we op slot tot 19 april, parken zijn dicht... Open zijn de post. Alleen voor post in Zwitserland. Benzinepompen.... Apotheken en Supermarkten.... Per 10m2 mag er 1 persoon naar binnen. En de grote grenzen zijn open.... 2meter afstand moet je houden, en niet meer dan 5 mensen mogen samen komen. Komen er meer mensen samen krijg je een boete. Mijn zoon zit in Militaire dienst, en is tot eind mei daar! Niet. Leuk, maar wel terecht!

Als ik vandaag de kranten lees in Nederland, en ik zie hoe het er uit ziet aan de kust vind ik dat beschamend! Vooral tegenover al die mensen die heel hard werken in Ziekenhuizen...... Netzo dat ik ruzie heb met mijn 76jarige moeder... die iedere dag boodschappen doet
Ja echt iets om ruzie om te gaan maken.
ManOpHetPrikbord schreef:
22-03-2020 17:25
Geen lockdown. Wel meer ‘crowd management’ en meer voorlichting. Precies wat er vandaag is gebeurd met het burgerbericht en het afsluiten van kustwegen.

Voor de rest begin ik wat opstandig te worden van al dat ‘crowdshaming’. Ooit hadden we 10 miljoen bondscoaches, sinds vorige week 10 miljoen virologen en sinds dit weekend 10 miljoen opgeheven vingertjes die ‘boeh’ roepen bij iedere foto op social media waar meer dan 2 mensen tegelijk op te zien zijn. Kansloos gezever.
Eens. Ik word er ook heel opstandig van.
Alle reacties Link kopieren
We wachten de tests af die zouden worden verricht door de bloedbank en dan hoor ik wel wat het wordt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
vlokkenopjebrood schreef:
22-03-2020 17:37
NEe die komt er niet
De WHO heeft net nog verkondigd dat een lockdown het probleem alleen maar uitstelt.

Overigens snap ik ook het verschil met een lockdown en onze huidige situatie niet.

Ik denk dat het verschil hem vooral zit in de handhaving. Op dit moment wordt het nog overgelaten aan het gezonde verstand en de bereidwilligheid van de burgers, bij een lock down wordt de functie van het gezonde verstand overgenomen door de politie.
vlokkenopjebrood schreef:
22-03-2020 17:37
NEe die komt er niet
De WHO heeft net nog verkondigd dat een lockdown het probleem alleen maar uitstelt.

Overigens snap ik ook het verschil met een lockdown en onze huidige situatie niet.
Belgie ging in Lockdown en er werd gezegd: "mensen mogen alleen nog de straat op voor werk, boodschappen, de apotheek en om buiten te sporten"

Ehh ja...is dat niet wat we hier inmiddels ook alleen nog maar doen?
De rest is dicht toch
Belgie heeft een samenscholingsverbod wat ook daadwerkelijk gehandhaafd wordt.
Marnamai schreef:
22-03-2020 17:31
Een strand op slot ... dat wil ik zien :-D.

Hoog tijd om door de grenzen te breken richting Renesse ofzo :-).
Misschien niet letterlijk op slot, maar je houdt 99% van de bezoekers weg door kustwegen en parkeerterreinen af te sluiten.

De virus-logica is denk ik als volgt. Hoe meer mensen in hun eigen kleine cirkeltje en wijkje blijven, hoe beter het is om virusverspreiding tegen te gaan. In dat opzicht is er ook wel een ratio achter (hopelijk zeer tijdelijke) dichte grenzen.

Stel, er zit een grote virusuitbraak in Zoetermeer, maar niet of in veel mindere mate in Den Haag.

Als de Zoetermeerders massaal naar Scheveningen gaan voor een strandwandeling, dan is er toch een kleine kans dat ze Hagenezen aansteken. Of als de Hagenezen toch naar Zoetermeer gaan (bv naar de skihal, fictief voorbeeld want die zal wel dicht zijn), dan worden ze daar aangestoken. In beide gevallen verspreidt het virus zich vanuit Zoetermeer naar Den Haag.

Het is dus een combinatie van ‘social distancing’ maar ook het beperken van fysieke verplaatsingen.
redbulletje schreef:
22-03-2020 16:34
Nee geen lockdown, maar ik denk wel dat er meer gehandhaafd zal moeten gaan worden op massale uitstapjes en dat winkels een 1 persoon per gezin beleid moeten invoeren en een max aantal personen tegelijk in winkels.
Dit inderdaad. Het voelt nogal bizar om thuis te moeten werken, kinderen niet naar school, al het fysiek contact te ontwijken met vrienden en familie en dan loop je een supermarkt in waar iedereen op elkaars lip de groente staat te bepotelen en er complete gezinnen midden in het gangpad staan te bediscussiëren wat ze die avond gaan eten. Bij onze Jumbo probeerde de supermarktmanager daar gisteren enigszins orde in te brengen, maar daar was niet iedereen van gediend.
Ik wil vooral erg graag nog kunnen wandelen, fietsen en hardlopen. Voor mijn part maken ze een rooster, waarbij de eerste letter van je achternaam bepaalt of je 's ochtends of 's middags de deur uit mag.
hondenmens schreef:
22-03-2020 17:02
Ik vrees wel voor een lockdown, maar hoop het zó niet. Tenminste als dat betekent dat je ook niet meer buiten mag wandelen of je hond mag uitlaten. Die beesten en ook mensen hebben toch frisse lucht en beweging nodig. Voor zowel lichamelijk als geestelijk welzijn.
In Spanje mag je wel nog buiten om met de hond te gaan wandelen. Alleen. Kinderen moeten thuis blijven en mogen alleen buiten als het gaat om eenoudergezin en dan nog moet je het eerst aan je buur gevraagd hebben of die kan oppassen. Je mag naar de winkel, de dokter en de apotheek. Of naar je werk. Je mag niet gewoon gaan wandelen. Er worden wel veel dingen gedaan zodat mensen zich niet vervelen. Zoals gratis turnlessen online, gratis theater voorstellingen, mensen maken muziek op het balkon, ze geven een klassiek concert of zo of er wordt zelfs bingo gespeeld op de balkons. Mensen rennen de trap op en af, dat is ook sport of ze doen aan yoga op het terras of zo. Het is niet makkelijk maar het gaat.
DG2015 schreef:
22-03-2020 17:37
Maar zodra je ziet dat je alsnog in een menigte terechtkomt maak je toch rechtsomkeert?
Dat zou je denken, maar met een stel stuiterende kinderen achterin je auto die blij zijn dat ze na een week binnen zitten eindelijk eens flink uit kunnen waaien denk je daar misschien heel anders over. Het is zo gemakkelijk oordelen vanachter je schermpje, op facebook. Ik denk ook dat het muntje bij de meesten nu echt wel gevallen is hoor, na die NL-alert.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 17:45
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zolang de mensen elkaar ruim kunnen passeren hoeft een strand voor mij niet op slot.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Gordi schreef:
22-03-2020 17:43
In Spanje mag je wel nog buiten om met de hond te gaan wandelen. Alleen. Kinderen moeten thuis blijven en mogen alleen buiten als het gaat om eenoudergezin en dan nog moet je het eerst aan je buur gevraagd hebben of die kan oppassen. Je mag naar de winkel, de dokter en de apotheek. Of naar je werk. Je mag niet gewoon gaan wandelen. Er worden wel veel dingen gedaan zodat mensen zich niet vervelen. Zoals gratis turnlessen online, gratis theater voorstellingen, mensen maken muziek op het balkon, ze geven een klassiek concert of zo of er wordt zelfs bingo gespeeld op de balkons. Mensen rennen de trap op en af, dat is ook sport of ze doen aan yoga op het terras of zo. Het is niet makkelijk maar het gaat.
Het schijnt dat er in Madrid een levendige handel is ontstaan in uitlaat-honden. Het verschil met ‘vroeger’ is dat mensen nu willen betalen voor het uitlaten van een hond, omdat dat nog een geldig excuus is om op straat te zijn.

Voor het overige vrees ik echt het ergste voor de gezondheid van de Spanjaarden. Hele families die wekenlang een krap appartementje moeten delen lijkt me voer voor ruzies, depressies en gezondheidsklachten.
Madeliefjees schreef:
22-03-2020 17:35
Van mij mag het. Blijven al die idioten tenminste thuis.

Inderdaad. Heel veel mensen begrijpen het "blijf thuis" niet helaas. Dom volk!
vlokkenopjebrood schreef:
22-03-2020 17:37
NEe die komt er niet
De WHO heeft net nog verkondigd dat een lockdown het probleem alleen maar uitstelt.

Overigens snap ik ook het verschil met een lockdown en onze huidige situatie niet.
Belgie ging in Lockdown en er werd gezegd: "mensen mogen alleen nog de straat op voor werk, boodschappen, de apotheek en om buiten te sporten"

Ehh ja...is dat niet wat we hier inmiddels ook alleen nog maar doen?
De rest is dicht toch

ik vind het allemaal nog steeds zwaar overtrokken.
Ja het zorgstelsel wordt overbelast en dat is dan ook de enige reden die ik kan bedenken om dit te doen. Want er vallen bij gewone griepgolven ook duizenden doden. En hoera hoera....fin dat we allemaal straks leven, maar dat de hele wereldeconomie is omgevallen.

En dat allemaal om een paar duizend doden waarvan 90% 75+ is en daarvan was 75% sowieso al ziek of zwak. Eerlijk? Je moet ergens aan dood, waarom willen wij als mensheid elkaar toch maar krampachtig tot in lengte van dagen in leven houden?
Dus ja..... de hele wereld in lockdown om een mss een aantal jongere levens te sparen . Is dat het waard? Als straks de helft zonder werk zit, failliet is etc.etc.
Wat een interessante stelling, een jaar of 80 geleden vond ook iemand bepaalde bevolkingsgroepen volstrekt overbodig. Jij bent blijkbaar ook een voorstander van een bepaalde "zuivering". En natuurlijk gaan we allemaal een keer dood maar in jouw kleine hersencelletjes vergeet je dat de helft van alle patiënten onder de 60 jaar is en dat zij enkel last hebben van diabetes, hoge bloeddruk en/of een bepaalde hartconditie. Wat jij ook niet in je redenering hebt meegenomen is dat er, door overbelasting zorgstelsel, mensen met chemokuren die niet meer krijgen, hartoperaties worden uitgesteld en gewonden en andere zieken niet de zorg krijgen die ze wel nodig hebben.

Wat mij betreft mag je het overtrokken vinden en opgelucht zijn dat alleen bejaarden overlijden, ik hoop voor jou dat je niet pas tot inzicht komt als het je ineens persoonlijk treft en dat je heerlijk verder mag leven in je bubbel waar alleen jouw geluk centraal staat.
Als ik lees en hoor hoe sommige mensen momenteel omgaan met de zaken die gevraagd zijn aan hun, in het belang van onze maatschappij/samenleving dan vrees ik dat die er komen gaat.

Ik schaam mij momenteel zo enorm voor enkelen van mijn medelanders. “Gezellig” richting tuincentra en strand. Echt, ik heb er serieus geen woorden voor.


Los van alle ellende rondom het virus, wat denk je welke schade mensen het kan doen mbt hun geestelijke gezondheid wanneer zij noodgedwongen hun huis niet meer uit mogen. Een half uur per dag bewegen aan de frisse lucht. Dat kleine beetje is iets waar sommigen naar uit kijken, nodig hebben om te overleven op hun manier. Dat wordt ze ontnomen omdat anderen besluiten zich niets aan te trekken van andermans welzijn.

Welzijn bestaat uit meer dan lichamelijke gezondheid.
Ik neem mijn verantwoordelijkheid. En menig ander sart met deze verantwoordelijkheid een gehele mensheid.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 18:29
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, na Corona zal de geestelijke gezondheidszorg meer moeten bieden.... Hier zijn ook de sportscholen dicht. Vind het meer moeilijk dat mijn zoon die In de gezondheidszorg werkt langzaam geen zin meer heeft....
Alle reacties Link kopieren
vlokkenopjebrood schreef:
22-03-2020 17:37
NEe die komt er niet
De WHO heeft net nog verkondigd dat een lockdown het probleem alleen maar uitstelt.

Overigens snap ik ook het verschil met een lockdown en onze huidige situatie niet.
Belgie ging in Lockdown en er werd gezegd: "mensen mogen alleen nog de straat op voor werk, boodschappen, de apotheek en om buiten te sporten"

Ehh ja...is dat niet wat we hier inmiddels ook alleen nog maar doen?
De rest is dicht toch

ik vind het allemaal nog steeds zwaar overtrokken.
Ja het zorgstelsel wordt overbelast en dat is dan ook de enige reden die ik kan bedenken om dit te doen. Want er vallen bij gewone griepgolven ook duizenden doden. En hoera hoera....fin dat we allemaal straks leven, maar dat de hele wereldeconomie is omgevallen.

En dat allemaal om een paar duizend doden waarvan 90% 75+ is en daarvan was 75% sowieso al ziek of zwak. Eerlijk? Je moet ergens aan dood, waarom willen wij als mensheid elkaar toch maar krampachtig tot in lengte van dagen in leven houden?
Dus ja..... de hele wereld in lockdown om een mss een aantal jongere levens te sparen . Is dat het waard? Als straks de helft zonder werk zit, failliet is etc.etc.
Je manier van verwoorden is misschien niet fijnzinnig, maar in essentie heb je wel gelijk. Als over 2 maanden (naar ik aanneem) het hele corona-verhaal achter de rug is, wat zien we dan? Wellicht 2000 overledenen, misschien 3000, of laten het er 5000 zijn. Nog altijd een stuk minder dan met de influenzagolf van 2 jaar geleden, want toen waren het er (volgens het RIVM) minstens 10.000. En inderdaad, de meeste mensen die overlijden zijn bejaard en hebben al een onderliggende conditie of zwakkere gezondheid. Stel dat er geen corona-virus was geweest, dan waren die binnen afzienbare tijd toch overleden, omdat elke minieme nieuwe aanval op hun immuunstelsel sowieso al nét de druppel teveel was geweest.

De vraag is inderdaad: hoe veel schade heeft het dan gedaan aan onze samenleving en economie? Hoe veel bedrijven zijn er omgevallen, hoe veel banen weggevallen, hoe veel zzp-ers zitten in de problemen? Wat heeft het gedaan met handel en export? Hoe veel mensen zijn dusdanig psychisch in nood gekomen door de opgelegde isolatie (ouderen. hulpbehoevenden, psychiatrisch patiënten) dat ze hebben gekozen voor een vroegtijdige dood? En zo zijn er nog meer zaken. Niemand die het weet, maar erger: niemand heeft het erover dat ook dát een serieus probleem is.

We kunnen nu allemaal heel relaxt doen en vinden dat het allemaal helemaal prima is en dat we best een weekendje kunnen Netflixen thuis, maar dit is de eerste week. Vinden we het over 3 weken nog stééds leuk om ons huis niet uit te kunnen, en elke dag tot vervelens aan toe TV te kijken? Ik vraag het me af.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
strings-attached schreef:
22-03-2020 17:14
Nee. Dat is een lockdown, je mag dus echt niets meer. Nu wel dat heet dus social distance. Alleen naar het bos park strand mag, mocht. Maar ja aangezien jut en jul óók naar het strand willen en zien dat pietje en marietje er zijn en dan niet denken joh dat is te veel wij gaan morgen.. Dan krijg je dus een lockdown. Als het niet lukt om mensen voorzichtig te krijgen dan moet het opgelegd worden.
Het is ontzettend jammer dat de dommen het weer verpesten.
Mij viel het - zelfs in mijn normaal toch zeer rustige omgeving dat er inderdaad veel meer wandelaars zijn. Maar kan ook komen doordat het zo ongeveer de eerste zonnige dagen sinds wéken regenbuien is. Ik ben ook een ommetje gaan maken maar doe het niet meer. En hoop dat er meer mensen vanaf nu hetzelfde over denken.
pejeka schreef:
22-03-2020 16:53
En als er een lockdown komt, wat gaan ze dan doen met al die mensen die daardoor in psychische problemen komen omdat ze het niet kunnen trekken? Ouderen die dood willen omdat ze al wekenlang zitten opgesloten op hun kamer in het tehuis zonder een mens te mogen zien? Het aantal zelfmoorden zal stijgen, met name onder mensen die psychisch al niet sterk in hun schoenen staan. En ga zo maar door. Is daar ook een scenario voor?
Dit dus!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven