bewijs verzending/ontvangst email

07-11-2011 12:35 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe je kan bewijzen dat je een email hebt verstuurd en deze ook ontvangen moet zijn door de geadresseerde ? (De mail staat in mijn outbox, is niet teruggekomen, email adres is correc)t. De mail is via hotmail verzonden, zou een en ander door hotmail bevestigd kunnen worden ? Zo ja, hoe pak ik dat aan ?
Je kan een bevestiging vragen, maar persoonlijk vind ik dat strontirritant en klik ik altijd weg.

Kijk bij opties.
Hoi XionZ,

Dank je voor je reactie, maar het gaat om een mail die ik verzonden heb al een tijd geleden en waarvan nu opeens beweerd wordt dat die niet is ontvangen, wat dus logischerwijs niet kan. Heb al gezocht bij hotmail of je contact op kan nemen met hotmail, maar kan niks vinden.
Hoe weet jij zo zeker dat het niet kan dat je mail niet is ontvangen? Mijn mailprogramma had vorige maand een soort hick up, kreeg ik bepaalde mail niet binnen. Kan de verzender niks aan doen maar ook niks aan ontdekken. Het vervelende: ik had het natuurlijk ook niet meteen door. Hoe weet je nou dat je bepaalde mail niet krijgt?

Als het een heel belangrijk mailtje is wat je stuurt, is het best de moeite om te vragen of iemand even een berichtje terug wil sturen als het is ontvangen, voor de zekerheid.
Wat eten we vanavond?
Niet, e-mail is geen authentiek gegeven. Als je iets te bewijzen hebt moet je dat altijd via aangetekende post doen.
Er zijn een paar zekerheden in dit leven;

1) je gaat dood

2) je betaalt belasting

3) mail word altijd bezorgd, tenzij je een NDR teruggekregen hebt. Zo werkt het systeem nu eenmaal.

De enige manier echter om daadwerkelijk te bewijzen dat de mail inderdaad bezorgd is in de mailbox van de geadresseerde, lijkt me een schriftelijke verklaring van de beheerder van mailserver waarop de ontvangende mailbox zich bevind.

Deze heeft in principe echter geen belang om hieraan mee te werken, als ze al logfiles bijhouden.

Naar je bewijs kun je fluiten, maar je kunt er zo goed als zeker van zijn dat je mail wel bezorgd is.

Volgens mij kun je dit topic beter vervolgen in de pijler 'recht'. Technisch gezien is er niet veel aan te doen.
Hoi Armand,

Het ging me inderdaad om hoe dit technisch zou zijn aan te tonen is, al dan niet via de mailserver, dus of dat feitelijk nog ergens is te achterhalen. Het gaat wat ver om het hele verhaal uit te leggen, maar ik weet vrijwel zeker dat het een smoesje is gezien andere dingen (er is bijv. niet gereageerd per mail maar wel actie ondernomen). Het zou een hoop discussie besparen als gewoon aan te tonen zou zijn dat de mail moet zijn aangekomen. Ik heb dus geen idee hoe dat technisch werkt en hoe ik daar achter kan komen, vandaar mijn vraag. Maar misschien is het gewoon niet mogelijk, wordt dergelijke informatie (die er wel op een bepaald moment moet zijn lijkt mij) al snel weggegooid etc.
Maar je weet toch helemaal niet zeker of een e-mail is aangekomen?

Er kan altijd iets mis gaan en dan kan hij bij jou wel als verzonden staan maar dit hoeft niet te betekenen dat dat daadwerkelijk zo is.
Zoals ik al zei; mail word in principe altijd bezorgd. Het kan natuurlijk zo zijn dat ergens op 'de route' naar de mailbox van de ander iets verkeerd gegaan is, maar het is extreem zeldzaam dat dat gebeurd.

Misschien is het mailtje bij de ontvanger per ongeluk in zijn/haar spam-folder terechtgekomen en heeft hij/zij deze geleegd zonder te controleren of er 'echte' berichten tussen zaten. Maar je gaf al aan dat je aanwijzingen had dat het mailtje wel gelezen was.

Ik heb nog even gekeken bij Hotmail, maar ik zie ook geen mogelijkheden om rechtstreeks contact met iemand daar op te nemen.

Enige wat je nog zou kunnen ondernemen is je probleem voorleggen aan de microsoft-community via http://windowslivehelp.com
In tegenstelling tot wat Armand zo stellig beweerd, kan er van alles mis gaan bij het verzenden van mail, van omvallende mailservers tot overactieve spamfilters. Voor je iemand begint te beschuldigen is het handig om de mogelijkheid open te houden dat die persoon gewoon te goeder trouw is.

Daarnaast is een e-mail geen aangetekende brief en je kunt hem dus ook niet zo beschouwen. Je kunt aantonen dat jij een mail naar een bepaald adres hebt gestuurd, maar je kunt nooit bewijzen dat iemand hem heeft gekregen, laat staan gelezen. Mensen hebben ook helemaal niet de verplichting om mail te lezen.

Bij kans dat ze bij Microsoft gaan uitpluizen of de ontvanger je mail wel of niet gelezen heeft is kleiner dan nul. De kans dat je mail ook daar ongelezen in de prullenbak belandt is dan weer wel bijna honderd procent.
Nee dat kan niet.
Armand, bedankt voor de moeite, ga het proberen.

Mikoshin, je begrijpt de vraag geloof ik niet helemaal. Ik heb goede redenen om aan te nemen dat de mail wel degelijk is aangekomen en overigens ook is gelezen. Er van uitgaande dat dit klopt, de mail dus wel is aangekomen, wilde ik weten of dat te achterhalen/aan te tonen zou zijn. That's all, het gaat er dus niet om of een mail op zich altijd aankomt, of iemand de mail heeft gelezen, je beter een aangetekende brief kan sture, etc., dat is allemaal niet aan de orde, puur of het technisch aan te tonen is dat een mail moet zijn aangekomen, er vanuitgaande dat dat ook zo is.
Staat de email in de 'outbox' of in 'verzonden items'? Volgens mij maakt dat nogal wat verschil namelijk...
Zonnetje, jij begrijpt mijn antwoord volgens mij niet helemaal.

Behalve inbreken in de computer en/of het mailprogramma van degene aan wie je de mail verstuurd hebt zodat je een print kunt maken, is er geen enkele manier om te 'bewijzen' dat een mail is aangekomen en al helemaal niet dat hij is gelezen.

Je kunt voor jezelf bepalen dat het waarschijnlijk is dat hij gelezen is, maar bewijzen of 'technisch aantonen' kun je het niet.

Maar succes op je spookjacht.
quote:amand1969 schreef op 07 november 2011 @ 12:51:

De enige manier echter om daadwerkelijk te bewijzen dat de mail inderdaad bezorgd is in de mailbox van de geadresseerde, lijkt me een schriftelijke verklaring van de beheerder van mailserver waarop de ontvangende mailbox zich bevind.

Dat klopt voor de helft.

Het verzenden van e-mail is een proces wat aan twee kanten werkt. Het wordt verstuurd en aangenomen. Beide mailservers houden dit bij in hun logbestanden.

Als een mailserver een mailtje verstuurt, maakt het een verbinding naar de ontvangende mailserver. Als de mail verstuurd is naar die server wordt de verbinding gesloten en dan wordt dat opgenomen in het logbestand van de mailserver. Je kunt op een versturende mailserver dus ook controleren of mail is verzonden en is aangenomen door een ontvangende mailserver.

Natuurlijk kun je van die ontvangende mailserver weer een mailtje terugkrijgen. Je mail kan bijvoorbeeld niet bezorgd zijn omdat de mailbox vol was, je een tikfout in het adres gemaakt hebt, of iets anders. Die mail kun je over het hoofd gezien hebben, etc. Maar als jij een mailtje verstuurd hebt naar adres@voorbeeld.nl dan staat in de logbestanden van "jouw" mailserver een melding van de mailserver van voorbeeld.nl dat hij dat mailtje heeft aangepakt.

Als jouw mailtje juist was geadresseerd en de ontvangende mailserver heeft 'm om wat voor reden niet verwerkt en afgeleverd bij de geadresseerde, dan is dat in feite niet jouw probleem tenzij het omgekeerde weer door hen kan worden aangetoond; dat het onbestelbaar-bericht naar jou is verzonden.

De meeste organisaties hebben om dit soort problemen te voorkomen vrijwaringen in hun algemene voorwaarden staan. Dat per e-mail niet per definitie belangrijke zaken geregeld kunnen worden, of dat deze pas bij een bevestigingsmail rechtsgeldig zijn. Voor de wet is het veelal een te technisch probleem met teveel partijen, waardoor je aan dit soort zaken vrijwel nooit je recht kunt ontlenen.

Een aangetekende brief voor 7 euro is dan toch echt het beste als je geen bevestiging per mail ontvangen hebt.
Hoi Stampertje,

Het probleem is eigenlijk niet of ik kan aantonen dat de mail verzonden is, daarvoor lijkt mij dat ie in de outbox staat genoeg, maar of ik kan aantonen dat deze aangekomen is. Ik denk dus dat deze aangekomen moet zijn, door de geadresseerde zijn nl. wel acties ondernomen en ook uitlatingen gedaan daarna die daar op wijzen en ik heb ''m ook niet "undeliverable" teruggekregen maar het gaat er dus om of je dat op de een of andere manier kan achterhalen.

Weet eigenlijk uberhaupt er te weinig van hoe het precies werkt, de mail gaat lijkt mij via de server van je mailhost, die stuurt de mail weer door neem ik aan en moet dan zou ik denken kunnen zien dat de mail is aangekomen. Misschien is dat ook zo, maar wordt die informatie niet bewaard, want als ik dit lees:

http://www.camilleri.nl/2 ... iciteit-e-mail-te-vragen/

is het al een probleem om uberhaupt de inhoud van een mail aan te tonen. Snap dan weer niet hoe dat werkt als mensen voor dreigmails of i.d. worden aangehouden, want dan kan soms wel getraceerd worden dat die mail door een bepaalde persoon is verzonden, maar misschien kan dat via het mailaccount van de ontvangen. Maar goed, kom hier niet verder mee, dus ga maar op een andere manier bewijs zoeken dat de informatie waar het om gaat wel degelijk bij de geadresseerde bekend was. Wat mij betreft dus onderwerp gesloten tenzij iemand nog nuttige info heeft hoe dat werkt met mails.
Heb je het nu echt over je outbox, of je sent items? Als ie in je outbox staat is ie niet verzonden namelijk! Dat is ie pas als ie van je outbox naar je sent items is gegaan.
Hallo Doruschi,

Dank je voor je reactie, dit is dus precies wat ik wilde weten. Het is wat lastig om de vraag goed te formuleren als je er zoals ik er te weinig van af weet, dus misschien dat daarom mijn vraag niet iedereen duidelijk was. En ja, een fax of aangetekend versturen was handiger geweest, maar ik had geen enkele reden om aan te nemen dat de mail niet aangekomen was omdat er wel een andere manier op gereageerd is en ik dus ook niet had verwacht dat de mail een punt van discussie zou kunnen zijn. Kortom, voortaan en alles faxen, en mailen en aangetekend verzenden en dan van dat alles nog een kopie per gewone post of zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven