Externe harde schijf of icloud?

06-04-2021 20:47 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Apple gebruikers... Wat adviseren jullie? (Voor een back-up van vooral foto’s van iphone en macbook)
Alle reacties Link kopieren
iCloud en aanvullend Google Drive. Grote voordeel is dat alle bestanden ook te benaderen zijn met andere Apple apparatuur, zoals je iPhone of iPad (en andersom). Soms is het fijn om even een aantekening te maken of bijv. een foto te bewerken op een ander apparaat. Voorheen wel een externe harde schijf gebruikt, maar ik zie daar tegenwoordig het voordeel niet meer zo van in. Bovendien is het nogal een geklooi met adapters op tegenwoordige MacBooks. iCloud wist alleen als je opzegt en je account verwijdert, maar dan kun je toch alsnog voor die tijd alles overzetten naar een andere cloud of harde schijf.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval sowieso 2 backups. Ik hou niet van clouddiensten, omdat je niet weet in wie zijn handen het kan vallen.

Ik zou 2 harde schijven doen, waarvan je er 1 op een andere locatie bewaard.
En belangrijke dingen bewaar je liefst ook nog op een externe harde schijf ergens anders dan bij je thuis. Bv in een kluis of iets bij je (schoon)ouders.
Vutje schreef:
07-04-2021 04:45
Ik zou 2 harde schijven doen, waarvan je er 1 op een andere locatie bewaard.

Precies!

Een Cloud (welke dan ook) 100% je data toevertrouwen is gewoon dom en zeer onverstandig.
Ik weet gewoon dat ik harde schijven die ik ergens anders neerleg waarschijnlijk niet vaak genoeg zal updaten. Daar ben ik te lui voor en ik heb ook geen zin om steeds bij m’n ouders of wie dan ook langs te moeten. Verder heb ik ook weer niet heel belangrijke data. En om foto’s geef ik niets om dus daar doe ik niet echt wat bijzonders mee.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
07-04-2021 08:26
En belangrijke dingen bewaar je liefst ook nog op een externe harde schijf ergens anders dan bij je thuis. Bv in een kluis of iets bij je (schoon)ouders.
Belangrijke documenten (diploma’s en aktes) heb je toch sowieso hard copy? Mijn documenten in de cloud zijn echt verder verre van spannend. Hoogstens een keer een loonstrook of bankafschrift, maar die verwijder ik weer want staan bij de betreffende instantie ook in de cloud. Het wordt wellicht anders als je graag blote kiekjes maakt of al je waardepapieren op die manier bewaart.

TO, mocht je nou wel een externe harde schijf kopen, bedenk dan dat je die goed moet beveiligen en moet updaten. Anders is de aanvullende waarde direct verloren.
Alle reacties Link kopieren
Tadderak30 schreef:
07-04-2021 00:28
iCloud en aanvullend Google Drive. Grote voordeel is dat alle bestanden ook te benaderen zijn met andere Apple apparatuur, zoals je iPhone of iPad
iCloud is prima te benaderen via b.v. een Windows pc.
novaviva schreef:
07-04-2021 08:41
Ik weet gewoon dat ik harde schijven die ik ergens anders neerleg waarschijnlijk niet vaak genoeg zal updaten. Daar ben ik te lui voor

Daar is time machine dus juist heel handig voor, die regelt alles zelf. Ik plug 1 of 2 keer per week de schijf in en dan gaat ie vanzelf alles wat nieuw is backuppen. Makkelijker kan het niet.
RikM schreef:
07-04-2021 09:50
Daar is time machine dus juist heel handig voor, die regelt alles zelf. Ik plug 1 of 2 keer per week de schijf in en dan gaat ie vanzelf alles wat nieuw is backuppen. Makkelijker kan het niet.
Ja, maar ik had het over mensen die harde schijven bij schoonouders hebben liggen. Mijn eigen harde schrijf thuis kost me geen moeite.

Maar ik ga eens naar dat Time Machine kijken.
Ik heb die cloud toestanden trouwens wel flink beperkt toen ik las dat ze (Google vooral) je documenten ook daadwerkelijk LEZEN. Ze gebruiken dat om je zoekresultaten en advertenties persoonlijker te maken. Dat gaan we dus mooi niet doen.
novaviva schreef:
07-04-2021 09:52
Ja, maar ik had het over mensen die harde schijven bij schoonouders hebben liggen.

Ja oké, dat gaat mij ook wat ver.
LAgirl82 schreef:
07-04-2021 08:26
En belangrijke dingen bewaar je liefst ook nog op een externe harde schijf ergens anders dan bij je thuis. Bv in een kluis of iets bij je (schoon)ouders.
Die ik dan nooit meer update.
Ik heb ook niets belangrijks. Diploma’s zijn bij duo opnieuw op te vragen, autopapieren bij het rdw en verzekering bij mijn verzekeringsagent.
Alle reacties Link kopieren
Een NAS met een dubbele harddisk die in mirror-mode staan.
Bijvoorbeeld deze:
https://www.synology.com/en-global/products/DS220+
Alle reacties Link kopieren
daddy_gijs schreef:
07-04-2021 13:32
Een NAS met een dubbele harddisk die in mirror-mode staan.
Bijvoorbeeld deze:
https://www.synology.com/en-global/products/DS220+
Je moet je afvragen hoeveel moeite het je dagelijks zal kosten om de bestanden op je favoriete cloud op te slaan en om ze eraf te trekken.

Een Cloud kan ook gehackt worden (iemand kan je wachtwoord wellicht raden en heeft dan toegang tot je data).
Wat als je die Cloud oplossing niet langer wil. Kun je dan je bestanden eenvoudig er vandaan kopieren?
Dat je bestanden "gewoon" verloren gaan omda er ergens een serverhalletje afbrandt lijkt me weer minder waarschijnlijk.

Je eigen harddisk is ook niet altijd even safe. Kopieer je altijd braaf elke week je nieuwste data naar je backup disk? Is jouw disk veilig bij een inbraak, brand, waterschade of blikseminslag? Bovendien gaan harde schijven ook wel eens kapot. Zo'n ding van Synology is wel mooi (en ik hb er ook eetje) maar je moet dan wel braaf backuppen. Het ding beschermt je wel als 1 harde schijf kapot gaat, maar niet tegen diefstal.

En als je een virus krijgt dat je betanden versleutelt (ransomware) dan heb je er ook niks aan. Tenminste, als die disk gewoon in het netewrk hangt en toegankelijk is als je je computer aansluit. Het kan dus helemaal geen kwaad om juist die foto's of films die je echt weil archiveren offline te houden.
Archiveer bewust datgene wat je wil bewaren op usb sticks en houdt dat offline. Als je dan 1 stick hebt die kapot gaat, dan ben je je ook niet gelijk alles kwijt.

Ik denk dat voor de slordige gebruiker een Icloud misschien zelf wel veiliger is dan een eigen disk. Want die eigen disk gaat gegarandeerd een keer kapot na een paar jaar en dan ben je als slordige gebruiker gewoon alles kwijt met een beetje pech. Als je Icloud gewoon blijft betalen (of onder de 5 GB blijft) dan is er weinig aan de hand. Oja... wel voorzichtig met je wachtwoorden omspringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik draai een TimeCapsule voor 3 Macs en maak iedere 4 weken een kopie van die schijf naar een externe HDD.
En die heb ik 2, dus feitelijk iedere 8 weken overschrijf ik zo'n backup. De ene schijf ligt op mijn werk in een kluis, de andere bij mijn ouders.
Als mijn huis af zou branden ben ik maximaal 4 weken data kwijt.

Klinkt misschien wat paranoïde, maar ik ben ooit anderhalf jaar aan data verloren toen een HDD crashte tijdens een backup en zo beide niet meer bruikbaar waren...
Iedere vier weken? Wat heb je in godsnaam allemaal dat elke vier weken absoluut op de backup moet? Zoveel belangrijke documenten produceer ik niet eens.
Alle reacties Link kopieren
Ja, iedere 4 weken. "Better safe than sorry".

Mijn data betreft materialen voor werk, maar ook dingen als mail en foto's.
Je moet ERGRNS een schema opzetten, voor mij past dit heel goed in mijn routines...
lulletjerozenwater schreef:
08-04-2021 22:02
Ja, iedere 4 weken. "Better safe than sorry".

Mijn data betreft materialen voor werk, maar ook dingen als mail en foto's.
Je moet ERGRNS een schema opzetten, voor mij past dit heel goed in mijn routines...
Oh ja, dan snap ik het, ik ben zelf inderdaad een totaal geen geroutineerd persoon. Ik doe met alles maar wat. Foto’s maak ik nooit en m’n mail is gewoon Gmail. Werk is op de werklaptop en bijbehorende server en systemen, dus dat scheelt al behoorlijk, want daar hoef ik me niet druk om te maken. Loonstrookjes etc. download ik verder ook nooit.

Maar goed bezig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven