Gehackt

04-04-2026 12:09 107 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit wordt een ingewikkeld verhaal. Ik ga proberen het kort te houden, hopelijk lukt het me met mijn lekenkennis om het uit te leggen.

Mijn dochter is gehackt door haar ex-vriend. Hij heeft haar I-phone en twee laptops (waaronder een werklaptop die ze voor haar stage gebruikte) gehackt en volgezet met malware. Daarmee kan hij haar volgen, afluisteren, manipuleren etcetera. Ze is inmiddels bij hem weg. Ze heeft een wegwerptelefoon gekocht, zodat ze veilig kan bellen. Bij de Apple Store heeft ze een nieuwe laptop gekocht. Die is meteen weer gehackt; de laptop crashte nadat ze had ingelogd op de wifi bij ons thuis. Haar ex-vriend is vaak bij mij thuis geweest en kent blijkbaar de wachtwoorden van de wifi en het modem - die wachtwoorden heb ik inmiddels veranderd. Maar ook de tweede laptop die ze van de Apple Store kreeg nadat de eerste was gecrasht, werd weer gehackt. Die is nu dus ook kapot, en jawel, we waren gisteren in de Apple Store en zonder verdere plichtplegingen kreeg ze een derde laptop mee. Geloof het of niet, maar die is nu ook gecrasht. Ondanks de nieuwe wachtwoorden.

Wat haar ex-vriend waarschijnlijk doet, is inloggen op onze wifi en haar laptop volplempen met malware. De software van Apple verdwijnt. De gecrashte laptops bevatten geen Apple-software meer, dat hebben ze bij de Apple Store wel geconstateerd. Zoiets hadden ze nooit eerder gezien. De nieuwe (mal)ware die op de laptop wordt gezet, zorgt ervoor dat de laptop overbelast raakt en crasht. Ik heb er verder geen verstand van, maar dit is hoe ik het heb begrepen.

Bij Apple is niemand bereid om met ons mee te denken. Dat mogen en kunnen ze niet; juridisch is het allemaal zo dichtgetimmerd dat medewerkers van Apple in Nederland niets kunnen met gehackte apparaten. Ze geven met een vriendelijke glimlach een nieuwe laptop mee, en dat is het. Het geld boeit ze blijkbaar niet, ze gooien die (gloednieuwe) gecrashte laptops gewoon weg en gaan door met hun leven. Wij gaan straks naar de Apple Store om een vierde laptop te halen. En morgen waarschijnlijk een vijfde, enzovoort. Maar daarmee is het probleem dus niet opgelost.

Ja, we zijn al bij de politie geweest. Die konden ons niet helpen. We hebben (vóórdat dit alles met de nieuwe laptops gebeurde, een week of drie geleden, toen mijn dochter besefte dat ze al maanden werd gehackt door haar eigen vriend) met een digitale rechercheur gesproken. Volgens hem kon een I-phone niet gehackt worden. Ook vroeg hij aan mijn dochter of ze toevallig wist of haar vriend haar laptop had opengeschroefd, omdat dat volgens hem de manier was om een laptop te hacken. Mijn dochter zei later tegen me: het leek alsof we in een film uit 2002 zaten. Toen ik aan hem vroeg of deze vorm van hacking in theorie mogelijk is, dus niet specifiek bij mijn dochter, die hij niet geloofde, maar of het dus mogelijk was dat apparaten worden volgezet met afluisterapparatuur en andere malware, zei hij: 'Misschien bij de Minister President, ja, dat zou kunnen.'

Kortom, deze rechercheur Digitaal had de kennis niet. Niemand lijkt de kennis te hebben. De ex-vriend van mijn dochter heeft Complex System Engineering gestudeerd in Delft. Hij kan zelf software maken, hij kan apps bouwen, hij heeft onlangs bijvoorbeeld een app gemaakt met een eigen chat-box, en voor zijn werk licht hij softwarebedrijven door als consultant. In een notendop is het probleem dus dat wij te maken hebben met een hacker die iedereen duizend stappen vóór is, en dat er maar weinig mensen zijn met zijn kennisniveau.

De Apple Store kan niets doen.
De politie kan niets doen (geen bewijs).
We weten niet bij wie we terecht kunnen voor hulp.

Heeft iemand een idee?
Graze schreef:
04-04-2026 13:42
Bij veel diensten zoals Netflix, Spotify, Apple Account, Facebook, Gmail en Hotmail kun je ervoor kiezen om uit te loggen op alle apparaten als je je wachtwoord aangepast hebt. Of je gooit er eerst alle apparaten die niet van jouw zijn uit de lijst en past dan het wachtwoord aan. Als je niet weet hoe dat moet bij verschillende diensten raadpleeg Google of benader de dienst met je vraag. Als hij overal gewoon ingelogd blijft en dus overal toegang toe blijft houden dan is het dwijlen met de kraan open en dan kan Apple enzo je ook niet helpen natuurlijk.
Oké, ja, dit klinkt logisch. Het wordt wel een hele operatie, maar er zit weinig anders op. Pffff, het kost zo veel tijd. En het zit me inmiddels ook wel erg hoog allemaal. Dat iemand hiermee wegkomt, alleen omdat bijna niemand snapt wat hij doet, en hóe hij het doet, en ook omdat veel mensen inderdaad denken wat de boektitel van Huib Modderkolk al zegt: dit wil je écht niet weten. Tot je ermee te maken krijgt... dan moet je het wel weten, helaas.
Hier al eerder aangehaald. Ik denk dat het probleem in de router/modem ligt. Waarschijnlijk heeft hij in de tijd dat hij bij jullie was zichzelf remote toegang gegeven tot de router. Soms denk je dat intelligente mensen hele ingewikkelde dingen doen maar soms maken ze gebruik van een eenvoudige mogelijkheid die gewoon in de software zit.

Ik zou de laptop terugzetten naar de fabrieksinstellingen en inloggen met een nieuwe ID. Desnoods dit even doen bij bekende van je of een vriendin van haar. Geen gebruik maken van je thuis wifi.

Het opvragen van het IP-adres van de ex lijkt mij niet zinvol. Als hij hier verantwoordelijk voor is doet hij dat via een VPN.
Claire45 schreef:
04-04-2026 13:49
Oké, ja, dit klinkt logisch. Het wordt wel een hele operatie, maar er zit weinig anders op. Pffff, het kost zo veel tijd. En het zit me inmiddels ook wel erg hoog allemaal. Dat iemand hiermee wegkomt, alleen omdat bijna niemand snapt wat hij doet, en hóe hij het doet, en ook omdat veel mensen inderdaad denken wat de boektitel van Huib Modderkolk al zegt: dit wil je écht niet weten. Tot je ermee te maken krijgt... dan moet je het wel weten, helaas.
Hoewel het je hoog zit lees ik op alle mogelijke oplossingen een ja maar, een nee want.....
Als hij echt toegang heeft tot al jullie apparaten dan is er geen andere oplossing dan alles maar dan ook alles wijzigen, uitloggen, opnieuw aanmaken en vervangen.
Ja het is een hele kluif maar als je van die ex af wil..... Boeken heb je daar niet voor nodig wel tijd iedereen in huis zal moeten.
Begin met je met alles uitloggen, Modem resetten of vervangen en dan 1 voor 1 alles accounts van netflix tot aan de codes op je telefoon. Verander desnoods ook je telefoonnummer of in ieder geval dat van je dochter. En stel voor alles multifactor inlog in. MET gegevens die die ex niet heeft dus nieuw nummer/mailadres.
Bij de meeste mobiele providers mag je in dit soort gevallen eenmalig je nummer gratis wijzigen
Claire45 schreef:
04-04-2026 13:49
Ja het is veel werk. Ik ben zelf ook ooit eens heel lang bezig geweest om alles aan te passen bij mijn moeder omdat mijn vader last had van een infostealer en die had niet eens veel accounts. Maar het is wel belangrijk om er eens goed voor te gaan zitten anders blijf je bezig zoals je zelf al gemerkt hebt. Bij Gmail, Apple account, Hotmail en Facebook heb je in het instellingen menu ergens een kopje beveiliging ofzo en daar staat meestal ergens een lijstje met vertrouwde apparaten. Daar moet je zijn apparaten of alle apparaten waar hij toegang toe heeft eruit gooien. Later kun je een apparaat weer toevoegen als dat nodig is.

En ik bedenk me nog wat; Je hebt het over gecrashte Macbooks en iPhone. Zijn die wel echt gecrashed, wat me sterk lijkt, of heeft hij die geblokkeerd en gewist? Dat kan hij namelijk als hij toegang had tot het gebruikte apple account. Dat is een beveiliging van Apple voor als je mac of iphone gestolen wordt en dat criminelen er niks mee kunnen. Dat kan Apple niet opheffen i.v.m. privacy en het is niet voor niks een beveiligingsmechanisme. De enige die dat op kan heffen is die ex vriend die die die blokkade heeft uitgevoerd "via vind mijn mac/iphone". Android en Windows hebben ook zo'n beveiliging tegen diefstal. Maar dat kan dus ook zo door kwaadwillenden misbruikt worden. Dan is het wel een ding voor de politie als je kunt bewijzen dat hij dat gedaan heeft. Maar dan moet je ook kunnen bewijzen dat die macbooks en iphone echt van jou zijn natuurlijk (aankoopbewijzen etc.)
ladadieladieda schreef:
04-04-2026 13:47
Daar moet je niet zijn, maar bij het bestuur, of een van de docenten. Als je een student kent, vraag de naam van een docent.

Dit, hogerop zoeken. En niet om iets te vragen, maar om het te melden. Eerder nog zou ik zijn werkgever op de hoogte brengen.
Such fun!1
MarindaH schreef:
04-04-2026 14:22
Dit, hogerop zoeken. En niet om iets te vragen, maar om het te melden. Eerder nog zou ik zijn werkgever op de hoogte brengen.
Dat is ook een hele goede. Dit soort misbruik wil je als werkgever wel weten, zeker wanneer je met beveiligde bronnen werkt. Want als hij dat hier doet, en toegang heeft tot veel systemen is hij interessant voor grotere kwaadwillende vissen en dus chantabel, en derhalve potentieel onbetrouwbaar.
Werkt hij zelfstandig of voor een bedrijf? Ik zou zijn bedrijf gaan inlichten. Misschien dat hij dan schrikt en normaal gaat doen.
Wat ik zou doen in dit geval:

1. In een internet cafe of bij een vriendin thuis op hun aperatuur nieuwe accounts aanmaken voor het hele gezin qua email. In deze accounts log je niet in op apparaten die verbinding hebben of ooit hebben gehad met de oude Wi-Fi.
2. Overstappen van internet provider in de winkel (dus naar een kpn of ziggo winkel, daar alles op papier invullen en de nieuwe emailadressen gebruiken).
3. Alle aperatuur vervangen voor alle gezinsleden die op de oude WiFi ingelogd zijn geweest. De telefoons alleen op 5G gebruiken tot je de nieuwe Wi-Fi hebt geïnstalleerd. Geen van de nieuwe apperatuur laat je met de oude Wi-Fi verbinding. Eventueel kan je de huidige apperaten behouden als je ze terug zet naar fabrieksinstellingen. Ook dan laat je ze geen contact meer maken met de oude Wi-Fi.
4. Als de nieuwe modem en router van je nieuwe provider geïnstalleerd zijn kan je daar met de nieuwe of opgeschoonde aperatuur weer op.
5. Kies 1 telefoon uit zonder belangrijke gegevens. Log uit van alle nieuwe accounts, herstel naar fabrieksinstellingen (dan zijn er niet per ongeluk nog ergens wachtwoorden geïnstalleerd en log in op de oude accounts en kijk of je op die accounts overal op alle aperatuur kan uitloggen (bv netflix ed hebben die optie) en wijzig direct daarna het wachtwoord. Begin met email omdat voor anderen accounts soms een email gestuurd worden voor zulke wijzigingen en die komen dan nog mogelijk bij hem binnen als je niet daar begonnen ben. Denk ook aan dingen die je misschien niet zo vaak gebruikt zoals digiD. Als je klaar ben die telefoon ook weer naar fabrieksinstellingen herstellen.

Misschien zijn sommige dingen overdreven, maar om echt weer rustig verder te kunnen zou ik bij alles het zekere voor het onzekere nemen. Lijkt me heel eng iemand die zo (ogenschijnlijk) makkelijk overal bij kan. Echt heel naar, ik hoop dat jullie er snel van af zijn.
Ik zou gaan voor nieuw internet met een nieuwe modem en nieuw wachtwoord, een nieuwe apple id en nieuwe wachtwoorden op al je mailadressen en abonnementen. Digi D zou ik voor de zekerheid ook wijzigen. En check even bjj iemand die er verstand van heeft wat je nog meer kan doen. Overigens begrijp ik niet waarom je nu al 3 laptops hebt verpest met hetzelfde doen, het wordt tijd dat jullie dit goed aanpakken.
Anne1235 schreef:
04-04-2026 14:34
Ik zou gaan voor nieuw internet met een nieuwe modem en nieuw wachtwoord, een nieuwe apple id en nieuwe wachtwoorden op al je mailadressen en abonnementen. Digi D zou ik voor de zekerheid ook wijzigen. En check even bjj iemand die er verstand van heeft wat je nog meer kan doen. Overigens begrijp ik niet waarom je nu al 3 laptops hebt verpest met hetzelfde doen, het wordt tijd dat jullie dit goed aanpakken.
Pardon? Knap staaltje victim blaming dit!
De eerste keer weet je niet wat er gebeurt, je gaat naar de winkel en krijgt een nieuwe.
Met die nieuwe doe je wat je deed, omdat je nog geen idee had wat er aan de hand was. Je gaat terug naar de winkel en krijgt wederom een nieuwe, met alle medewerking van de medewerkers, dus je gaat er nog steeds vanuit dat je niks verkeerd hebt gedaan.
Dus doe je weer wat je deed, en dan ga je toch even verder denken. in dat stadium zijn Claire en haar familie nu.
Ik zou mezelf trouwens niet vertrouwen, en op zoek gaan naar iemand, of een bedrijf die me hierbij kan helpen. Maar bij mij gaat altijd alles verkeerd, qua computers en telefoons en elektrische ellende met een stekker.
Ik vind het ook echt heel lager dan laag om bewust misbruik te maken van de onkunde van een ander die niet zo goed is met computers. Dat je boos bent dat je relatie uit is dat snap ik maar dit is buiten alle proporties. Helemaal om die macbooks en iphone maar te blokkeren en wissen puur omdat je dat kan. Ik zou zorgen dat hij daar niet mee weg komt. Dus hij deblokkeerd te boel of hij vergoed nieuwe apparaten.
MarindaH schreef:
04-04-2026 14:22
Dat is zeker het plan. Maar ook daarvoor geldt: we moeten iets van bewijs hebben. En iets beter snappen wat hij precies doet.

Tot dusver hebben we tastbare bewijzen die we niet kunnen duiden (of herleiden naar hém):

Valse ING bankpassen (helaas weggegooid)
Valse Hello Fresh kortingskaarten
Stapels valse aanmaningen voor spullen die ze nooit heeft gekocht
Stapels valse belastingaanslagen
Twee valse sollicitatiegesprekken via Teams
Valse telefoontjes met de bank en Apple Support

Alles wijst in de richting van de hack, en dus van hem, maar welk bewijs is er?
Het probleem met apple is dat je met het gebruik van je apple-ID al je (login) gegevens weer ophaalt omdat er tegenwoordig zoveel met de icloud gesynchroniseerd wordt. Een iPhone of laptop hacken is niet voor veel mensen weggelegd. Ik twijfel verder niet aan je verhaal, maar mis in je schrijven wel waaruit blijkt dat de laptops en iphone keer op keer gehackt zijn. Daarom is het ook lastig om goed advies te geven. Het uitlezen van netwerkverkeer kan ook niet zomaar. Hier moet je al het netwerkverkeer door je 'afluisterapparaat' heen laten gaan. Dat kan maar vereist fysieke toegang tot je netwerk. Als je het wifi wachtwoord hebt gewijzigd, kan dit alleen door phising opnieuw verkregen worden. Het kraken van het wachtwoord is namelijk veelste tijdrovend. Maar zelfs al zit hij op je netwerk dan kan hij niet zomaar bankgegevens of chatgesprekken afluisteren. Die worden namelijk versleuteld. Ook dat is te omzeilen, maar dit zijn hacks van een heel erg hoog niveau waar je jarenlange ervaring voor nodig hebt. De meeste hacks van tegenwoordig gaan via phising en social engineering. Dat zijn belangrijke elementen. Ik ben nogmaals heel benieuwd waaruit blijkt dat de apparaten gehackt zijn.
Je zou even kunnen inloggen op je modem en daar kijken of een van de volgende dingen zijn aangepast:
De DNS server
De firewall
Terugzetten naar fabrieksinstellingen zou dan moeten helpen om nieuwe infecties te voorkomen, al helpt het niets voor apparaten die al zijn besmet.

Als de DNS server is aangepast naar iets wat malicious is, dan zou dat het gedrag van de nieuwe laptops kunnen verklaren.
Als de firewall is aangepast dan kan dat verklaren waarom deze persoon steeds toegang heeft.

Wat betreft toegang tot accounts:
Je kunt vaak zien welke apparaten zijn ingelogd, en eventueel onbekende apparaten uitloggen. Vervolgens kun je het wachtwoord veranderen. Let dan wel op het volgende, doe dat niet op een besmet apparaat:
Als je een wachtwoord opslaat in een password manager op een besmet apparaat, dan kan deze persoon alsnog toegang tot het nieuwe wachtwoord hebben. En als er een keylogger is geinstalleerd, dan heeft deze persoon ook toegang tot je nieuwe wachtwoord. Je moet dit dus niet doen op besmette apparaten.

Het veiligste is om je apparaten te vervangen, maar als dat te duur wordt dan zou je ze in ieder geval terug moeten zetten naar de fabrieksinstellingen.

De volgorde is in ieder geval als volgt:
1. Zorg dat je modem veilig is. Liefst check je de instellingen, zodat je kan zien of het probleem daar ligt. Dan heb je wat meer informatie over wat er gaande is.
2. Zorg dat je apparaten veilig zijn: ofwel vervangen, of op z'n minst terug naar fabrieksinstellingen
3. Dan nieuwe accounts aanmaken of wachtwoorden veranderen.

Waarschijnlijk lastig als je niet de expertise hebt, maar probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen en te documenteren. Maak eventueel foto's of screenshots, maar schrijf het in ieder geval op.
Schrijf de huidige instellingen van je modem op wat betreft firewall en DNS.
Als je apparaten ziet die ingelogd zijn op accounts terwijl dat niet zou moeten, schrijf die dan ook even op.
Ik zal het later nog eens rustig leze. Maar heb je demodem al eens uitgezet (1 minuut) en aangezet . Dan is hopelijk iedereen uitgelogd. Als dan ook inmiddels het wachtwoord is aangepast dan zou dat punt opgelost zijn.
Anne1235 schreef:
04-04-2026 14:34
Niet hetzelfde doen, ik heb wifi en modem/router veranderd (nieuwe wachtwoorden) maar dat helpt niet, omdat hij is ingelogd en blijft.
ladadieladieda schreef:
04-04-2026 14:39
Ik zou mezelf trouwens niet vertrouwen, en op zoek gaan naar iemand, of een bedrijf die me hierbij kan helpen. Maar bij mij gaat altijd alles verkeerd, qua computers en telefoons en elektrische ellende met een stekker.
Ja, ik ben ook niet zo handig, dus ik moet er hulp bij vragen.
Claire45 schreef:
04-04-2026 15:13
Niet hetzelfde doen, ik heb wifi en modem/router veranderd (nieuwe wachtwoorden) maar dat helpt niet, omdat hij is ingelogd en blijft.
Modem uitzetten, 1 minuut wachten en aanzetten.
Ik zou op zoek gaan naar iemand die ervaring heeft met incident response. Kijk even bij de DIVD (allemaal vrijwillers nml), of op het forum van het DTC. Daar is vast wel iemand die even mee wil kijken.
Joepiejoepie schreef:
04-04-2026 15:19
Ik zou op zoek gaan naar iemand die ervaring heeft met incident response. Kijk even bij de DIVD (allemaal vrijwillers nml), of op het forum van het DTC. Daar is vast wel iemand die even mee wil kijken.
Bedankt, ga ik doen.
Iedereen trouwens bedankt voor het meedenken en de tips. Ik laat alles even bezinken en ga dan een plan van aanpak maken.

Plan 2 wordt het aanpakken van de ex. Ik ben er vrij zeker van dat mijn dochter niet meer dan bijvangst is in een groter plan. Hij zal vast niet voor één slachtoffer valse bankpasjes en nep-helpdesks in het leven roepen.
De voorbeelden die je noemt vallen volgens mij onder identiteitsfraude. Bestaat daar geen aparte afdeling voor bij de recherche?
TO, wat mij niet duidelijk wordt is welk concreet bewijs je hebt tegen ex-vriend?

Als je dit via zijn werkgever gaat spelen dan voel ik een heel nare zaak wegens smaad en laster aankomen tenzij je dit heel hard kunt maken.
Claire45 schreef:
04-04-2026 13:11
Goeie tip! Ik heb gisteren, nadat we een zoveelste laptop hadden gehaald bij de Apple Store en we echt niet meer wisten wat me moesten doen, een boek van hem gekocht: 'Dit wil je écht niet weten'. Ik ben al op de helft. En ik overweeg hem een mailtje te sturen. Hij is een van de weinigen die echt verstand heeft van dit soort complexe software-hacks.
Stuur die mail dan met een nieuw mailadres vanaf een werkcomputer van een collega ofzo.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven