Grafische basiskennis opdoen?

26-11-2012 17:52 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of het in deze pijler hoort (of bij werk&studie) en of ik het wel grafische basiskennis mag noemen, maar....

Hoe leer ik o.a. eenvoudige folders maken?

Enige uitleg:

Voor mijn werk moeten er regelmatig eenvoudige "folders", flyers en reclames gemaakt worden. Niks ingewikkelds, maar wel net een beetje meer dan "knip- en plakwerk" in Word.

Om dit iedere keer uit te besteden is vrij prijzig, bovendien lijkt het me wel leuk om er zelf mee te kunnen prutsen.

Iemand een idee waar ik naar moet zoeken om hier een beetje behendigheid in op te doen? Ervaring nu is echt nul. Kom op internet vanalles tegen, cursussen desktop publishing, cursus MS publisher etc.

Maar wat is voor een leek een begrijpelijk programma /cursus, zonder dat ik naderhand een volleerd grafisch ontwerpen ben. Of zijn er programma's die ik kan downloaden, waarmee ik aan de slag kan?

De bereidheid om te leren en er tijd in te steken is er, en ook een eventuele cursus / of aanschaf programma mag best wat geld kosten.

Ben vanavond even niet online, maar alvast heel erg bedankt voor eventuele reacties!
Ben zelf 'n fan van Adobe. Doe het meest in photoshop (niet gratis te downloaden, maar vast wel ergens van iemand 'n kopietje te schooien) en mijn vaste opmaakprogramma was altijd QuarkXpress, maar tegenwoordig is Indesign (onderdeel van 't adobe ps pakket) de norm.

Hoe je dat 1-2-3 kunt leren zou ik je niet zo kunnen zeggen. Ik heb 't deels geleerd op m'n werk en deels door zelf dingen uitproberen. Maar zonder iemand die je 'n start geeft, zou je misschien 'n handleiding door kunnen spitten als je zoiets makkelijk oppakt.

Hoeveel kost het uitbesteden momenteel? Misschien is er wel iemand die dit voor 'n prikkie onderhands voor je wil doen?
Ik gebruik op mijn werk ms publisher voor zulk soort dingen. Erg gebruiksvriendelijk want ik heb er nooit een cursus voor gedaan. Gewoon mee gaan klooien en het werd nog leuk ook
Weet wel dat als wij advertenties e.d. aangeleverd kregen die in zo'n amateuristisch knutselprogramma in elkaar waren gefreubeld, we daar meer hinder van hadden dan gemak. Dan levert men beter de jpg's en de tekst los aan en laat de opmaak aan de deskundigen over.
Ah, heb je er weer 1...

Prijzig... da's maar betrekkelijk. Ik weet niet wat je uurloon is, maar het is ook best prijzig om in Indesign (of Illustrator of Photoshop) uit te gaan zoeken hoe 't allemaal werkt... En dan heb ik het over de programma's... weet niet of en hoe het gedrukt moet worden? En buiten dat, weet je een beetje hoe je 'n fijne lay-out in elkaar zet... ik bedoel. Het is gewoon 'n vak.
Precies... het is een vak.

Een beetje prutsen doet geen eer aan het werk van een ontwerper

En ik neem aan dat je werkgever niet een geprutste flyer zoekt?

Je kunt het best gaan doen, maar de grafische kennis heb je toch nodig. En dan ben je al snel ontwerper als je het toch allemaal beheerst: overfill, transparantie, afvlakking. Hoe lever je iets aan in CMYK voor de drukker, of in PMS.

Weet je genoeg over resoluties en in welke resoluties je beter wel en beter niet kan drukken en bij welke drukstijl je wat moet gebruiken?

Het is niet even iets maken zoals in Word, het moet ook technisch zo opgezet zijn dat het drukbaar is.

Ik zou het aan professionals overlaten, of zorgen dat je er zelf één wordt. Niks er tussenin, wordt niemand blij van.
Ik had het al geprobeerd zo te omschrijven dat er geen aanstoot werd genomen aan mijn woordkeuze...

Maar goed, ik ben geloof ik niet echt helemaal duidelijk geweest: ik bedoel dus eigenlijk zeg maar het niveau Word plus zeg maar. Geen folders voor verspreiding, maar meer schapkaarten en info flyers voor in de winkel van het bedrijf. Eventueel incidenteel een mailing voor vaste klanten.

Qua uurtarief van mezelf: ben eigen baas en vind het gewoon leuk in mijn vrije tijd dit soort dingetjes te proberen. De termen die jullie gebruiken zijn echt een stapje te hoog voor wat ik zoek.

Luun, Publisher ga ik eens onderzoeken.
Wat voor een bedrijf is het? Als het een enigszins professioneel bedrijf is.. ga dan ook niet voor Word Plus aub. Niks zo onprofessioneel als eigen geknutsel met een nétnietresultaat. En een mailing is ook echt niet zo simpel als het lijkt. Mijn vriend is vormgever maar zelfs een mailing maken is voor hem een gepuzzel om het perfect te krijgen.
....
Elk programma is illegaal te downloaden via torrents. Dus lees adobe photoshop downloaden op you tube. Als je dat heb zijn er legio online cursussen op het internet en je kunt een boek halen in de bieb. Zelfstudie vergt vele uren maar als je leuk vindt kan dat geen probleem zijn.
Ook Word+ levert geen professionele leaflets op. Schapkaarten en info flyers zijn first impressions voor het bedrijf. Na het logo op de deur en het kapsel van de receptioniste misschien wel het eerste dat (potentiële) klanten zien. Dat laat je professioneel maken als je wilt laten zien dat je bedrijf een kwaliteitsproduct aanbiedt of je doet het zelf...

Vormgeven is, zoals boven gezegd, een vak - mijn vak. En heel veel mensen vinden het leuk om te doen. Heel veel mensen doen het ook. Die mensen zullen best complimentjes krijgen van vrienden en familie, maar waarschijnlijk niet van iemand die vormgeven als vak heeft, want daar komt iets meer bij kijken dan een schaduwtje onder een foto en een leuk lettertje.

Als de termen die boven gebruikt worden je iets teveel zijn, doe het dan niet maar ga op zoek naar iemand die dat voor zijn vak doet. Die zijn er heus in alle prijsklasses en dan verdient dat mooie leaflet zich vanzelf terug.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven