Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Zorgen over of vakantie door kan gaan (NL rood?), wie?

06-07-2021 17:09 2353 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft zorgen over of zijn/haar vakantie door kan gaan (zoals gehoopt)? Bijvoorbeeld door de huidige oplopende besmettingen in NL (waardoor andere landen ons misschien niet willen zonder quarantaine bijv.) of door problemen met testen. Of of je vaccinatie wel geldig is op moment van vertrek bijvoorbeeld, of gedoe met de app?

Deel hier je zorg, hoop en ervaringen, misschien kunnen we elkaar helpen. Ik wens iedereen alvast een fijne en onbezorgde vakantie :sun: !
Ik vraag me af, zijn hier al mensen die iemand kennen, of wellicht jezelf, die vast zitten in het buitenland omdat ze positief getest zijn voordat ze naar huis zouden gaan? Ik lees het wel af en toe wat over online en dan wordt er vooral geklaagd over het slechte eten. Ik ben gewoon nieuwsgierig of enkele viva dames(en de enkele heren) dat ook is overkomen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
13-08-2021 00:40
Ik vraag me af, zijn hier al mensen die iemand kennen, of wellicht jezelf, die vast zitten in het buitenland omdat ze positief getest zijn voordat ze naar huis zouden gaan? Ik lees het wel af en toe wat over online en dan wordt er vooral geklaagd over het slechte eten. Ik ben gewoon nieuwsgierig of enkele viva dames(en de enkele heren) dat ook is overkomen.

Dat is in mijn omgeving niet voorgenomen. Maar ik ken dan ook vrij veel gevaccineerde veertigers die met de auto op vakantie gaan, dus die zullen dat probleem niet snel hebben.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
13-08-2021 00:40
Ik vraag me af, zijn hier al mensen die iemand kennen, of wellicht jezelf, die vast zitten in het buitenland omdat ze positief getest zijn voordat ze naar huis zouden gaan? Ik lees het wel af en toe wat over online en dan wordt er vooral geklaagd over het slechte eten. Ik ben gewoon nieuwsgierig of enkele viva dames(en de enkele heren) dat ook is overkomen.
Volgens mij zijn dat vooral mensen die op vakantie grote risico’s nemen zoals feesten etc.
De mensen die ik ken zitten vooral op het terras en aan het zwembad met soms een museum of winkeltje. De kans op besmetting is dan minimaal.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
13-08-2021 09:07
Volgens mij zijn dat vooral mensen die op vakantie grote risico’s nemen zoals feesten etc.
De mensen die ik ken zitten vooral op het terras en aan het zwembad met soms een museum of winkeltje. De kans op besmetting is dan minimaal.
Precies. Als het je gelukt is om anderhalf jaar geen corona op te lopen, hoe groot is dan de kans dat je het op vakantie wel oploopt als je gewoon netjes aan de regels houdt?

Natuurlijk kun je pech hebben , maar in mijn omgeving heb ik daar nog niet van gehoord. Ik ken sowieso maar een stuk of drie man persoonlijk die het afgelopen jaar ziek zijn geworden.
Ja daarom vraag ik me dat af omdat ik zulke berichten vooral lees van feestende jongeren die veel uitgaan en geen afstand houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken geen mensen die zo vakantie vieren.

Er stond laatst wel een artikel in het AD over een moeder die enorm bang was dat haar dochter op Kreta positief zou testen en in quarantaine moest want haar meiske was pas 17 en annuleren was geen optie geweest want dan was ze haar geld kwijt, maar ze kreeg overal te horen dat het toch echt een gevalletje eigen verantwoordelijk was.

Het lijkt mij ook wel vreselijk als je kind nu in zo'n oord zit, maar ik snap wel dat het als eigen verantwoordelijkheid wordt gezien. Zeker als je volop hebt lopen feesten en niets hebt gedaan om te voorkomen dat je voor je terugreis positief test.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
13-08-2021 10:34
Ja daarom vraag ik me dat af omdat ik zulke berichten vooral lees van feestende jongeren die veel uitgaan en geen afstand houden.
De meeste mensen lopen op vakantie denk ik minder risico dan thuis. Thuis zie je toch je vrienden en familie en eventueel collega’s.
Op vakantie spreek ik, naast mijn man, niemand langer dan 5minuten.
En je brengt over het algemeen veel meer tijd buiten door dan binnen.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
13-08-2021 10:41
Ik ken geen mensen die zo vakantie vieren.

Er stond laatst wel een artikel in het AD over een moeder die enorm bang was dat haar dochter op Kreta positief zou testen en in quarantaine moest want haar meiske was pas 17 en annuleren was geen optie geweest want dan was ze haar geld kwijt, maar ze kreeg overal te horen dat het toch echt een gevalletje eigen verantwoordelijk was.

Het lijkt mij ook wel vreselijk als je kind nu in zo'n oord zit, maar ik snap wel dat het als eigen verantwoordelijkheid wordt gezien. Zeker als je volop hebt lopen feesten en niets hebt gedaan om te voorkomen dat je voor je terugreis positief test.
Ik denk dat het schromelijk overdreven wordt. Natuurlijk is het geen pretje om in quarantaine te zitten in het buitenland maar dat is het in Nederland ook niet. Een kind van 17 dat alleen op vakantie kan is oud en wijs genoeg om daar mee om te (leren) gaan.

Ik las in het artikel dat ze het zo moeilijk vonden dat ze niet naar buiten mochten tijdens de quarantaine...alsof je in Nederland wel naar buiten mag als je besmet bent met COVID! Kortom, download wat leuke boeken op je iPad en zit je tijd uit, en hoop dat je geen long covid oploopt.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
13-08-2021 11:10
De meeste mensen lopen op vakantie denk ik minder risico dan thuis. Thuis zie je toch je vrienden en familie en eventueel collega’s.
Op vakantie spreek ik, naast mijn man, niemand langer dan 5minuten.
En je brengt over het algemeen veel meer tijd buiten door dan binnen.
Ik twijfel echt enorm of wij een vakantie gaan boeken naar een 'geel' land (vliegtuig) maar wat je zegt, met hoeveel mensen heb je contact en het meeste is inderdaad buiten.
Een groen land kan ook opeens wanneer je daar zit geel worden.
Alle reacties Link kopieren
Lilly1234 schreef:
13-08-2021 11:37
Ik twijfel echt enorm of wij een vakantie gaan boeken naar een 'geel' land (vliegtuig) maar wat je zegt, met hoeveel mensen heb je contact en het meeste is inderdaad buiten.
Een groen land kan ook opeens wanneer je daar zit geel worden.
Helemaal voorkomen kan natuurlijk niet, zeker niet als je met het vliegtuig gaat.
Maar als je in plaats daarvan thuis vakantie gaat vieren met uitstapjes heb je minstens zoveel kans, als niet meer, om besmet te raken.
Alle reacties Link kopieren
Lilly, waar maak je je zorgen om? We leven in een rood land, waarom ben je dan bang om naar een geel of groen land te gaan?

In het vliegtuig is iedereen meestal getest. Natuurlijk kun je de pech hebben dat je naast iemand komt te zitten die ondanks test of vaccinatie toch nog positief tegen je aan niest, maar dat kan ook wanneer je zo op kantoor werkt. Ik acht die kans zelfs groter.
Susan schreef:
13-08-2021 10:41
Ik ken geen mensen die zo vakantie vieren.

Er stond laatst wel een artikel in het AD over een moeder die enorm bang was dat haar dochter op Kreta positief zou testen en in quarantaine moest want haar meiske was pas 17 en annuleren was geen optie geweest want dan was ze haar geld kwijt, maar ze kreeg overal te horen dat het toch echt een gevalletje eigen verantwoordelijk was.

Het lijkt mij ook wel vreselijk als je kind nu in zo'n oord zit, maar ik snap wel dat het als eigen verantwoordelijkheid wordt gezien. Zeker als je volop hebt lopen feesten en niets hebt gedaan om te voorkomen dat je voor je terugreis positief test.
Ja dat heb ik ook gelezen. Die zat toch ook in quarantaine? Ik snap dat je als moeder in de stress schiet als je dochter zoiets overkomt maar zo met het vingertje wijzen naar de overheid en reisorganisatie vond ik ook erg onterecht. Want inderdaad: Eigen verantwoordelijkheid. Als zo'n reisorganisatie alles maar moet gaan annuleren, terwijl er binnen de EU is afgesproken dat vakantie gewoon kon, dan zijn die organisaties zo failliet. Dochter had ook in Nederland kunnen blijven voor de zekerheid.
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
13-08-2021 11:41
Lilly, waar maak je je zorgen om? We leven in een rood land, waarom ben je dan bang om naar een geel of groen land te gaan?

In het vliegtuig is iedereen meestal getest. Natuurlijk kun je de pech hebben dat je naast iemand komt te zitten die ondanks test of vaccinatie toch nog positief tegen je aan niest, maar dat kan ook wanneer je zo op kantoor werkt. Ik acht die kans zelfs groter.
Ja je hebt helemaal gelijk.
Ik ben meer bang voor de ex van mijn vriend :P
Wij hebben de laatste 1,5 week van de vakantie vrij en zouden dan uiterlijk in het laatste weekend van de vakantie terugkomen. Maandag begint school dan weer en stel dat 1 van ons positief test. Kind hoeft niet getest te worden.
Lilly1234 schreef:
13-08-2021 11:37
Ik twijfel echt enorm of wij een vakantie gaan boeken naar een 'geel' land (vliegtuig) maar wat je zegt, met hoeveel mensen heb je contact en het meeste is inderdaad buiten.
Een groen land kan ook opeens wanneer je daar zit geel worden.
Ik zou nu zoiets hebben bij twijfel niet doen. Ik zou ook wel weer graag naar het buitenland willen maar ik doe het niet want ik ken mezelf. Dat gaat mij zoveel stress opleveren dat ik waarschijnlijk niet eens volop kan genieten. Ik ga lekker een weekje weg in eigen land, zo ben ik er toch even uit en mocht het nodig zijn zo thuis.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
13-08-2021 11:45
Ja dat heb ik ook gelezen. Die zat toch ook in quarantaine? Ik snap dat je als moeder in de stress schiet als je dochter zoiets overkomt maar zo met het vingertje wijzen naar de overheid en reisorganisatie vond ik ook erg onterecht. Want inderdaad: Eigen verantwoordelijkheid. Als zo'n reisorganisatie alles maar moet gaan annuleren, terwijl er binnen de EU is afgesproken dat vakantie gewoon kon, dan zijn die organisaties zo failliet. Dochter had ook in Nederland kunnen blijven voor de zekerheid.
Ja, maar toen had moeder het weer over de zuurverdiende centjes van haar dochter. Ik snap dat dat inderdaad zuur is, maar als je er echt ontzettend over in zit kun je als ouder altijd nog besluiten je kind dat zelf financieel wat in tegemoet te komen. Maar ik denk dat dochter zelf gewoon graag wilde gaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
13-08-2021 11:45
Ja dat heb ik ook gelezen. Die zat toch ook in quarantaine? Ik snap dat je als moeder in de stress schiet als je dochter zoiets overkomt maar zo met het vingertje wijzen naar de overheid en reisorganisatie vond ik ook erg onterecht. Want inderdaad: Eigen verantwoordelijkheid. Als zo'n reisorganisatie alles maar moet gaan annuleren, terwijl er binnen de EU is afgesproken dat vakantie gewoon kon, dan zijn die organisaties zo failliet. Dochter had ook in Nederland kunnen blijven voor de zekerheid.
Die zat helemaal niet in quarantaine, moeder sorteerde alvast voor op het vreselijke onrecht dat zou gaan plaatsvinden als haar lieve onschuldige 17 jarige positief zou testen.
Wat een zeikverhaal was dat zeg!!
Alle reacties Link kopieren
Ben ik nou gek? Ik wil die erewoordverklaring in gaan vullen omdat we dinsdag naar Frankrijk gaan, maar op de website (deze: https://mobile.interieur.gouv.fr/Actual ... -de-voyage ) staat Nederland op groen en dan hoef je blijkbaar niks te doen (geen test enzo). Kijk ik nou verkeerd of is Nederland idd weer groen voor Frankrijk?
Alle reacties Link kopieren
Het moet gewoon nog wel hoor.
Nou ja, het is 1 A4’tje, waar bij ons niet om gevraagd is.

Nederland was overigens altijd al groen, net als alle andere EU landen. Toch gelden er voor verschillende groene landen, verschillende regels.

https://mobile.interieur.gouv.fr/conten ... t-2021.pdf

Als je hier kijkt staat Nederland nog bij de landen die ‘under surveillance’ zijn. Net als Spanje, Griekenland, Cyprus, Malta en Griekenland.
En gelden er dus wel degelijk aanvullende regels.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
13-08-2021 12:53
Die zat helemaal niet in quarantaine, moeder sorteerde alvast voor op het vreselijke onrecht dat zou gaan plaatsvinden als haar lieve onschuldige 17 jarige positief zou testen.
Wat een zeikverhaal was dat zeg!!
Ja eens, ik ergerde me er ook aan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
13-08-2021 11:52
Ja, maar toen had moeder het weer over de zuurverdiende centjes van haar dochter. Ik snap dat dat inderdaad zuur is, maar als je er echt ontzettend over in zit kun je als ouder altijd nog besluiten je kind dat zelf financieel wat in tegemoet te komen. Maar ik denk dat dochter zelf gewoon graag wilde gaan.
Die zuur verdiende centjes zijn er volgende zomer ook nog hoor en waarschijnlijk meer, dus een mooiere reis. Een 17 jarige kan dat echt wel snappen. Ik vind het een zeur moeder.
Alle reacties Link kopieren
Het was toch ook een boehoehoe zeurverhaal.
Er was helemaal niks aan de hand, maar boehoe dochter had Spanje omgeboekt naar Kreta en boehoe stel nou dat ze positief zou testen boehoe het was toch allemaal wat.
En dan ook nog teksten als 'mijn meiske is pas 17' :sick:

Mijn 17 jarige was met vriendinnen in Frankrijk en zij moesten door de veranderde regels ook een test zien te regelen. Was ook even lastig (alles dicht op zondag).
Maar goed, zij hadden geen zuipen / feesten vakantie, dus over de uitslag van de test maakten ze zich sowieso niet druk.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
12-08-2021 13:34
Dat roepen ze inderdaad al maanden maar ik vraag me af of dat nog klopt nu er steeds meer kan buiten de deur.
Ja ze roepen vast iets zonder onderbouwing.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
13-08-2021 00:40
Ik vraag me af, zijn hier al mensen die iemand kennen, of wellicht jezelf, die vast zitten in het buitenland omdat ze positief getest zijn voordat ze naar huis zouden gaan? Ik lees het wel af en toe wat over online en dan wordt er vooral geklaagd over het slechte eten. Ik ben gewoon nieuwsgierig of enkele viva dames(en de enkele heren) dat ook is overkomen.
Je hebt in die verhalen toch gezien welke doelgroep dat een beetje is? Die zijn hier niet/amper.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Fairway schreef:
13-08-2021 11:21
Ik denk dat het schromelijk overdreven wordt. Natuurlijk is het geen pretje om in quarantaine te zitten in het buitenland maar dat is het in Nederland ook niet. Een kind van 17 dat alleen op vakantie kan is oud en wijs genoeg om daar mee om te (leren) gaan.

Ik las in het artikel dat ze het zo moeilijk vonden dat ze niet naar buiten mochten tijdens de quarantaine...alsof je in Nederland wel naar buiten mag als je besmet bent met COVID! Kortom, download wat leuke boeken op je iPad en zit je tijd uit, en hoop dat je geen long covid oploopt.
Ja en dan miepen over het eten. Tsja Kimberly, je krijgt nou eenmaal geen Friet van Piet op je hotelkamer.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
13-08-2021 13:50
Ben ik nou gek? Ik wil die erewoordverklaring in gaan vullen omdat we dinsdag naar Frankrijk gaan, maar op de website (deze: https://mobile.interieur.gouv.fr/Actual ... -de-voyage ) staat Nederland op groen en dan hoef je blijkbaar niks te doen (geen test enzo). Kijk ik nou verkeerd of is Nederland idd weer groen voor Frankrijk?
https://www.diplomatie.gouv.fr/en/comin ... sommaire_1

Ja je kijkt verkeerd. Zowel bewijs als verklaring moet je invullen.
Honey, you should see me in a crown

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven