adobe illustrator hulp nodig bij 'flipping'

19-09-2012 17:38 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Niet echt een grafisch ontwerp forum ofzo hier, maar volgens mij zitten hier altijd wel mensen die van vanalles wat weten dus ik probeer het maar even .

In illustrator wil ik iets spiegelen, zodat ik een symmetrische vorm krijg. Maar elke keer als ik dat doe, flipt hij mijn lijnen BOVENOP mijn andere lijnen in plaats van aan de overkant.

Dus ik krijg dit (twee halve cirkels over elkaar):

http://imageshack.us/photo/my-images/201/76555652.png/

In plaats van dit (hele cirkel):

http://imageshack.us/photo/my-images/526/21522160.png/

Met de reflect tool kan ik met alt ingedrukt de as verplaatsen en lukt het wel.

Maar ik wil de reflect tool niet gebruiken, ik wil flippen met transform en dan 'flip x'. (omdat ik live spiegelend wil tekenen,zoals hier: http://www.youtube.com/watch?v=KfXsInee ... e=youtu.be).

Dan kan ik met alt geen as verzetten.

In het filmpje hoeft de maker helemaal geen instellingen te doen om te kunnen flippen aan de overkant. Waarom doet hij dat bij mij dan niet automatisch? Weet iemand hoe ik dat moet veranderen?
Heb je niet de mogelijkheid tussen 'flip horizontal' en 'flip vertical'? Welke versie heb je trouwens? Er zit nog wel eens verschil tussen de versies. Ik heb CS5.5.
Ik heb trouwens net de computer afgesloten, dus ik kan het niet direct voor je controleren.

(En voor de oplettende lezer: ik zit nu mobiel te forummen)
Jawel maar dat is dus met de reflect tool. Ik wil dat daarmee niet doen. En dan nog, ook al kies ik flip horizontal, dan flipt hij hem wel op de goede manier, alleen hij zet hem dan over mijn andere lijn in plaats van eraan vast, zodat hij er tegenover staat zeg maar.
Als hij er boven staat i.p.v. ernaast, dan flipt hij horizontal. Als hij ernaast komt te staan, dan flipt hij vertical.

Maar ik snap het probleem geloof ik niet niet helemaal. Waarom wil je het niet zo doen? Wat gaat er niet goed met die instelling dat je het anders wil?
nee als hij vertical flipt staat hij op zijn kop.
Even een hele domme oplossing misschien, maar als je nu flipt en dan die geflipt vorm even op de goede plek zet?
Haha ja dat moet ik nu dus ook steeds doen, maar dat is dus heel veel gedoe als je heel veel lijnen hebt en dan wordt het ook niet zo precies. Vandaar dat het dus automatisch moet kunnen.
En als je nu 1 keer de vorm op zijn plek zet met flippen en daarna die vorm met alt vermenigvuldigd en dan op andere plekken zet? In vectorworks is een manier om vormen automatisch te laten herhalen. Als je vorm in een ritme zit, kan je dat in illustrator misschien ook doen?
Vroegah zat er step and repeat in. Volgens mij is die verdwenen in CS5, maar hij zat wel in CS4.

Uit mijn hoofd onder bewerken.

Dan kon je de juiste locatie en spiegeling invoeren.

Ik kan het niet voor je nakijken want ik heb CS6, en moet daar weer even wegwijs worden in wat waar zit en of het er überhaupt nog is
Hm heb cs5 hier dus dan heb ik dat vast ook niet meer...
Ja die!! Step en repeat, dat zit ook in vectorworks. Dat werkt als een tierelier! Ik gebruik die functie alleen nooit in Illustrator, dus ik weet niet waar die zit.
En als je step en repeat even opzoekt in de help functie? Misschien dat er wat boven komt dwarrelen? Ik ben nu ook wel benieuwd waar het zit
Ik zie ook dat de maker in het filmpje appearance open heeft staan en daar ook canailles in kan instellen. Heb je die al gevonden? Ik weet overigens niet hoe de naam in het Nederlands is?
En dubbelliepen op je zwarte pijltje? Ben al aan het Google'en of en waar step and repeat zit
Aimee weet duidelijk meer van Illustrator dan ik
Als ik het filmpje bekijk, het is de bedoeling dat je eerst een vlak zet over je gehele artboard zonder fill..als ik daarna het effect toepas als in het filmpje (Layer, cirkel aanklikken appearance panel > Fx > Distort Transform > transform > selecteren reflect x, 1 copies) dan werkt het prima... of bedoel je dat niet?
In cs6 zit step and repeat niet
quote:thomaaas schreef op 19 september 2012 @ 18:04:

Aimee weet duidelijk meer van Illustrator dan ik Haha denk dat dat wel meevalt hoor, maar het is zeker wel mijn favoriete Adobe programma
quote:aimee86 schreef op 19 september 2012 @ 18:02:

En dubbelliepen op je zwarte pijltje? Ben al aan het Google'en of en waar step and repeat zit Ik bedoel natuurlijk dubbelklikken, idiote autocorrectie.... Maar dat werkt niet in cs6.... Je kan m wel verplaatsen en kopiëren, maar niet spiegelen....
Eerst even eten, ga zometeen eens verder kijken naar jullie tips
Eetze, dan zoek ik nog even verder
quote:aimee86 schreef op 19 september 2012 @ 18:08:

[...]

Haha denk dat dat wel meevalt hoor, maar het is zeker wel mijn favoriete Adobe programma Ik werk liever met Photoshop of InDesign. Omdat ik ook met Vectorworks werk, valt Illustrator een beetje weg. Best jammer, er zitten hele goede functies in. Ik me er toch meer in gaan verdiepen.
Hmm ik zie nu dat je misschien iets anders wil dan in die Tutorial...afijn via de stappen in de tutorial werkt het prima..
quote:thomaaas schreef op 19 september 2012 @ 18:14:

[...]

Ik werk liever met Photoshop of InDesign. Omdat ik ook met Vectorworks werk, valt InDesign een beetje weg. Best jammer, er zitten hele goede functies in. Ik me er toch meer in gaan verdiepen.

Die vind ik ook leuk, vooral de nieuwe snufjes in Photoshop. Maar vind illustrator net wat leuker

Indesign gebruik ik voornamelijk voor teksten, schoolopdrachten, etc, maar dat doe ik niet even leuk voor de lol

Vectorworks, nachtmerries heb ik ervan gehad, maar da's al een jaar of 10 geleden, ik snapte er niks van haha.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven