Gehackt

04-04-2026 12:09 107 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit wordt een ingewikkeld verhaal. Ik ga proberen het kort te houden, hopelijk lukt het me met mijn lekenkennis om het uit te leggen.

Mijn dochter is gehackt door haar ex-vriend. Hij heeft haar I-phone en twee laptops (waaronder een werklaptop die ze voor haar stage gebruikte) gehackt en volgezet met malware. Daarmee kan hij haar volgen, afluisteren, manipuleren etcetera. Ze is inmiddels bij hem weg. Ze heeft een wegwerptelefoon gekocht, zodat ze veilig kan bellen. Bij de Apple Store heeft ze een nieuwe laptop gekocht. Die is meteen weer gehackt; de laptop crashte nadat ze had ingelogd op de wifi bij ons thuis. Haar ex-vriend is vaak bij mij thuis geweest en kent blijkbaar de wachtwoorden van de wifi en het modem - die wachtwoorden heb ik inmiddels veranderd. Maar ook de tweede laptop die ze van de Apple Store kreeg nadat de eerste was gecrasht, werd weer gehackt. Die is nu dus ook kapot, en jawel, we waren gisteren in de Apple Store en zonder verdere plichtplegingen kreeg ze een derde laptop mee. Geloof het of niet, maar die is nu ook gecrasht. Ondanks de nieuwe wachtwoorden.

Wat haar ex-vriend waarschijnlijk doet, is inloggen op onze wifi en haar laptop volplempen met malware. De software van Apple verdwijnt. De gecrashte laptops bevatten geen Apple-software meer, dat hebben ze bij de Apple Store wel geconstateerd. Zoiets hadden ze nooit eerder gezien. De nieuwe (mal)ware die op de laptop wordt gezet, zorgt ervoor dat de laptop overbelast raakt en crasht. Ik heb er verder geen verstand van, maar dit is hoe ik het heb begrepen.

Bij Apple is niemand bereid om met ons mee te denken. Dat mogen en kunnen ze niet; juridisch is het allemaal zo dichtgetimmerd dat medewerkers van Apple in Nederland niets kunnen met gehackte apparaten. Ze geven met een vriendelijke glimlach een nieuwe laptop mee, en dat is het. Het geld boeit ze blijkbaar niet, ze gooien die (gloednieuwe) gecrashte laptops gewoon weg en gaan door met hun leven. Wij gaan straks naar de Apple Store om een vierde laptop te halen. En morgen waarschijnlijk een vijfde, enzovoort. Maar daarmee is het probleem dus niet opgelost.

Ja, we zijn al bij de politie geweest. Die konden ons niet helpen. We hebben (vóórdat dit alles met de nieuwe laptops gebeurde, een week of drie geleden, toen mijn dochter besefte dat ze al maanden werd gehackt door haar eigen vriend) met een digitale rechercheur gesproken. Volgens hem kon een I-phone niet gehackt worden. Ook vroeg hij aan mijn dochter of ze toevallig wist of haar vriend haar laptop had opengeschroefd, omdat dat volgens hem de manier was om een laptop te hacken. Mijn dochter zei later tegen me: het leek alsof we in een film uit 2002 zaten. Toen ik aan hem vroeg of deze vorm van hacking in theorie mogelijk is, dus niet specifiek bij mijn dochter, die hij niet geloofde, maar of het dus mogelijk was dat apparaten worden volgezet met afluisterapparatuur en andere malware, zei hij: 'Misschien bij de Minister President, ja, dat zou kunnen.'

Kortom, deze rechercheur Digitaal had de kennis niet. Niemand lijkt de kennis te hebben. De ex-vriend van mijn dochter heeft Complex System Engineering gestudeerd in Delft. Hij kan zelf software maken, hij kan apps bouwen, hij heeft onlangs bijvoorbeeld een app gemaakt met een eigen chat-box, en voor zijn werk licht hij softwarebedrijven door als consultant. In een notendop is het probleem dus dat wij te maken hebben met een hacker die iedereen duizend stappen vóór is, en dat er maar weinig mensen zijn met zijn kennisniveau.

De Apple Store kan niets doen.
De politie kan niets doen (geen bewijs).
We weten niet bij wie we terecht kunnen voor hulp.

Heeft iemand een idee?
Claire, ga terug naar de politie om aangifte te doen van belaging/stalking en id-fraude. Dat is dit namelijk (ook). Makkelijker te bewijzen ook en dus zal de kans kleiner zijn dat je weer met een kluitje het riet in wordt gestuurd. En de politie kan dan bijvoorbeeld een stop-gesprek met hem voeren in het kader van die stalking. Ik denk dat je met een aangifte van deze strafbare feiten verder komt bij de politie.
Je kan het bestaande modem terug zetten naar factory reset (dan wordt hij eraf gemikt en al zijn verkeerde settings teruggezet naar het orgineel waardoor dingen als remote access by default uit zouden moeten staan) en dan ONMIDDELIJK. ECHT ONMIDDELIJK. het standaard wachtwoord weer veranderen. IN EEN VOLLEDIG NIEUW WACHTWOORD, absoluut nog nooit ergens voor gebruikt.

Als je het echt 100% foolproof wil doen, koop een nieuw modem. Die heeft zijn nieuwe eigen standaard naam en wachtwoord en die kan hij nooit weten.

Factory reset bestaande computers die op dit netwerk zitten, ookal lijken ze niks te mankeren vooralsnog. Verander AL je wachtwoorden. ALLEMAAL. OVERAL. In volledig nieuwe wachtwoorden. Je hebt kans dat er keyloggers hebben gezetten of nog zitten die al je wachtwoorden gelezen hebben.

Tot die tijd, GA NIET OP DIT WIFI NETWERK. Niet met je telefoon, niet met die nieuwe laptop, met NIKS. Haal je smart apparaten (tv, koelkast, wasmachine, roomba, alles wat een app heeft) ook offline als je echt veilig wil zijn, die dingen hebben slechte beveiliging en kunnen ook makkelijk overgenomen worden. Ik heb verder de ballen verstand van Internet Of Things dus geen idee wat hij precies kan met een overgenomen wasmachine behalven DDOSsen, maar je weet maar nooit.
Ik zou niet alleen de modem vervangen maar van provider veranderen. En ook nieuwe simkaarten nemen.
Dan zou het toch onmogelijk moeten zijn om in te loggen op het netwerk en al je andere apparaten te hacken.
Hoewel ik hem er ook nog van zou verdenken mee te luisteren. Echt ik zou alles controleren via je apps, welke toestemming je hebt gegeven. Zo had ik hier een camera die ik onbedoeld toestemming had gegeven om mee te luisteren. Er zijn zoveel smartapparaten en apps tegenwoordig.

Heeft hij sleutels van de woning?
Ik zie het al voor me, moeder en dochter overleggen waar ze het notitieboekje met wachtwoorden neerleggen terwijl hij mee luistert en de sleutel nog heeft. Vast ver gezocht, het zal wel maar ik zou alles verdenken.
Okernoot schreef:
04-04-2026 15:59
TO, wat mij niet duidelijk wordt is welk concreet bewijs je hebt tegen ex-vriend?

Als je dit via zijn werkgever gaat spelen dan voel ik een heel nare zaak wegens smaad en laster aankomen tenzij je dit heel hard kunt maken.
Oké, de Apple Store heeft ditmaal wel advies gegeven: het Apple-ID van mijn dochter was in zijn handen waardoor hij steeds kon zien dat zij op een nieuw apparaat (laptop) inlogde en dat apparaat kon hij op afstand wissen of saboteren. Ze hebben haar in de winkel geholpen met het installeren van laptop en telefoon (met een nieuw Apple ID) en als ik het goed begrijp kan ze nu in elk geval gebruik maken van deze toestellen. Ik heb ook Apple ID en wachtwoorden veranderd, modem/router en wifi thuis zijn aangepast, dus hopelijk hebben we hem nu buitengesloten. Het is een eerste stap.
Eens met Okernoot, is er enig CONCREET bewijs dat die ex-vriend het is en niet een of andere ándere idiote 'huisvriend' of een andere slimmerik (van buitenaf) die goed is met computers. Ik zou een cybermannetje inhuren, weet je zeker dat het goed komt.
Claire45 schreef:
04-04-2026 17:13
Oké, de Apple Store heeft ditmaal wel advies gegeven: het Apple-ID van mijn dochter was in zijn handen waardoor hij steeds kon zien dat zij op een nieuw apparaat (laptop) inlogde en dat apparaat kon hij op afstand wissen of saboteren. Ze hebben haar in de winkel geholpen met het installeren van laptop en telefoon (met een nieuw Apple ID) en als ik het goed begrijp kan ze nu in elk geval gebruik maken van deze toestellen. Ik heb ook Apple ID en wachtwoorden veranderd, modem/router en wifi thuis zijn aangepast, dus hopelijk hebben we hem nu buitengesloten. Het is een eerste stap.
Aangepast of gereset? Als hij settings heeft lopen veranderen kan het zijn dat alleen wachtwoord aanpassen niet voldoende is.
Het heeft me wel aan het denken gezet.
Op de achterkant van mijn modem zit een briefje met het wachtwoord omdat ik een tijd geleden heel vaak de modem moest resetten. Vraag niet waarom maar het is een tijd een ramp geweest bij Online.
Krijg niet vaak visite maar dat briefje ga ik er wel afhalen.
Jules schreef:
04-04-2026 17:22
Op de achterkant van mijn modem zit een briefje met het wachtwoord omdat ik een tijd geleden heel vaak de modem moest resetten. Vraag niet waarom maar het is een tijd een ramp geweest bij Online.
Ik ken best veel mensen die dat hebben of die dat wachtwoord op het stickertje nooit veranderen. Opzich niet zo'n probleem totdat je een kwaadwillend persoon tegen komt die dat kan misbruiken. Ik weet niet of je je bezoek wel eens je wifi code geeft? Als je je daar niet prettig bij voelt maar je wilt niet weigeren dan kun je een apart gasten wifi aanmaken speciaal voor je bezoekers. Ik weet alleen even niet hoe dat moet maar bij Ziggo en KPN kan dat en ik neem aan bij andere providers ook.
Wat trouwens ook is, als iemand misbruik wil maken van je wifi dan moeten ze rondom je huis blijven of bij je thuis want dat signaal gaat ook weer niet tientallen meters ver. Ze kunnen er niks mee in eigen huis.
Graze schreef:
04-04-2026 17:31
Ik ken best veel mensen die dat hebben of die dat wachtwoord op het stickertje nooit veranderen. Opzich niet zo'n probleem totdat je een kwaadwillend persoon tegen komt die dat kan misbruiken. Ik weet niet of je je bezoek wel eens je wifi code geeft? Als je je daar niet prettig bij voelt maar je wilt niet weigeren dan kun je een apart gasten wifi aanmaken speciaal voor je bezoekers. Ik weet alleen even niet hoe dat moet maar bij Ziggo en KPN kan dat en ik neem aan bij andere providers ook.
Wat trouwens ook is, als iemand misbruik wil maken van je wifi dan moeten ze rondom je huis blijven of bij je thuis. Ze kunnen er niks mee in eigen huis.
Nee ik geef niemand de code. Nergens voor nodig. Tegenwoordig is dat goed te betalen via je provider.
Jules schreef:
04-04-2026 17:22
Ik geloof dat we een beetje paranoia gaan worden nu.
Zusje schreef:
04-04-2026 17:39
Als je bezoek gewoon te vertrouwen is er inderdaad niks aan de hand maar het is wel goed om over zulke dingen na te denken. Helemaal in deze tijden waarbij het internet steeds gevaarlijker wordt en er steeds meer dreigingen zijn van criminelen en andere onbevoegden die uit zijn op je persoonlijke informatie, je bankaccount en je cryptowallet etc.
Graze schreef:
04-04-2026 17:49
Als je bezoek gewoon te vertrouwen is er inderdaad niks aan de hand maar het is wel goed om over zulke dingen na te denken. Helemaal in deze tijden waarbij het internet steeds gevaarlijker wordt en er steeds meer dreigingen zijn van criminelen en andere onbevoegden die uit zijn op je persoonlijke informatie, je bankaccount en je cryptowallet etc.
Dat is zo, maar 99% van de online dreigingen komt voort uit slecht wachtwoordbeheer, neplinks/mails, babbeltrucs en andere onkunde en niet van "superhackers".
Een hele andere invalshoek;
Tegenwoordig bieden steeds meer verzekeraars een cyberdekking aan bij hun producten. Wellicht zit er in één van haar verzekeringen ook zo’n dekking? Dan zou ik daar eens mee bellen. Zij kunnen je op weg helpen, tips en trucs geven, en proberen de schade te beperken.
Zusje schreef:
04-04-2026 17:13
Eens met Okernoot, is er enig CONCREET bewijs dat die ex-vriend het is en niet een of andere ándere idiote 'huisvriend' of een andere slimmerik (van buitenaf) die goed is met computers. Ik zou een cybermannetje inhuren, weet je zeker dat het goed komt.
Ik weet niet hoe dat concrete bewijs eruit moet zien. Alle pijlen wijzen naar de ex, maar hard bewijs in de vorm van getuigen of foto’s is er niet. En als het iemand anders zou zijn die dit allemaal aanricht, maakt dat voor het netto eindresultaat niks uit.
Ugli schreef:
04-04-2026 17:20
Aangepast of gereset? Als hij settings heeft lopen veranderen kan het zijn dat alleen wachtwoord aanpassen niet voldoende is.
Ik heb het laten doen, ga ik vragen.
Zusje schreef:
04-04-2026 17:39
Tja, ik weet het niet. Mijn ex en ik deelden ook wachtwoorden en zelfs Apple ID’s, voor eventuele noodgevallen en omdat we elkaar vertrouwden.
Claire45 schreef:
04-04-2026 14:52
Dat is zeker het plan. Maar ook daarvoor geldt: we moeten iets van bewijs hebben. En iets beter snappen wat hij precies doet.

Alles wijst in de richting van de hack, en dus van hem, maar welk bewijs is er?

Je gaat hem toch niet aanklagen bij z'n werk, je kunt zeggen dat je een sterk vermoeden hebt dat hij met onzuivere zaakjes bezig is, wie weet wel met zijn werklaptop / andere tools.
Such fun!1
Okernoot schreef:
04-04-2026 17:51
Dat is zo, maar 99% van de online dreigingen komt voort uit slecht wachtwoordbeheer, neplinks/mails, babbeltrucs en andere onkunde en niet van "superhackers".
Dat klopt, ik denk ook niet dat er in dit geval echt een hack heeft plaatsgevonden maar deze persoon had op afstand gewoon erg veel toegang tot heel veel dingen omdat hij simpelweg het wachtwoord wist en andere persoonlijke informatie van TO/dochter TO.
MarindaH schreef:
04-04-2026 18:06
Je gaat hem toch niet aanklagen bij z'n werk, je kunt zeggen dat je een sterk vermoeden hebt dat hij met onzuivere zaakjes bezig is, wie weet wel met zijn werklaptop / andere tools.
Ja, precies. Mijn dochter heeft hem vaak gewaarschuwd omdat hij op zijn werklaptop aan het coderen was. Dat is streng verboden. Hij werd dan boos op haar, terwijl zij hem wilde beschermen: op haar stage bij een beautybedrijf waren er al heel strenge regels voor het gebruik van de werklaptop, laat staan bij een groot consultancybureau (top 3 van de wereld) met grote belangen en ook tussentijdse screenings.
Claire45 schreef:
04-04-2026 18:02
Ik weet niet hoe dat concrete bewijs eruit moet zien. Alle pijlen wijzen naar de ex, maar hard bewijs in de vorm van getuigen of foto’s is er niet. En als het iemand anders zou zijn die dit allemaal aanricht, maakt dat voor het netto eindresultaat niks uit.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar denk eens goed na, is er werkelijk niemand anders die dit jouw dochter óf jou aan zou willen doen want keihard bewijs dat die ex van jouw dochter dit gedaan zou hebben is er niet. Dat hij e.e.a. zou KUNNEN wil geenszins zeggen dat die ex dit ook daadwerkelijk écht gedaan heeft. Verdacht maakt niet automatisch schuldig.
Wat een narigheid. Ik zou er iemand bij halen met heel veel verstand van hacken, en samen met die persoon een stappenplan maken. Want, stel dat hij in een auto voor je huis zit en kan inloggen op jouw laptop buiten de router om. Dan kan hij via jouw laptop toch ook weer bij allerlei gegevens? Of is dit onmogelijk?
Claire45 schreef:
04-04-2026 18:06
Tja, ik weet het niet. Mijn ex en ik deelden ook wachtwoorden en zelfs Apple ID’s, voor eventuele noodgevallen en omdat we elkaar vertrouwden.
Daar heeft Apple nu "herstelcontacten" voor die je in kunt stellen. Stel je bent je wachtwoord kwijt dan kun je zo je account herstellen. Maar ik snap het wel hoor, mijn ouders gebruikten ook jaren gewoon samen 1 account totdat het dus niet meer zo handig was.
Wat een nare cyberstalker is dit zeg.

Goed dat je dochter geen relatie meer met hem heeft.

Je IP adres veranderen heb je dus nog niet gedaan. Overweeg je om dat wel te doen?
Claire45 schreef:
04-04-2026 18:02
Misschien een flauwe reactie (niet zo bedoeld), maar we zijn geneigd om een verklaring voor iets te zoeken, in dit geval is dat gehacked door de ex, waardoor we vanaf dat moment alleen nog oog hebben voor aanwijzingen dit dat bevestigen.

Ik zag jaren geleden eens een aflevering van De Rijdende Rechter over een mevrouw die haar buurjongen er al jaren van beschuldigde haar te hacken. Alles werd doorgelicht door een cyberexpert die tot een heel andere conclusie kwam; afgezien van slecht wachtwoordbeheer was ze na de eerste crash zo achterdochtig geworden dat ze updates niet meer durfde te installeren, daardoor met oude versies van andere software moest blijven werken op pc en modem. Alledaagse malware die via surfen en mail binnenkwam deed bij herhaling de rest, daar had die buurjongen niks mee te maken.

In jouw geval kan het heus zijn dat dochter echt gehacked is, maar wie, hoe en hoevaak daar zou ik geen mening over durven geven. Zeker niet als er ook wachtwoorden met derden zijn gedeeld.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven