Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Lockdown, ja of nee?

22-03-2020 16:29 486 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gaat ie er komen, wat denken jullie? Lockdown is dat iedereen in zn huis moet blijven en je mag alleen nog de straat op voor boodschappen, apotheek of werk (met zo'n formulier vaak) Of je je hond uit mag laten; geen idee?

Komt er een lockdown

Totaal aantal stemmen: 509

Nee er komt geen lockdown (38%)
Ja er komt een lockdown (62%)
strings-attached schreef:
22-03-2020 17:10
En ik begrijp het niet. Je kunt tegenwoordig alles online bestellen. Lekker zakken potgrond, zaadjes en plantjes besteld. Beits, verf etc. Gewoon aan huis gebracht door een keurige chauffeur die keurig afstand houd. Het kán. Je hoeft niet live naar de bouwmarkt, echt niet. Ikea doet ook veel online trouwens. Jammer alleen dat ze de balletjes (nog) niet bezorgen :D
En wie moet dat spul allemaal bezorgen? Het is wel heel makkelijk om alles online te bestellen, maar ook daar zijn mensen dus enorm druk mee om alles te leveren.
Eurus schreef:
22-03-2020 17:30
Nee, wel gaan stranden en parken op slot.
Dat is om wel meer redenen echt een heel goed idee. En daarna gefaseerd en onder voorwaarden mondjesmaat weer publiek toelaten. Kunnen we nú ook meteen wat doen aan de vervuiling van parken en stranden.

Als me 1 moment lijkt dat je na een slot van alles anders kunt gaan aanpakken dan is het nu. Of is het heel fout om die gedachte te hebben?
pejeka schreef:
22-03-2020 17:52
Je manier van verwoorden is misschien niet fijnzinnig, maar in essentie heb je wel gelijk. Als over 2 maanden (naar ik aanneem) het hele corona-verhaal achter de rug is, wat zien we dan? Wellicht 2000 overledenen, misschien 3000, of laten het er 5000 zijn. Nog altijd een stuk minder dan met de influenzagolf van 2 jaar geleden, want toen waren het er (volgens het RIVM) minstens 10.000. En inderdaad, de meeste mensen die overlijden zijn bejaard en hebben al een onderliggende conditie of zwakkere gezondheid. Stel dat er geen corona-virus was geweest, dan waren die binnen afzienbare tijd toch overleden, omdat elke minieme nieuwe aanval op hun immuunstelsel sowieso al nét de druppel teveel was geweest.

De vraag is inderdaad: hoe veel schade heeft het dan gedaan aan onze samenleving en economie? Hoe veel bedrijven zijn er omgevallen, hoe veel banen weggevallen, hoe veel zzp-ers zitten in de problemen? Wat heeft het gedaan met handel en export? Hoe veel mensen zijn dusdanig psychisch in nood gekomen door de opgelegde isolatie (ouderen. hulpbehoevenden, psychiatrisch patiënten) dat ze hebben gekozen voor een vroegtijdige dood? En zo zijn er nog meer zaken. Niemand die het weet, maar erger: niemand heeft het erover dat ook dát een serieus probleem is.

We kunnen nu allemaal heel relaxt doen en vinden dat het allemaal helemaal prima is en dat we best een weekendje kunnen Netflixen thuis, maar dit is de eerste week. Vinden we het over 3 weken nog stééds leuk om ons huis niet uit te kunnen, en elke dag tot vervelens aan toe TV te kijken? Ik vraag het me af.
Eens. Goed verwoord. Wie had dat gedacht.
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
22-03-2020 17:19
Ik pak nu af en toe wel de auto om elders in de polder of een bos waar weinig mensen komen te wandelen.
.
Hier hetzelfde.
Van de week met 2 honden een kwartiertje gereden om vervolgens 1,5 uur met ze te lopen op een locatie waar ze probleemloos los kunnen. Tijdens die wandeling 2 andere honden en dus 2 andere hondenbaasjes tegen gekomen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
22-03-2020 17:44
Dat zou je denken, maar met een stel stuiterende kinderen achterin je auto die blij zijn dat ze na een week binnen zitten eindelijk eens flink uit kunnen waaien denk je daar misschien heel anders over. Het is zo gemakkelijk oordelen vanachter je schermpje, op facebook. Ik denk ook dat het muntje bij de meesten nu echt wel gevallen is hoor, na die NL-alert.
Dat lost men hier op door te verbieden dat je je verplaatst met een voertuig om te gaan wandelen. Alleen wie aan het strand woont mag op het strand.
SallySpectra* schreef:
22-03-2020 17:57
Eens. Goed verwoord. Wie had dat gedacht.
Jaja, zo'n crisis brengt soms ook iets moois teweeg :D
Lady*Voldemort schreef:
22-03-2020 17:58
Jaja, zo'n crisis brengt soms ook iets moois teweeg :D
Toch die saamhorigheid :cheer2:
redbulletje schreef:
22-03-2020 17:40
Belgie heeft een samenscholingsverbod wat ook daadwerkelijk gehandhaafd wordt.
Klopt! Je mag alleen met je huisgenoten naar buiten + 1 ander persoon en ja, dat wordt gecontroleerd.
Verder zijn hier alle speeltuintjes afgesloten, de meeste parken, de provinciaalse domeinen enz.
Kinderen mogen niet met vriendjes buiten spelen tenzij met broers of zussen.
Er worden zelfs drones ingezet om het samenscholingsverbod te controleren.
Bij niet naleven krijg je een boete van 5OO euro zonder pardon.
Attraverso schreef:
22-03-2020 17:58
Dat lost men hier op door te verbieden dat je je verplaatst met een voertuig om te gaan wandelen. Alleen wie aan het strand woont mag op het strand.
Dat zeg ik dus. Handhaving. Het appel aan het gezonde verstand is blijkbaar niet voldoende (op individueel niveau wel, op collectief niveau niet), en dan moeten we een beetje worden geholpen.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 18:07
7.06% gewijzigd
pejeka schreef:
22-03-2020 17:52
Je manier van verwoorden is misschien niet fijnzinnig, maar in essentie heb je wel gelijk. Als over 2 maanden (naar ik aanneem) het hele corona-verhaal achter de rug is, wat zien we dan? Wellicht 2000 overledenen, misschien 3000, of laten het er 5000 zijn. Nog altijd een stuk minder dan met de influenzagolf van 2 jaar geleden, want toen waren het er (volgens het RIVM) minstens 10.000. En inderdaad, de meeste mensen die overlijden zijn bejaard en hebben al een onderliggende conditie of zwakkere gezondheid. Stel dat er geen corona-virus was geweest, dan waren die binnen afzienbare tijd toch overleden, omdat elke minieme nieuwe aanval op hun immuunstelsel sowieso al nét de druppel teveel was geweest.

De vraag is inderdaad: hoe veel schade heeft het dan gedaan aan onze samenleving en economie? Hoe veel bedrijven zijn er omgevallen, hoe veel banen weggevallen, hoe veel zzp-ers zitten in de problemen? Wat heeft het gedaan met handel en export? Hoe veel mensen zijn dusdanig psychisch in nood gekomen door de opgelegde isolatie (ouderen. hulpbehoevenden, psychiatrisch patiënten) dat ze hebben gekozen voor een vroegtijdige dood? En zo zijn er nog meer zaken. Niemand die het weet, maar erger: niemand heeft het erover dat ook dát een serieus probleem is.

We kunnen nu allemaal heel relaxt doen en vinden dat het allemaal helemaal prima is en dat we best een weekendje kunnen Netflixen thuis, maar dit is de eerste week. Vinden we het over 3 weken nog stééds leuk om ons huis niet uit te kunnen, en elke dag tot vervelens aan toe TV te kijken? Ik vraag het me af.
Dit virus is niet net als het griepvirus! Het is veel besmettelijker en het nestelt zich veel dieper in de longen. Je kennis dat het alleen bejaarden treft komt door héél selectief lezen of de materie is nu al te complex voor je om te volgen. De helft bestaat namelijk uit mensen jonger dan 60. Dat is dus een poel van mensen tussen de 16 jaar en 65 jaar.
Alle reacties Link kopieren
LoiseauVélo schreef:
22-03-2020 17:42

Ik wil vooral erg graag nog kunnen wandelen, fietsen en hardlopen. Voor mijn part maken ze een rooster, waarbij de eerste letter van je achternaam bepaalt of je 's ochtends of 's middags de deur uit mag.
Hoe los je dat op voor mensen die werken?
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
22-03-2020 18:02
Dit virus is niet net als het griepvirus! Het is veel besmettelijker en het nestelt zich veel dieper in de longen. Je kennis dat het alleen bejaarden treft komt door héél selectief lezen of de materie is nu al te complex voor je om te volgen. De helft bestaat namelijk uit mensen jonger dan 60. Dat is dus een poel van mensen tussen de 16 jaar en 65 jaar.
Ten eerste: het is wel degelijk een influenzavirus, maar zoals elk influenzavirus (daar zijn er vele van) heeft ook dit influenzavirus eigen eigenschappen en kenmerken. Er bestaan meer influenzavirussen uit de corona-groep namelijk, en die zijn ook al langer bekend, zoals SARS.
Ten tweede: ook volgens het RIVM zijn de mensen die (waarschijnlijk) zijn overleden aan het huidige corona-virus, allen tussen de 65 en 95 en velen daarvan hadden reeds een onderliggend gezondheidsprobleem.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Attraverso schreef:
22-03-2020 18:02
Hoe los je dat op voor mensen die werken?
Die mogen 's avonds wandelen.
ManOpHetPrikbord schreef:
22-03-2020 17:45
Het schijnt dat er in Madrid een levendige handel is ontstaan in uitlaat-honden. Het verschil met ‘vroeger’ is dat mensen nu willen betalen voor het uitlaten van een hond, omdat dat nog een geldig excuus is om op straat te zijn.

Voor het overige vrees ik echt het ergste voor de gezondheid van de Spanjaarden. Hele families die wekenlang een krap appartementje moeten delen lijkt me voer voor ruzies, depressies en gezondheidsklachten.
Dat van Madrid heb ik ook gehoord. Hier zijn er wel mensen die hun hond uitlenen aan buren bijvoorbeeld. Wat ge gezondheid betreft, tja, hier zitten we al 9 dagen vast op een appartement. Ik ben de enige die naar beneden gaat voor boodschappen. Of het vuil wegdragen. Mijn man is in quarantaine en mijn moeder ook. Hij omdat hij in contact met twee besmette personen geweest is en mijn moeder uit voorzorg. Onze twee kindjes van vijf en zeven begrijpen de situatie erg goed omdat ze op school voorgelicht zijn en we sindsdien ook alles goed uitleggen. Dat helpt. Zo goed zelfs dat mijn dochter boos werd toen ik op het balkon zat, haha.
pejeka schreef:
22-03-2020 18:05
Ten eerste: het is wel degelijk een influenzavirus, maar zoals elk influenzavirus (daar zijn er vele van) heeft ook dit influenzavirus eigen eigenschappen en kenmerken. Er bestaan meer influenzavirussen uit de corona-groep namelijk, en die zijn ook al langer bekend, zoals SARS.
Ten tweede: ook volgens het RIVM zijn de mensen die (waarschijnlijk) zijn overleden aan het huidige corona-virus, allen tussen de 65 en 95 en velen daarvan hadden reeds een onderliggend gezondheidsprobleem.
Precies. Die mensen waren anders ook wel doodgegaan, maar dan aan griep of Noro of zo. Net als ieder jaar.

Het verschil is dat er tegen andere influenza-achtige virussen vaak een vaccin beschikbaar is, en dat Noro geografisch niet zo ver om zich heen grijpt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, Ik denk dat er een lockdown komt, vooral omdat nu te weinig mensen zich aan de richtlijnen houden
Alle reacties Link kopieren
Morgen of overmorgen is de lockdown.
Alle reacties Link kopieren
Oke 2 derde zegt wel lockdown, 1 derde niet....
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
22-03-2020 18:12
Ja, Ik denk dat er een lockdown komt, vooral omdat nu te weinig mensen zich aan de richtlijnen houden
Dat denk ik dus ook
Bij de Duitse lockdown die nu ingezet wordt is het nog wel toegestaan als je in je eentje buiten gaat wandelen/joggen/sporten. Nederland zal vast nooit strengere maatregelen treffen dan Duitsland.
Maída schreef:
22-03-2020 18:12
Morgen of overmorgen is de lockdown.
Ja, daar gok ik ook op. In de zin van overheidshandhaving van de bestaande maatregelen dan, en wellicht een uitbreiding naar publieke recreatiegebieden als bossen en stranden, en winkels die geen noodzakelijke levensbehoeften verkopen.

Maar ik heb natuurlijk geen glazen bol. Beetje speculeren is leuk, maar dat is het dan ook wel.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 18:18
12.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
22-03-2020 18:12
Morgen of overmorgen is de lockdown.
Zo snel zeker niet. Ik denk binnen 2 weken een contactverbod zoals duitsland nu heeft, en binnen 2 weken daarop een complete lockdown tenzij de cijfers genoeg dalen
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
22-03-2020 18:02
Hoe los je dat op voor mensen die werken?
Mensen die in vitale beroepen werken, moeten zo veel mogelijk worden ontzorgd, wat mij betreft. Voor hen mag dan een uitzondering gemaakt worden. Is natuurlijk niet te controleren, maar we zullen dan moeten vertrouwen op het gezonde verstand en solidariteit en saamhorigheid van de mensen.
+
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
22-03-2020 18:15
Zo snel zeker niet. Ik denk binnen 2 weken een contactverbod zoals duitsland nu heeft, en binnen 2 weken daarop een complete lockdown tenzij de cijfers genoeg dalen
Ik weet het zeker.
Alle reacties Link kopieren
Laat ook maar
sylphide75 wijzigde dit bericht op 22-03-2020 18:30
98.56% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven