Krakende speaker platenspeler

22-01-2020 12:48 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi :)

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik heb hier een mooie opstelling van een platenspeler, versterker en speakers. Onlangs ben ik verhuisd en ik probeer het geheel nu weer werkend te krijgen, maar het lukt niet. Ik heb een Citronic PD-45 platenspeler, een Stanton SMX.201 versterker en KRK Rokit 5 speakers. Ik heb alles precies zo aangesloten als altijd, dus dat zit goed. Maar ik hoor uit de speaker alleen héél zachtjes muziek en als ik het volume op de versterker harder zet gaat de speaker enorm kraken. Bij elke ‘hardere’ toon een kraak. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Hebben de speakers een 'opdoffer' gekregen bij de verhuizing? Het 'kraken' kan veroorzaakt worden doordat de rubbers - die rondom de eigenlijke speakers (binnenin) - verschoven of verduurd zijn.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Het gaat om 1 speaker? De andere doet het wel?
Krakende speakers, zit er ergens een los contact of beschadiging waardoor het kraakt of heb je ze langere tijd best hard gezet waardoor je ze hebt opgeblazen? Zit er wellicht vuil in?
Heb je de platenspeler wel op de speciale ingang PHONO aangesloten?

Die heeft een extra voorversterker. Andere ingangen hebben die niet, dan klinkt het heel zachtjes.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem doet zich bij beide speakers voor, dus ik heb het idee dat het aan de versterker ligt. De platenspeler is inderdaad aangesloten op de phono-aansluiting.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
En als je een andere bron op je versterker aansluit?
Alle reacties Link kopieren
Poeh, ik weet niet of ik iets anders heb dat ik kan aansluiten. Dit heb ik allemaal tegelijkertijd gekocht, speciaal voor m’n platenspeler. Geen idee waarmee ik m’n versterker verder zou kunnen testen :-[
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
De KRK speakers zijn al versterkt, je overstuurt de boel dus.
Jouw versterker hebben passieve speakers nodig, dus die nog even regelen.
Alle reacties Link kopieren
Dan zit er toch een stekker niet goed.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Nova66 schreef:
22-01-2020 20:35
De KRK speakers zijn al versterkt, je overstuurt de boel dus.
Jouw versterker hebben passieve speakers nodig, dus die nog even regelen.

Maar ik heb deze set al jaren en het heeft altijd uitstekend gewerkt.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is m’n versterker, of een van de kabels van de versterker, kapot. Ik zal alles ontkoppelen, goed schoonmaken en opnieuw aansluiten en kijken of dat helpt. Anders de kabels vervangen en als dat niet werkt er een nieuwe versterker tussen zetten.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Kun je er een koptelefoon op aansluiten en proberen?

Dan weet je of het de speakers zijn of niet.
Alle reacties Link kopieren
Tip van een profi Sound Engineer: De Stanton heeft een koptelefoonuitgang. Luister eens of het geluid wel goed is in je koptelefoon.
En ook de tip om even iets 'anders' aan te sluiten op je speakers. (Als je de juiste snoeren hebt kan dat ook je phone of je tv zijn).
Je versterker is eigenlijk een dj mixer, die heb je in principe in combi met deze speakers niet nodig. (Wel een geinig apparaatje wordt hier gezegd :P).
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Zit het element nog wel goed in de arm?
Als daar een los contact ontstaat heb je ook geen goed signaal.
En de afscherming van de kabel van de pick-up moet ook aan de speciale aansluiting zitten.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle tips! Ik heb alles volledig ontkoppeld, helemaal schoongemaakt en opnieuw aangesloten en toen werkte het :cheer:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven