Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zo moe(deloos) van long covid

28-12-2022 16:35 332 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ruim een half jaar geleden kreeg ik corona. Flink verkouden en verder weinig aan de hand.
Maar ik werd moe en dat ben ik nog steeds.

Niet zo erg als waar je vaak over leest. Ik kan best dingen. Ik ben vandaag naar yogales geweest, ik doe een wasje, kan op goede dagen best een stuk wandelen. Ik sport heel voorzichtig en zie af en toe vrienden. Ik heb mensen over de vloer gehad met Kerstmis, ik had alles goed gepland en daardoor een kerstdiner op tafel gezet (mijn partner heeft een (gelukkig tijdelijk) medisch probleem waardoor hij voorlopig maar heel weinig kan, daarom deed ik dit alleen). Maar de dag erna was ik dan helemaal afgedraaid, ik kom nauwelijks van de bank af, ik kan niet eens meer helder denken. En de dag daarna loop ik nog steeds enorm te gapen.

Dit is nu al maanden zo. En ik word er zo moedeloos van, want er lijkt zo weinig verbetering in te zitten. Ik was iemand die altijd alles op de fiets deed, die minstens vijf keer per weeg sportte, iemand met energie te over. Ik mis die persoon zo. En ik ben soms zo bang dat ze nooit meer terugkomt.

Volgens mij doe ik alles wat je aan long covid kunt doen: ik slaap vaak best goed, ik eet gezond en heb mijn eiwitinname flink opgeschroefd, ik doe voorzichtig krachttraining onder leiding van een fysiotherapeut en probeer heel nadrukkelijk mijn grenzen in de gaten te houden (al vind ik dat lastig - soms doe ik iets dat op het moment zelf voelt alsof het kan, maar dan blijkt een dag later dat het toch te veel was). En ik weet dat er geen antwoord is op de vraag waarom het dan niet weggaat, maar, nou ja, ik zei het al, ik word er dus nogal moedeloos van.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Och jeetje, Hobbelster, wat klink jij verdrietig (en terecht!). Dikke knuffel van mij!
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees voor mijnwerk veel buitenlandse kranten en toevallig las ik een artikel over het gebruik van Nicotine pleisters maar dat schijnt hier ook al doorgedrongen te zijn.
https://www.postcovidnl.nl/gesprek/nicotinepleisters

Op zich snap ik deze wel want tijdens de pandemie bleek dat rokers minder snel in het ziekenhuis terecht kwamen, wel was het zo dat als ze het kregen ze een hoge kans op sterfte hadden. Ik denk dat dit echter ligt aan het feit dat rokerslongen al beschadigt zijn. Tijdens de pandemie is hier weinig aandacht aangegeven omdat men bang was dat mensen en masse zouden starten met roken.

Wie weet betekent het voor iemand hier iets.
Alle reacties Link kopieren Quote
may_ka schreef:
02-10-2023 14:01
Och jeetje, Hobbelster, wat klink jij verdrietig (en terecht!). Dikke knuffel van mij!
:rose:

en een knuf terug :sheep:
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe is het met jullie?

Ik zit nog steeds een stuk beter in mijn vel dan een half jaar geleden, maar ik hoopte dat ik er nu zó uit zou roetsjen en dat is niet het geval, er kan steeds meer, maar het voelt alsof ik nóg meer kan, maar als ik over die grens ga lig ik vervolgens 's nachts uren wakker met hartkloppingen, en dan ben ik daar dus toch weer dagen van aan het herstellen... Zucht - een stuk minder ellendig dan bij een hoop van jullie, maar wel heel frustrerend...
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeker frustrerend Mayka, en een lange adem voor nodig. Maar er is in elk geval enige vooruitgang, wat op zich al een heel fijn iets is!!!! :cheer:


Hier helaas nog niet veel beter. Ik blijf kwakkelen en heb vreselijke weken achter de rug. Nog even doorzetten, na de winter wordt het beter, dat denk ik althans.


Hoe is het met de rest?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel herkenbaar helaas inmiddels sinds 2020. Ik werk nu ook een dag minder omdat het niet lukt, ook een revalidatie traject gehad, maar nog steeds problemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi Allen,

Wat is er nog veel nasleep vd corona.
Vorig jaar heb ik Long-Covid gehad.
Ben een aantal maanden uit de running geweest.
Sindsdien ben ik niet weer de oude geweest.
Het leek wat beter te gaan, maar sinds een maand of 3 zijn de klachten weer verergerd.
Ik heb mijn "normale" leven weer opgepakt, maar bleef wel steeds moe.

In sept een week naar Italië geweest, daar veel gelopen en toen viel het mij op dat ik weinig energie had, kortademig ben, zeer vermoeid.
Bij terugkomst weer aan het werk en een week later ging het niet meer.
Mijn bloedwaardes zijn ook niet helemaal goed, te hoge bloedplaatjes, zwaar ijzer tekort en nog wat tekorten.
Dus ik gooide het daarop.
Ben doorverwezen naar een internist.

In gesprek met de bedrijfsarts geweest en die vroeg of ik corona had gehad.
(Kanttekening: Ben van baan veranderd, dus ook een andere bedrijfsarts.)
Daar had ik nooit bij stilgestaan, maar zij vertelde ook dat daar best een nasleep van kan zijn.

Ik ben zo moe, geen energie, concentratie is waardeloos, ben afwezig, snel geprikkeld.
Ben net even boodschappen wezen doen en dat hou ik amper vol, ik snap mijzelf even niet meer.

Mayka, wat jij zegt herken ik dus.
Telkens over die grens om vervolgens daar de gevolgen van te dragen.
Of dit dus een nasleep is vd corona weet ik niet, maar hoe meer ik hier lees, dan zou het mij toch niet verbazen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vervelend!

Ik had begin dit jaar ook een stevig ijzertekort en wat afwijkende schildklierwaarden, maar dat was met een paar kuren ijzertabletten weer op orde. Maar op mijn klachten had dat geen effect.

(Maar mijn klachten kwamen direct na mijn covid, dus bij mij was er geen twijfel over of het post-covidsyndroom is.)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
may_ka schreef:
16-11-2023 21:56
Wat vervelend!

Ik had begin dit jaar ook een stevig ijzertekort en wat afwijkende schildklierwaarden, maar dat was met een paar kuren ijzertabletten weer op orde. Maar op mijn klachten had dat geen effect.

(Maar mijn klachten kwamen direct na mijn covid, dus bij mij was er geen twijfel over of het post-covidsyndroom is.)
Ik hoor dat de laatste tijd vaker dat er plots afwijkende schildklierwaarden zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe is het mogelijk dat jullie het nog steeds over Corona hebben?

Ga door.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chubby schreef:
01-12-2023 13:53
Hoe is het mogelijk dat jullie het nog steeds over Corona hebben?

Ga door.

Helaas blijven veel mensen heel ziek na corona. Of ben je nu aan het trollen? Ik hoop het niet.
milesdavis wijzigde dit bericht op 01-12-2023 15:20
0.61% gewijzigd
Chubby schreef:
01-12-2023 13:53
Hoe is het mogelijk dat jullie het nog steeds over Corona hebben?

Ga door.
Dit topic gaat niet over corona, maar over postcovid syndroom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chubby schreef:
01-12-2023 13:53
Hoe is het mogelijk dat jullie het nog steeds over Corona hebben?

Ga door.
We hebben er nog steeds last van :lightbulb:.
Waar vind je precies dat we mee door moeten gaan?
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Chubby schreef:
01-12-2023 13:53
Hoe is het mogelijk dat jullie het nog steeds over Corona hebben?

Ga door.
Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn zoals jij die op zo’n manier reageren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Chubby schreef:
01-12-2023 13:53
Hoe is het mogelijk dat jullie het nog steeds over Corona hebben?

Ga door.
Colère! Hoe is het mogelijk dat iemand vind dat je elkaar niet mag steunen bij longcovidklachten die erg onaangenaam zijn?
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Socks schreef:
01-12-2023 18:14
Hoe is het mogelijk dat er mensen zijn zoals jij die op zo’n manier reageren?
Eens met je en dan nog zo dom zitten lullen! Dit topic is hier juist voor bedoeld om ervaringen ui te wisselen en elkaar te steunen.
Je pense donc je suis
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha allemaal,

Na even twijfelen post ik hier toch een bericht. Ik heb nog veel minder lang klachten dan de meesten van jullie (nu iets meer dan een maand sinds mijn corona-infectie), maar heb dermate last van klachten dat ik jullie toch graag om tips vraag (wil ook proberen de schade zoveel mogelijk te beperken, voor zover dat kan).

Ik heb op 10 januari een afspraak bij de longarts voor een longfunctietest (eerder was niet mogelijk, ze zitten bomvol). Ik heb de huisarts gevraagd wat ik tot die tijd moet doen, maar verder dan 'rustig aandoen en niet over je grenzen heen' kwam ze ook niet. Ik lig inmiddels vrijwel de hele dag op de bank of in bed, na een uurtje met de kinderen 's ochtends (bijna 3 en 5,5) moet ik alweer gaan liggen. De grens ligt dus wel heel dichtbij. Iemand tips om grenzen bewaken te combineren met kleine kinderen?

Verdee blijf ik hoesten, ondanks de puf die ik heb gekregen. Vaak tot kokhalzen/overgeven, maar ik heb ook het gevoel van te weinig zuurstof na het hoesten. Ik moet op de grond gaan zitten/liggen en krijg tintelende lippen en vingers. Hoort dit erbij, of moet ik toch weer bij de huisarts aan de bel trekken?

Laatste vraag die ik heb gaat over de 20 minuten met zo min mogelijk prikkels rusten. Ik heb adhd, dus 20 minuten stil liggen brengt niet perse rust. Heeft iemand tips voor een fijne meditatie om te luisteren? Denk dat de kans dan groter is dat ik niet elke minuut op de klok kijk :-)

Veel dank alvast!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb die 20 minuten met de ergotherapeut uitonderhandeld tot óf naar buiten kijken zonder geluid óf een podcast luisteren (op enkele snelheid) met mijn ogen dicht.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
may_ka schreef:
11-12-2023 21:26
Ik heb die 20 minuten met de ergotherapeut uitonderhandeld tot óf naar buiten kijken zonder geluid óf een podcast luisteren (op enkele snelheid) met mijn ogen dicht.
Haha, mooie onderhandeling :-D Dan ga ik ook zoiets proberen, want tot nu toe is het alles behalve rustgevend.

Hoeveel baad had je bij de ergotherapeut? Alle dekking van de verzekering gaat pas lopen na 3 maanden, maar ik zit erover te denken op eigen kosten een ergotherapeut te benaderen. Liever nu al wat gerichter bezig dan nog 2 maanden aanmodderen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond de ergotherapeut prettig om tegenaan te praten en om bevestiging te krijgen, maar haar boodschap aan mij was helaas wel dat ik vrijwel alles al deed (proberen genoeg rust te nemen, bij je grenzen vandaan blijven, alternatieve dingen doen, wel blijven bewegen, etc.) - ik had liever gehoord dat er nog gouden tips waren 🙂

Je zou daarom kunnen overwegen eenmalig bij een ergotherapeut langs te gaan, daar tips op te doen en dan vervolgens te hopen dat je er genoeg aan hebt en dat je er over drie maanden vanaf bent.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Renee wat vervelend dat je je zo rot voelt! Heel herkenbaar. Ik had kort na corona veel aan fysiotherapie om goed adem te halen. Meer lucht = (wat) meer energie. Ergo is goed om je energie goed te verdelen over de dag. Met kleine kinderen is dat lastig, zij bepalen grotendeels je dag. Daar kon mijn ergotherapeut niet zoveel mee. Dus ik heb kleine dingen uit die ergotherapie gehaald en vooral zelf aanpassingen gemaakt. Maar toen was ik al een half jaar verder. Geen idee of je daar nu al wat aan hebt. Fysiotherapie zou ik je wel aanraden, maar dus puur voor je ademhaling.

En geef het wat tijd. Meestal herstel je vanzelf. Je bent ‘pas’ een maand ziek, het hoeft geen longcovid te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Na meerdere gezondheid tegenslagen (waaronder oa 2x long covid) ben ik begonnen met sporten... maar wow.. na 2 jaar bijna geen intensieve inspanning (wel 2x long covid revalidatie) valt het me echt zwaar tegen. Lijf moet van heel ver komen.. hopelijk kan ik over een half jaar iets anders zeggen..
Patiënten met long covid lopen bij
grote fysieke inspanningen meer schade
aan het spierweefsel op dan anderen.
Onderzoekers van het Amsterdam UMC en
de VU hebben dat vastgesteld met een
fiets-inspanningstest.

Ze concluderen dat long covid een
lichamelijke oorzaak heeft.Patiënten
zijn moe doordat hun mitochondriën,de
energiecentrales in de cellen,niet goed
functioneren.Bij inspanningen hopen
zich daar schadelijke eiwitten op.

Mogelijk komt dit doordat longcovid-
patiënten een enzym blijven produceren
dat tijdens een covid-infectie de
infectie aanvalt.Bij andere mensen
verdwijnt dit enzym na de infectie

Teletekst
Ik heb meegedaan aan deze hele kleine studie , 25 covid en 21 gezonde proefpersonen

Op Twitter extra uitleg van de studie door Rob Wüst
https://x.com/RobWust/status/1742856116181028994?s=20
anoniem_6666bc69b907a wijzigde dit bericht op 04-01-2024 12:30
39.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat beeld herken ik. Ik ben er grotendeels vanaf, maar merk nog steeds dat ik, als ik te veel doe, veel slechter slaap (niet inslapen, niet doorslapen, onrustig, hartkloppingen) en daardoor de lamlendigheid ook weer opkomt. En als ik krachttraining doe heb ik veel meer spierpijn dan eerder…
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven