Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zorgen over of vakantie door kan gaan (NL rood?), wie?

06-07-2021 17:09 2353 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft zorgen over of zijn/haar vakantie door kan gaan (zoals gehoopt)? Bijvoorbeeld door de huidige oplopende besmettingen in NL (waardoor andere landen ons misschien niet willen zonder quarantaine bijv.) of door problemen met testen. Of of je vaccinatie wel geldig is op moment van vertrek bijvoorbeeld, of gedoe met de app?

Deel hier je zorg, hoop en ervaringen, misschien kunnen we elkaar helpen. Ik wens iedereen alvast een fijne en onbezorgde vakantie :sun: !
Wij zijn volledig gevaccineerd én hebben voor vertrek een pcr-test gedaan.
Alle documenten geprint meegenomen en deze zijn héél zorgvuldig gecontroleerd op de luchthaven van Bonaire.

Daar kregen we ook gelijk een afspraak voor testen op de 5e dag.

Volgens mij kan het haast niet veiliger.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn we zaterdag teruggekomen van onze heerlijke vakantie in Zuid Frankrijk. Nergens gecontroleerd aan de verschillende grenzen ( Belgie, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk).
Alleen bij de aankomst op de camping onze pass sanitaire hoeven te laten zien, bij het overnachtingsadres werd nergens om gevraagd.
Bij het Seaquarium moesten we ook nog een keer tonen. Echt wel een wassen neus, want 2 meter na de controleposten, stonden mensen hutje mutje op elkaar, wat enigzins logisch is op zo'n locatie.
Moet zeggen dat we die hele pass sanitaire een beetje een wassen neus vonden, ook op de camping. 1x laten zien bij aankomst, wie weet wat mensen in de tussentijd allemaal doen en Corona oplopen? We hadden zelftests bij ons, voor het geval dat.

Over het algemeen wel wat meer mensen met mondkapje op gezien op straat dan hier in NL, ook voor de mondkapjesplicht in winkels. Afstand houden was er nauwelijks bij, wij liepen overal met een ruime boog omheen, maar leken dat als een van de weinigen te doen.
Zal ook aan de plaats liggen waar we waren.

Vrijwel geen Nederlanders gezien op de camping of in de omgeving, alleen Fransen, Belgen en Duiters. Op de terugweg wel veel Nederlanders gezien, hoe noorderlijker we kwamen, hoe meer gele NL's kentekens.

Beiden bij thuiskomst getest, ook al hebben we, buiten hettSeaquarium, overal behoorlijke afstand kunnen houden. Negatief gelukkig, dus daarna bij onze ouders/schoonouders op bezoek geweest.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
10-08-2021 19:34
Heb je nu gestaft vanwege wederom zielig provoceren in dit topic.

Laat gaan joh. Moet jij niet lekker ongestoord vakantie vieren in Italië?! Of ben je alweer terug?
Alle reacties Link kopieren
Hier ook eindelijk geboekt! Over een kleine 3 weken vertrekken we naar Italië.
Hopelijk kunnen we ook nog wat bezoeken maar als we alleen bij ons huisje kunnen genieten van onze eigen kookkunsten en een kleine wandeling af en toe is dat ook oké.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
10-08-2021 20:25
Laat gaan joh. Moet jij niet lekker ongestoord vakantie vieren in Italië?! Of ben je alweer terug?
Ik ga nu Fransmannen tongen!
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
10-08-2021 20:40
Ik ga nu Fransmannen tongen!

Als je je adem maar inhoudt tijdens.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
10-08-2021 19:34
Heb je nu gestaft vanwege wederom zielig provoceren in dit topic.
Jemig wat kinderachtig :rofl: :bonk:

Ik ben echt benieuwd of de cijfers gaan oplopen. Logisch toch
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
10-08-2021 20:44
Jemig wat kinderachtig :rofl: :bonk:

Ik ben echt benieuwd of de cijfers gaan oplopen. Logisch toch

Eeh...jouw rare gedram in dit topic. Dat is pas kinderachtig. Met je :rofl: en :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
10-08-2021 20:40
Ik ga nu Fransmannen tongen!

Heel goed :-D .
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
10-08-2021 15:34
Volgens mij dragen mensen mondkapjes niet zozeer omdat ze zich dan veilig wanen, maar omdat de overheid het verplicht. Het voelt voor mij echt als schijnveiligheid, voorgeschreven door de overheid die wil laten zien dat ‘ze’ alles doen om de pandemie te bestrijden. Ik ben zo blij dat het in NL behalve in het OV niet meer ophoeft!
Dat is eerder de Nederlandse houding. Ik was vorig jaar zomer in Spanje en als ik af en toe mijn mondkapje vergat werd ik daar door willekeurige Spanjaarden op aangesproken.
Alle reacties Link kopieren
Birdie schreef:
10-08-2021 19:40
Wij zijn volledig gevaccineerd én hebben voor vertrek een pcr-test gedaan.
Alle documenten geprint meegenomen en deze zijn héél zorgvuldig gecontroleerd op de luchthaven van Bonaire.

Daar kregen we ook gelijk een afspraak voor testen op de 5e dag.

Volgens mij kan het haast niet veiliger.
Ik vertel volgende week naar Curaçao en daar gaat het hetzelfde alleen moet je daar op dag 3 testen en die afspraak al gemaakt hebben voor je vertrekt vanuit Nederland
Wij zijn nu twee weken in Frankrijk en het is rustiger dan normaal, de Britten zijn er niet en er zijn ook minder Duitsers. Vanaf nu zal het wel drukker worden omdat de Fransen vakantie hebben.
Qua afstand houden vind ik het hier hetzelfde als in nl, de een houdt zich er wel aan en de ander niet.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
10-08-2021 23:04
Dat is eerder de Nederlandse houding. Ik was vorig jaar zomer in Spanje en als ik af en toe mijn mondkapje vergat werd ik daar door willekeurige Spanjaarden op aangesproken.
Afgelopen zondag was ik in een wat toeristischer plaatsje in Frankrijk, waar buiten een mondkapje verplicht was. Als de helft van Fransen er 1 op had, schat ik het al behoorlijk positief in.
Of het hing onder hun kin, terwijl ze liepen te roken.
Ook vorig jaar in Griekenland werd er heel nonchalant omgesprongen met de draagplicht op sommige plaatsen.

Dus nee, ik ben het niet met je eens dat het iets typisch Nederlands zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels thuis, en had verwacht op Amsterdam CS toch wel gecontroleerd te worden op het coronabewijs. Kleine moeite, toch? Maar nee hoor, niks. Trein in en uit zonder iets te laten zien...
Ik ga iig maar even een zelftest doen, na 5 dagen tussen de nek-hijgende Fransen :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu ook in Frankrijk maar ik vind het hier gewoon NL in mondkapjestijd. De een komt idd te dichtbij, maar dat heb je in de appie ook. Ik zie ook veel kinderen met mondkapjes. Blij dat we die ook hebben meegenomen. Verder heb ik mijn coronapass al 5 keer moeten laten zien. Zelfs een keer om binnen een ijsje te kopen. Was een soort diner.
Vandaag naar een zoo geweest. Daar moest je uiteraard je pas laten zien of een sneltest laten doen. Er stond een testtentje naast. Ik vind t tot nu toe netjes geregeld allemaal hoor.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren
Wij liepen gisteravond op de kermis in Parijs en daar moest je bij elke attractie en elk eettenttje je pas sanitaire laten zien. Zelfs bij het reuzenrat waar je alleen met je eigen gezin in een dichte cabine gaat. Best wel overkill hoor.. ik hoop toch dat we dat hier niet gaan krijgen!
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
11-08-2021 22:18
Wij liepen gisteravond op de kermis in Parijs en daar moest je bij elke attractie en elk eettenttje je pas sanitaire laten zien. Zelfs bij het reuzenrat waar je alleen met je eigen gezin in een dichte cabine gaat. Best wel overkill hoor.. ik hoop toch dat we dat hier niet gaan krijgen!
Op een kermis snap ik dat dan wel omdat je normaal gesproken overal de kermis op kunt komen en in willekeurige volgorde de attracties af kan gaan, je hebt niet één vast controlepunt. Bij een pretpark zou ik het wel overdreven vinden, dan is één keer controleren genoeg.

Als je nu wel door een vaste ingang de kermis op moet vind ik het ook wel overdreven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
rosadebree schreef:
11-08-2021 22:18
Wij liepen gisteravond op de kermis in Parijs en daar moest je bij elke attractie en elk eettenttje je pas sanitaire laten zien. Zelfs bij het reuzenrat waar je alleen met je eigen gezin in een dichte cabine gaat. Best wel overkill hoor.. ik hoop toch dat we dat hier niet gaan krijgen!
Dat lijkt me wel irritant. Ik geloof dat de meeste steden hier in Nederland de kermis afsluiten met hekken zodat ze de drukte kunnen regelen. En ik heb gehoord dat sommige kermissen verplaatst zijn naar een voetbalstadion of iets dergelijks. Wellicht was dat in Parijs niet haalbaar.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
11-08-2021 22:18
Wij liepen gisteravond op de kermis in Parijs en daar moest je bij elke attractie en elk eettenttje je pas sanitaire laten zien. Zelfs bij het reuzenrat waar je alleen met je eigen gezin in een dichte cabine gaat. Best wel overkill hoor.. ik hoop toch dat we dat hier niet gaan krijgen!
Wat is daar irritant aan? Je moet toch je portemonnee of telefoon tevoorschijn halen om je kaartje te betalen (of bij het instappen van de attractie je kaartje afgeven). Dan laat je toch in één moeite door je QR-code zien. Ik zou daar dus echt geen enkel probleem mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
heavydrizzle schreef:
12-08-2021 07:49
Wat is daar irritant aan? Je moet toch je portemonnee of telefoon tevoorschijn halen om je kaartje te betalen (of bij het instappen van de attractie je kaartje afgeven). Dan laat je toch in één moeite door je QR-code zien. Ik zou daar dus echt geen enkel probleem mee hebben.


Ik vond het niet echt irritant (ik ben dubbel gevaccineerd dus kon met mijn code wapperen) maar meer onbegrijpelijk. Is dat het soort samenleving dat gewenst en nodig is? Ook in de wetenschap dat mensen elkaar buiten het zich van de overheid toch wel besmetten… de meeste besmettingen vinden nog altijd thuis of in de eigen sociale kring plaats.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
11-08-2021 23:28
Op een kermis snap ik dat dan wel omdat je normaal gesproken overal de kermis op kunt komen en in willekeurige volgorde de attracties af kan gaan, je hebt niet één vast controlepunt. Bij een pretpark zou ik het wel overdreven vinden, dan is één keer controleren genoeg.
Wij waren bij een vergelijkbaar iets in Oostenrijk (zonder 1 vast controlepunt), maar daar kreeg je bij de eerste keer controle zo'n papieren armbandje om, die kon je dan volgende keren laten zien. Was best handig.
rosadebree schreef:
12-08-2021 09:34
Ik vond het niet echt irritant (ik ben dubbel gevaccineerd dus kon met mijn code wapperen) maar meer onbegrijpelijk. Is dat het soort samenleving dat gewenst en nodig is? Ook in de wetenschap dat mensen elkaar buiten het zich van de overheid toch wel besmetten… de meeste besmettingen vinden nog altijd thuis of in de eigen sociale kring plaats.
Dat roepen ze inderdaad al maanden maar ik vraag me af of dat nog klopt nu er steeds meer kan buiten de deur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit topic de afgelopen weken gevolgd in aanloop naar onze vakantie maar had nog niet mee geschreven. We zijn gisteren terug gekomen uit Griekenland dus ik dacht, ik deel nog even hoe dat is gelopen!

De benodigde documenten (plf, negatieve test of vaccinatie) worden wel echt gecontroleerd. Zowel in NL als bij aankomst in Griekenland (daar was een vluchtige blik op de plf genoeg, maar goed die waren dus al gecontroleerd bij vertrek). In Gr zelf heb ik me prima veilig gevoeld. Overal handdesinfectie en binnen mondkapjes, maar verder aan het strand /zwembad/ stad juist heel relaxt. Had er geen rekening mee gehouden dat ook voor georganiseerde excursies weer een testbewijs nodig is. Maar niet voor entree op eigen houtje zeg maar. Terug had ik een negatief testbewijs nodig. Dat was door Sunweb top geregeld. Snel en duidelijk, dus geen gedoe. Ook deze werd bij het inchecken weer echt gecontroleerd. Maar al met al een prima veilige vakantie gehad. Blij dat we gegaan zijn, ondanks quarantaine stress vooraf ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wij waren in Zwitserland, behalve in OV en binnen (een mondkapje op), niks gemerkt van coronamaatregelen.
In Zwitserland willen ze sowieso nu alle coronamaatregelen opheffen, omdat de politiek daar van mening is dat wie gevaccineerd wilde worden, inmiddels gevaccineerd is.
Het was in ieder geval erg relaxed daar.
Later volgende week Duitsland, benieuwd hoe het daar gaat.
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
10-08-2021 20:44
Jemig wat kinderachtig :rofl: :bonk:

Ik ben echt benieuwd of de cijfers gaan oplopen. Logisch toch
Nee. Mensen die op vakantie zijn zijn niet op het werk of familiebezoek, de nummer één en twee besmettingsbronnen in Nederland. Dus het houdt elkaar redelijk in evenwicht. Zolang ze op vakantie niet in een volgepakte disco staan te dansen (zomervakantie?), zal het wel loslopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven