Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Verschil 1e en 2e coronagolf

06-09-2020 22:39 119 berichten
Zitten we in een 2e coronagolf? Je hoort het vaak. Er zijn ook weer veel besmettingen helaas.
Ik heb daar toch wat vragen over en benieuwd naar jullie mening. Hoe kan het dat in maart de ic's vol lagen en nu het aantal erg laag is wat wordt opgenomen. Is het virus milder of zijn de besmette personen veelal jonger. Steken deze ouders en grootouders dan niet aan?
Hoe kan het dat er in China al weer maanden massaal wordt gefeest, op housepartys, en ze in Europa nog bezig zijn met regels etc. Kan China ons uitleggen wat we verkeerd doen?
Ik snap het gewoon allemaal niet...
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
25-09-2020 09:08
Tijdens de eerste piek factor 50? Wow :@@:
Yep bizar he. Wel niet al die maanden he. Echt tijdens de piek. Maar dat is dus ontzettend veel idd.
Life is short. Eat dessert first.
Krijgt de zorg de overuren niet uitbetaald??
Alle reacties Link kopieren
pilatespas schreef:
25-09-2020 09:32
Krijgt de zorg de overuren niet uitbetaald??

nee doen ze niet. moet je opnemen als vakantie. Wat niet kan want je krijgt die niet als ze daar een goede reden voor hebben.
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
24-09-2020 23:10
Ik denk dat al die #ikdoenietmeermee ers wel komen helpen. Of wat werkstudenten.

Alsof je persoonlijk het leed van een gehele onbenullige natie kunt dragen omdat je toevallig ic verpleegkundige bent. Doei sukkels, zou ik denken ben ik bang.
Ik snap dat ze oververmoeid zijn en ook dat ze enorm balen dat ze nog steeds niet beter betaald krijgen, maar 'doei sukkels' lijkt me een heel rare rancuneuze houding, het is sowieso al niet zo dat mensen die op de IC komen nou per se de mensen zijn die deze tweede golf hebben veroorzaakt. Het is ook niet dat heel Nederland de regels aan zijn laars lapt en bovendien is Nederland niet bepaald het enige land waar het nu weer oplaait, dus 'onbenullige natie' vind ik ook wat raar geformuleerd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
25-09-2020 09:44
Ik snap dat ze oververmoeid zijn en ook dat ze enorm balen dat ze nog steeds niet beter betaald krijgen, maar 'doei sukkels' lijkt me een heel rare rancuneuze houding, het is sowieso al niet zo dat mensen die op de IC komen nou per se de mensen zijn die deze tweede golf hebben veroorzaakt. Het is ook niet dat heel Nederland de regels aan zijn laars lapt en bovendien is Nederland niet bepaald het enige land waar het nu weer oplaait, dus 'onbenullige natie' vind ik ook wat raar geformuleerd.
Daarom is het ook maar goed dat ik niet in de zorg werk.

Maar dat je als verpleegkundige zegt: ik doe wat ik heb beloofd, draai mijn uren en zet me binnen de afgesproken uren voor 100% in, maar dat was het dan ook, vind ik dat echt niet gek.

Je kunt ook in andere branches toch niet oneindig beroep doen op overwerk (dubbele diensten) dat ook nog een fysiek en mentaal enorm zwaar is? En dan ook nog eens (soms) overuren niet uitbetalen? Het houdt een keer op he, juist als je deze mensen duurzaam wilt blijven inzetten in plaats van zo snel mogelijk laten opbranden.
ldp wijzigde dit bericht op 25-09-2020 10:14
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
24-09-2020 23:06
Omdat ze op zijn? Waarom zou je extra willen werken als je je waardevolle tijd ook aan je gezin, familie, hobby of neuspeuteren kan besteden.
Als verplegend personeel in deze tijd wel ja
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
25-09-2020 10:13
Als verplegend personeel in deze tijd wel ja
Snel laten omscholen dan, dat werk blijft er nog wel een poosje. Kun je je hart ophalen!
calvijn1 schreef:
25-09-2020 10:13
Als verplegend personeel in deze tijd wel ja
We leven niet in lala-lekkerkand, waarbij alles wat je nodig hebt oneindig aanwezig is. De mensen in de zorg spannen zich voor 100% in, daar ben ik van overtuigd. En als het lukt ook nog wel 120% of 200%, maar soms lukt dat niet. Tja, dan gaan er dus mensen dood of krijgen niet de zorg die ze nodig hebben. Zo is het leven.
Alle reacties Link kopieren
Momenteel zijn ik en 2 collega’s met bewezen Corona thuis. Scheelt op mijn afdeling in het ziekenhuis weer 3 verpleegkundigen die ze niet kunnen inzetten...
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
25-09-2020 10:11
Daarom is het ook maar goed dat ik niet in de zorg werk.

Maar dat je als verpleegkundige zegt: ik doe wat ik heb beloofd, draai mijn uren en zet me binnen de afgesproken uren voor 100% in, maar dat was het dan ook, vind ik dat echt niet gek.

Je kunt ook in andere branches toch niet oneindig beroep doen op overwerk (dubbele diensten) dat ook nog een fysiek en mentaal enorm zwaar is? En dan ook nog eens (soms) overuren niet uitbetalen? Het houdt een keer op he, juist als je deze mensen duurzaam wilt blijven inzetten in plaats van zo snel mogelijk laten opbranden.
Inderdaad. Overuren worden bij het ziekenhuis waar ik werk niet uitbetaald. Opnemen is onmogelijk. En dan neemt de motivatie om weer zoveel extra te gaan werken snel af, zeker als je er geen waardering voor terug ziet.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
25-09-2020 12:14
Inderdaad. Overuren worden bij het ziekenhuis waar ik werk niet uitbetaald. Opnemen is onmogelijk. En dan neemt de motivatie om weer zoveel extra te gaan werken snel af, zeker als je er geen waardering voor terug ziet.
Zijn er daadwerkelijk zorgmedewerkers die idd alleen hun uren werken en verder niets extra's omdat de motivatie weg is? Ik vraag het me af. In de zorg houden we nl erg van zeiken en ongenoegen uiten maar niemand zal opstaan. Als je als team bij elkaar geroepen wordt en er door leiding gezegd wordt dat iedereen hun steentje zal moeten bijdragen in deze crisistijd door extra inzet te tonen zal iedereen braaf ja knikken. Achteraf huilen en klagen tegen elkaar of op social media dat de zorg niet gewaardeerd wordt. Die ene collega die er misschien tegenin zal gaan staat alleen, krijgt geen bijval en zal uiteindelijk bezwijken onder de groepsdruk of dreiging van leiding of MT.
In tijden van crisis vervallen nl de wettelijke regels en wordt er een beroep gedaan op de zorg om goed werknemersschap te tonen door extra inzet te tonen. Dit zal eerst in overleg gebeuren maar kan uitlopen op een werkbevel. Dit gebeurd alleen in crisistijd waarbij collega uitval zo groot is dat de werkzaamheden in een vitaal beroep in gevaar is.
somana schreef:
25-09-2020 12:33
Zijn er daadwerkelijk zorgmedewerkers die idd alleen hun uren werken en verder niets extra's omdat de motivatie weg is? Ik vraag het me af. In de zorg houden we nl erg van zeiken en ongenoegen uiten maar niemand zal opstaan. Als je als team bij elkaar geroepen wordt en er door leiding gezegd wordt dat iedereen hun steentje zal moeten bijdragen in deze crisistijd door extra inzet te tonen zal iedereen braaf ja knikken. Achteraf huilen en klagen tegen elkaar of op social media dat de zorg niet gewaardeerd wordt. Die ene collega die er misschien tegenin zal gaan staat alleen, krijgt geen bijval en zal uiteindelijk bezwijken onder de groepsdruk of dreiging van leiding of MT.
In tijden van crisis vervallen nl de wettelijke regels en wordt er een beroep gedaan op de zorg om goed werknemersschap te tonen door extra inzet te tonen. Dit zal eerst in overleg gebeuren maar kan uitlopen op een werkbevel. Dit gebeurd alleen in crisistijd waarbij collega uitval zo groot is dat de werkzaamheden in een vitaal beroep in gevaar is.
En dat is dus serieus te schandalig voor woorden. Zeker het feit dat de extra uren in tijd moeten worden opgenomen is volstrekt bezopen. En daar mag de zorg wat mij betreft heel hard over zeuren, achterlijk gedoe.
Alle reacties Link kopieren
MariaDeJong schreef:
25-09-2020 12:37
En dat is dus serieus te schandalig voor woorden. Zeker het feit dat de extra uren in tijd moeten worden opgenomen is volstrekt bezopen. En daar mag de zorg wat mij betreft heel hard over zeuren, achterlijk gedoe.
Zeuren is verspilde energie.
somana schreef:
25-09-2020 13:53
Zeuren is verspilde energie.
Prima, stoppen we met zeuren, zeggen we gewoon "NEE, sorry, lukt niet".
Alle reacties Link kopieren
ldp schreef:
25-09-2020 10:11
Daarom is het ook maar goed dat ik niet in de zorg werk.

Maar dat je als verpleegkundige zegt: ik doe wat ik heb beloofd, draai mijn uren en zet me binnen de afgesproken uren voor 100% in, maar dat was het dan ook, vind ik dat echt niet gek.

Je kunt ook in andere branches toch niet oneindig beroep doen op overwerk (dubbele diensten) dat ook nog een fysiek en mentaal enorm zwaar is? En dan ook nog eens (soms) overuren niet uitbetalen? Het houdt een keer op he, juist als je deze mensen duurzaam wilt blijven inzetten in plaats van zo snel mogelijk laten opbranden.
De argumenten die je hier geeft snap ik, maar niet wat je eerder zei.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
MariaDeJong schreef:
25-09-2020 13:56
Prima, stoppen we met zeuren, zeggen we gewoon "NEE, sorry, lukt niet".
Dat lijkt me sowieso een goed idee. Dat heet gewoon je eigen grenzen bewaken en je daar niet schuldig over voelen.
Alle reacties Link kopieren
MariaDeJong schreef:
25-09-2020 13:56
Prima, stoppen we met zeuren, zeggen we gewoon "NEE, sorry, lukt niet".
Normaal gesproken kan je dat zeggen ja..in tijden van crisis kan je dat wel zeggen maar kan je een werkopdracht krijgen. Dit is trouwens niet een nieuwe regel maar mag echt alleen gebeuren in crisistijd en dat is er bijna nooit. Je mag als werkgever nl verwachten dat er redelijkerwijs ook goed werknemerschap is en er in crisistijd goede samenwerking en oplossingsgerichtheid is.

Dit is volgens mij niet alleen in de zorg maar in ieder vitaal beroep. Wil of kan je je hierin niet vinden is het misschien niet het juiste hulpverlenersberoep.

Wat ik wel vreemd vind is dat je geen keuze mag hebben tussen uren uit laten betalen of er tijd voor terug willen, desnoods 50/50.
Ook vind ik persoonlijk dat een goede werkgever oog heeft voor de belasting van zijn werknemers. Niet dan een half team alles oplost en de andere helft niet meedenkt en werkt omdat hij alleen maar aan zijn eigen situatie denkt. Ik vind wel dat de werkgever iemand een werkopdracht mag geven om de belasting in een team te verlagen. Immers heb je een groter probleem bij langdurige uitval. Samen maakt zwaar werk lichter. Maar goed...dat is mijn mening.
somana schreef:
25-09-2020 14:13
Normaal gesproken kan je dat zeggen ja..in tijden van crisis kan je dat wel zeggen maar kan je een werkopdracht krijgen. Dit is trouwens niet een nieuwe regel maar mag echt alleen gebeuren in crisistijd en dat is er bijna nooit. Je mag als werkgever nl verwachten dat er redelijkerwijs ook goed werknemerschap is en er in crisistijd goede samenwerking en oplossingsgerichtheid is.

Dit is volgens mij niet alleen in de zorg maar in ieder vitaal beroep. Wil of kan je je hierin niet vinden is het misschien niet het juiste hulpverlenersberoep.

Wat ik wel vreemd vind is dat je geen keuze mag hebben tussen uren uit laten betalen of er tijd voor terug willen, desnoods 50/50.
Ook vind ik persoonlijk dat een goede werkgever oog heeft voor de belasting van zijn werknemers. Niet dan een half team alles oplost en de andere helft niet meedenkt en werkt omdat hij alleen maar aan zijn eigen situatie denkt. Ik vind wel dat de werkgever iemand een werkopdracht mag geven om de belasting in een team te verlagen. Immers heb je een groter probleem bij langdurige uitval. Samen maakt zwaar werk lichter. Maar goed...dat is mijn mening.
Ik ben het helemaal met je eens. De voorbeelden die ik echter wel eens hoor zijn ook met een werkopdracht niet meer op te lossen. En hoe lang kun je van mensen verwachten dat ze bijvoorbeeld 40 uur werken waar ze normaal 28 uur werken. Dat gaat een keer spaak lopen. Ik hou m’n hart vast.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
25-09-2020 13:59
De argumenten die je hier geeft snap ik, maar niet wat je eerder zei.
Ja, ik drukte me eerst iets minder genuanceerd uit, maar ik bedoel eigenlijk wel twee keer hetzelfde
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
12-09-2020 09:24
Het virus zorgt nog steeds voor hele zieke mensen op de IC. De jongste die ik de afgelopen maand op de IC (op de buik) zag was een dertiger.
En vergeet ook niet dat de zorg nooit meer zo zou kunnen opschalen als in het voorjaar. Driekwart van mijn collega’s heeft aangegeven geen uren meer extra te gaan werken. En daar behoor ik ook toe.
Aaah jij werkt op een IC, komt dit door dat applaus en schamele eenmalige bonus?? Ik geloof erin dat een echte verpleegkundige met het hart op de juiste plek, wel degelijk overuren gaat draaien.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
25-09-2020 15:50
Aaah jij werkt op een IC, komt dit door dat applaus en schamele eenmalige bonus?? Ik geloof erin dat een echte verpleegkundige met het hart op de juiste plek, wel degelijk overuren gaat draaien.
Sorry, maar ik vindt deze opmerking echt heel erg laag. Jij stelt dus dat verpleegkundigen die echt op zijn en daarom niet meer zo veel hooi op hun vork kunnen nemen het hart niet op de goede plek hebben en geen echte verpleegkundigen zijn? Hou toch op!

Hoe lang moeten ze door gaan dan? En ten koste van wat?
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-09-2020 15:50
Aaah jij werkt op een IC, komt dit door dat applaus en schamele eenmalige bonus?? Ik geloof erin dat een echte verpleegkundige met het hart op de juiste plek, wel degelijk overuren gaat draaien.
Wat een lage rotopmerking.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
25-09-2020 15:50
Aaah jij werkt op een IC, komt dit door dat applaus en schamele eenmalige bonus?? Ik geloof erin dat een echte verpleegkundige met het hart op de juiste plek, wel degelijk overuren gaat draaien.
Dus als je moe bent, en het niet meer kan opbrengen om extra te werken ben je geen echte verpleegkundige? Ik ben fulltime bezig met daarnaast een studiebelasting. Veel meer gaat echt niet lukken hoor. Heel makkelijk om maar te gaan roepen dat we het wel moeten doen. Wat doe je zelf extra? Ik heb echt veel extra uren gewerkt, en nee, ik ben niet van plan om het veel meer te laten oplopen. De bonus is er nog niet he? En van mijn werkgever kregen we als dank een keycord. Joepie!
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
25-09-2020 19:30
Dus als je moe bent, en het niet meer kan opbrengen om extra te werken ben je geen echte verpleegkundige? Ik ben fulltime bezig met daarnaast een studiebelasting. Veel meer gaat echt niet lukken hoor. Heel makkelijk om maar te gaan roepen dat we het wel moeten doen. Wat doe je zelf extra? Ik heb echt veel extra uren gewerkt, en nee, ik ben niet van plan om het veel meer te laten oplopen. De bonus is er nog niet he? En van mijn werkgever kregen we als dank een keycord. Joepie!
Zo bofferd. Wij kregen taart...... (nog) geen corona in verpleeghuis, wel testen en bijbehorende isolaties en gedoe en de benen uit de reet gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Sun.lover schreef:
25-09-2020 19:30
Dus als je moe bent, en het niet meer kan opbrengen om extra te werken ben je geen echte verpleegkundige? Ik ben fulltime bezig met daarnaast een studiebelasting. Veel meer gaat echt niet lukken hoor. Heel makkelijk om maar te gaan roepen dat we het wel moeten doen. Wat doe je zelf extra? Ik heb echt veel extra uren gewerkt, en nee, ik ben niet van plan om het veel meer te laten oplopen. De bonus is er nog niet he? En van mijn werkgever kregen we als dank een keycord. Joepie!
Tijdens de 1e golf, zijn er honderden gepensioneerden, studenten etc te hulp geschoten, er werden lunches bezorgd door ondernemers, ik heb met mijn gezin op balkon staan applaudiseren om 20u, maar al die handreikingen en mooie gebaren lijken wel vergeten.

En wat ik zelf extra doe??? Helemaal niks, ik heb al een baan en dat is meer dan zat, ook in mijn branche ervaren we werkdruk tgv de corona crisis ( applaus niet nodig, dank u) Je weet waar je aan wanneer je de zorg in gaat, dus ik vind het raar dat jij zo bozig reageert, en dat jij het lef hebt om het over geld te hebben.

Hele enge ontwikkeling, dat mensen die zijn opgeleid om patiënten te genezen, dit soort uitspraken doen onder het mom, we zijn moe.
De besmettingen lopen nu pas weer op, maar tussen juni en
augustus /september steeg het aantal ic opnames met nul.
Dus er was wel degelijk een adempauze, en die heb ik niet gehad in mijn branche.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven