Protest op de dam
maandag 1 juni 2020 om 19:25
Ik zie net dit bericht voorbij komen: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1397493 ... ans-geweld
Vooropgesteld, ik vind het helemaal prima dat deze demonstratie toegestaan is.
Alleen, wat ik niet kan begrijpen is dat als het te druk is op het strand, of in het Vondpark er ingegrepen wordt, dat de horeca die op sterven na dood is zich in allerhande bochten moet wringen.
Gaat het echter om iets wat Femke belangrijk vindt, dan is het willekeur wat de klok slaat.
Dit is dezelfde idioterie als Trump die de regels in de VS openlijk bekritiseert.
Ofwel je hebt de regels en past ze gewoon toe, ofwel niet. Wat mij betreft het laatste, maar in ieder geval geen willekeur.
Zelf schat ik in dat hiermee de gehoorzame burger inmiddels ook de schouders op gaat halen.
Vooropgesteld, ik vind het helemaal prima dat deze demonstratie toegestaan is.
Alleen, wat ik niet kan begrijpen is dat als het te druk is op het strand, of in het Vondpark er ingegrepen wordt, dat de horeca die op sterven na dood is zich in allerhande bochten moet wringen.
Gaat het echter om iets wat Femke belangrijk vindt, dan is het willekeur wat de klok slaat.
Dit is dezelfde idioterie als Trump die de regels in de VS openlijk bekritiseert.
Ofwel je hebt de regels en past ze gewoon toe, ofwel niet. Wat mij betreft het laatste, maar in ieder geval geen willekeur.
Zelf schat ik in dat hiermee de gehoorzame burger inmiddels ook de schouders op gaat halen.
dinsdag 2 juni 2020 om 16:21
Nou precies dat vroeg ik me ook af. Zover ik op de beelden kon zien was het gewoon een vreedzame demonstratie.aileenn schreef: ↑02-06-2020 15:33Persoonlijk vind ik het best heftig dat er meteen overal over hardhandig optreden wordt gesproken. Is dit dan echt de enige manier? Blijkbaar gaat men er op voorhand al vanuit dat de mensen die daar aanwezig zijn niet het fatsoen hebben om vreedzaam uit elkaar te gaan op het moment dat dit verzocht wordt. Vind ik best triest... Ze hadden het op z'n minst kunnen proberen.
#ALLlivesmatter
dinsdag 2 juni 2020 om 16:21
Oh, bedoelde je het zo.Snoesje666 schreef: ↑02-06-2020 16:09Dat geef ik in dezelfde posting toch aan? Er is plek genoeg voor de mensen, i.t.t. de ruimte op de Dam, maar niet voor de parkerende auto's.
Het OV mag je niet meer in (naar de zwemplas is niet-noodzakelijk transport, in mijn ogen) en niet iedereen woont op fietsafstand van Borger, Schoonloo en de prachtige omstreken.
Het Hemelriekie valt voor ons dus even af, terwijl het er juist zo mooi is. Man gaat dan altijd even naar de afhaalchinees en daarna met het gezin op het strand picknicken. Onze familietraditie.
dinsdag 2 juni 2020 om 16:22
Dit is precies wat ik ook al de hele tijd probeer te zeggen.Nepalese33 schreef: ↑02-06-2020 16:20De boodschap is ook belangrijk. Het gaat erom dat er teveel mensen samen waren. De kans op besmettingen is daardoor groter (als er al besmettingen komen).
En daar heeft Halsema een steek laten vallen.
Ja tegen de boodschap, nee tegen de manier waarop.
Daarom vind ik het jammer als mensen hier proberen de boodschap te ondermijnen door de manier waarop het is gegaan. Want als je ze aan elkaar koppelt kun je ook niet meer de manier bekritiseren zonder beschuldigd te worden van kritiek op de boodschap.
dinsdag 2 juni 2020 om 16:23
Less is more wat dit soort dingen betreft. De ergernis overheerst wat mij betreft alweer.sneeuwwitje80 schreef: ↑02-06-2020 16:20Is deze boodschap niet zo belangrijk dat de demonstratie niet nodig was geweest. Dit krijgt zoveel aandacht en ook echt terecht hoor dat de demonstratie eigenlijk geen meerwaarde had? De boodschap had mij ook bereikt zonder 5000 man en vrouw op de Dam.
dinsdag 2 juni 2020 om 16:25
Dat punt ben ik met je eens. Waar ik zelf echt moeite mee heb is dat mensen de demonstranten echt afschilderen als een groep die schijt heeft aan alles en iedereen. Niemand is daar naartoe gegaan met het idee 'fuck corona, wij zijn belangrijker'. Er werden mondkapjes gedragen, mensen deden écht hun best om afstand te houden. En toen werd het veel drukker dan verwacht. Maar dan komt Halsema erbij en niemand wordt gevraagd te vertrekken. Zou jij gaan? Als je naar het strand gaat, of een park en er loopt politie rond en die babbelen gezellig mee en je ziet dat het misschien wel wat druk is maar de handhaving is er oké mee, kun je het mensen dan echt kwalijk nemen dat ze blijven? En dat is in een alledaagse situatie. Er is zeker een eigen verantwoordelijkheid, maar dit was geen dagje uit, dit is iets wat nu actueel is en gezien moet worden. En het is toegestaan.
Als mensen dus willen bitchen, kijk dan naar het systeem en schilder de demonstranten niet af als asociale egoïsten.
(Dit is trouwens niet alleen op jou gericht, ik wilde echt stoppen na de eerste zin maar het moest me even van het hart, ik bedoel dit niet als een aanval
dinsdag 2 juni 2020 om 16:29
Met de huizenprijzen in Amsterdam zijn de mensen die er wonen juist niet het rioolputje.redbulletje schreef: ↑02-06-2020 15:51Precies! Het rioolputje van Nederland. Mijn Amsterdamse vrienden zijn er gelukkig vorig jaar vertrokken naar beschaafdere oorden.
Dat zijn juist al die provincialen die daar hun vrijgezellenfeestje komen vieren, die op Koningsdag bij anderen in hun voortuin piesen en die op elke demonstratie afkomen om te zien of er iets te rellen valt. En aangezien ik niets gelezen heb over plunderingen en vernielingen, lijkt het er op dat deze demonstratie helemaal niet uit de hand gelopen is.
Los daarvan is het natuurlijk wel vreemd dat er helemaal niet ingegrepen is en ook de toegangswegen niet zijn afgesloten toen duidelijk werd dat er echt veel mensen hier op af kwamen.
dinsdag 2 juni 2020 om 16:29
En daarom had men erop voorbereid moeten zijn dat dit had kunnen gebeuren.redbulletje schreef: ↑02-06-2020 15:52Eigen verantwoording was huiswaarts gaan op het moment dat men zag dat het te druk was. Dus in eigen verantwoording nemen zijn veel mensen niet zo goed helaas.
Mensen gaan niet uit zichzelf huiswaarts, dat heb je gezien in de parken en richting de stranden.
Maar gisteren is er helemaal niet gedaan.
dinsdag 2 juni 2020 om 16:31
Het gaat me puur om Halsema en haar schijt aan het beleid. Niet om de demonstranten.Starkid schreef: ↑02-06-2020 16:25Dat punt ben ik met je eens. Waar ik zelf echt moeite mee heb is dat mensen de demonstranten echt afschilderen als een groep die schijt heeft aan alles en iedereen. Niemand is daar naartoe gegaan met het idee 'fuck corona, wij zijn belangrijker'. Er werden mondkapjes gedragen, mensen deden écht hun best om afstand te houden. En toen werd het veel drukker dan verwacht. Maar dan komt Halsema erbij en niemand wordt gevraagd te vertrekken. Zou jij gaan? Als je naar het strand gaat, of een park en er loopt politie rond en die babbelen gezellig mee en je ziet dat het misschien wel wat druk is maar de handhaving is er oké mee, kun je het mensen dan echt kwalijk nemen dat ze blijven? En dat is in een alledaagse situatie. Er is zeker een eigen verantwoordelijkheid, maar dit was geen dagje uit, dit is iets wat nu actueel is en gezien moet worden. En het is toegestaan.
Als mensen dus willen bitchen, kijk dan naar het systeem en schilder de demonstranten niet af als asociale egoïsten.
(Dit is trouwens niet alleen op jou gericht, ik wilde echt stoppen na de eerste zin maar het moest me even van het hart, ik bedoel dit niet als een aanval)
dinsdag 2 juni 2020 om 16:32
Ja of 10.000 schoenen, dat geeft ook wel een heel bijzonder beeld.redbulletje schreef: ↑02-06-2020 16:31Zonde van die schoenen. Op zich wel goed idee om spreuken weg te leggen. Als men daar dan met drones foto's van maakt brengen ze het ook onder de aandacht zonder dat mensen zelf aanwezig hoeven zijn.
dinsdag 2 juni 2020 om 16:32
Het zou je sieren als je niet zo zou veralgemeniseren. Ik scandeer helemaal niets. En bovendien ben ik ook niet bang. Als je goed leest dan zijn veel mensen die hier posten helemaal niet anti-demonstratie, maar gewoon bezorgd omdat de maatregelen er niet voor niets zijn. Alles is niet ineens anders omdat de demonstratie voor een goed doel is.Rooosjee schreef: ↑02-06-2020 15:42Ja, All Lives Matter....en DAT is nou precies wat er mis is ......
We zien niet in dat niet ALL LIVES eerlijk worden behandeld. Dat ze allemaal belangrijk zijn, zeker
En over een paar maanden scanderen we weer dat Zwarte Piet toch echt traditie is
EN ja, strijders..... mensen die voor verandering zijn, zijn strijders in mijn ogen.
En nee, ik ben niet verantwoordelijk voor andermans leven.
In het begin van Corona sprak ik een vrouw aan bij mij in de buurt.
De vrouw was ruim in de 80 en ik vroeg aan haar of ze het niet wat eng vond om nu naar de supermarkt te gaan
Ze zei dat niemand aan de ouderen heeft gevraagd of ze wel beschermd willen worden
Deze mevrouw zei; ik leef liever deze laatste momenten dan dat ik me laat vertellen dat ik thuis moet blijven
En inderdaad, wie zijn wij om 'mensen in bescherming te nemen'
Nogmaals, als je bang bent, zorg dan dat je je leven zo inricht dat jij ( je gezin of wie dan ook) veilig is.
Daarbij kan één oudere vrouw onmogelijk voor alle ouderen in Nederland spreken.
dinsdag 2 juni 2020 om 16:34
NOSKuipers: kans op coronabesmettingen door demonstratie Dam 'zeer reëel'
Ziekenhuispersoneel heeft "met afgrijzen" gekeken naar de massale demonstratie op de Dam in Amsterdam gisteravond. Dat zegt Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg.
"Het ging om 5000 mensen vanuit het hele land die langdurig dicht bij elkaar stonden en de meeste omstanders niet direct kennen. De kans is zeer reëel dat er mensen met corona waren. En de kans dat zij dat hebben overgedragen is ook zeer reëel", aldus Kuipers.
Duizenden mensen waren samengekomen op de Dam om te protesteren tegen racistisch politiegeweld in de Verenigde Staten. Door de hoge opkomst was het moeilijk voor deelnemers om afstand van elkaar te bewaren.
Kuipers maakte ook bekend dat het aantal Nederlandse patiënten op de IC's is met vier is afgenomen naar 154.
dinsdag 2 juni 2020 om 16:35
dinsdag 2 juni 2020 om 16:37
Maar hoe hadden de toegangswegen naar de Dam überhaupt afgesloten kunnen worden? Halsema had moeilijk de hele binnenstad kunnen afsluiten.forumfossiel schreef: ↑02-06-2020 16:29
Los daarvan is het natuurlijk wel vreemd dat er helemaal niet ingegrepen is en ook de toegangswegen niet zijn afgesloten toen duidelijk werd dat er echt veel mensen hier op af kwamen.
Dat is toch ook al lang bekend dat dat niet kan in Amsterdam? Om precies datzelfde had Halsema nog een fittie met Peter R de Vries en John van den Heuvel, omdat ze ook toen niet de hele binnenstad kon afsluiten om de toegang tot het Leidseplein te blokkeren.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 2 juni 2020 om 16:38
Nou sorry maar dat is precies wat ze hebben gedacht toen ze daarnaartoe zijn gegaan. Anderhalve meter, geen grote groepen bij elkaar, corona (en de ernst daarvan) is dusdanig in het nieuws geweest dat iedereen op de hoogte is van het gevaar. Dus ja, als je dan ondanks dat alsnog met 5000 man op een kluitje gaat staan en daar blijft staan, dan ben je wel degelijk asociaal, egoïstisch en heb je schijt aan de regels.Starkid schreef: ↑02-06-2020 16:25Dat punt ben ik met je eens. Waar ik zelf echt moeite mee heb is dat mensen de demonstranten echt afschilderen als een groep die schijt heeft aan alles en iedereen. Niemand is daar naartoe gegaan met het idee 'fuck corona, wij zijn belangrijker'. Er werden mondkapjes gedragen, mensen deden écht hun best om afstand te houden. En toen werd het veel drukker dan verwacht. Maar dan komt Halsema erbij en niemand wordt gevraagd te vertrekken. Zou jij gaan? Als je naar het strand gaat, of een park en er loopt politie rond en die babbelen gezellig mee en je ziet dat het misschien wel wat druk is maar de handhaving is er oké mee, kun je het mensen dan echt kwalijk nemen dat ze blijven? En dat is in een alledaagse situatie. Er is zeker een eigen verantwoordelijkheid, maar dit was geen dagje uit, dit is iets wat nu actueel is en gezien moet worden. En het is toegestaan.
(Dit is trouwens niet alleen op jou gericht, ik wilde echt stoppen na de eerste zin maar het moest me even van het hart, ik bedoel dit niet als een aanval)
Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe jij dit anders kan zien.
dinsdag 2 juni 2020 om 16:39
Bijzonder. Een andere viroloog zei vanmorgen op de radio dat ze niet verwacht dat dit een superspread event was/is/wordt.
dinsdag 2 juni 2020 om 16:41
Eens!GinnyJones schreef: ↑02-06-2020 16:38Nou sorry maar dat is precies wat ze hebben gedacht toen ze daarnaartoe zijn gegaan. Anderhalve meter, geen grote groepen bij elkaar, corona (en de ernst daarvan) is dusdanig in het nieuws geweest dat iedereen op de hoogte is van het gevaar. Dus ja, als je dan ondanks dat alsnog met 5000 man op een kluitje gaat staan en daar blijft staan, dan ben je wel degelijk asociaal, egoïstisch en heb je schijt aan de regels.
dinsdag 2 juni 2020 om 16:42
Er is helemaal NIETS gedaan om het af te zwakken.fashionvictim schreef: ↑02-06-2020 16:37Maar hoe hadden de toegangswegen naar de Dam überhaupt afgesloten kunnen worden? Halsema had moeilijk de hele binnenstad kunnen afsluiten.
Dat is toch ook al lang bekend dat dat niet kan in Amsterdam? Om precies datzelfde had Halsema nog een fittie met Peter R de Vries en John van den Heuvel, omdat ze ook toen niet de hele binnenstad kon afsluiten om de toegang tot het Leidseplein te blokkeren.
Er zijn zoveel mogelijkheden onbenut gelaten waar je geen mankracht voor nodig had:
Geen waarschuwingen op nieuwssites om niet meer naar de Dam te komen bijv (deden ze wél voor Scheveningen en diverse recreatieplassen bijv, maar niet voor Amsterdam!)
Geen megafoons ingezet
Geen drones
Geen NL alert voor alle mobiele telefoons die daar rondhingen
Echt helemaal niets!
dinsdag 2 juni 2020 om 16:43
Er zit natuurlijk wel een groot gat tussen 'er zullen waarschijnlijk wel besmettingen hebben plaatsgevonden' en 'een superspread event'.
Als 1 demonstrant 1 andere heeft aangestoken (of misschien 5) dan hebben beiden gelijk.
dinsdag 2 juni 2020 om 16:44
Lukte op 4 mei ook, weliswaar niet binnen 5 minuten, maar het kan wel.fashionvictim schreef: ↑02-06-2020 16:37Maar hoe hadden de toegangswegen naar de Dam überhaupt afgesloten kunnen worden? Halsema had moeilijk de hele binnenstad kunnen afsluiten.
“Don’t spend time on beating on a wall, hoping it will transform into a door!” ~ Coco Chanel
dinsdag 2 juni 2020 om 16:44
Dit. Vieze asociale en egoistische mensen met schijt aan de regels zijn het. Je doet toch niet aan zo'n massale demonstratie mee in deze tijd als je beetje gezond verstand hebt en een beetje denkt aan landgenoten.GinnyJones schreef: ↑02-06-2020 16:38Nou sorry maar dat is precies wat ze hebben gedacht toen ze daarnaartoe zijn gegaan. Anderhalve meter, geen grote groepen bij elkaar, corona (en de ernst daarvan) is dusdanig in het nieuws geweest dat iedereen op de hoogte is van het gevaar. Dus ja, als je dan ondanks dat alsnog met 5000 man op een kluitje gaat staan en daar blijft staan, dan ben je wel degelijk asociaal, egoïstisch en heb je schijt aan de regels.
dinsdag 2 juni 2020 om 16:47
Vind ik ook van alle aso’s in de supermarkt die vanmiddag in m’n nek stonden te hijgen!
dinsdag 2 juni 2020 om 16:48
Vind ik echt niet vergelijkbaar. Met dodenherdenking ligt sowieso het openbare leven om 8 uur stil, en er was bovendien al weken bekend dat er geen herdenking op de Dam zou zijn.
Gister daarentegen mocht de horeca voor het eerst weer open, waren de winkels gewoon open, was er een vooraf aangekondigd en goedgekeurd evenement en was het voor velen ook gewoon een werkdag. Dus hoe had je in die omstandigheden de stad midden op de dag af kunnen sluiten?
Am Yisrael Chai!