Kan iemand een 06 nummer tijdelijk overnemen?

14-10-2021 09:40 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje rare titel maar het zit me niet helemaal lekker. Gisteren ben ik 2 keer gebeld door een nummer wat begint met 0628 en dan nog wat cijfers. 2 verschillende nummers maar wel normale mobiele nummers. Vandaag werd ik weer gebeld door een 0628..... nog wat dus ik dacht ik bel terug (kan ook een nieuwe klant zijn en het nummer was normaal). Kreeg ik gewoon een Nederlandse man aan de lijn en die zei 'ik heb helemaal niet gebeld? Van de week had ik ook al ineens iemand aan de lijn die zei dat ik gebeld had'. Weet iemand wat dit is en kunnen ze mijn nummer nu ook hebben 's dit wat is?
Afbeelding
Bizar zeg. Nooit van gehoord! Wist ook niet hoe ik het op moest zoeken op Google. Dankjewel
Ja volgens mij gebruiken scammers telefoonnummers die al gebruikt worden.
Zo lang je nergens in meegaat is er dus niets aan de hand.

Ook is het een goed idee om dat soort nummers niet terug te bellen, want soms word je dan doorgeschakeld naar een duur nummer in het buitenland.
Ik heb gisteren ook zoiets gehad. Om 6 uur ‘ s morgens werd ik 2x opgebeld vanaf een vast nummer ( ik stond net onder de douche ). Omdat dit nummer uit de zone kwam waar mijn hoogbejaarde moeder woont, heb ik teruggebeld, misschien een buur of zo van moeder en was er iets mis. Maar ik kreeg na een poosje een verbaasde dame aan de lijn die nog sliep op het moment van de telefoontjes, en er was daar verder niemand in huis.
Ik bel nooit onbekende nummers terug, als het echt dringend is, spreken zijn mijn voicemail wel in
lilalinda schreef:
14-10-2021 10:28
Ik bel nooit onbekende nummers terug, als het echt dringend is, spreken zijn mijn voicemail wel in

Precies.
Ik concludeer dat het systeem van nummerweergave zo lek is als een papieren boot.

Er is op dit moment geen enkele telecom autoriteit die daar technisch iets tegen kan doen. Hier staat heel duidelijk wat er mis is,

Identiteit

Met spoofing kun je de identiteit van iemand anders aannemen. Technisch is dat heel eenvoudig door te bellen, sms-en of mailen via internet (VoIP). Er zijn legale softwarepakketten waarbij je zelf kunt kiezen welk nummer of adres in beeld van de ontvanger verschijnt. Cybercriminelen maken dan gebruik van bestaande nummers en adressen.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... 3_60206740
Ja, dit ook wel meegemaakt. Je kunt tegenwoordig de naam van je bedrijf meesturen bij het bellen omdat het telefoonverkeer digitaal gaat. Handig zodat mensen kunnen zien wie het is en vooral ook omdat het nummer waarmee je gebeld wordt vaak toch verborgen wordt omdat het een persoonlijk nummer van medewerker is en ze willen dat je naar het algemene nummer terugbelt.

Die techniek kan natuurlijk ook misbruikt worden door gewoon een bestaand 06-nummer op te geven. Voordeel daarvan is dat als je het googelt je geen vreemde berichten er over krijgt.
Ik werd laatst ook gebeld door een Nederlands 06 nummer, ik dacht het nummer te herkennen dus nam op. Kreeg ik meteen een Engelstalig bandje. Meteen opgehangen.

Bij mij begon het nummer met 3168010
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 14-10-2021 14:55
10.56% gewijzigd
Stampertje12 schreef:
14-10-2021 14:35
Die techniek kan natuurlijk ook misbruikt worden door gewoon een bestaand 06-nummer op te geven.
Je schrijft natuurlijk maar zo logisch vind ik dat niet eigenlijk. In de analoge telefoontijd was dit ondenkbaar en konden mensen er terecht vanuit gaan dat ze spreken met diegene achter dat nummer. Ik zie de huidige situatie vooral door een gebrek aan regie over de techniek. Er lijkt wel iets in ontwikkeling maar dat is voorlopig mosterd.
Dat is spoofing. Mijn nummer werd/wordt hier voor gebruikt, ik werd maandag gebeld door iemand die zei dat ik hem gebeld had. Daarna gelukkig niet meer gebeurd, hopelijk blijft dat zo. Mijn nummer zit in de range die je noemt, ik heb al gezien bij een nieuwsbericht op Facebook dat er uit die range meer nummers misbruikt zijn hiervoor.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Juultje schreef:
14-10-2021 15:39
Dat is spoofing. Mijn nummer werd/wordt hier voor gebruikt, ik werd maandag gebeld door iemand die zei dat ik hem gebeld had. Daarna gelukkig niet meer gebeurd, hopelijk blijft dat zo. Mijn nummer zit in de range die je noemt, ik heb al gezien bij een nieuwsbericht op Facebook dat er uit die range meer nummers misbruikt zijn hiervoor.
Te vroeg gejuicht helaas, ik werd net weer gebeld door iemand die zei dat ik hem gebeld had :-|
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
ooitverlegen schreef:
14-10-2021 14:54
Je schrijft natuurlijk maar zo logisch vind ik dat niet eigenlijk. In de analoge telefoontijd was dit ondenkbaar en konden mensen er terecht vanuit gaan dat ze spreken met diegene achter dat nummer. Ik zie de huidige situatie vooral door een gebrek aan regie over de techniek. Er lijkt wel iets in ontwikkeling maar dat is voorlopig mosterd.
Het is toch nogal logisch dat als je de techniek hebt, dit toch ook misbruikt kan worden…
Stampertje12 schreef:
14-10-2021 16:17
Het is toch nogal logisch dat als je de techniek hebt, dit toch ook misbruikt kan worden…
Niet helemaal. Voorheen was het zo dat de netbeheerders de enige waren die (technisch) fysiek nummers toe konden kennen aan telefoonlijnen. Blijkbaar is met de komst van IP telefonie dit volledig aan de markt gelaten met het huidige misbruik tot gevolg.
Een nummer spoofen (dus je voordoen als iemand anders) kan wel degelijk. Niet zo makkelijk als in de tijd van de vaste lijn waarbij het telefoonnummer in het begin van het gesprek als pieptoontje gecodeerd werd meegestuurd. Het kan wel degelijk. Je kan de identiteit van een belller dus eigenlijk helemaal niet vertrouwen.
Ik heb iets anders geks. Ik werd gebeld door een nummer waarbij een plaatsnaam stond in Friesland. Aangezien dat soort anonieme nummers meestal verkopers van het een of ander zijn, had ik niet opgenomen. Dat bleek achteraf de school te zijn, die gewoon hier in Zuid-Holland staat.
Net weer door zo'n nummer gebeld en dit keer leek het grotendeels op m'n eigen nummer behalve de laatste 4 cijfers. En ze lieten een voicemail achter?! Hoorde zo'n Engelse robotstem ratelen.
Afgelopen week paar keer gebeld door een +44 nummer. Engels sprekend en volgens mij opzoek naar mijn bsn-nummer? Uiteraard mobiel gewoon weggelegd en later nummer geblokkeerd. Maar kreeg dag later weer gelijksoortige telefoontjes. Gewoon blokkeren.

Mensen kunnen zich ook vergissen, misschien dat je daarom gebeld werd. Beste bij verdachte nummer is denk ik niet terugbellen (als het belangrijk is, bellen ze wel weer), niet reageren bij spam-telefoontjes en het betreffende nummer blokkeren.
Ik blokkeer de nummers meteen. Het liefst neem ik gewoon helemaal niet op maar dat is niet handig als je aan het solliciteren bent.

Zag ook dat mijn telefoon een spamfilter heeft voor spam telefoontjes en nummers die verdacht zijn. Heb het niet aangezet want geen idee of dan ook gewone bedrijven per ongeluk geblokkeerd worden.
Oke, ik heb hier ook last van.
Haha het was bij mij een poosje gestopt en afgelopen 2 dagen werd ik weer de hele tijd gebeld door een nummer met 06 28...... dus ik elke keer wegdrukken, uiteindelijk toch maar een keer opgenomen, bleek dat het een buurvrouw van aan paar huizen verderop was die een bakkie wilde komen doen. Lekker toevallig. :-D
Ik heb dit vorige week gehad.
Gemist gesprek, terug gebeld voicemail van een onbekende Nederlandse man.
Gisteren gebeld door een engels bandje.

Beide nummers leken heel erg op mijn nummer qua begin cijfers.
Ik ben ook gebeld door iemand die dacht dat ik hem gebeld had. Heb het nummer niet meer, maar hoop wel dat het hierbij blijft dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven