Gehackt

04-04-2026 12:09 107 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit wordt een ingewikkeld verhaal. Ik ga proberen het kort te houden, hopelijk lukt het me met mijn lekenkennis om het uit te leggen.

Mijn dochter is gehackt door haar ex-vriend. Hij heeft haar I-phone en twee laptops (waaronder een werklaptop die ze voor haar stage gebruikte) gehackt en volgezet met malware. Daarmee kan hij haar volgen, afluisteren, manipuleren etcetera. Ze is inmiddels bij hem weg. Ze heeft een wegwerptelefoon gekocht, zodat ze veilig kan bellen. Bij de Apple Store heeft ze een nieuwe laptop gekocht. Die is meteen weer gehackt; de laptop crashte nadat ze had ingelogd op de wifi bij ons thuis. Haar ex-vriend is vaak bij mij thuis geweest en kent blijkbaar de wachtwoorden van de wifi en het modem - die wachtwoorden heb ik inmiddels veranderd. Maar ook de tweede laptop die ze van de Apple Store kreeg nadat de eerste was gecrasht, werd weer gehackt. Die is nu dus ook kapot, en jawel, we waren gisteren in de Apple Store en zonder verdere plichtplegingen kreeg ze een derde laptop mee. Geloof het of niet, maar die is nu ook gecrasht. Ondanks de nieuwe wachtwoorden.

Wat haar ex-vriend waarschijnlijk doet, is inloggen op onze wifi en haar laptop volplempen met malware. De software van Apple verdwijnt. De gecrashte laptops bevatten geen Apple-software meer, dat hebben ze bij de Apple Store wel geconstateerd. Zoiets hadden ze nooit eerder gezien. De nieuwe (mal)ware die op de laptop wordt gezet, zorgt ervoor dat de laptop overbelast raakt en crasht. Ik heb er verder geen verstand van, maar dit is hoe ik het heb begrepen.

Bij Apple is niemand bereid om met ons mee te denken. Dat mogen en kunnen ze niet; juridisch is het allemaal zo dichtgetimmerd dat medewerkers van Apple in Nederland niets kunnen met gehackte apparaten. Ze geven met een vriendelijke glimlach een nieuwe laptop mee, en dat is het. Het geld boeit ze blijkbaar niet, ze gooien die (gloednieuwe) gecrashte laptops gewoon weg en gaan door met hun leven. Wij gaan straks naar de Apple Store om een vierde laptop te halen. En morgen waarschijnlijk een vijfde, enzovoort. Maar daarmee is het probleem dus niet opgelost.

Ja, we zijn al bij de politie geweest. Die konden ons niet helpen. We hebben (vóórdat dit alles met de nieuwe laptops gebeurde, een week of drie geleden, toen mijn dochter besefte dat ze al maanden werd gehackt door haar eigen vriend) met een digitale rechercheur gesproken. Volgens hem kon een I-phone niet gehackt worden. Ook vroeg hij aan mijn dochter of ze toevallig wist of haar vriend haar laptop had opengeschroefd, omdat dat volgens hem de manier was om een laptop te hacken. Mijn dochter zei later tegen me: het leek alsof we in een film uit 2002 zaten. Toen ik aan hem vroeg of deze vorm van hacking in theorie mogelijk is, dus niet specifiek bij mijn dochter, die hij niet geloofde, maar of het dus mogelijk was dat apparaten worden volgezet met afluisterapparatuur en andere malware, zei hij: 'Misschien bij de Minister President, ja, dat zou kunnen.'

Kortom, deze rechercheur Digitaal had de kennis niet. Niemand lijkt de kennis te hebben. De ex-vriend van mijn dochter heeft Complex System Engineering gestudeerd in Delft. Hij kan zelf software maken, hij kan apps bouwen, hij heeft onlangs bijvoorbeeld een app gemaakt met een eigen chat-box, en voor zijn werk licht hij softwarebedrijven door als consultant. In een notendop is het probleem dus dat wij te maken hebben met een hacker die iedereen duizend stappen vóór is, en dat er maar weinig mensen zijn met zijn kennisniveau.

De Apple Store kan niets doen.
De politie kan niets doen (geen bewijs).
We weten niet bij wie we terecht kunnen voor hulp.

Heeft iemand een idee?
Neem eens contact op met je provider TO en leg het verhaal voor? Als je echt gehackt bent dan kunnen ze dat waarschijnlijk wel zien. En bij Apple maar ook bij facebook en nog wat andere sites kun je zien vanaf waar allemaal is ingelogd op die account. Als daar een apparaat bij staat wat duidelijk van die vriend is, en je kunt dat bewijzen, dan heb je bewijs. En als hij ook nog in een andere woonplaats woont dan is het ook makkelijker.
Zusje schreef:
04-04-2026 18:17
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar denk eens goed na, is er werkelijk niemand anders die dit jouw dochter óf jou aan zou willen doen want keihard bewijs dat die ex van jouw dochter dit gedaan zou hebben is er niet. Dat hij e.e.a. zou KUNNEN wil geenszins zeggen dat die ex dit ook daadwerkelijk écht gedaan heeft. Verdacht maakt niet automatisch schuldig.
Dit bericht ga ik straks verwijderen omdat ik het topic vooral heb geopend vanwege de hack. Dus niet quoten alsjeblieft.

Er speelt veel meer met deze man. Hij heeft mijn dochter geïsoleerd (ze mocht en kon geen vriendinnen meer contacten), hij bepaalde wat en hoeveel ze mocht eten en hij heeft haar lichamelijk mishandeld, geschopt en geslagen. Alles bij elkaar opgeteld… denk ik toch wel dat hij haar heeft gehackt. Het is een patroon dat om controle draait. Dan ligt afluisteren en hacken ook voor de hand. Dat is geen bewijs maar wel degelijk iets dat in het patroon past.
Graze schreef:
04-04-2026 19:04
Neem eens contact op met je provider TO en leg het verhaal voor? Als je echt gehackt bent dan kunnen ze dat waarschijnlijk wel zien. En bij Apple maar ook bij facebook en nog wat andere sites kun je zien vanaf waar allemaal is ingelogd op die account. Als daar een apparaat bij staat wat duidelijk van die vriend is, en je kunt dat bewijzen, dan heb je bewijs. En als hij ook nog in een andere woonplaats woont dan is het ook makkelijker.
Hij woont niet in een andere woonplaats, helaas. Het is volgens mij niet officieel ‘hacken’ wat hij doet omdat hij ‘vrijwillig’ toegang had tot de Apple ID van mijn dochter. Het is dus eigenlijk haar eigen schuld. Zij zou naar de politie kunnen gaan (als die het snapten en serieus namen) om vervolgens in een rechtszaak te laten bepalen wie de rechtmatige eigenaar van haar Apple ID is.

Maar ik heb het idee dat ik alleen het topje van de ijsberg ken. Misschien is er op andere manieren wel sprake van hacking. Ik weet er gewoon niet genoeg vanaf.
Jeetje wat erg allemaal TO! Gelet op je omschrijving zou ik haar echt aangifte laten doen! Heeft ze toevallig bewijs van letsel? Dit klinkt exht als een enge man die ver gaat om te krijgen wat hij wil 😩
Bbubbels schreef:
04-04-2026 19:51
Jeetje wat erg allemaal TO! Gelet op je omschrijving zou ik haar echt aangifte laten doen! Heeft ze toevallig bewijs van letsel? Dit klinkt exht als een enge man die ver gaat om te krijgen wat hij wil 😩
Aangifte gedaan. Was een hele vervelende ervaring voor haar. Of er getuigen waren toen hij een kastdeur tegen haar gezicht sloeg. Dat soort vragen. Dus ze wil geen aangifte meer doen omdat ze het gevoel heeft dat zij gek is/ als gek wordt beschouwd. Dat is, in combinatie met de hack, te veel voor haar. Want de hack is al helemaal iets onverklaarbaars en ‘geks’. Voor haar eigen gemoedsrust heeft ze ervoor gekozen om de aangifte (met letsel foto’s, die ze wel heeft) te laten zitten. Voor nu, tenminste.
Het is wel hacken, want dat gaat om opzettelijk en wederrechtelijk (dus zonder toestemming) binnendringen. En het is duidelijk genoeg dat hij geen toestemming heeft dit te doen. Maar wat ik al schreef: het is óók belaging en id-fraude. En zeker in combinatie met wat je net schrijft, denk (hoop) ik dat een aangifte daarvan wel wat bellen zal doen rinkelen bij de politie en wel opgepikt zal worden. Want dit computergedoe en alles daaromheen past volledig in een patroon van intieme terreur en daar zijn ze tegenwoordig over het algemeen een stuk meer alert op.
Oh, ik lees nu je latere bericht. Begrijpelijk. Mocht ze er later anders over denken, dan kan ze alsnog aangifte doen.
Claire45 schreef:
04-04-2026 20:03
Aangifte gedaan. Was een hele vervelende ervaring voor haar. Of er getuigen waren toen hij een kastdeur tegen haar gezicht sloeg. Dat soort vragen. Dus ze wil geen aangifte meer doen omdat ze het gevoel heeft dat zij gek is/ als gek wordt beschouwd. Dat is, in combinatie met de hack, te veel voor haar. Want de hack is al helemaal iets onverklaarbaars en ‘geks’. Voor haar eigen gemoedsrust heeft ze ervoor gekozen om de aangifte (met letsel foto’s, die ze wel heeft) te laten zitten. Voor nu, tenminste.
Wat zonde.
Het zijn wel echt standaard vragen die 100x weer opnieuw gevraagd worden.
Maar nu is er dus van niets aangifte gedaan?
Everything is possible for the one who believes.
Als je er niet uit komt zou een ethisch hacker misschien kunnen helpen?
Maar waar vind je die?
DeeDee76 schreef:
04-04-2026 20:43
Als je er niet uit komt zou een ethisch hacker misschien kunnen helpen?
Maar waar vind je die?
Of een knokploegje.
Verschrikkelijk dat de dochter van TO dit door moet maken.
SleepyToffee schreef:
04-04-2026 15:02
Je zou even kunnen inloggen op je modem en daar kijken of een van de volgende dingen zijn aangepast:
De DNS server
De firewall
Terugzetten naar fabrieksinstellingen zou dan moeten helpen om nieuwe infecties te voorkomen, al helpt het niets voor apparaten die al zijn besmet.

Als de DNS server is aangepast naar iets wat malicious is, dan zou dat het gedrag van de nieuwe laptops kunnen verklaren.
Als de firewall is aangepast dan kan dat verklaren waarom deze persoon steeds toegang heeft.

Wat betreft toegang tot accounts:
Je kunt vaak zien welke apparaten zijn ingelogd, en eventueel onbekende apparaten uitloggen. Vervolgens kun je het wachtwoord veranderen. Let dan wel op het volgende, doe dat niet op een besmet apparaat:
Als je een wachtwoord opslaat in een password manager op een besmet apparaat, dan kan deze persoon alsnog toegang tot het nieuwe wachtwoord hebben. En als er een keylogger is geinstalleerd, dan heeft deze persoon ook toegang tot je nieuwe wachtwoord. Je moet dit dus niet doen op besmette apparaten.

Het veiligste is om je apparaten te vervangen, maar als dat te duur wordt dan zou je ze in ieder geval terug moeten zetten naar de fabrieksinstellingen.

De volgorde is in ieder geval als volgt:
1. Zorg dat je modem veilig is. Liefst check je de instellingen, zodat je kan zien of het probleem daar ligt. Dan heb je wat meer informatie over wat er gaande is.
2. Zorg dat je apparaten veilig zijn: ofwel vervangen, of op z'n minst terug naar fabrieksinstellingen
3. Dan nieuwe accounts aanmaken of wachtwoorden veranderen.

Waarschijnlijk lastig als je niet de expertise hebt, maar probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen en te documenteren. Maak eventueel foto's of screenshots, maar schrijf het in ieder geval op.
Schrijf de huidige instellingen van je modem op wat betreft firewall en DNS.
Als je apparaten ziet die ingelogd zijn op accounts terwijl dat niet zou moeten, schrijf die dan ook even op.
Ik had een account gemaakt hiervoor om te reageren, maar het duurde even tot mijn bericht werd goedgekeurd. Ik quote hem nu nog even, want ik weet niet zeker of je het leest anders.
Lori schreef:
04-04-2026 20:24
Oh, ik lees nu je latere bericht. Begrijpelijk. Mocht ze er later anders over denken, dan kan ze alsnog aangifte doen.
Ik hoop dat ze dat nog wel gaat doen. Maar op dit moment valt er niet over te praten dus ik laat het even.
Moiren schreef:
04-04-2026 20:37
Wat zonde.
Het zijn wel echt standaard vragen die 100x weer opnieuw gevraagd worden.
Maar nu is er dus van niets aangifte gedaan?
Er is melding gedaan. Van hacking en van fysieke en emotionele mishandeling. Geen aangifte wegens gebrek aan bewijs (en een vervelende houding van de politie). De buurtregisseur is op de hoogte en zou bij hem langsgaan voor een stopgesprek. Geen idee of ze dat gedaan heeft want niets meer van gehoord.
SleepyToffee schreef:
04-04-2026 21:00
Ik had een account gemaakt hiervoor om te reageren, maar het duurde even tot mijn bericht werd goedgekeurd. Ik quote hem nu nog even, want ik weet niet zeker of je het leest anders.
Dank voor de uitvoerige reactie! Ik lees het morgen opnieuw goed door, soms duizelt het me even van alle informatie. Maar dit klinkt als een doortimmerd plan. Dank 🙏
Claire45 schreef:
04-04-2026 21:17
Er is melding gedaan. Van hacking en van fysieke en emotionele mishandeling. Geen aangifte wegens gebrek aan bewijs (en een vervelende houding van de politie). De buurtregisseur is op de hoogte en zou bij hem langsgaan voor een stopgesprek. Geen idee of ze dat gedaan heeft want niets meer van gehoord.
Aangifte mag altijd, het is aan justitie om bewijzen te verzamelen. Ook bij huiselijk geweld.
Jammer dat de politie zo vervelend doet. Mocht ze de melding toch om willen zetten in een aangifte dan kan dat volgens mij ook gewoon op een ander bureau als ze dat fijner vindt.
Claire45 schreef:
04-04-2026 21:20
Dank voor de uitvoerige reactie! Ik lees het morgen opnieuw goed door, soms duizelt het me even van alle informatie. Maar dit klinkt als een doortimmerd plan. Dank 🙏
Dat kan ik helemaal begrijpen!
Ik zal proberen om het nog iets duidelijker uit te leggen zodat je er hopelijk snel mee aan de slag kunt.
Ongeacht welke modem je hebt, er is altijd een bepaalde pagina waar je op kan inloggen om de instellingen te bekijken en aan te passen.
Dit kun je vinden in de handleiding van de modem. De inloggegevens voor die pagina zijn niet hetzelfde als die voor de wifi, dus die zou je even op moeten zoeken. Die staan dan mogelijk ook in de handleiding, op de doos, of op een sticker op de modem zelf.
Mocht het zo zijn dat je met die gegevens niet kan inloggen, dan heeft hij waarschijnlijk het wachtwoord veranderd en dan moet je echt even je provider bellen en waarschijnlijk de modem vervangen.

Als je nou wel kan inloggen op die pagina, dan kun je gaan kijken naar de instellingen.
Je kan daar zien welke apparaten zijn ingelogd op je netwerk, dus check even of je daar iets ziet wat je niet verwacht.
Daarnaast staat er een DNS server ingesteld. Het is voor jou niet goed te bepalen of dat normaal is ingesteld, want dit is enkel een IP adres, en mogelijk de optie om een proxy te gebruiken. Schrijf de instellingen op, of maak er een foto van. Als je teruggaat naar de fabrieksinstellingen zou dit hoe dan ook weer goed moeten komen.

Vervolgens kun je zoeken naar de firewall instellingen op je router. De opties zijn afhankelijk van de modem, dus het is voor mij lastig te beschrijven, maar als je ze kunt vinden, kijk dan of deze uit staan of aangepast zijn. Bij KPN heb je bijvoorbeeld de opties Standaard, Middel, Hoog en Aangepast. Waarbij Standaard bijvoorbeeld alles toelaat.

Dan het laatste wat je nog even zou kunnen checken is of er iets staat bij 'port forwarding'. Als daar iets ingesteld staat, schrijf dat dan ook even op. Maar ook dit zal opgelost worden als je terug gaat naar fabrieksinstellingen.

Nu heb je wat informatie verzameld die iets zou kunnen zeggen over zijn werkwijze. Het belangrijkste voor jullie is dat je teruggaat naar fabrieksinstellingen en daarna meteen het wachtwoord veranderd. Verander het wachtwoord voor de wifi, maar ook het wachtwoord voor het bekijken en aanpassen van de instellingen. Schrijf deze wachtwoorden ergens op, stop ze nog even niet in een password manager.

De instellingen die je hebt opgeschreven kun je gebruiken om te vergelijken met de fabrieksinstellingen, dan weet je of er iets was aangepast. Mocht dat zo zijn, bewaar die informatie dan even zodat je het ook in de toekomst nog kunt vergelijken.

Kun je daarna dan weer gewoon op het internet? Het kan zijn dat je apparaten geïnfecteerd zijn, en het vormt in theorie wel een risico als je met die apparaten aan hetzelfde netwerk verbindt, dus gooi niet meteen alles online, maar begin met de meest noodzakelijke dingen. Het liefst nadat je die ook teruggebracht hebt naar fabrieksinstellingen, als je echt zeker wil zijn. Het is voor mij zo lastig in te schatten wat er precies gaande is, dus better safe than sorry.
sleepytoffee wijzigde dit bericht op 04-04-2026 22:08
Reden: Kleine aanvulling
2.18% gewijzigd
SleepyToffee schreef:
04-04-2026 22:03
Ik zal proberen om het nog iets duidelijker uit te leggen zodat je er hopelijk snel mee aan de slag kunt.
Ongeacht welke modem je hebt, er is altijd een bepaalde pagina waar je op kan inloggen om de instellingen te bekijken en aan te passen.
Dit kun je vinden in de handleiding van de modem. De inloggegevens voor die pagina zijn niet hetzelfde als die voor de wifi, dus die zou je even op moeten zoeken. Die staan dan mogelijk ook in de handleiding, op de doos, of op een sticker op de modem zelf.
Mocht het zo zijn dat je met die gegevens niet kan inloggen, dan heeft hij waarschijnlijk het wachtwoord veranderd en dan moet je echt even je provider bellen en waarschijnlijk de modem vervangen.

Als je nou wel kan inloggen op die pagina, dan kun je gaan kijken naar de instellingen.
Je kan daar zien welke apparaten zijn ingelogd op je netwerk, dus check even of je daar iets ziet wat je niet verwacht.
Daarnaast staat er een DNS server ingesteld. Het is voor jou niet goed te bepalen of dat normaal is ingesteld, want dit is enkel een IP adres, en mogelijk de optie om een proxy te gebruiken. Schrijf de instellingen op, of maak er een foto van. Als je teruggaat naar de fabrieksinstellingen zou dit hoe dan ook weer goed moeten komen.

Vervolgens kun je zoeken naar de firewall instellingen op je router. De opties zijn afhankelijk van de modem, dus het is voor mij lastig te beschrijven, maar als je ze kunt vinden, kijk dan of deze uit staan of aangepast zijn. Bij KPN heb je bijvoorbeeld de opties Standaard, Middel, Hoog en Aangepast. Waarbij Standaard bijvoorbeeld alles toelaat.

Dan het laatste wat je nog even zou kunnen checken is of er iets staat bij 'port forwarding'. Als daar iets ingesteld staat, schrijf dat dan ook even op. Maar ook dit zal opgelost worden als je terug gaat naar fabrieksinstellingen.

Nu heb je wat informatie verzameld die iets zou kunnen zeggen over zijn werkwijze. Het belangrijkste voor jullie is dat je teruggaat naar fabrieksinstellingen en daarna meteen het wachtwoord veranderd. Verander het wachtwoord voor de wifi, maar ook het wachtwoord voor het bekijken en aanpassen van de instellingen. Schrijf deze wachtwoorden ergens op, stop ze nog even niet in een password manager.

De instellingen die je hebt opgeschreven kun je gebruiken om te vergelijken met de fabrieksinstellingen, dan weet je of er iets was aangepast. Mocht dat zo zijn, bewaar die informatie dan even zodat je het ook in de toekomst nog kunt vergelijken.

Kun je daarna dan weer gewoon op het internet? Het kan zijn dat je apparaten geïnfecteerd zijn, en het vormt in theorie wel een risico als je met die apparaten aan hetzelfde netwerk verbindt, dus gooi niet meteen alles online, maar begin met de meest noodzakelijke dingen. Het liefst nadat je die ook teruggebracht hebt naar fabrieksinstellingen, als je echt zeker wil zijn. Het is voor mij zo lastig in te schatten wat er precies gaande is, dus better safe than sorry.
Enorm bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik denk dat ik hier wel iets mee kan. Ik ga sowieso hulp vragen, zelf ben ik helemaal niet handig met dit soort dingen, maar deze handleiding geeft houvast.

Verder: ik kan ook niet inschatten wat er gaande is, maar mijn vermoeden is dat het nog wel eens heel veel ingewikkelder kan zijn dan we nu denken. Dus better safe than sorry: zeker!
Saskia Belleman heeft ‘zij is van mij’ geschreven, ik denk dat dat voor jou heel herkenbaar is om te lezen.
Nog even een reactie op t vaccinatieboekje. Is dit de digitale versie vd ggd? Die kan hij met haar digid hebben opgevraagd.
Ballon schreef:
04-04-2026 22:38
Nog even een reactie op t vaccinatieboekje. Is dit de digitale versie vd ggd? Die kan hij met haar digid hebben opgevraagd.
Dat weet ik niet, ze noemde het alleen gisteren. Omdat ze onbewust al langer een raar gevoel had en daardoor scherper was op dit soort dingen. Ze zei dat ze het vooral raar vond dat hij dat vaccinatieboekje had. Lijkt mij ook raar. Maar ik weet eigenlijk niet eens waarom het raar is of wat iemand (hij) ermee zou kunnen doen. Zo kom je dus terecht in een vreemde parallelle wereld van digitale onduidelijkheid. Is het erg als iemand dat boekje heeft? Geen idee.

Maar het gaat waarschijnlijk om identiteit en de diefstal daarvan: hoe meer persoonsgegevens iemand van jou heeft, hoe lastiger het wordt om te bewijzen dat jij jij bent. En hoe gemakkelijker een hacker op jouw naam ellende kan aanrichten: schulden maken, bijvoorbeeld.
ladadieladieda schreef:
04-04-2026 22:20
Saskia Belleman heeft ‘zij is van mij’ geschreven, ik denk dat dat voor jou heel herkenbaar is om te lezen.
Dat boek zag ik liggen in de boekhandel maar ik durfde het niet te kopen. Te confronterend denk ik.
Heeft ze het ww van haar DigiD ook veranderd? En bank.
Moiren schreef:
04-04-2026 23:07
Heeft ze het ww van haar DigiD ook veranderd? En bank.
Bank wel. Digi D weet ik niet maar denk van wel. Ze is noodgedwongen zeer handig geworden met deze dingen.
SleepyToffee schreef:
04-04-2026 22:03

Even wat aanvullingen op je reactie.

1. Bij KPN is het zo dat je WPS knop een aantal seconden ingedrukt kunt houden om het wachtwoord te resetten naar die op het modem staat.
2. Met DNS kun je nagaan welke websites er worden bezocht, maar meer dan dat ook niet. 1.1.1.1, 1.0.0.1, 8.8.8.8, 8.8.4.4 zijn prima DNS servers. Via deze website kun je zien welke dns servers je computer of smartphone gebruikt: https://whoismydns.com. Waarom je naar een proxy verwijst snap ik niet. Dat kan je niet instellen op een modem.
3. De instellingen van een firewall staan meestal goed. Als hacker zou ik hier juist van afblijven omdat het me alleen maar kan belemmeren.
4. Goed punt. Het is ook mogelijk dat er poorten zijn geopend met UPnP.
5. De kans dat apparaten zijn geinfecteerd zijn erg klein.
Dinterloord schreef:
05-04-2026 09:10
Even wat aanvullingen op je reactie.

1. Bij KPN is het zo dat je WPS knop een aantal seconden ingedrukt kunt houden om het wachtwoord te resetten naar die op het modem staat.
2. Met DNS kun je nagaan welke websites er worden bezocht, maar meer dan dat ook niet. 1.1.1.1, 1.0.0.1, 8.8.8.8, 8.8.4.4 zijn prima DNS servers. Via deze website kun je zien welke dns servers je computer of smartphone gebruikt: https://whoismydns.com. Waarom je naar een proxy verwijst snap ik niet. Dat kan je niet instellen op een modem.
3. De instellingen van een firewall staan meestal goed. Als hacker zou ik hier juist van afblijven omdat het me alleen maar kan belemmeren.
4. Goed punt. Het is ook mogelijk dat er poorten zijn geopend met UPnP.
5. De kans dat apparaten zijn geinfecteerd zijn erg klein.
1. Dat is goed om te weten, dat zou dan ook nog een optie zijn.
2. Er is vaak de optie om een DNS-proxy in te stellen, dan wordt er geen IP opgegeven van een nameserver. Dat is gewoon een valide en veelvoorkomende instelling. Het zou zo kunnen zijn dat er een malicious DNS server staat ingesteld, vandaar dat ik aangeef daar naar te kijken.
3. Sorry, maar dat is echt onzin. Als een firewall goed staat ingesteld dan heb je als hacker juist minder mogelijkheden.
4. Is inderdaad ook nog een optie. Dat wordt waarschijnlijk ook opgelost door terug te gaan naar fabrieksinstellingen. Meestal staat dit standaard uit.
5. Op basis van dit topic vind ik dat een vreemde conclusie. Zeker omdat deze persoon fysieke toegang heeft gehad tot apparaten en TO een beschrijving geeft dat wijst op spyware op de iPhone.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven