Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Schuldgevoel

07-04-2020 20:09 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moet even van me afschrijven.

Sinds twee weken ben ik thuis van werk. Ik werk in de zorg en heb beperkte longcapaciteit en ernstige astma. Gelukkig is dit met medicatie meestal goed onder controle.

Op advies van de bedrijfsarts ben ik nu thuis administratief werk aan het doen. Hij vindt het risico voor mij te groot.
Ik voel me er erg rot onder. Ik heb het idee dat ik de groep in de steek laat, voel me schuldig naar collega's, mijn leidinggevende reageert al 2 weken niet op mijn mails en belletjes. Verder voel ik me niet ziek.

Merk dat ik me echt beetje depri voel nu. Ik zit niet lekker in mijn vel. En vraag me continu af: is dit niet wat overdreven om thuis te zijn? Ben verder nooit echt ziek. Vraag aan verschillende mensen om hun mening. Mijn vriend vindt dat ik me niet zo druk moet maken en me vooral niet schuldig moet voelen. Een professional heeft t immers geadviseerd. Een vriendin van me die ook in de zorg werkt vindt t wel overdreven.

Ik blijf maar malen en kan het niet loslaten. Deze hele situatie gaat nog zeker een maand duren, totdat er binnen mijn organisatie meer getest wordt.

Help. Ik word gek van mezelf. Ik geniet ook niet meer van mijn vrije tijd.
Alle reacties Link kopieren
Wat rot dat je zo'n schuldgevoel hebt! Maar dit is echt het beste, je bedrijfsarts had niet beter kunnen adviseren. Ik wil je niet bang maken, maar de kans is echt groot dat je flink ziek wordt als je besmet zou raken.
cookielover wijzigde dit bericht op 07-04-2020 20:14
30.93% gewijzigd
Als je besmet wordt is met jouw aandoeningen de kans dat je in het ziekenhuis komt, best groot. Dan ben je een extra belasting voor je collega’s. Dus voel je niet schuldig nu, je collega’s hebben je ook liever gezond.
Schuldgevoel nergens voor nodig. Je wilt graag helpen maar de bedrijfsarts raadt het af. Jouw collega's in de zorg moeten als geen ander begrijpen dat het advies van een arts die jouw situatie kent serieus genomen moet worden toch? Niemand heeft er wat aan als jij straks op de ic ligt.
Maar je niet druk en die je best met werk van een afstand 😉
Alle reacties Link kopieren
Wat gek van je leidinggevende!
Wat mail je dan? Vind dat wel onbeschoft eigenlijk, om niet te reageren.
Voor de rest: thuis blijven! Je risico is te hoog. Jouw werkt heeft zo een nieuwe werknemer, maar jij hebt niet zomaar een nieuw leven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet gekozen voor je chronische ziekte. Het is je overkomen. Kies voor jezelf. Niemand heeft iets aan je wanneer je omvalt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad vreemd dat je leidinggevende niets van zich laat horen. Ik heb een medewerker met een chronische ziekte in mijn team, die zich ook enorm schuldig voelt dat ze niet kan komen werken (durft het niet aan omdat de medicijnen die ze slikt, het immuunsysteem verzwakken). Ik heb haar juist vaker aan de telefoon, gewoon om even te horen hoe het gaat.

Je hebt de juiste beslissing genomen en hoeft je daar ook echt niet schuldig over te voelen. Team vriend hier ;)
Je schuldig voelen is een teken dat je welbewust iets verkeerd hebt gedaan en dat lijkt mij in jouw geval niet ter zake.

Het is balen dat je niet tot aan je kuiten in de vette klei kan staan, maar wel met KAN benadrukt.

Er komt weer een tijd dat je weer volop aan de slag kunt en kan doen wat je het liefst doet en weer kan genieten van dat zorgzame groepsgevoel en echt, er zal voor jou ook nog meer dan genoeg te doen zijn, troost je daarmee. :)
Dagblad schreef:
07-04-2020 20:18
Wat gek van je leidinggevende!
Wat mail je dan? Vind dat wel onbeschoft eigenlijk, om niet te reageren.
Voor de rest: thuis blijven! Je risico is te hoog. Jouw werkt heeft zo een nieuwe werknemer, maar jij hebt niet zomaar een nieuw leven
Mee eens!
Wees blij dat je niet emotioneel gechanteerd wordt om toch te komen werken. Ze geven je gewoon bewust thuiswerk om rekening met jouw gezondheid te houden. Ga lekker met je laptopje in de tuin zitten en geniet van de voordelen die je nu toebedeeld hebt gekregen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij in het team zijn ook twee mensen die met de bedrijfsarts gaan praten i.v.m. risicogroep. Ik snap heel goed dat je voorzichtig wil zijn. Een bedrijfsarts zal zoiets ook niet zomaar beslissen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet zo professioneel vind van je leidinggevende. Misschien kun je eens bellen met P&O?
Alle reacties Link kopieren
Het is even niet anders. De bedrijfsarts heeft het gezegd, daar heeft je team het mee te doen.
Je doet toch nog steeds werk? Alleen wat saaier, maar je betekent echt nog wel iets voor je collega's.

Wel vreemd dat je leidinggevende niet reageert.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Leidinggevende had tegen me gezegd dat ik advies van bedrijfsarts moest opvolgen. Hij zou me nog meer laten weten. Maar heb daarna niets meer gehoord. Zelf meerdere dingen gemaild en geopperd wat ik zou kunnen doen aan vervangend werk. 0 reactie. Wel zag ik dat ik in het systeem op ziek sta. Dit is niet naar me gecommuniceerd. Uiteindelijk is via een collega het balletje gaan rollen en heeft iemand van ICT een laptop gebracht en werk ik nu thuis.
Leidinggevende nooit meer gehoord. En ja dat vind ik slecht. En voel me daar ook rot om.
Alle reacties Link kopieren
Je mag niet ziek gemeld worden. Als je baas je wel ziek meldt dan kun je niet werken, want ziek.

Want vindt de bedrijfsarts hiervan?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
07-04-2020 20:45
Je mag niet ziek gemeld worden. Als je baas je wel ziek meldt dan kun je niet werken, want ziek.

Want vindt de bedrijfsarts hiervan?
Hij vond dat ook een beetje apart en ging daar nog wederhoor over doen.
mick87 schreef:
07-04-2020 20:41
Leidinggevende had tegen me gezegd dat ik advies van bedrijfsarts moest opvolgen. Hij zou me nog meer laten weten. Maar heb daarna niets meer gehoord. Zelf meerdere dingen gemaild en geopperd wat ik zou kunnen doen aan vervangend werk. 0 reactie. Wel zag ik dat ik in het systeem op ziek sta. Dit is niet naar me gecommuniceerd. Uiteindelijk is via een collega het balletje gaan rollen en heeft iemand van ICT een laptop gebracht en werk ik nu thuis.
Leidinggevende nooit meer gehoord. En ja dat vind ik slecht. En voel me daar ook rot om.
Zodra jij vervangend werk gaat doen mag je niet meer ziekgemeld staan natuurlijk.
En anders gewoon lekker relaxen en genieten van je ziekteverlof en geen poot uitsteken.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor soort werk is het?
Maakt ook nog wel verschil denk ik

Een leidinggevende die op de IC staat te ploeteren heeft misschien geen tijd om zich ook nog met mailtjes bezig te houden.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
07-04-2020 20:55
Wat voor soort werk is het?
Maakt ook nog wel verschil denk ik

Een leidinggevende die op de IC staat te ploeteren heeft misschien geen tijd om zich ook nog met mailtjes bezig te houden.
Nee het is geen werk in ziekenhuis. En ja hij heeft het vast wel druk. Maar 2 weken geen gehoor is wel bijzonder. Maar dit staat niet op zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-04-2020 20:50
Zodra jij vervangend werk gaat doen mag je niet meer ziekgemeld staan natuurlijk.
En anders gewoon lekker relaxen en genieten van je ziekteverlof en geen poot uitsteken.
Ja denk dat je Gelijk hebt. Deze maand heb ik ook nog vakantie. Maar officieel krijg je die weken terug als je ziek bent. En officieel sta ik op ziek nu
mick87 schreef:
07-04-2020 21:00
Ja denk dat je Gelijk hebt. Deze maand heb ik ook nog vakantie. Maar officieel krijg je die weken terug als je ziek bent. En officieel sta ik op ziek nu
Dan zou ik gewoon op ziek blijven staan zodat je vakantiedagen behouden blijven.
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
07-04-2020 20:59
Nee het is geen werk in ziekenhuis. En ja hij heeft het vast wel druk. Maar 2 weken geen gehoor is wel bijzonder. Maar dit staat niet op zichzelf.
Dan is het zeker niet netjes

Hoe kijken je collega's er tegen aan?
Nemen zij het je kwalijk dat jij er niet bent?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
En beeld je eens in he. Beeld je nu eens in dat je gaat werken. En dat je ziek wordt. En dat je zo ziek wordt, dat je op de ic komt en de rest van leven niet meer kan werken. Hoe erg zijn die paar weken nu dan?
Ik heb alleen maar een kleine, redelijk onschuldige auto- immuunziekte. En heb hoogstwaarschijnlijk,natuurlijk niet getest, wel benoemd op klinisch beeld, corona gehad. En ben daar zooo ziek van geweest. 2 weken echt ziek ziek. En nog een week bijna niks gekund. Zelfs zieker dan toen ik ooit een zware longonsteking had.
Nu 2 wkn later nog steeds last van mijn longen.
Je wilt dat echt niet.
Ik vind wel dat je leidinggevende zich erg laat kennen en zich onfatsoenlijk gedraagt.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
07-04-2020 21:34
Dan is het zeker niet netjes

Hoe kijken je collega's er tegen aan?
Nemen zij het je kwalijk dat jij er niet bent?
Ik heb met 1 collega goed contact en zij vertelde me Dat er door sommigen wel wordt gezegd: "hoezo kan Mick zomaar weken uit de bezetting? Slaat nergens op.
Met name de wat jongere collega's vinden dat. De oudere garde 35+ heeft begrip en snappen het volkomen.

Ik probeer daar niet al te veel over Na te denken. Ik werk al 12 jaar binnen deze instelling en in al die jaren hooguit een weekje ziek geweest. Dus ja. Al jaren ben ik goed inzetbaar. Dit zijn uitzonderlijke omstandigheden. En daar horen uitzonderlijke maatregelen bij. Waaronder dat ik nu niet op de groep werk

Vriend zei ook al: ach al die meiden die zo zeuren gaan ooit wss meerdere kinderen werpen en meerdere maanden met verlof. Jij blijft kindvrij en gaat nooit met verlof, dus geniet ervan. :proud:
Alle reacties Link kopieren
En verder : wie zijn anderen om over mijn toestand te oordelen ?

Ik doe mijn best om me minder schuldig te voelen. Gelukkig helpen jullie me met relativeren.
Je vriend heeft groot gelijk! Geniet ervan! Zo dacht ik er ook over toen ik ooit m'n rechterhand had gebroken en een heerlijk zonnige meimaand thuis in de tuin kon zitten lezen ipv naar m'n werk te moeten. Dat was mijn gemiste zwangerschapsverlof ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven