Fotograferen noorderlicht

09-12-2015 13:36 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga eind januari naar Noord Noorwegen en hoop daar het noorderlicht te zien. Ik zou hier ook graag foto's van willen maken. Maar gaat dat met een gewone compactcamera lukken? Ik heb een Nikon J1, maar maak tegenwoordig de meeste foto's met mijn iPhone. Ik heb geen verstand van spiegelreflexcamera's en wil dit ook niet speciaal hiervoor aanschaffen.

De temperatuur is waar ik heen ga niet zo enorm laag, ongeveer tussen de -10 en -20.

Hebben jullie tips?
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Geen tips, maar ben wel ontzettend jaloers

Heel veel plezier alvast en hopelijk kan je mooie foto's maken van het noorderlicht!
Je kan eventueel ook een proffie camera huren vaak. Vaak kun je een goede camera huren voor zn 75 euro per week. Ik heb zelf alleen geen idee wat een 'goede' camera is.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Ik heb het geprobeerd maar zonder resultaat. Een vaag groen streepje te zien en verder niets. Naar mijn weten heb je een lange sluitertijd nodig en meest ideaal icm een statief
Op het internet staan vele goede goede tips, moet je even googles op "photographing the aurora",

bv http://lwpetersen.com/fos ... tings-aurora-photography/

http://www.natalia-robba. ... ring-the-northern-lights/

Of het met een gewone compact gaat lukken, zal ook afhangen hoe sterk de aurora is, en hoe geavanceerd je camera is, en hoe goed jij ermee overweg kan. Sowieso is een statief onmisbaar.
Statief komt op het lijstje wat we nog moeten kopen :-)
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Als u denkt dat u met uw mobiele telefoon of compact camera mooie plaatjes van het poollicht kan nemen dan zult u bedrogen uitkomen. Er zal namelijk niets tot nauwelijks iets te zien zijn op uw foto’s. De sensoren in deze camera’s zijn niet gevoelig genoeg. Wat u minimaal nodig zult hebben is een systeemcamera of spiegelreflexcamera (DSLR) die volledig manueel (M) in te stellen is en op een statief te plaatsen is. Het statief is nodig omdat voor poollicht over het algemeen vrij lange sluitertijden nodig zijn. Met de hand is dit niet te doen en zullen de foto’s wazig zijn door het trillen van de hand. Sluitertijden kunnen sterk variëren van 1 seconde voor fel poollicht maar ook 30 seconden voor zwak poollicht dat niet tot nauwelijks met het blote oog te zien is.

http://www.poollicht.be/n ... otograferen-van-poollicht

Maar hier zegt iemand dat het wel kan:

http://www.jolandalinschooten.nl/noorde ... foto-tips/

Ik denk dat de huidige compactcamera's prima foto's van het noorderlicht kunnen maken. Als je met jouw camera sluitertijd etc zelf kan instellen en een statief meeneemt, kom je al een heel eind.
Hier wat mensen met dezelfde camera, met uitleg over de beste settings voor de aurora

https://www.flickr.com/groups/1811304@N ... 744362274/
Ik heb een samsung s5 en daar zit een prima camera op. Goed lensje ook. Als fotograferen niet lukt, filmen!

Een vriend van mij, hobby fotograaf, roept dat vaak bij slecht licht als ik er ben Filmen joh, zo'n goed toestel

En idd ook met heel slecht licht krijg ik er best veel op.

Maar ik denk dat je dit het beste op een foto forum kunt vragen.
Ik zou me niet teveel focussen op perfecte foto's, maar gewoon gaan genieten van wat je ziet. Het komt toch nooit zo mooi over op een foto als in werkelijkheid is mijn ervaring. Zonde als je de ervaring laat verpesten doordat je constant door een zoeker aan het turen bent.
quote:prik schreef op 09 december 2015 @ 13:57:

Ik zou me niet teveel focussen op perfecte foto's, maar gewoon gaan genieten van wat je ziet. Het komt toch nooit zo mooi over op een foto als in werkelijkheid is mijn ervaring. Zonde als je de ervaring laat verpesten doordat je constant door een zoeker aan het turen bent.

Ja, zo denk ik ook. Maak mooie foto's in je hoofd

Geniet ervan. Lijkt me zoooo mooi...
Met het blote oog hebben wij weinig aurora gezien maar tot onze grote verbazing op onze redelijk oude spiegelreflexcamera wel degelijk wat te zien. Uiteraard op statief en met manuele instelling.

Kan je geen camera van iemand lenen?
Nu jusa dat schrijft herinner ik me inderdaad dat de gids met wie wij op pad waren ook eerst op beeld keek of hij al iets kon zien (toen het nog niet met het blote oog zichtbaar was). Hij had volgens mij een videocamera op statief.
Het mooiste lijkt het me eigenlijk als je een camera gebruikt waar je de sluitertijd op meer dan een minuut kan zetten (ik heb voor foto's in het donker met lichteffecten wel sluitertijden van meer dan 5 minuten gebruikt)

Ik heb weinig verstand van compactcamera's, maar het lijkt mij dat het altijd minder mooi word dan met een echt goede camera.

Persoonlijk zou ik in zo'n geval gewoon geen foto's maken, ga lekker naar het noorderlicht kijken en koop desnoods nog wat ansichtkaarten/een fotoboek gemaakt door een professionele fotograaf.

Als je het echt zelf wilt proberen dan kun je misschien een beetje oefenen met foto's maken in het donker, zet bijvoorbeeld eens een brandend waxinelichtje of een zaklamp buiten in het pikkedonker, en kijk eens of je daar (van verschillende afstanden) een fatsoenlijke foto van kan maken.

Natuurlijk is dat niet hetzelfde als het noorderlicht, maar het geeft je een duidelijker beeld van wat je camera kan.
En let op de temperatuur van de batterij/accu!

Als deze te lang in extreme kou is, dan kan íe het zomaar niet meer doen!

(ik ben in Lapland geweest en stopte tijdens 2 dagen hondensleetocht mijn camera in mijn jas, of af en toe de batterijen in mijn broekzak)
quote:Marover2801 schreef op 09 december 2015 @ 13:39:

Je kan eventueel ook een proffie camera huren vaak. Vaak kun je een goede camera huren voor zn 75 euro per week. Ik heb zelf alleen geen idee wat een 'goede' camera is.Krijg je dan ook de specifieke kennis er bij welke nodig is om op de juiste wijze met een spiegelreflex om te gaan en de juiste lenzen voor alle situaties ? Krijg je te horen welke lens je wanneer moet/kunt gebruiken ?
Niet geschoten is altijd mis
Inderdaad, denk aan een extra accu! Want door de kou is je accu sneller leeg!
quote:Bitje93 schreef op 09 december 2015 @ 19:30:

[...]

Krijg je dan ook de specifieke kennis er bij welke nodig is om op de juiste wijze met een spiegelreflex om te gaan en de juiste lenzen voor alle situaties ? Krijg je te horen welke lens je wanneer moet/kunt gebruiken ?Die ervaring heb ik wel. Maar dat is waarschijnlijk verhuurbedrijf afhankelijk. Regio Adam kan ik je een hele goede aanraden ;)
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven