Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Lockdown, ja of nee?

22-03-2020 16:29 486 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gaat ie er komen, wat denken jullie? Lockdown is dat iedereen in zn huis moet blijven en je mag alleen nog de straat op voor boodschappen, apotheek of werk (met zo'n formulier vaak) Of je je hond uit mag laten; geen idee?

Komt er een lockdown

Totaal aantal stemmen: 509

Nee er komt geen lockdown (38%)
Ja er komt een lockdown (62%)
hondenmens schreef:
22-03-2020 17:02
Ik vrees wel voor een lockdown, maar hoop het zó niet. Tenminste als dat betekent dat je ook niet meer buiten mag wandelen of je hond mag uitlaten. Die beesten en ook mensen hebben toch frisse lucht en beweging nodig. Voor zowel lichamelijk als geestelijk welzijn.
Ik ga er vanuit dat je wel in je eentje mag wandelen in je eigen omgeving, dus zonder dat je daar de auto voor gebruikt om verderop te gaan recreëren en dus ook vooral niet in groepjes.
forumfossiel schreef:
22-03-2020 16:37
Het enige verschil tussen een lockdown en de huidige situatie is dat mensen zonder printer niet zo makkelijk meer buiten komen. In Frankrijk kon je met een formulier ook een stukje wandelen of fietsen.
Misschien dat er nog wat meer winkels dicht zouden kunnen, maar wat Nederland nu doet is het geen lockdown noemen en zo een hoop bomen besparen.
Want zo'n document kan natuurlijk niet opgeslagen worden in je smartphone :facepalm:

Bomen besparen.. echt.
mindervanmij schreef:
22-03-2020 16:34
Nee, ik denk het niet. Zeker niet omdat de WHO zelfs heeft aangegeven dat het geen nut heeft. Het enige dat nut heeft is om de hoeveelheid mensen die tegelijk ziek zijn af te vlakken, zodat de ziekenhuizen hopelijk niet overbelast raken.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-03-2020 16:57
Voor bepaalde mensen wordt psychische ondersteuning digitaal en via de telefoon geboden. Er zijn al extra lijnen open.
Dat werkt in de praktijk lang niet altijd. Mijn man zit in die zorg en maakt zich grote zorgen om een aantal cliënten van hem. Dankzij de vergaande bezuinigingen van de afgelopen jaren zijn veel tehuizen gesloten, dus die mensen zitten alleen op een appartement. Sommigen sluiten zich in hun paniek gewoon af, dus nemen geen telefoon op, leggen op geen enkele wijze contact, en zijn ook niet bereikbaar. En die kunnen gekke dingen gaan doen, want die mensen hebben niet voor niks welzijnszorg. Velen met een onderliggende verslavingsproblematiek, psychoses, onberekenbaar gedrag. Maar onze overheid in al haar wijsheid heeft de afgelopen jaren besloten dat die mensen bést op zichzelf kunnen wonen en geen tehuis nodig hebben, dus tehuizen dicht. Mijn man kan af en toe nog telefonisch contact hebben met een aantal cliënten, maar andere antwoorden de telefoon niet eens. Voor hetzelfde geld liggen die met een alcoholdelirium in huis, of doen ze andere gekke dingen omdat ze met de huidige situatie niet om kunnen gaan. Op bezoek mag hij niet meer. Voor hetzelfde geld springt er morgen één van zijn balkon, of zuipt zich dood, of doet zichzelf iets anders aan. Geen mens die het weet of merkt. Maar in feite zijn óók dat dan doden die te wijten zijn aan het coronavirus, ook al hebben ze het virus niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
redbulletje schreef:
22-03-2020 16:40
Waarom moeten ze eigenlijk iets printen? Zelfs een boardingpas staat tegenwoordig digitaal op je telefoon.
De nick is fossiel :rofl:
hondenmens schreef:
22-03-2020 17:02
Ik vrees wel voor een lockdown, maar hoop het zó niet. Tenminste als dat betekent dat je ook niet meer buiten mag wandelen of je hond mag uitlaten. Die beesten en ook mensen hebben toch frisse lucht en beweging nodig. Voor zowel lichamelijk als geestelijk welzijn.

Ik heb dezelfde mening. Weken binnen en ampermbewegen is voor mens en dier niet goed.
Alle reacties Link kopieren
luz schreef:
22-03-2020 16:44
Verder hoop ik dat de scholen weer open gaan. De kinderen hebben het contact met elkaar echt wel nodig.
Mijn kind heeft meer contact met klasgenootjes dan ooit. Die zitten meerdere keren per dag op Zoom.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
redbulletje schreef:
22-03-2020 17:05
Ik ga er vanuit dat je wel in je eentje mag wandelen in je eigen omgeving, dus zonder dat je daar de auto voor gebruikt om verderop te gaan recreëren en dus ook vooral niet in groepjes.

En hoe doe je dat als je jonge kinderen hebt? Ze alleen naar buiten sturen en bidden voor volk en vaderland dat ze heelhuids thuiskomen?
redbulletje schreef:
22-03-2020 17:05
Ik ga er vanuit dat je wel in je eentje mag wandelen in je eigen omgeving, dus zonder dat je daar de auto voor gebruikt om verderop te gaan recreëren en dus ook vooral niet in groepjes.

En hoe doe je dat als je jonge kinderen hebt? Ze alleen naar buiten sturen en bidden voor volk en vaderland dat ze heelhuids thuiskomen?
Ik verwacht een eerste stap van de niet noodzakelijke winkels en bedrijven dicht, verplicht thuiswerken buiten de noodzakelijke beroepen en max 3 personen bij elkaar op straat.

De volledige lockdown nog niet voor nu in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
22-03-2020 17:07
Ik heb dezelfde mening. Weken binnen en ampermbewegen is voor mens en dier niet goed.
Nee, dat is niet goed. Maar situaties zoals nu in Italië zijn erger.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Boarn schreef:
22-03-2020 16:52
Ik hoop het van niet, ik denk het van wel. Zolang de Nederlanders als een stel lemmingen achter elkaar aan op het strand of in het bos gaan wandelen. Of zich asociaal blijven gedragen door geen 1,5 meter afstand te houden, dan moet de politiek wel. Dit moet ingedamd worden en schijnbaar kunnen we dat niet zelf als we daar zelf de verantwoordelijkheid over krijgen.
Ja ik ga ook liever nu naar de bouwmarkt en ja, even langs de IKEA lijkt me ook wel handig want ik heb wat spulletjes nodig. Maar ik doe het niet, want daarmee ben ik indirect schuldig aan het doden van anderen. Blijf gewoon binnen en doe wat je verteld wordt. Zo moeilijk is dat toch niet?
En ik begrijp het niet. Je kunt tegenwoordig alles online bestellen. Lekker zakken potgrond, zaadjes en plantjes besteld. Beits, verf etc. Gewoon aan huis gebracht door een keurige chauffeur die keurig afstand houd. Het kán. Je hoeft niet live naar de bouwmarkt, echt niet. Ikea doet ook veel online trouwens. Jammer alleen dat ze de balletjes (nog) niet bezorgen :D
viva-amber schreef:
22-03-2020 16:57
Voor bepaalde mensen wordt psychische ondersteuning digitaal en via de telefoon geboden. Er zijn al extra lijnen open.
Enze doen nog wel f2f contacten hoor, althans hier wel
Alleen als het echt niet anders kan
Ik heb, vooralsnog deze week een afspraak

Ik denk wel dat er een lockdown komt
redbulletje schreef:
22-03-2020 17:05
Ik ga er vanuit dat je wel in je eentje mag wandelen in je eigen omgeving, dus zonder dat je daar de auto voor gebruikt om verderop te gaan recreëren en dus ook vooral niet in groepjes.
Nee. Dat is een lockdown, je mag dus echt niets meer. Nu wel dat heet dus social distance. Alleen naar het bos park strand mag, mocht. Maar ja aangezien jut en jul óók naar het strand willen en zien dat pietje en marietje er zijn en dan niet denken joh dat is te veel wij gaan morgen.. Dan krijg je dus een lockdown. Als het niet lukt om mensen voorzichtig te krijgen dan moet het opgelegd worden.
Het is ontzettend jammer dat de dommen het weer verpesten.
Alle reacties Link kopieren
vind het moeilijk te zeggen allemaal... Hoop dat je nog met je hond kan wandelen
*TanteSjaan* schreef:
22-03-2020 17:09
En hoe doe je dat als je jonge kinderen hebt? Ze alleen naar buiten sturen en bidden voor volk en vaderland dat ze heelhuids thuiskomen?
In België geldt max 2 personen of een gezin, dus je mag je kinderen niet meer alleen naar het speelveld sturen maar wel een rondje met hen gaan wandelen. De supermarkt kom je er echter niet mee in.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-03-2020 17:05
Ik ga er vanuit dat je wel in je eentje mag wandelen in je eigen omgeving, dus zonder dat je daar de auto voor gebruikt om verderop te gaan recreëren en dus ook vooral niet in groepjes.
Ik pak nu af en toe wel de auto om elders in de polder of een bos waar weinig mensen komen te wandelen.
De huidige maatregelen zullen wel gehandhaafd gaan worden door de politie ja.

Maar of het allemaal erg veel gaat helpen waag ik te betwijfelen. In Italië zijn ze al weken in lock down en het wordt er nou niet echt beter op.
Alle reacties Link kopieren
Het zal voor mij geen verschil maken. Naar mijn werk moet ik toch (vitaal beroep) en man zit sowieso al ruim 2 jaar thuis.
Liever niet natuurlijk, maar als het niet anders kan dan is het maar zo.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
nee die komt er niet, wel nog strengere maatregelen
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
22-03-2020 17:20
De huidige maatregelen zullen wel gehandhaafd gaan worden door de politie ja.

Maar of het allemaal erg veel gaat helpen waag ik te betwijfelen. In Italië zijn ze al weken in lock down en het wordt er nou niet echt beter op.

niet al weken. 15 dagen nu, en de incubatietijd duurt ook 2 tot 16 dagen dus op zich klopt het, dat de piek nog niet voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
In onze regio zijn al heel veel kleinere winkels (voornamelijk qua oppervlakte) gesloten, maar bijvoorbeeld ook de ikea is dicht. De winkel waar ik de klantenservice voor doe heeft de openingstijden aangepast. Ze zijn wel vrij essentieel dus ze zullen wel open blijven, maar alle kantoormensen werken vanuit huis nu. Verder is het hier heel rustig. Ik was bij de Jumbo, daar hielden de meesten vrij goed afstand. En hier (Duitsland) bij de Aldi, daar was het rustig en bij de DM. Daar was het ook rustig. Maar ik weet dat in het dorp verderop de mensen elkaar alsnog de koppen inslaan voor de laatste zeepjes. Gek genoeg winkelen daar vooral Nederlanders...

Ik hoop alleen dat áls die lockdown er komt, dat dan dierenartsen ook op de vitale lijst mogen.

Wij zijn hier thuis geen feestbeesten, dus wij missen niet zoveel. Dat maakt voor ons de situatie relatief gemakkelijk. Bij overheidsdiensten moet je een afspraak maken en moet je in je eentje komen en op de straten is het heel rustig. Taferelen zoals bomvolle parken en stranden zie je hier niet, terwijl er zat mogelijkheden zijn.
Geldt overigens ook voor de stad in Nederland waar we vaak komen. Het was er vorige week echt compleet uitgestorven. Ik zie echt met verbazing de foto´s van lange rijen bij de bouwmarkt en de onvoorstelbare drukte op het strand.
Blijkbaar is het voor heel veel mensen toch heel moeilijk. Als dat zo blijft zal die lockdown er inderdaad wel komen.
ceylon wijzigde dit bericht op 22-03-2020 17:27
0.31% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Geen lockdown. Wel meer ‘crowd management’ en meer voorlichting. Precies wat er vandaag is gebeurd met het burgerbericht en het afsluiten van kustwegen.

Voor de rest begin ik wat opstandig te worden van al dat ‘crowdshaming’. Ooit hadden we 10 miljoen bondscoaches, sinds vorige week 10 miljoen virologen en sinds dit weekend 10 miljoen opgeheven vingertjes die ‘boeh’ roepen bij iedere foto op social media waar meer dan 2 mensen tegelijk op te zien zijn. Kansloos gezever.
Alle reacties Link kopieren
In Zwitserland zijn we op slot tot 19 april, parken zijn dicht... Open zijn de post. Alleen voor post in Zwitserland. Benzinepompen.... Apotheken en Supermarkten.... Per 10m2 mag er 1 persoon naar binnen. En de grote grenzen zijn open.... 2meter afstand moet je houden, en niet meer dan 5 mensen mogen samen komen. Komen er meer mensen samen krijg je een boete. Mijn zoon zit in Militaire dienst, en is tot eind mei daar! Niet. Leuk, maar wel terecht!

Als ik vandaag de kranten lees in Nederland, en ik zie hoe het er uit ziet aan de kust vind ik dat beschamend! Vooral tegenover al die mensen die heel hard werken in Ziekenhuizen...... Netzo dat ik ruzie heb met mijn 76jarige moeder... die iedere dag boodschappen doet
VGM1980 schreef:
22-03-2020 17:23
niet al weken. 15 dagen nu, en de incubatietijd duurt ook 2 tot 16 dagen dus op zich klopt het, dat de piek nog niet voorbij is.
Dat zijn toch twee weken? Of duren jouw weken langer dan de mijne?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven