Heb Jij Social-media?

16-09-2020 22:40 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het zien van de heftige documentaire op Netflix ( The Social dilemma) ben ik toch gaan nadenken.. ik ga al mijn Social-media accounts verwijderen. Ik ben er zo van geschrokken. Het is een verslaving en je wordt overal gevolgd. Ken jij het Blije gevoel als je een like krijgt of depressie als je ziet dat anderen een leuke vakantie of een nieuw huis hebben gekocht? Bizar. Ik moet er echt van bijkomen.

Sowieso wil ik Minder op mijn telefoon scrollen. Ik merk dat ik voor elk wisje wasje even Google. Zelf nadenken zit er niet meer in.
Viva is ook social media.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
22-09-2020 09:49
Viva is ook social media.
Niet volgens de gangbare criteria.
_melon schreef:
22-09-2020 09:29
Ik ben er vooral van geschrokken dat zoveel mensen zo geschrokken zijn van die docu.

Misschien is het anders omdat je het in die docu nu 'uit first hand' hebt gehoord, maar dit is toch allemaal al lang bekend?

het was me wel bekend dat social media je in de gaten houdt om je bepaalde advertenties voor te schotelen. Wat me niet bekend was, is de manier waarop ze je manipuleren om zoveel mogelijk gebruik te maken van hun dienst.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
22-09-2020 10:39
het was me wel bekend dat social media je in de gaten houdt om je bepaalde advertenties voor te schotelen. Wat me niet bekend was, is de manier waarop ze je manipuleren om zoveel mogelijk gebruik te maken van hun dienst.
Misschien ook wel eens interessant om het boek Het ondiepe van Nicholas Carr te lezen. Ondertitel is: Hoe onze hersenen omgaan met internet. Echt heel interessant.
Het gaat oa over het fenomeen: even 5 minuten mijn SM checken en voor je het weet ben je 2 uur verder.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
22-09-2020 10:58
Misschien ook wel eens interessant om het boek Het ondiepe van Nicholas Carr te lezen. Ondertitel is: Hoe onze hersenen omgaan met internet. Echt heel interessant.
Het gaat oa over het fenomeen: even 5 minuten mijn SM checken en voor je het weet ben je 2 uur verder.

Bedankt voor de tip, die gaat op mijn leeslijst.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
16-09-2020 23:08
Ik heb alleen Twitter, dat gebruik ik om bedrijven snel te benaderen (bijvoorbeeld webwinkels met een klacht of vraag). Haal het ook weer leeg als het is opgelost, dus meestal heb ik een leeg profiel zonder gegevens en foto's.
Hoe kan het dat je zo vaak klachten en vragen hebt dat je er een Twitteraccount voor hebt? Dat heb ik nou nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het gebruik van sociale media als Twitter, Facebook, Instagram, TikTok etc. heel erg kinderachtig. Waarom zou je met wildvreemden discussies willen voeren die iedereen mee kan lezen of op internet informatie over jezelf zetten zoals foto’s en video’s van je gezin? Ik snap het wel dat een puber aandacht wil, maakt niet uit van wie, maar als volwassene is dit behoorlijk sneu gedrag.
Nymphe2000 schreef:
27-09-2020 12:44
Ik vind het gebruik van sociale media als Twitter, Facebook, Instagram, TikTok etc. heel erg kinderachtig. Waarom zou je met wildvreemden discussies willen voeren die iedereen mee kan lezen of op internet informatie over jezelf zetten zoals foto’s en video’s van je gezin? Ik snap het wel dat een puber aandacht wil, maakt niet uit van wie, maar als volwassene is dit behoorlijk sneu gedrag.

Met wildvreemden discussies voeren doe je hier ook ;)
Alle reacties Link kopieren
Nymphe2000 schreef:
27-09-2020 12:41
Hoe kan het dat je zo vaak klachten en vragen hebt dat je er een Twitteraccount voor hebt? Dat heb ik nou nooit.
Fijn voor je. Maar ik heb regelmatig contact met bv de Postnl omdat mijn post weer niet goed bezorgd wordt, of dat een pakketbezorger een pakje gewoon in de tuin heeft gegooid. Of andere vragen aan bedrijven ivm leveringen/bestellingen/betalingen/artikelen.
Twitter is gewoon de snelste manier.
Nymphe2000 schreef:
27-09-2020 12:44
Ik vind het gebruik van sociale media als Twitter, Facebook, Instagram, TikTok etc. heel erg kinderachtig. Waarom zou je met wildvreemden discussies willen voeren die iedereen mee kan lezen of op internet informatie over jezelf zetten zoals foto’s en video’s van je gezin? Ik snap het wel dat een puber aandacht wil, maakt niet uit van wie, maar als volwassene is dit behoorlijk sneu gedrag.

:rofl:
Nou ja, je weet nu hoe je jezelf moet beoordelen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Nymphe2000 schreef:
27-09-2020 12:44
Ik vind het gebruik van sociale media als Twitter, Facebook, Instagram, TikTok etc. heel erg kinderachtig. Waarom zou je met wildvreemden discussies willen voeren die iedereen mee kan lezen of op internet informatie over jezelf zetten zoals foto’s en video’s van je gezin? Ik snap het wel dat een puber aandacht wil, maakt niet uit van wie, maar als volwassene is dit behoorlijk sneu gedrag.
Discussies met vreemden? Ik gebruik fb om contact te houden met familie en vrienden ( ook in het buitenland), of recepten te vinden voor mijn slowcooker. Wat is daar kinderachtig aan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ongeveer 2 jaar geleden afscheid genomen van Facebook en Instagram. Onder andere omdat ik vind dat er iets Heel Erg Mis is met het verdienmodel achter die bedrijven, zoals die film al illustreert. Tegelijkertijd besef ik me dat afscheid nemen van die platforms niet veel helpt. Ik word nog steeds gevolgd door Google en heb WhatsApp ook nog. Ik overweeg nog een andere zoekmachine.

Wel ben ik van mijn social media verslaving af. Ik kon inderdaad "even Facebooken" en dan ineens een uur verder zijn en allerlei berichten van allerlei verschillende bronnen gezien hebben.

De Social Dilemma heb ik ook gezien. Ik ben niet geschrokken, want ik kijk dit soort documentaires al langer. Wel vind ik het goed om mezelf er zo nu en dan weer aan te herinneren dat de wereld nu zo werkt.

Ik lees dat sommige mensen zeggen dat "ze alles goed hebben afgeschermd". Maar daar gaat het niet om. Het gaat niet om de berichten die je plaatst, maar dat je door het gebruik van die platformen impliciet toestemming geeft dat er data over je verzameld wordt die je niet zelf op de platformen plaatst. En dat die data verkocht kan worden aan allerlei partijen en er dankzij die data op grote schaal beïnvloeding plaats vindt. Je kunt er van schrikken of je schouders ophalen, maar het is we goed om je er bewust van te zijn. Vind ik.
De docu gezien. Oud nieuws toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven