Advies nieuwe compact camera gevraagd
donderdag 28 maart 2013 om 11:41
Ik dacht vanmorgen online "even" een nieuwe compact camera uit te zoeken .. nou, mooi niet dus! Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie o wie kan mij assisteren bij mijn zoektocht?
Vind het belangrijk dat de kwaliteit goed is (dan denk ik aan 16 megapixel?) zodat ik fotos kan uitvergroten, dat er een goede zoomfunctie op zit, HD filmen is fijn, net als de mogelijkheid om een panoramafoto te maken. Ook belangrijk dat het toestel het aankan om snel fotos achter elkaar te maken en niet vastloopt als je te snel doorklikt. Budget max ¤150-175.
Ga de camera gebruiken tijdens vakanties en voor huis tuin en keuken fotos. Ik heb al een spiegelreflexcamera (maar is tijdens vakantie vaak teveel gesleep) en zoek een kwalitatief goede compactcamera voor erbij..
Wie heeft er goede ervaringen met een bepaald merk/type?
Vind het belangrijk dat de kwaliteit goed is (dan denk ik aan 16 megapixel?) zodat ik fotos kan uitvergroten, dat er een goede zoomfunctie op zit, HD filmen is fijn, net als de mogelijkheid om een panoramafoto te maken. Ook belangrijk dat het toestel het aankan om snel fotos achter elkaar te maken en niet vastloopt als je te snel doorklikt. Budget max ¤150-175.
Ga de camera gebruiken tijdens vakanties en voor huis tuin en keuken fotos. Ik heb al een spiegelreflexcamera (maar is tijdens vakantie vaak teveel gesleep) en zoek een kwalitatief goede compactcamera voor erbij..
Wie heeft er goede ervaringen met een bepaald merk/type?
donderdag 28 maart 2013 om 11:58
quote:redband schreef op 28 maart 2013 @ 11:43:
Laat je goed informeren in de winkel!! Of is dat uit de vorige eeuw.Zou ik graag doen, maar ben zo druk met werk/trainingen/niet in de buurt van de stad zijn dat dat jammer genoeg geen optie is en ik mijn bronnen echt online moet zoeken .. en ga 11 april met vakantie.
Laat je goed informeren in de winkel!! Of is dat uit de vorige eeuw.Zou ik graag doen, maar ben zo druk met werk/trainingen/niet in de buurt van de stad zijn dat dat jammer genoeg geen optie is en ik mijn bronnen echt online moet zoeken .. en ga 11 april met vakantie.
donderdag 28 maart 2013 om 12:13
Ik heb een Fuji Finepix XP150.
Continue-modus (dus snel doorknippen)
Panorama modus
Nog veel meer verschillende standen (portret, landschap, strand, sneeuw etc etc etc)
Waterproof tot 10 meter diepte
Val-proof
Kan tegen temperaturen tot -10
GPS functie (zodat je bij gemaakte foto's op de PC kan zien waar het precies was)
Kostte 170 euro. Vind hem erg fijn. Gebruik hem voor vakanties, concerten e.d.
Continue-modus (dus snel doorknippen)
Panorama modus
Nog veel meer verschillende standen (portret, landschap, strand, sneeuw etc etc etc)
Waterproof tot 10 meter diepte
Val-proof
Kan tegen temperaturen tot -10
GPS functie (zodat je bij gemaakte foto's op de PC kan zien waar het precies was)
Kostte 170 euro. Vind hem erg fijn. Gebruik hem voor vakanties, concerten e.d.
donderdag 28 maart 2013 om 12:24
Ik lees ook mee want wil mijn lompe camera niet meenemen op vakantie.
@Redband, ik vertrouw zelf die verkooppraatjes en -informatie van de winkeliers niet echt, die mensen zijn toch gericht op mij iets verkopen, dus ik ga er niet van uit dat zij compleet eerlijk zijn over de productinformatie die zij geven of dat er misschien bepaalde dingen niet genoemd worden die de verkoopkans verlagen.
@Redband, ik vertrouw zelf die verkooppraatjes en -informatie van de winkeliers niet echt, die mensen zijn toch gericht op mij iets verkopen, dus ik ga er niet van uit dat zij compleet eerlijk zijn over de productinformatie die zij geven of dat er misschien bepaalde dingen niet genoemd worden die de verkoopkans verlagen.
donderdag 28 maart 2013 om 12:58
Ik heb zelf een Canon Powershot SX220, maar dit is al een iets ouder model. De opvolger, de Canon Powershot SX240, zou een goed alternatief voor jou kunnen zijn. Deze heeft 20x zoom en 12,1 MP (dat is overigens meer dan genoeg voor een goede kwaliteit foto's).
Kijk voor een uitgebreide review hier: review Canon Powershot sx240
Kijk voor gebruikerservaringen hier: reviews gebruikers
(PS De Canon Powershot SX260 is gelijk aan de SX240, maar heeft als extra GPS)
Kijk voor een uitgebreide review hier: review Canon Powershot sx240
Kijk voor gebruikerservaringen hier: reviews gebruikers
(PS De Canon Powershot SX260 is gelijk aan de SX240, maar heeft als extra GPS)
donderdag 28 maart 2013 om 13:02
Ik zou niet voor zoveel mogelijk megapixels gaan, want vaak wordt dat bij een compactcamera toch niet mooi, dan krijg je al snel foto's met heel veel ruis.
Verder zou ik informatie zoeken op www.dpreview.com, daar staan heel uitgebreide besprekingen op van compactcamera's. En ik zou 'm wel in de winkel kopen zodat je weet of de camera lekker in de hand ligt.
Verder zou ik informatie zoeken op www.dpreview.com, daar staan heel uitgebreide besprekingen op van compactcamera's. En ik zou 'm wel in de winkel kopen zodat je weet of de camera lekker in de hand ligt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 28 maart 2013 om 13:48
donderdag 28 maart 2013 om 15:08
quote:peetje1984 schreef op 28 maart 2013 @ 14:34:
Mopsie, als ik ga googlen naar de Canon Powershoot sx240 lees ik minder goede verhalen mbt de plaats van de flitser. Hoe is jouw ervaring hiermee? Zit deze echt op een storende plek?
Op de voorganger, de SX220 (die ik dus heb) klapte de flitser automatisch open wanneer je de camera aandeed en dat ervoeren sommige mensen als vervelend. Dat is bij de SX240 niet het geval. Wanneer je de flitser wilt gebruik (doe ik overigens nooit), dan moet je hem handmatig openen. Dit is wel een verbetering tov het vorige model.
Het is vooral een kwestie van gewenning. Op de mijne (de SX220) houd ik gewoon mijn vinger op de flitser en dan klapt deze niet uit. Als je de reviews van de SX240 op Kieskeurig leest, is er niemand die over de flitser klaagt.
Hier vind je overigens duidelijke foto's van de camera waarop je ook duidelijk kunt zien waar de flitser zit. Kwestie van je vinger iets achter de flitser plaatsen wanneer je deze activeert: Foto's SX240
Mopsie, als ik ga googlen naar de Canon Powershoot sx240 lees ik minder goede verhalen mbt de plaats van de flitser. Hoe is jouw ervaring hiermee? Zit deze echt op een storende plek?
Op de voorganger, de SX220 (die ik dus heb) klapte de flitser automatisch open wanneer je de camera aandeed en dat ervoeren sommige mensen als vervelend. Dat is bij de SX240 niet het geval. Wanneer je de flitser wilt gebruik (doe ik overigens nooit), dan moet je hem handmatig openen. Dit is wel een verbetering tov het vorige model.
Het is vooral een kwestie van gewenning. Op de mijne (de SX220) houd ik gewoon mijn vinger op de flitser en dan klapt deze niet uit. Als je de reviews van de SX240 op Kieskeurig leest, is er niemand die over de flitser klaagt.
Hier vind je overigens duidelijke foto's van de camera waarop je ook duidelijk kunt zien waar de flitser zit. Kwestie van je vinger iets achter de flitser plaatsen wanneer je deze activeert: Foto's SX240
donderdag 28 maart 2013 om 16:30
Ik heb die Canon geprobeerd en weer terug gebracht. Ik vond hem te groot en te log en hij maakte geen betere foto's dan mijn oude en veel kleinere Panasonic DCM FX35. Hij had alleen meer zoom, en dat wilde ik graag, maar verder was het geen verbetering.
Ik kijk nu naar de Samsung WB850F. Is wel boven budget van TO, maar die Canon ook.
Die Panasonic FX35 is (nu) ca 170 euro. Maar beperkte zoom dus, wel groothoek en panorama (in 1x, dus niet meerdere foto's aan elkaar plakken).
Superklein en licht, dat is heel fijn. En snel met opstarten en afdrukken. Meerdere fotos achter elkaar doet-ie ook volgens mij maar dat gebruik ik nooit dus weet niet zeker.
Enne " 'even' online een camera uitzoeken" :
Ik kijk nu naar de Samsung WB850F. Is wel boven budget van TO, maar die Canon ook.
Die Panasonic FX35 is (nu) ca 170 euro. Maar beperkte zoom dus, wel groothoek en panorama (in 1x, dus niet meerdere foto's aan elkaar plakken).
Superklein en licht, dat is heel fijn. En snel met opstarten en afdrukken. Meerdere fotos achter elkaar doet-ie ook volgens mij maar dat gebruik ik nooit dus weet niet zeker.
.
donderdag 28 maart 2013 om 16:51
donderdag 28 maart 2013 om 16:52
quote:impala schreef op 28 maart 2013 @ 16:30:
Strak plan toch? Alleen niet zo uitvoerbaar, haha!
Zoek idd een licht, handzaam toestel dat je evt nog in je broekzak zou kunnen stoppen. Echt een vakantietoestel. Bij die Canon zou ik toch bang zijn de lens te beschadigen denk ik. Hij past trouwens wel binnen mijn budget.
Budget is een richtlijn. Kan best iets meer-minder zijn.
Wat vinden jullie van de Sony Cybershot DSC-W730?
PS Nee heb er niet echt verstand van
Zoek idd een licht, handzaam toestel dat je evt nog in je broekzak zou kunnen stoppen. Echt een vakantietoestel. Bij die Canon zou ik toch bang zijn de lens te beschadigen denk ik. Hij past trouwens wel binnen mijn budget.
PS Nee heb er niet echt verstand van
donderdag 28 maart 2013 om 17:31
quote:mopsie schreef op 28 maart 2013 @ 16:51:
Nou, de Canon kun je bij een grote landelijke electronicazaak nu voor ongeveer 158 euro krijgen. De WB850 is toch al minimaal 225 euro en de fx35 zal een leuke camera zijn, maar ik vind dat er toch wel een behoorlijk verschil zit tussen 4x en 20x zoom.
Ok, dan is die Canon alweer aardig in prijs gezakt.
En ja, ik zei al dat de zoom beperkt was.
Maar er zit ook een groot verschil tussen 125 gram en 225 gram.
En de FX35 steek je zo in je zak, de Canon niet.
Het is net waar je meer waarde aan hecht.
Ik wil ook het liefst alles: klein, licht, snel, kwaliteit, groothoek én veel zoom.
Maar die heb ik nog niet gevonden. Ik hou me aanbevolen voor tips.
Nou, de Canon kun je bij een grote landelijke electronicazaak nu voor ongeveer 158 euro krijgen. De WB850 is toch al minimaal 225 euro en de fx35 zal een leuke camera zijn, maar ik vind dat er toch wel een behoorlijk verschil zit tussen 4x en 20x zoom.
Ok, dan is die Canon alweer aardig in prijs gezakt.
En ja, ik zei al dat de zoom beperkt was.
Maar er zit ook een groot verschil tussen 125 gram en 225 gram.
En de FX35 steek je zo in je zak, de Canon niet.
Het is net waar je meer waarde aan hecht.
Ik wil ook het liefst alles: klein, licht, snel, kwaliteit, groothoek én veel zoom.
Maar die heb ik nog niet gevonden. Ik hou me aanbevolen voor tips.
.
donderdag 28 maart 2013 om 17:39
quote:peetje1984 schreef op 28 maart 2013 @ 16:52:
[...]
PS Nee heb er niet echt verstand van :$Ik kan er geen reviews of tests van vinden. Hij is nog te nieuw denk ik. Dus zou ik hem (nog) niet kopen.
[...]
PS Nee heb er niet echt verstand van :$Ik kan er geen reviews of tests van vinden. Hij is nog te nieuw denk ik. Dus zou ik hem (nog) niet kopen.
.
donderdag 28 maart 2013 om 18:15
quote:peetje1984 schreef op 28 maart 2013 @ 17:05:
[...]
Snap ik
En je hebt de Canon als compactcamera?Ik gebruik de Canon SX220 inderdaad als compactcamera. Hij is niet superklein en superlicht, maar voor mij compact genoeg. Ik zou als ik jou was toch even in een winkel wat camera's gaan bekijken en vasthouden zodat je een beetje een beeld hebt van de grootte en gewicht. Of vraag iemand in je omgeving of zij een goede compactcamera hebben. Misschien mag je dan een paar foto's maken om hem uit te proberen.
[...]
Snap ik
dinsdag 2 april 2013 om 15:35
Hi all,
Heb toch een momentje gevonden om nog even richting winkel te gaan. Heb uiteindelijk gekozen voor de Sony Cybershot DSC-HX10v. Qua specificaties vergelijkbaar met de Canon, echter heeft dit toestel nog de mogelijkheid panorama fotos te maken en aangezien ik de zomervakantie in de Alpen & volgend jaar de Himalaya doorbreng was dit net het extraatje waardoor ik voor dit model heb gekozen.
Heb er al een paar fotos en filmpjes mee gemaakt en moet zeggen dat die tot dusver prima bevalt!
Heb toch een momentje gevonden om nog even richting winkel te gaan. Heb uiteindelijk gekozen voor de Sony Cybershot DSC-HX10v. Qua specificaties vergelijkbaar met de Canon, echter heeft dit toestel nog de mogelijkheid panorama fotos te maken en aangezien ik de zomervakantie in de Alpen & volgend jaar de Himalaya doorbreng was dit net het extraatje waardoor ik voor dit model heb gekozen.
Heb er al een paar fotos en filmpjes mee gemaakt en moet zeggen dat die tot dusver prima bevalt!