Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Verschil 1e en 2e coronagolf

06-09-2020 22:39 119 berichten
Zitten we in een 2e coronagolf? Je hoort het vaak. Er zijn ook weer veel besmettingen helaas.
Ik heb daar toch wat vragen over en benieuwd naar jullie mening. Hoe kan het dat in maart de ic's vol lagen en nu het aantal erg laag is wat wordt opgenomen. Is het virus milder of zijn de besmette personen veelal jonger. Steken deze ouders en grootouders dan niet aan?
Hoe kan het dat er in China al weer maanden massaal wordt gefeest, op housepartys, en ze in Europa nog bezig zijn met regels etc. Kan China ons uitleggen wat we verkeerd doen?
Ik snap het gewoon allemaal niet...
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
12-09-2020 09:24
Het virus zorgt nog steeds voor hele zieke mensen op de IC. De jongste die ik de afgelopen maand op de IC (op de buik) zag was een dertiger.
En vergeet ook niet dat de zorg nooit meer zo zou kunnen opschalen als in het voorjaar. Driekwart van mijn collega’s heeft aangegeven geen uren meer extra te gaan werken. En daar behoor ik ook toe.
Geen uren extra? En dan?
Mensen het in het ziekenhuis zelf maar uit laten zoeken?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Ik was vorige week in een verzorgingstehuis en daar is de regel als een bewoner klachten heeft, wordt de hele afdeling getest (incl personeel). Er was een mevrouw met klachten (verkouden, keelpijn, hoesten) Dus iedereen op de afdeling werd getest. De mevrouw met klachten was negatief, maar uit test kwamen 2 besmette bewoners en 1 verzorgster. Allemaal geen klachten.

Omdat de aantallen positief geteste mensen weer toenemen, maar ziekenhuisopnames en sterfgevallen laag blijven denk ik dat de situatie in maart vele malen erger was dan gedacht.

Daarbij stijgt het R cijfer boven de 1 dus 1 persoon steekt meer dan 1 persoon aan. Tja gezien de stijging klopt dat idd, maar dit betekent ook dat er steeds meer mensen besmet worden en dus de groepsimmuiteit steeds hoger wordt. Is dit niet wat we wilden ooit ? Zo lang het sterftecijfer en ziekenopnames niet exponentieel meestijgen zie ik niet waar het probleem ligt.
Alle reacties Link kopieren
klimaatdrammer schreef:
12-09-2020 10:50
Ik was vorige week in een verzorgingstehuis en daar is de regel als een bewoner klachten heeft, wordt de hele afdeling getest (incl personeel). Er was een mevrouw met klachten (verkouden, keelpijn, hoesten) Dus iedereen op de afdeling werd getest. De mevrouw met klachten was negatief, maar uit test kwamen 2 besmette bewoners en 1 verzorgster. Allemaal geen klachten.

Omdat de aantallen positief geteste mensen weer toenemen, maar ziekenhuisopnames en sterfgevallen laag blijven denk ik dat de situatie in maart vele malen erger was dan gedacht.

Daarbij stijgt het R cijfer boven de 1 dus 1 persoon steekt meer dan 1 persoon aan. Tja gezien de stijging klopt dat idd, maar dit betekent ook dat er steeds meer mensen besmet worden en dus de groepsimmuiteit steeds hoger wordt. Is dit niet wat we wilden ooit ? Zo lang het sterftecijfer en ziekenopnames niet exponentieel meestijgen zie ik niet waar het probleem ligt.
Vreemd toch?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
12-09-2020 10:39
Geen uren extra? En dan?
Mensen het in het ziekenhuis zelf maar uit laten zoeken?
Ik heb nog ruim 100 overuren staan van de vorige golf. Toen werden we verrast. Nu is het omdat men zich niet meer aan de regels houdt.
Ik werk gewoon mijn contract uren en niet meer dan dat
Wat wil jij dan, iedereen vrijheid behalve zorg personeel?
Krijg meer en meer het idee dat er weinig verschil tussen de 1e en 2e golf zit.
Sun.lover schreef:
20-09-2020 23:48
Ik heb nog ruim 100 overuren staan van de vorige golf. Toen werden we verrast. Nu is het omdat men zich niet meer aan de regels houdt.
Ik werk gewoon mijn contract uren en niet meer dan dat
Wat wil jij dan, iedereen vrijheid behalve zorg personeel?
Precies. Ik zou ook passen voor weer extra.
Alle reacties Link kopieren
MariaDeJong schreef:
24-09-2020 22:37
Precies. Ik zou ook passen voor weer extra.
*werkt niet in de zorg*

Afhankelijk van hoeveel ik werk zou ik niet passen voor alles.
Maar wel stukken kieskeuriger zijn op hoeveel en wanneer ik extra werk.


En incalculeren dat ik die extra uren achteraf niet op krijg.
Of ik moet ze mee kunnen nemen tot aan mijn pensioen.

Ik gok er namelijk op dat voor alle uren die ik achteraf moet recupereren een ander weer extra overuren mag komen draaien.
Of ik hoor toch vaak genoeg binnen de zorg dat de planningen gewoon véél te strak zijn. Te weinig mensen om vakantie, overuren, ... om maar te zwijgen over ziekte fatsoenlijk op te vangen.
Heel soms zelfs niet de schuld van het management maar gewoon van geen extra personeel vinden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
20-09-2020 23:48
Ik heb nog ruim 100 overuren staan van de vorige golf. Toen werden we verrast. Nu is het omdat men zich niet meer aan de regels houdt.
Ik werk gewoon mijn contract uren en niet meer dan dat
Wat wil jij dan, iedereen vrijheid behalve zorg personeel?
Nee, maar als jij niet gaat werken, wie zorgt er dan voor de patiënten?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
24-09-2020 22:48
Nee, maar als jij niet gaat werken, wie zorgt er dan voor de patiënten?
De bazen? Rutte?


Ik gok dat ze niet alleen een hele Covid-afdeling trekt.
Dat er dus nog anderen zullen zijn ook.

Alleen zal 't wat trager gaan omdat er minder handen zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
calvijn1 schreef:
24-09-2020 22:48
Nee, maar als jij niet gaat werken, wie zorgt er dan voor de patiënten?
Er is gewoon een reëel risico op onderbezetting. Voor de patiënten niet zo tof, maar je kan toch ook geen blik verpleegkundigen open trekken?
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
24-09-2020 22:55
Er is gewoon een reëel risico op onderbezetting. Voor de patiënten niet zo tof, maar je kan toch ook geen blik verpleegkundigen open trekken?
Nee en daarom snap ik niet waarom de huidige verpleging niet extra meer wil gaan werken
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
24-09-2020 23:04
Nee en daarom snap ik niet waarom de huidige verpleging niet extra meer wil gaan werken
Omdat ze op zijn? Waarom zou je extra willen werken als je je waardevolle tijd ook aan je gezin, familie, hobby of neuspeuteren kan besteden.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
24-09-2020 23:04
Nee en daarom snap ik niet waarom de huidige verpleging niet extra meer wil gaan werken
Zou jij in je job dan graag extra gaan werken als je weet dat de uren niet betaald worden?
Dat je ze waarschijnlijk officieel wel mag recupereren, maar dat er in de praktijk te weinig personeel is om dat te kunnen?

En dat het management blijkbaar weinig onderneemt om een poging te doen extra personeel te werven.
Of er in sommige organisaties gewoon zogezegd "geen budget" is voor extra personeel.
Waarbij er dus inderdaad maar op gerekend wordt dat iedereen overuren draait.


Wie gaat er straks - volgend jaar, over een paar maanden - inspringen als iedereen thuis zit met een burn-out omdat ze teveel overuren hebben gedraaid?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
24-09-2020 23:04
Nee en daarom snap ik niet waarom de huidige verpleging niet extra meer wil gaan werken
Ik denk dat al die #ikdoenietmeermee ers wel komen helpen. Of wat werkstudenten.

Alsof je persoonlijk het leed van een gehele onbenullige natie kunt dragen omdat je toevallig ic verpleegkundige bent. Doei sukkels, zou ik denken ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
24-09-2020 23:04
Nee en daarom snap ik niet waarom de huidige verpleging niet extra meer wil gaan werken
Omdat we al enorm veel extra hebben gewerkt. Omdat onze vakanties grotendeels ingetrokken zijn. Omdat we onze overuren niet kunnen opmaken.
Omdat ik er niet aan moet denken om weer zo veel extra te werken.
Dat betekent dat ik alleen extra ga werken als het een officieel dienst opdracht wordt.
En als inderdaad veel van mijn collega’s ook niet extra gaan werken komen we sneller aan de max van het aantal bedden. Dus misschien eerder in een zwart scenario.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
24-09-2020 23:04
Nee en daarom snap ik niet waarom de huidige verpleging niet extra meer wil gaan werken
Ga jij in de weekenden werken als er te weinig docenten zijn om alle leerlingen overdag les te kunnen geven ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
24-09-2020 23:49
Ga jij in de weekenden werken als er te weinig docenten zijn om alle leerlingen overdag les te kunnen geven ?
Vast wel, en dan is 2 weken vakantie ook genoeg om bij te komen in een jaar.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
24-09-2020 23:04
Nee en daarom snap ik niet waarom de huidige verpleging niet extra meer wil gaan werken
Heb je naast constant te kort aan personeel wel eens naar de gemiddelde leeftijd gekeken van het personeel.

https://www.bigregister.nl/over-het-big ... ijdsopbouw
Alle reacties Link kopieren
werken als verpleegkundige is zowel mentaal als lichamelijk erg zwaar. Wisselende diensten ook. Burn outs komen veel voor onder verpleegkundigen. Laat staan als je meer dan fulltime moet gaan werken.
calvijn1 schreef:
24-09-2020 23:04
Nee en daarom snap ik niet waarom de huidige verpleging niet extra meer wil gaan werken
Zou jij gaan werken voor alleen applaus?
Als overuren niet worden uitbetaald maar alleen gecompenseerd in tijd-voor- tijd, en je die Vervolgens niet kunt opnemen? En mensen zien sterven gaat je niet in de koude kleren zitten, dus de handen aan het bed raken straks massaal burn-out als ze weer 12 uurs diensten moeten draaien.

Dus ja, als de overheid niet bereid is om structureel salarissen van verpleegkundigen te verhogen, willen te weinig mensen dit beroep uitvoeren en gaat t tenslotte ten koste van de patiënt. En juist doordat verpleegkundigen normaal gesproken hun patiënten niet laten stikken en zichzelf precies die vraag stellen, is nu de grens bereikt. Niemand werkt gratis, behalve medewerkers in de zorg, want de patiënt. Dus misschien moet famke Louise maar ff een spoedcursus doen met haar “ ikdoenietmeermee”.
calvijn1 schreef:
24-09-2020 23:04
Nee en daarom snap ik niet waarom de huidige verpleging niet extra meer wil gaan werken
Echt niet?
Ik heb samen met nog 5 collega's binnen de verpleging ongeveer alle openvallende diensten in ons verpleeghuis opgepakt. Ik werkte soms 50 uur per week en zelfs in de nachten stonden we niet meer alleen maar met 3 personen. En dat alleen maar omdat wij de enige waren die helemaal geen klachten hebben gekregen. Sommigen kregen corona en moesten toen nog 14 dagen in quarantaine en die konden dus niet komen werken, sommigen hielden daarna ook nog klachten.
Op de cohortafdeling waar ik werkte, ja, in het verpleeghuis hadden we die ook, moest ik de volledige dag in een stikheet pak werken met alles dicht en afgesloten. En toen gingen er 5 mensen van de afdeling alsnog dood. Ik heb ze niet goed gekend want flexwerker maar mijn collega's kenden sommigen al 8 jaar en waren aan ze gehecht. Veel verdriet, naast het harde werken ook omgaan met familie, uitvaartondernemingen, kamers ontsmetten (huishoudelijk werk werd door de verpleging en verzorging ook zelf gedaan). Het is een keertje op.
Collega heeft nu een hernia, een ander regelmatig spit, een volgende heeft mentale klachten na deze periode, een ander heeft ontslag genomen, een volgende is bijna 60 jaar en mag geen nachtdiensten meer draaien, een ander heeft luchtwegklachten overgehouden aan corona.

Hoe duidelijk wil je het hebben? Kun je dit niet zelf bedenken?
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
07-09-2020 11:24
De 2e golf is in feite een heel klein golfje.

Bij de eerste golf lagt het werkelijk aantal besmettingen een factor 10 hoger dan het aantal gemeten besmettingen.

Nu wordt bijna iedereen getest die lichte symptomen heeft. Dus het aantal besmettingen nu is eigenlijk 10x lager dan bij de eerste golf. Daarom is het aantal ziekenhuisopnames ook veel lager.
In de UK is daar onderzoek naar gedaan en moest je het tijdens de piek x 50 doen.
Life is short. Eat dessert first.
Ik krijg als flexer mijn uren trouwens wel volledig uitbetaald en ook gewoon mijn ORT.
doornroosje9 schreef:
25-09-2020 09:07
In de UK is daar onderzoek naar gedaan en moest je het tijdens de piek x 50 doen.
Tijdens de eerste piek factor 50? Wow :@@:
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
16-09-2020 06:43
Vreemd toch?
Hier twee mensen uit een verzorgingshuis positief getest doordat ze getest werden in het ziekenhuis nav opname voor een operatie. Alle bewoners getest. 34 van de 70 positief. Bijna niemand had klachten.
Life is short. Eat dessert first.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven