Gehackt
zaterdag 4 april 2026 om 12:09
Dit wordt een ingewikkeld verhaal. Ik ga proberen het kort te houden, hopelijk lukt het me met mijn lekenkennis om het uit te leggen.
Mijn dochter is gehackt door haar ex-vriend. Hij heeft haar I-phone en twee laptops (waaronder een werklaptop die ze voor haar stage gebruikte) gehackt en volgezet met malware. Daarmee kan hij haar volgen, afluisteren, manipuleren etcetera. Ze is inmiddels bij hem weg. Ze heeft een wegwerptelefoon gekocht, zodat ze veilig kan bellen. Bij de Apple Store heeft ze een nieuwe laptop gekocht. Die is meteen weer gehackt; de laptop crashte nadat ze had ingelogd op de wifi bij ons thuis. Haar ex-vriend is vaak bij mij thuis geweest en kent blijkbaar de wachtwoorden van de wifi en het modem - die wachtwoorden heb ik inmiddels veranderd. Maar ook de tweede laptop die ze van de Apple Store kreeg nadat de eerste was gecrasht, werd weer gehackt. Die is nu dus ook kapot, en jawel, we waren gisteren in de Apple Store en zonder verdere plichtplegingen kreeg ze een derde laptop mee. Geloof het of niet, maar die is nu ook gecrasht. Ondanks de nieuwe wachtwoorden.
Wat haar ex-vriend waarschijnlijk doet, is inloggen op onze wifi en haar laptop volplempen met malware. De software van Apple verdwijnt. De gecrashte laptops bevatten geen Apple-software meer, dat hebben ze bij de Apple Store wel geconstateerd. Zoiets hadden ze nooit eerder gezien. De nieuwe (mal)ware die op de laptop wordt gezet, zorgt ervoor dat de laptop overbelast raakt en crasht. Ik heb er verder geen verstand van, maar dit is hoe ik het heb begrepen.
Bij Apple is niemand bereid om met ons mee te denken. Dat mogen en kunnen ze niet; juridisch is het allemaal zo dichtgetimmerd dat medewerkers van Apple in Nederland niets kunnen met gehackte apparaten. Ze geven met een vriendelijke glimlach een nieuwe laptop mee, en dat is het. Het geld boeit ze blijkbaar niet, ze gooien die (gloednieuwe) gecrashte laptops gewoon weg en gaan door met hun leven. Wij gaan straks naar de Apple Store om een vierde laptop te halen. En morgen waarschijnlijk een vijfde, enzovoort. Maar daarmee is het probleem dus niet opgelost.
Ja, we zijn al bij de politie geweest. Die konden ons niet helpen. We hebben (vóórdat dit alles met de nieuwe laptops gebeurde, een week of drie geleden, toen mijn dochter besefte dat ze al maanden werd gehackt door haar eigen vriend) met een digitale rechercheur gesproken. Volgens hem kon een I-phone niet gehackt worden. Ook vroeg hij aan mijn dochter of ze toevallig wist of haar vriend haar laptop had opengeschroefd, omdat dat volgens hem de manier was om een laptop te hacken. Mijn dochter zei later tegen me: het leek alsof we in een film uit 2002 zaten. Toen ik aan hem vroeg of deze vorm van hacking in theorie mogelijk is, dus niet specifiek bij mijn dochter, die hij niet geloofde, maar of het dus mogelijk was dat apparaten worden volgezet met afluisterapparatuur en andere malware, zei hij: 'Misschien bij de Minister President, ja, dat zou kunnen.'
Kortom, deze rechercheur Digitaal had de kennis niet. Niemand lijkt de kennis te hebben. De ex-vriend van mijn dochter heeft Complex System Engineering gestudeerd in Delft. Hij kan zelf software maken, hij kan apps bouwen, hij heeft onlangs bijvoorbeeld een app gemaakt met een eigen chat-box, en voor zijn werk licht hij softwarebedrijven door als consultant. In een notendop is het probleem dus dat wij te maken hebben met een hacker die iedereen duizend stappen vóór is, en dat er maar weinig mensen zijn met zijn kennisniveau.
De Apple Store kan niets doen.
De politie kan niets doen (geen bewijs).
We weten niet bij wie we terecht kunnen voor hulp.
Heeft iemand een idee?
Mijn dochter is gehackt door haar ex-vriend. Hij heeft haar I-phone en twee laptops (waaronder een werklaptop die ze voor haar stage gebruikte) gehackt en volgezet met malware. Daarmee kan hij haar volgen, afluisteren, manipuleren etcetera. Ze is inmiddels bij hem weg. Ze heeft een wegwerptelefoon gekocht, zodat ze veilig kan bellen. Bij de Apple Store heeft ze een nieuwe laptop gekocht. Die is meteen weer gehackt; de laptop crashte nadat ze had ingelogd op de wifi bij ons thuis. Haar ex-vriend is vaak bij mij thuis geweest en kent blijkbaar de wachtwoorden van de wifi en het modem - die wachtwoorden heb ik inmiddels veranderd. Maar ook de tweede laptop die ze van de Apple Store kreeg nadat de eerste was gecrasht, werd weer gehackt. Die is nu dus ook kapot, en jawel, we waren gisteren in de Apple Store en zonder verdere plichtplegingen kreeg ze een derde laptop mee. Geloof het of niet, maar die is nu ook gecrasht. Ondanks de nieuwe wachtwoorden.
Wat haar ex-vriend waarschijnlijk doet, is inloggen op onze wifi en haar laptop volplempen met malware. De software van Apple verdwijnt. De gecrashte laptops bevatten geen Apple-software meer, dat hebben ze bij de Apple Store wel geconstateerd. Zoiets hadden ze nooit eerder gezien. De nieuwe (mal)ware die op de laptop wordt gezet, zorgt ervoor dat de laptop overbelast raakt en crasht. Ik heb er verder geen verstand van, maar dit is hoe ik het heb begrepen.
Bij Apple is niemand bereid om met ons mee te denken. Dat mogen en kunnen ze niet; juridisch is het allemaal zo dichtgetimmerd dat medewerkers van Apple in Nederland niets kunnen met gehackte apparaten. Ze geven met een vriendelijke glimlach een nieuwe laptop mee, en dat is het. Het geld boeit ze blijkbaar niet, ze gooien die (gloednieuwe) gecrashte laptops gewoon weg en gaan door met hun leven. Wij gaan straks naar de Apple Store om een vierde laptop te halen. En morgen waarschijnlijk een vijfde, enzovoort. Maar daarmee is het probleem dus niet opgelost.
Ja, we zijn al bij de politie geweest. Die konden ons niet helpen. We hebben (vóórdat dit alles met de nieuwe laptops gebeurde, een week of drie geleden, toen mijn dochter besefte dat ze al maanden werd gehackt door haar eigen vriend) met een digitale rechercheur gesproken. Volgens hem kon een I-phone niet gehackt worden. Ook vroeg hij aan mijn dochter of ze toevallig wist of haar vriend haar laptop had opengeschroefd, omdat dat volgens hem de manier was om een laptop te hacken. Mijn dochter zei later tegen me: het leek alsof we in een film uit 2002 zaten. Toen ik aan hem vroeg of deze vorm van hacking in theorie mogelijk is, dus niet specifiek bij mijn dochter, die hij niet geloofde, maar of het dus mogelijk was dat apparaten worden volgezet met afluisterapparatuur en andere malware, zei hij: 'Misschien bij de Minister President, ja, dat zou kunnen.'
Kortom, deze rechercheur Digitaal had de kennis niet. Niemand lijkt de kennis te hebben. De ex-vriend van mijn dochter heeft Complex System Engineering gestudeerd in Delft. Hij kan zelf software maken, hij kan apps bouwen, hij heeft onlangs bijvoorbeeld een app gemaakt met een eigen chat-box, en voor zijn werk licht hij softwarebedrijven door als consultant. In een notendop is het probleem dus dat wij te maken hebben met een hacker die iedereen duizend stappen vóór is, en dat er maar weinig mensen zijn met zijn kennisniveau.
De Apple Store kan niets doen.
De politie kan niets doen (geen bewijs).
We weten niet bij wie we terecht kunnen voor hulp.
Heeft iemand een idee?
zondag 5 april 2026 om 10:17
Daniel Verlaan of Maria Genova kun je ook benaderen. Zij helpen (via hun netwerk) ook vaak slachtoffers.Claire45 schreef: ↑04-04-2026 13:11Goeie tip! Ik heb gisteren, nadat we een zoveelste laptop hadden gehaald bij de Apple Store en we echt niet meer wisten wat me moesten doen, een boek van hem gekocht: 'Dit wil je écht niet weten'. Ik ben al op de helft. En ik overweeg hem een mailtje te sturen. Hij is een van de weinigen die echt verstand heeft van dit soort complexe software-hacks.
zondag 5 april 2026 om 10:33
2. Op het forum van KPN kwam ik de volgende uitleg tegen: https://community.kpn.com/modems-123/wa ... -12-600230. Het gaat dus wel altijd om een IP-adres. Het punt wat ik vooral probeer te maken is dat een hacker heel weinig met de informatie een DNS server kan om daadwerkelijk in te breken. Er kunnen geen verbindingen worden gekaapt of iets dergelijks. Het zegt alleen iets over welke DNS aanvragen een computer of smartphone doet.SleepyToffee schreef: ↑05-04-2026 09:551. Dat is goed om te weten, dat zou dan ook nog een optie zijn.
2. Er is vaak de optie om een DNS-proxy in te stellen, dan wordt er geen IP opgegeven van een nameserver. Dat is gewoon een valide en veelvoorkomende instelling. Het zou zo kunnen zijn dat er een malicious DNS server staat ingesteld, vandaar dat ik aangeef daar naar te kijken.
3. Sorry, maar dat is echt onzin. Als een firewall goed staat ingesteld dan heb je als hacker juist minder mogelijkheden.
4. Is inderdaad ook nog een optie. Dat wordt waarschijnlijk ook opgelost door terug te gaan naar fabrieksinstellingen. Meestal staat dit standaard uit.
5. Op basis van dit topic vind ik dat een vreemde conclusie. Zeker omdat deze persoon fysieke toegang heeft gehad tot apparaten en TO een beschrijving geeft dat wijst op spyware op de iPhone.
3. Daar zijn we het ook over eens. Deze instelling staat standaard goed ingesteld. Zelfs als je dit wijzigt naar een lagere instelling is het niet zo dat je van buitenaf bij alle apparaten in een netwerk kunt komen. De beheersomgeving van het modem zou wel van buitenaf benaderd kunnen worden als dit zo is ingesteld en je zou één apparaat in de DMZ kunnen zetten waardoor deze open en bloot van buitenaf te benaderen is.
5. Ik doelde er meer op dat een aanval van buitenaf hogere wiskunde betreft. Wachtwoorden delen, functies als ouderlijk toezicht en spyware waarbij je als eigenaar zelf dus onbedoeld toestemming geeft is aannemelijker. Als je die functies naloopt en wachtwoorden hebt gewijzigd is de kans klein dat iemand er van buitenaf alsnog bij kan.
Al met al zal het bewijs zitten in de metadata van bestanden of in logbestanden. Als je wilt bewijzen dat hij deze instellingen mogelijk heeft veranderd dan moet dit herleidbaar zijn naar hem in de vorm van een IP-adres.
zondag 5 april 2026 om 10:53
2. Dat klopt wel, maar het gaat er niet zozeer om of de hacker de DNS server ziet, het gaat er om of hij deze heeft aangepast. Het gaat er om of hij de DNS server heeft aangepast naar iets wat onder zijn controle staat. Zoek maar eens op 'router DNS hijacking'.Dinterloord schreef: ↑05-04-2026 10:332. Op het forum van KPN kwam ik de volgende uitleg tegen: https://community.kpn.com/modems-123/wa ... -12-600230. Het gaat dus wel altijd om een IP-adres. Het punt wat ik vooral probeer te maken is dat een hacker heel weinig met de informatie een DNS server kan om daadwerkelijk in te breken. Er kunnen geen verbindingen worden gekaapt of iets dergelijks. Het zegt alleen iets over welke DNS aanvragen een computer of smartphone doet.
3. Daar zijn we het ook over eens. Deze instelling staat standaard goed ingesteld. Zelfs als je dit wijzigt naar een lagere instelling is het niet zo dat je van buitenaf bij alle apparaten in een netwerk kunt komen. De beheersomgeving van het modem zou wel van buitenaf benaderd kunnen worden als dit zo is ingesteld en je zou één apparaat in de DMZ kunnen zetten waardoor deze open en bloot van buitenaf te benaderen is.
5. Ik doelde er meer op dat een aanval van buitenaf hogere wiskunde betreft. Wachtwoorden delen, functies als ouderlijk toezicht en spyware waarbij je als eigenaar zelf dus onbedoeld toestemming geeft is aannemelijker. Als je die functies naloopt en wachtwoorden hebt gewijzigd is de kans klein dat iemand er van buitenaf alsnog bij kan.
Al met al zal het bewijs zitten in de metadata van bestanden of in logbestanden. Als je wilt bewijzen dat hij deze instellingen mogelijk heeft veranderd dan moet dit herleidbaar zijn naar hem in de vorm van een IP-adres.
3. Dit is ook precies waar het om gaat, vandaar dat ik aangaf om te de instellingen te checken om te kijken of deze zijn aangepast.
5. Klopt, maar in dit geval gaat het dus niet meer om een aanval van buitenaf. Zeker als er toegang is geweest tot de apparaten en nog steeds toegang is tot de router. Spyware wil je overigens het liefst wel verwijderd hebben en kan lastig te vinden zijn, zeker voor iemand die er geen verstand van heeft, dus alleen instellingen aanpassen zou voor mij niet voldoende zijn.
Hoe dan ook, als je de huidige instellingen vergelijkt met de instellingen na het terugzetten naar fabrieksinstellingen dan zou dat iets kunnen zeggen over de werkwijze, wat weer helpt met achterhalen wat er precies aan de hand is. Als er echt bewijs verzamelt moet worden dan moet dat via de politie gaan, maar die pakt het dus helaas niet op. Ik gok ook dat de beste man een VPN zou gebruiken, dus een herleidbaar IP-adres wordt dan ook lastig.
Maar laten we dit topic niet kapen met technische discussies. Het belangrijkste is denk ik dat TO hierbij geholpen wordt, dus help vooral meedenken met hoe dit op te lossen.
zondag 5 april 2026 om 11:16
Veel is voor mij geheimtaal maar ik ga een expert vragen om mee te denken en ik zal jullie tips doorgeven.
De vierde Apple laptop lijkt trouwens veilig te zijn. Ook de nieuwe telefoon werkt ‘normaal’, maar mijn dochter is inmiddels zo paranoïde dat ze niks meer vertrouwt, wat ik snap, dus ze dubbelcheckt elke app en durft er nog niet echt gebruik van te maken. Hopelijk komt er nu wat rust en kan ze haar studie weer oppakken. Ze is door de hack veel werk (waaronder stageverslag) kwijtgeraakt maar waarschijnlijk krijgt ze een jaar studiefinanciering terug dus dat is fijn.
De vierde Apple laptop lijkt trouwens veilig te zijn. Ook de nieuwe telefoon werkt ‘normaal’, maar mijn dochter is inmiddels zo paranoïde dat ze niks meer vertrouwt, wat ik snap, dus ze dubbelcheckt elke app en durft er nog niet echt gebruik van te maken. Hopelijk komt er nu wat rust en kan ze haar studie weer oppakken. Ze is door de hack veel werk (waaronder stageverslag) kwijtgeraakt maar waarschijnlijk krijgt ze een jaar studiefinanciering terug dus dat is fijn.
zondag 5 april 2026 om 11:31
Fijn, ik heb het gratis online stuk ‘Laat je niet hack maken!’ van Daniel Verlaan net gelezen. Zijn mailadres staat onderaan het stuk dus ik ga hem mailen. Niet geschoten is altijd mis.
Mijn vermoeden is dat de ex het niet op één meisje heeft gemunt (mijn dochter) maar dat hij samen met een paar vrienden iets groters aan het doen is. Alle nep-passen, -folders, -aanmaningen, -helpdeskmedewerkers en zelfs een deurwaarder die hier op de stoep stond (en die volgens Google een oplichter bleek te zijn) doen vermoeden dat er een groter netwerk achter zit. Waarmee de vrienden waarschijnlijk veel mensen willen oplichten dmv phishing. Het zou me niets verbazen als de app die ex onlangs heeft gebouwd (en die binnen een maand al 95 bezoekers trok) ook met dit doel in het leven is geroepen. Ik kan dit natuurlijk niet hardmaken maar dit is wel wat ik denk.
zondag 5 april 2026 om 13:04
Goed dat je een expert gaat vragen. Hopelijk vind je snel iemand die jullie kan helpen en die eventueel, als je dochter dat wil, ook kan helpen om alsnog aangifte te doen.
Fijn dat het nu in ieder geval rustig lijkt met die nieuwe telefoon en laptop.
Ik kan me goed voorstellen dat ze zich heel onveilig voelt op dat gebied. Sterkte!
Fijn dat het nu in ieder geval rustig lijkt met die nieuwe telefoon en laptop.
Ik kan me goed voorstellen dat ze zich heel onveilig voelt op dat gebied. Sterkte!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in