Digitale spiegelreflexcamera

04-06-2009 11:53 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil me graag wat meer gaan verdiepen in de hobbyfotografie en omdat we nu alleen een compacte digitale camera hebben, wil ik graag een digitale spiegelreflexcamera kopen.

Graag zou ik van de cameragoeroes hier willen weten wat een goede digitale spiegelreflexcamera is. Waar moet ik op letten bij de aanschaf?

We denken nu aan de Canon EOS 450D. Is dat overigens dezelfde camera als de Canon EOS Digital Rebel XSi?

Ik zie dat je alleen een body kunt kopen, maar dat er ook kits zijn met:

- EFS18-55IS

- EFS55-250IS

- EF 17-85mm IS

- Selphy CP760

- EF-S 60mm 1:2.8 Macro USM

Wie kan mij vertellen wat dat zijn? En wat je ermee kan?
Het is inderdaad dezelfde camera, alleen die Rebel is de Amerikaanse versie.

En over de lenzen: ik kan je daar niet bij helpen. Maar ik lees wel mee, want ik twijfel ook tussen dit type en de iets goedkopere 1000D.
Ik heb de 450D incl kitlens 18-55. Hiermee besla je een groot deel van wat er mogelijk is geloof ik. Ik heb er later nog een tamron telelens bijgekocht.

Camera + lens voldoen m.i. wel voor de hobbyfotografie
kijk voor de grap eens op het topic van Erwt voor wat meer informatie?

In ieder geval, ik heb zelf de voorloper van de 450D, de 400D. Heb de body gekocht met de kitlens, de 18-55mm en sinds anderhalve maand heb ik daar de 55-250mm lens bij.

Waar ik persoonlijk op heb gelet bij aanschaf van de camera was of ik 'm prettig in de hand vond liggen. Dus ik ben naar de mediamarkt gegaan en heb daar verschillende camera's vastgehouden. De Canon sprong er bij mij uit, die vond ik prettiger, terwijl mijn moeder de Nikon veel fijner vond!
Ik heb de 1000D gekocht, omdat het enige verschil dat ik kon vinden is dat de 450D iets zwaarder is, en een stukje van de body is geribbelde waardoor die ietsjes lekkerder in de hand ligt.

Maar dat vond ik niet opwegen tegen het prijsverschil...
Volgens mij zijn de voornaamste verschillen tussen de 450D en de 1000D (9 om 7 geloof ik) het aantal autofocus punten en t aantal megapixels (10 voor de 1000D en 12 voor de 450D) .

Maar wat Panienka zegt.....als je toch (nog) geen voorkeur voor merk hebt zou ik inderdaad eens lekker gaan voelen en rondkijken en wat googelen over de verschillen tussen de bepaalde types (zo leer je ook een beetje de termen kennen en weet je misschien wat je koopt) . En ik zou ook gewoon beginnen met de kitlens (18-55) en dan eens kijken wat je mist (als je al iets mist), losse lenzen kun je in alle soorten en maten kopen dus das ook in 2e instantie nog zo gekocht (eerst de camera maar eens een beetje leren kennen)
anoniem_33714 wijzigde dit bericht op 04-06-2009 13:03
Reden: herstel
% gewijzigd
Vraagje: als je in Amerika een camera wilt kopen, moet je er dan zelf heen, of zijn er mogelijkheden om dat ding goedkoop hier te krijgen? Scheelt dat veel?
Ik heb geen Canon maar een Nikon. Heb vroeger wel Canon gehad, maar vind Nikon toch beter.

Als bij de body standaard maar een 18-55 lens zit, dan zou ik daar niet voor kiezen. Kies dan zo'n kit met een 55-210 lens, dan heb je tenminste een beetje bereik. Het heeft namelijk best z'n voordeel als je van afstand ergens op kunt inzoomen in plaats van dat je er met je neus bovenop moet gaan zitten. Met een 55-210 lens haal je alles ongemerkt dichtbij.
op bol.com kan je de verschillen zien in specificaties tussen de 450D en de 1000D. Zit best wel wat verschil in hoor!
quote:meelezer456 schreef op 04 juni 2009 @ 13:05:

Vraagje: als je in Amerika een camera wilt kopen, moet je er dan zelf heen, of zijn er mogelijkheden om dat ding goedkoop hier te krijgen? Scheelt dat veel?Vorig jaar heb ik nog wat cameramateriaal uit Amerika mee laten nemen. Liet het verzenden naar familie van vrienden in Californie (want dan geen belasting) en zij namen het voor mij mee naar Nederland. Nu gingen ze dit jaar weer en toen ik ging kijken wat ik wilde hebben, bleek het prijsverschil nauwelijks meer de moeite waard te zijn. Dus of ze zijn daar duurder geworden, of Nederland goedkoper, of beiden 'n beetje. Als je het rechtstreeks naar Nederland moet laten verzenden loop je altijd 't risico dat je invoer moet betalen als jouw pakje er uit wordt gepikt door de controle. Dus die pech zou je ook nog kunnen hebben.
Flint, de canon lens is 55-250, maar met de kitlens kun je echt zo veel leren! Ik heb beide lenzen en heb pas na een jaar die 55-250 gekocht en daar is het heel anders mee fotograferen hoor! Ik zou juist WEL kiezen voor de kitlens, dan leren hoe de camera werkt en daarna pas te gaan voor een lens met meer bereik!

Verschil tussen Canon en Nikon is heel persoonlijk, vind ik. Dat kan TO alleen zelf bepalen als ze beide camera's in handen heeft gehad. Mijn moeder heeft de Nikon D70, dat vind ik een onding en het menu ook verschrikkelijk irritant, in vergelijk met mijn Canon. En dat is dus puur persoonlijk!
Gewoon naar 'n camerazaak stappen en daar verschillende merken en types vast gaan houden om te kijken welke voor jou persoonlijk 't lekkerst in de hand ligt. En daarnaast reviews lezen.

Zelf ben ik Nikon-fan. Ligt voor mij heerlijk in de hand, heeft 'n heel fijn menu en de fotokwaliteit is super.
Wij komen binnenkort in Amerika, dus wie weet dat we daar een camera aanschaffen.

Kan iemand mij - als fotocamera-nitwit - uitleggen waar 18-55 en 55-210 voor staan? Zijn dat het aantal meters bereik?
quote:MrsJones schreef op 04 juni 2009 @ 13:26:

Wij komen binnenkort in Amerika, dus wie weet dat we daar een camera aanschaffen.

Kan iemand mij - als fotocamera-nitwit - uitleggen waar 18-55 en 55-210 voor staan? Zijn dat het aantal meters bereik?De 18-55 is voor het standaard bereik. De 55-210 is gematigd tele. Zelf heb ik als tele een 70-300, vind ik voor telewerk toch net ff wat lekkerder. 200 is 'n beetje 'n compromis-bereik. Wel lekker voor straatfotografie trouwens omdat je dan van 'n afstandje close-upjes kunt schieten.
18-55 is een groothoek tot standaardlens, 55-210 is een telelens. Groothoek is leuk, stel je wilt een grote groep mensen dichtbij allemaal op de foto hebben, dat kan ermee. Of de hele Zeelandbrug.

Tele is zeg maar een soort verrekijkerachtige foto. Iets is ver weg en je wilt het fotograveren.

50 millimeter is een standaardlens, zoals je het ongeveer met het blote oog ziet.

Zijn kitlenzen slecht, naar jullie mening? Kan je beter een andere kopen?
in ieder geval ook in een fotozaak wat camera's vast houden, ik wilde in eerste instantie ook de canon maar vond die te groot voor mijn hand. heb uiteindelijk de pentax km gekocht met 18-55 en 55-210 lens gekocht. leuke camera ook voor beginnende spiegelreflexers..kwam ook goed uit testen

(engelse want in nl was ie net uit toen)
Ik zat ook te kijken om in Amerika te kopen. Maar de verschillen zijn de laatste jaren erg klein geworden + dat je dan vaak alleen US garantie hebt en ze je dus hier niet kunnen helpen als er wat mee is...
Ik zou in ieder geval niet alleen maar een lens nemen vanaf 55mm, dan ga je veel tekort komen qua bereik. Die 18-55 lenzen zijn prima om mee te beginnen, een tele is eventueel leuk voor erbij maar zou ik zeker niet als enige lens aanschaffen in het begin.

De 450D komt in reviews wel een stuk beter uit de bus dan de 1000D heb ik begrepen, dus als je twijfelt zou ik voor de 450D kiezen. 18-55 milimeter kun je ongeveer vergelijken met 3 keer optische zoom op een compact camera geloof ik. Dat is niet heel ver, maar wel leuk om mee te beginnen. Als je wilt kun je er dan een tele lens bij nemen, die 55-250 schijnt wel goed te zijn.

Die 60mm is een macro lens, daar kun je dus goede foto's van kleine beestjes en zo mee maken, maar zou ik pas later overwegen. Niet zo handig om mee te beginnen, als enige lens.
Op zich is het bereik van die 17-85 trouwens net iets fijner dan dat van de 18-50, je kunt er als het ware iets meer mee inzoomen. Maar wat de kwaliteit van die lens is weet ik niet... en of het het extra geld waard is weet ik dus ook niet. Dan zou ik denk ik eerder voor een kit kiezen waar de 18-55 + 55-250 allebei inzitten, een snelle blik op wat prijzen leert me dat een kit met die twee lenzen goedkoper is dan een kit met alleen die 17-85.
Ik heb een Sony a100 met een kitlens 18-70 en later een telelens van tamron 70-300 erbij gekocht. Werkt heerlijk vind ik zelf. Mijn vader heeft pas een nieuwere versie gekocht (de a300) en die is net wat sneller.

Een camera inderdaad altijd vasthouden (niet zomaar iets via internet bestellen, eerste goed gaan kijken) om te zien of ie lekker in de hand ligt. Vergeet ook niet gewoon eens door de lens te kijken. Ik vond de lens van de sony veel fijner dan van de canon.
Ik ben het er niet mee eens dat een camera in Amerika kopen zich niet loont. Voorbeeldje?

De Canon 450:540 euro inclusief 18-55 IS lens op kieskeurig.

Op dealtime.com in de verenigde staten voor $535.

Dat is E379,50

Je voordeel: 160 euro. Nog vragen?
Ik weet niet hoe het met canon zit (waarom meteen die keuze door iemand die er de ballen verstand van heeft snap ik totaal niet maar goed) maar Nikon geeft in europa geen garantie op modellen uit azie en amerika.

Verder...

stel een budget vast

zet op een rijtje wat je 't meest denkt te gaan doen

ga 's voelen en vasthouden in een winkel.
Dan koop je er wereldwijde garantie bij, ben je er ook weer vanaf.
Ik heb de 450D gekocht! Ben er hyper van!
quote:meelezer456 schreef op 04 juni 2009 @ 21:26:

Dan koop je er wereldwijde garantie bij, ben je er ook weer vanaf.Ah, en dan moet je 'm terugsturen naar de VS?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven